بررسی علل افزایش ناگهانی کلسترول

عوامل مختلفی می توانند در افزایش ناگهانی کلسترول نقش داشته باشند ، مانند استرس ، رژیم غذایی و عادات غذایی و سبک زندگی افراد مثل : سیگار کشیدن و نوشیدن الکل . همه افراد باید اطمینان حاصل کنند و کلسترول خود را در سطح ایمن و نرمال نگه دارند تا از عوارض سلامتی ناشی از بالا بودن کلسترول خون جلوگیری کنند .

کلسترول یک ماده مومی شکل و چرب در سلول ها است که برای ساخت هورمون ها ، ویتامین D و موادی که به هضم غذا کمک می کنند ، مورد نیاز بدن است.

کلسترول بالا می تواند باعث مشکلات قلبی شود ، مانند:

  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • سکته

دو نوع مختلف کلسترول وجود دارد . لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول خوب و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کلسترول بد .

در این مقاله به بررسی عواملی که باعث افزایش ناگهانی کلسترول می شوند ، همچنین سایر علل بروز کلسترول بالا می پردازیم .

علت افزایش ناگهانی کلسترول چیست ؟

افزایش ناگهانی کلسترول یا افزایش کلسترول ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

استرس

استرسسطح استرس بالا یکی از دلایل احتمالی افزایش ناگهانی کلسترول است .

هنگامی که فردی استرس را تجربه می کند ، سطح کورتیزول او به میزان قابل توجهی افزایش می یابد .

کورتیزول هورمونی است که می تواند باعث ترشح کلسترول اضافی در بدن شود . بنابراین ، زمانی که فرد استرس شدیدی را تجربه می کند ، این مساله می تواند کلسترول او را به میزان قابل توجهی افزایش دهد !

یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که استرس روانی می تواند LDL (کلسترول بد) را افزایش و HDL (کلسترول خوب) را کاهش دهد .

مصرف زیاد قهوه

مصرف زیاد قهوه و افزایش ناگهانی کلسترولاگر فردی کافئین زیادی مصرف کند ، می تواند منجر به افزایش کلسترول شود .

با توجه به منبع مورد اعتماد سازمان غذا و دارو (FDA) ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند . این منبع می گوید که حدود چهار یا پنج فنجان قهوه در روز برای بزرگسالان معمولاً مقدار مطمئن و بی خطری است .

یک مطالعه در سال 2018 ارتباط بین مصرف بیش از حد قهوه و سطح کلسترول بالا را نشان می دهد . این مساله ممکن است به دلیل وجود ماده ای به نام دیترپن در قهوه باشد . دی ترپن ها ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است کلسترول را افزایش دهند.

نوشیدن بیش از حد قهوه در یک روز می تواند منجر به افزایش سطح دیترپن ها در بدن شود . در برخی موارد ، این ماده می تواند باعث افزایش ناگهانی کلسترول شود .

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن

یک بررسی سال 2020 توضیح می دهد که سیگار کشیدن باعث کاهش کلسترول HDL و افزایش LDL می شود .

این تاثیر ممکن است به دلیل ورود نیکوتین به جریان خون رخ دهد . نیکوتین حاوی یک انتقال دهنده عصبی به نام کاتکولامین است که می تواند کلسترول بد را در بدن افزایش دهد .

سیگار کشیدن به مقدار زیاد در مدت کوتاه می تواند باعث افزایش ناگهانی کلسترول شود .

داروها

دارو ها و افزایش ناگهانی کلسترولبرخی داروها ممکن است باعث افزایش ناگهانی کلسترول شوند .

داروهای شناخته شده برای افزایش کلسترول عبارتند از :

  • دیورتیک ها که به عنوان قرص های آب نیز شناخته می شوند
  • کورتیکواستروئیدها
  • سرکوب کننده های ایمنی
  • داروهای ضد ویروسی
  • رتینوئیدها
  • استروژن خوراکی
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد روان پریشی

کاهش وزن شدید

کاهش وزن شدید و کلسترول بالاکاهش وزن شدید می تواند باعث افزایش ناگهانی کلسترول خون شود . یک مقاله در سال 2019 به سه مورد اشاره می کند که در آن افرادی که در طول یک برنامه کاهش وزن پزشکی وزن کم کردند ، سطح LDL یا کلسترول بد در آنها افزایش یافته بود .

افزایش کلسترول ممکن است با کاهش وزن اتفاق بیفتد زیرا با وزن کم کردن ، کلسترولی که معمولا در داخل بافت چربی قرار دارد وارد جریان خون می شود و باعث افزایش سطح آن می شود .

هر چه فرد سریعتر وزن کم کند ، کلسترول بیشتری وارد جریان خون می شود .

افزایش ناگهانی کلسترول ناشی از کاهش وزن احتمالاً موقتی است .

الکل

کاهش وزن شدید و کلسترول بالااگر فردی یکباره مقدار زیادی الکل بنوشد ، سطح کلسترول ممکن است به طور ناگهانی افزایش یابد.

این افزایش ناگهانی کلسترول به دنبال نوشیدن نوشیدنی های الکلی به این دلیل است که الکل ، تری گلیسیرید را در بدن آزاد می کند . تری گلیسیرید نوعی چربی است که در خون یافت می شود . هنگامی که این سطوح خیلی بالا باشد ، برای مثال ، پس از نوشیدن مقادیر زیادی الکل ، کبد نمی تواند به طور موثر کلسترول را از خون حذف کند و این مساله می تواند منجر به افزایش کلسترول LDL شود .

یک مطالعه در سال 2017 به بررسی اثرات الکل بر سطح کلسترول HDL پرداخت . محققان دریافتند که مصرف زیاد الکل به سرعت باعث کاهش سطح HDL و افزایش سطح کلسترول بد در بدن می شود .

بارداری

بارداریدر دوران بارداری ، سطح هورمون ها افزایش می یابد . افزایش این هورمون ها به نوبه خود می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد .

افزایش ناگهانی کلسترول در دوران بارداری به عنوان هیپرکلسترولمی حاملگی شناخته می شود .

طبق یک مطالعه در سال 2019 ، کلسترول ممکن است 30 تا 40 درصد در خانم های باردار افزