کمبود ویتامینهایی که سبب خستگی تان می شوند

آیا کمبودهای ویتامینی می تواند باعث ایجاد حس خستگی در افراد شود ؟

برای داشتن یدنی سالم و سرحال و قبراق داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که نیاز بدن شما به تمام مواد مغذی را تامین کند ، ضروری است .

اگر هر روز صبح به سختی از رختخواب بیرون می آیید و یا بعد از تعطیلات آخر هفته و استراحت کافی در منزل هنوز هم نیاز به استراحت و خواب دارید، ممکن است از خستگی موقت یا مزمن ناشی از کمبود ویتامین ها رنج می برید.

علاوه بر عاداتی که ممکن است علت این وضعیت باشند ، نگاهی دقیقتر به آنچه می خورید نیز برای کشف علت خستگی های مزمن شما مورد نیاز است . اگر دچار کمبود مواد مغذی خاص باشید این مسئله می تواند باعث خستگی و کاهش سطح انرژی شما در طول روز شود .

چرا خسته می شویم ؟

چرا خسته می شویم ؟
چرا خسته می شویم ؟

هر کس ممکن است در طول زمان های خاصی از ماه یا سال احساس خستگی کند . در این زمان شما فقط می خواهید در تمام طول روز در بستر بمانید و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید . اما معمولا بعد از یک خواب خوب در طول شب به راحتی می توانید انرژی از دست رفته خود را به دست آورده و فعالیت های منظم روزانه خود را از سر گیرید .

مشکلات زمانی بوجود می آیند که ضعف یا عدم سرزندگی شما برای مدت چند هفته و یا بیشتر ادامه می یابد . در این وضعیت شما دیگر باید به فکر راه چاره باشید .

برخی از عوامل مؤثر در ایجاد احساس خستگی

علاوه بر تنش های عصبی معمولی که همه ما در طول روز تجربه می کنیم خستگی می تواند علل دیگری نیز داشته باشد :

  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی یا آنتی هیستامین ها
  •  درمان های پزشکی خاصی مانند اشعه درمانی ، شیمی درمانی و غیره
  • دوران بهبودی بعد از یک عمل جراحی
  • احساس اضطراب ، افسردگی یا عصبی بودن
  • از دست دادن یک دوست
  • داشتن مشکلات مالی یا شخصی

عادات روزانه شما در این مورد بسیار مهم هستند و می تواند از علل بروز خستگی در شما باشند .

  • نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • همیشه دیر خوابیدن و زود بلند شدن از خواب
  • نوشیدن بیش از حد قهوه یا الکل
  • خوردن بیش از حد تنقلات یا شیرینی جات
  • فشردگی کارهای روزانه و نداشتن تفریح و استراحت کافی برای مدت طولانی

سندرم خستگی مزمن چیست ؟

سندرم خستگی مزمن بیماری است که بسیاری از مردم از آن رنج می برند ، اما متاسفانه اغلب تشخیص داده نمی شود تا زمانی که حداقل به مدت شش ماه ادامه می یابد و روز به روز تشدید می شود .

سندرم خستگی مزمن

این سندرم معمولا به شرایط یا بیماری های دیگر مربوط نیست و زنان به طور معمول بعد از ۴۰ سالگی بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند . برخی از علائم شایع خستگی مزمن عبارتند از :

  • سردرد
  • درد های عضلانی
  • گره های لنفاوی حساس
  • مشکلات حافظه
  • کج خلقی

علت خستگی بدن کمبود کدام ویتامین است ؟

ما در مورد برخی عادات روزانه که می تواند باعث ایجاد خستگی جسمی و روانی در افراد شود با شما صحبت کردیم ، ورزش منظم ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، کنترل سطح استرس و خواب کافی در هر شب همگی می توانند به حفظ سطح انرژی خوب کمک کنند . اما علاوه بر آنها توجه به آنچه که می خورید نیز می تواند نقش بسیار مهمی در چگونگی ایجاد حس خستگی در شما بازی کند .

تنها مقدار غذایی که در یک روز میخورید مهم نیست ، مهم کیفیت مواد غذایی است که شما را در اختیار بدن خود قرار می دهید .
کمبودهای تغذیه و کمبود کالری دریافتی می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله خستگی ، احساس افسردگی و کاهش سطح انرژی را برایتان به ارمغان آورد .

بیایید ببینیم زمانی که شما دچار کمبود مواد مغذی حیاتی می شوید چه اتفاقی در بدنتان می افتد و کمبود چه ویتامین هایی می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود ؟

کمبود ویتامین C

این ویتامین بیشترین فایده را برای سیستم ایمنی بدن دارد و شما برای تامین این ویتامین باید از منابع غذایی آن استفاده کنید زیرا بدن توان تولید ویتامین C را ندارد .

میوه ها و ویتامین C
میوه ها و ویتامین C

اگر شما دچار کمبود این ویتامین مهم شوید نه تنها احساس خستگی خواهید داشت بلکه ممکن است درد مفاصل ، تورم لثه ها و سرماخوردگی های مکرر را نیز تجربه کنید .

خوردن میوه های خانواده مرکبات ، گوجه فرنگی ، انواع فلفل و … به سوخت و ساز بهتر پروتئین ها و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی کمک می کند .

کمبود ویتامین D و خستگی

اما در پاسخ به این پرسش که کمبود چه ویتامینی باعث خستگی میشود ؟ می توان به کمبود ویتامین دی نیز اشاره کرد . بیش از 50 درصد از مردم در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند .

این ویتامین جذب کلسیم را در بدن تنظیم می کند ، به حفظ استحکام استخوان ها و افزایش حرکت ماهیچه های شما کمک می کند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث کاهش التهاب و خستگی می شود . کمبود ویتامین D  همچنین می تواند باعث خستگی شما شود .

ویتامین D و خستگی
ویتامین D و خستگی

 

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر کمبود هستند، از جمله :

  • بزرگسالان مسن تر
  • افرادی که پوست تیره تری دارند
  • افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند ، مانند افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند
  • افراد مبتلا به چاقی

محققان دریافتند افرادی که سطح ویتامین D پایینی داشتند ، پس از درمان کمبود ویتامین ، کارایی عضلانی بهتری را تجربه کردند .

همچنین بین افسردگی و سطوح پایین ویتامین D ارتباط وجود دارد و خستگی یکی از علائم رایج افسردگی است .

برای به دست آوردن این ماده مغذی شما باید از مواد غذایی مثل انواع ماهی تن ، ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب استفاده کنید . همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت حداقل 15 دقیقه در روز نیز برای ساخت این ویتامین در بدن بسیار مفید است .

کمبود ویتامین D منجر به ضعف عضلات و استخوان ها ، همچنین خواب ناکافی و خستگی در طول روز می شود .

کمبود آهن و خستگی

شما لازم نیست حتما دچار کم خونی باشید تا مشخص شود از کمبود آهن رنج می برید . به گفته سازمان بهداشت جهانی ، کمبود این ماده معدنی یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه ای در جهان است .

شایع ترین علائم فقر آهن عبارتند از : ضعف ، خستگی و افت رشد شناختی .
این کمبود به نوبه خود باعث عملکرد ضعیف فرد در محل کار ( یا مدرسه ) ، عدم تعادل در سیستم ایمنی بدن و سختی در حفظ درجه حرارت طبیعی بدن فرد می شود .

کمبود آهن می تواند منجر به کمبود انرژی و خستگی شود . افرادی که در معرض خطر بیشتر کمبود آهن هستند عبارتند از :

  • خانم هایی که در دوران پریود هستند
  • خانم هایی که باردار یا شیرده هستند
  • افرادی که گیاهخوار یا وگان هستند
  • افرادی که به شدت ورزش می کنند، به خصوص اگر خانم باشند
  • افرادی که به طور منظم خون اهدا می کنند

خوردن غذاهای غنی از آهن با ویتامین C می تواند جذب آهن را افزایش دهد ، بنابراین افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن باید حتما روزانه به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف کنند ، به خصوص مرکبات و سبزیجات برگدار.

کمبود منیزیم و خستگی

منیزیم در حبوبات ، آجیل و غلات سبوس دار یافت می شود .

منابع غذایی منیزیم
منابع غذایی منیزیم

هنگامی که در بدن شما منیزیم به اندازه کافی نباشد شما ممکن است حالت تهوع ، ضعف ، بی حسی و گزگز را در اندام خود تجربه کنید . همچنین ممکن است اشتهایتان را از دست بدهید . از علایم دیگر کمبود منیزیم در بدن ریتم غیر طبیعی قلب و انقباض عضلات است .

کمبود ویتامین های گروه B

ویتامین B به ایجاد انرژی در سلول ها کمک می کند . کمبود ویتامین B می تواند باعث خستگی شود . ویتامین های B کمپلکس ( B1، B6 و B12 ) مهم ترین ویتامین های این گروه هستند ، زیرا کمبود این سه ویتامین باعث ایجاد احساس خستگی ، افسردگی ، از دست دادن توده عضلانی و کاهش اشتها در فرد می شود .

سارکوپنی ( Sarcopenia ) یک اختلال است که با ضعف و تحلیل عضلات فرد مشخص می شود .

خستگی و کمبود ویتامین های B کمپلکس
خستگی و کمبود ویتامین های B کمپلکس

  • ویتامین B1 ، یا تیامین ، مسئول تنظیم عملکرد سیستم عصبی فرد است و در سوخت و ساز قند خون مؤثر است .
  • ویتامین B6 مسئول کنترل اشتها و سوخت و ساز چربی ها در بدن است .
  • ویتامین B12 از بروز افسردگی و خستگی مزمن پیشگیری می کند .

افراد مسن ، گیاهخواران و وگان ها ممکن است بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B12 باشند ، زیرا این ویتامین فقط در محصولات حیوانی یا غذاهای غنی شده با این ویتامین وجود دارد . کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی شود و باعث شود افراد احساس کمبود انرژی کنند .

اعتقاد بر این است که در حدود 15 ٪ از جمعیت به کمبود ویتامین B ( هر یک از آنها ) مبتلا هستند . شما می توانید این مواد مغذی را در لبنیات ، تخم مرغ و ماهی پیدا کنید . همچنین گیاه خواران ، برای تامین این ویتامین ها باید از غلات غنی شده و مخمر یا مکمل های این ویتامین استفاده کنند .

کمبود کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 (CoQ10) آنزیمی است که به طور طبیعی در بدن ، به ویژه در قلب ، کبد ، پانکراس و کلیه ها وجود دارد . یک آنتی اکسیدان است که سطح انرژی بدن را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می کند .

محققان در تحقیقات خود ارتباط موثری بین سطوح پایین CoQ10 و خستگی یافتند .

اکثر افراد با داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل موارد زیر است ، میتوانند CoQ10 کافی دریافت کنند :

  • ماهی روغنی
  • جگر یا سایر گوشت های حیوانی
  • غلات کامل

افرادی که دارای بیماری خاصی هستند و کسانی که رژیم غذایی متعادلی ندارند ممکن است نیاز باشد تحت نظر مشاور تغذیه یا پزشک خود از مکمل CoQ10 استفاده کنند .

توجه : کسانی که از داروهای رقیق کننده خون ، انسولین یا داروهای درمان سرطان استفاده می کنند ، باید قبل از مصرف مکمل کوآنزیم Q10 با پزشک خود مشورت کنند .

عوارض جانبی خفیف مکمل های CoQ10 ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • اسهال
  • راش
  • بیخوابی

دوز توصیه شده مصرف این مکمل 30 تا 90 میلی گرم در روز است ، اما یک فرد می تواند تا 200 میلی گرم در روز نیز از آن مصرف کند.

نتیجه گیری

یکسری کمبود های ویتامینی ممکن است منجر به ایجاد احساس خستگی در شما شود . داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، خواب کافی و ورزش منظم می تواند تا حد زیادی به افزایش سطح انرژی روزانه شما کمک کند .

با این حال در برخی شرایط استفاده از مکمل های ویتامینی می تواند راه گشا باشد و به رفع کمبودها کمک کند .

به یاد داشته باشید که قبل از مصرف هر نوع مکمل یا قرص ویتامینی برای رفع خستگی حتما با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید تا تعیین کند آیا استفاده از این مکمل ها برای شما بی خطر است یا خیر .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
52 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amirabbas
Amirabbas
7 ماه قبل

سلام
من بعد از کرونا به شدت خسته و بی حال و افسرده شدم . هر چی هم میخوابم فایده ای نداره
فقط قرص Neurodinon یا نوربیون حالم رو خیلی خوب میکنه که البته اونم میگن اگه مصرف کنی به مرور به کبد آسیب میزنه که تجربه داشتم
ممنون میشم کمکم کنید که چه مشکلی دارم و چه جایگزینی واسه این قرص هست؟چه رژیمی باید داشته باشم

امید
امید
1 سال قبل

من از سال 83 خستگی مزمن دارم تجربه بسیار تلخی از این قضیه دارم.

80 درصد داروهای روانپزشکی موجود درایران برایم تجویز شد که نتیجه نمی گرفتم. وازبین آزمایشات فقط نتیجه ebvمثبت بود  

در این سالها داروهای زیر برایم تجویز شد که باعث تشدید خستگی وکمبود می شدیا اینکه احساس بسیاربدی به من می داد

   مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین(فلوکستین-فلوکسامین-سیتالوپرام-سرترالین) (SSRIs)

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین- نوراپی‌نفرین(دلوکستین-ونلافکسین) (SNRIs)

   داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای(کلومی پرامین-دزپیرامین-ایمی پرامین)

    (ترانیل سیپرامین) مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

آلانزاپین-آریپیپرازول-پیموزاید

بوپروپیون-ترازودون-بوسپیرون

ریتالین-آتموکستین-مودافینیل

هورمونهای تیروئیدی با داروهای ضد افسردگی

و جین سین کوانزیم

ووقتی دیدم داروها نتیجه نمی گیرم7 سال داروها را بجز امگا 3و ویتامین د که مقداری تاثیر داشتند ترک کردم.

تا اینکه بعد سالها داروهایی تجویز شده که تاثیر خوبی بر خستگی دارد وآن ترکیب داروی نروکسین(علف چای) که داروی اصلی هست وپرگابالین هست. ضمنا امگا3 و اورتیدین(گزنه) باعث تشدید این داروها می شوند.

ازبین داروهای مکمل فقط قرص سلنیم از نوع سلنومتیونین تاثیر زیادی داشت است که با توجه به عوارض آن مصرف

آن محدود بود.

این ترکیبات داروئی تاثیری بسیار بر تمرکز برای من داشته است.

جواد
جواد
پاسخ به  امید
7 ماه قبل

سلام، خیلی ها مثل شما هستن،متاسفانه پزشک فقط قرص اعصاب میده،روش مصرف رو لطف میکنید بزارین،من فقط نروکسین استفاده کردم موثر نبود

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط جواد
کمال
کمال
1 سال قبل

سلام من تقریبا 5 ماهی میشه همش احساس خستگی و بی حوصلگی وهمچنین ضعف شدید دربدنم میکنم هم اشتهام کمه و هم وزنمم پایینه من خودم حس میکنم کمبود اهن و کم خونی داشته باشم چون همش خسته و بی حوصلم دوست دارم فقط بخوابم درعوض هرروزم میرم سرکار ولی سرکارهم همینجورییم چیکاربایدبکنم ممنون

سینا
سینا
1 سال قبل

سلام من یه مدت میشه که خیلی بی حال هستم و دلم نمیاد از رختخواب بیام بیرون

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام من دختری ۲۸ ساله هستم حدود یک ماهی هستش که به شدت خسته و کسل هستم قبلا اینجور مواقع یه لیوان قهوه میخوردم حالم بهتر میشد الان اما قهوه ام روم تاثیر نداره قبلا قرصهای ویتامین و جنسینگ میخوردم ک اوناام تاثیر نداشتن

علی
علی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
پسر 15 ساله ایی هستم و من تمرین فوتبال ب صورت حرفه ایی انجام میدم به صورت 3 بار در هفته و هنگامی که 10 یا کمتر می دوم احساس خستگی شدید در پاهایم میکنم و قبلا بدتم درست بود فکر میکنم یک سال میشه یا دو سال که این گونه شدم نمیدونم کمبود چه ویتامینی در بدن من وجود دارد اگر من رو راهنمایی کنین ممنون میشم

سها
سها
2 سال قبل

سلام من ۱۸سالمه یازدهم که بودم خیلی درس میخوندم ولی الان که دودازهم شدم و سه ماه دیگ کنکور دارم خیلی خسته ام هر چقدر استراحت میکنم بازم خسته ام پارسال ۲شب میخوابیدم ۶ بیدار میشدم اصلا نمیدونستم خستگی چی هست ولی امسال که باید نهایت تلاشمو بکنم خستگیم نمیزاره چیکار کنم

پروانه
پروانه
2 سال قبل

سلام.من ی خانوم ۴۳ ساله هستم دارای تالاسمی مینور.اکثرا دچار خستگی بیحالی هستم.ی چیز روتینه تقریبا.موضوع اینه ک سالهاست فولیک اسید میخورم‌ی دوسه ماهیه یادم رفته بخورم والان چندروزه روزها تا غروب خوابالوده وکسلم.چشام درد میکنه.خیلییییی کسل هستم.همیشه هم ویتامینD,C و مولتی مینرال میخوردم.یکمدته همرو فراموش کردم بخورم.میتونه دلیل اینهمه کسالت وخوابالودگی اینا وخصوصا اسید فولیکم باشه؟

اردلان
اردلان
پاسخ به  پروانه
10 ماه قبل

سلام
حتما امگا 3 را امتحان کن منم مشکلات شما را داشتم امگا 3 خیلی کمک ام کرد. کمبود امگا 3 باعث خستگی ذهنی و چشم درد، مشکل خواب، درد مفاصل، ترک برداشتن ناخن ها و.. میشه. بهترین امگا3 موجود در بازار شربت امگا 3 مکس یوروویتال هست.

Elh
Elh
2 سال قبل

سلام و خسته نباشید خدمت شما
من دختر ۲۰ ساله ای هستم که تقریبا ۱ سالی میشه احساس خستگی زیاد میکنم دائما خوابم میاد و به شدت رنگ پوستم زرد شده به نظرتون کمبود چه ویتامینی باعث بروز این وضع میشه؟
ممنون

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام خسته نباشید باردارم کم خونی دارم ویتامین Dهم پایینه الان بدنم بیحاله پاهام دردمیکنن چکارکنم

سمیه
سمیه
3 سال قبل

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت خانم دکتر عزیز مدتی است که نمی توانند کارهای خانه را انجام دهم تا سرم گیج میره همش احساس خستگی و کوفتگی دارم و آزمایش دادم گفتن چربی بالا دارم رنگم خیلی میپره ریزش موی شدید دارم کم خونی ندارم ویتامین دی پایین دارم اعصابم خیلی خرابه اشتهای خیلی کمی دارم خیلی خیلی بیحالم چیکار کنم خوب شم با تشکر

مصطفی
مصطفی
3 سال قبل

سلام خانوم دکتر.
من رژیم غذایی درستی ندارم متاسفانه که به علت بی برنامگی مادرم تو طبخ غذاست نه کمبود مواد غذایی.
مدت زیادیه که احساس خستگی دارم و الان تو ۳ هفته ی اخیر بیشتر هم شده
حس از خواب بیدار شدن ندارم و دائما احساس خستگی دارم.
معمولا خواب ۸ ساعت شب رو دارم کامل
گاهی اوقات هم سردرد دارم (البته شاید بخاطر اینه که سینوزیت دارم ولی خیلی رعایت میکنم)
وزنم هم ۶۰ و قدم ۱۷۶
فکر میکنم بدنم کمبود ویتامین و پروتئین داره.
لطفا یه راهکار به من بدین از این وضعیت در بیام.
سپاس

سپیده
سپیده
4 سال قبل

سلام من یه کنکوریم شدیدا استرس کنکور ودرس وعقب موندن از بقیه رو دارم رفتم دکتر همه ی آزمایش هام نرمال بود ولی بازم خیلی خسته میشم حتی یه مدت از ویتامینBوDوCهم استفاده کردم ولی درست نشدم به نظرتون چیکارکنم

سارا
سارا
پاسخ به  سارا چیذری
4 سال قبل

سلام من خیلی کسلم درطول روز احساس خستگی دارم حس میکنم بدنم درد میکنه خیلی هم زود سردم میشه اخه نمیدونم چکار کنم چ دارویی برام خوبه؟

Mehrdad
Mehrdad
پاسخ به  سپیده
2 سال قبل

سلام من اگه بخوام یکم وزنم اضافه بشه چه آمپول یا مکمل یا قرصی رو پیشنهاد میدین

اسرا
اسرا
4 سال قبل

سلام مطالب مفیدی رو در اختیارمون گذاشتید ممنونم
من میخوام بدونم که بدنم من چه چیزهایی رو کم داره مثلا ویتامین ها یه ازمایشی میخوام بدم که مشخص شه بدنم چه چیزهایی رو کم داره و یا زیاد
چه ازمایشی باید بدم؟

A.y
A.y
4 سال قبل

سلام من یه دختر هیفده ساله ام یه سه ماهی میشه همش احساس خستگی دارم و خوابم میاد ازمایش هم دادم هیج مشکلی نبوده به نظر شما چی کار باید بکنم چون الان توی سال های مهم درس خوندن هستم در ضمن به اندازه میخوابم ولی باز هم خوابم میاد

معصومه
معصومه
4 سال قبل

سلام،من چکاب دادم یکماه قبل،قند وچربیم نرماله
فشارم اغلب روی ۹هست،وکمبود آهن دارم،تیروئیدم مشکل نداره،ولی اغلب خسته و شل و ول هستم و بی انرژی،پزشک تغذیه بهم: ردجنسینگ داده صیحها،وروی ظهر واهن و ویتامین ث عصر وکلسیم شب،مصرف میکنم ولی تاثیرشون کمه،ورزش میکنم صبحها ولی ازخستگی بیحال میشم،بفرمایید چکار کنم؟

فرناز
فرناز
4 سال قبل

با سلام دخترم دوساله خستگی شدید داره پرخاشگر هم شده با اینکه معدل بیستی بوده علاقه ش به درس رو از دست داده حتی میگه مطالب رو درک نمیکنم دکتر هم بردم فایده نداشته

javad
javad
4 سال قبل

سلام خسته نباشید
من چند وقته خیلی زود خسته میشم و بی حوصله حتی عصبی هم میشم…آزمایش هم دادم فقط کمی گفتن معده ام عفونت و آهن بدنم کمه… داروهامو یکماه بیشتر مصرف میکنم حتی هفته ای یکبار هم آمپول Bکمپلکس میزنم ،وقتی آمپول میزنم فقط تا چند روز حالم یه مقدار بهتره بعد دوباره مثل قبل میشم.
ممنون میشم راهنماییم کنید،

داریوش
داریوش
4 سال قبل

باسلام پسرم ۱۰سالشه هفته ای ۶جلسه تمرین فوتبال می‌کنه چون کم خون هم هست روزی نصفی قرص مولتی دیلی میخوره بنظر شما میتونه استفاده کنه یا نه

لیلا
لیلا
5 سال قبل

سلام.من کم کاری تیرویید دارم و روزی نصف قرص میخورم.کم خونی هم یکمی دارم و شب ها قبل از خواب ففول استفاده میکنم.کمبود ویتامین دی هم دارم و ماهی دو بار 50000 استفاده میکنم.بخاطر ریزش موی شدیدم زینک پلاس روزی یکی میخورم و 16 ماهه زایمان کردم نسبت به قبل اززایمان 6 کیلو لاغر شدم یعنی 47 کیلو هستم و قرص مخمر میخورم که شاید کمی چاق شم.خیلی مسخره ام میکنن بخاطر لاغری.با اینهمه قرص باز هم مفاصلم خیلی درد میکنن و همیشه خستم.تغذیه ام زیاد خوب نیست چون همش خستم حس اشپزی ندارم زیاد.به نظر شما مشکل از کجاست و چیکار کنم.
در ضمن در دوران شیردهی هستم و میترسم قرص مخمر و زینک برای پسرم ضرر داشته باشه.

نیلوفر
نیلوفر
5 سال قبل

سلام من روزی حیاها خواب کافی دارم آهن هفته ایی2 تا می خورم اسید فولیک هم می خورم ویتامین دی 3 ماهی یکی می خورم تغذیه ام بدی نیست کمبود b12داشتم توی آزمایش دوهفته یکبار سوزنشو می زنم گاهی احساس سر گیجه دارم سوزن b12که می زنم بهتر می شم ولی احساس می کنم همیشه خوابم می یاد یا خسته هستم به نظرتون من باید چی کار کنم وزنمم47 کیلو است

سارا
سارا
5 سال قبل

سلام ,خیلی ممنون از مجله خوبتون ,من با اینکه 8ساعت خواب شبانه رو دارم در طول روز ربی حال هستم و احساس خستگی میکنم ,قبلن هم ادم شادابی نبودم ولی الان 3 4 بار در طول روز چرت میزنم ,مشکل چیه ؟

سلامت
سلامت
6 سال قبل

متاسفانه اکثر خانمهای ایرانی کمبود ویتامین d دارند

سارا چیذری مشاور تغذیه و رژیم درمانی
سارا چیذری مشاور تغذیه و رژیم درمانی
پاسخ به  سلامت
6 سال قبل

بله کاملا درسته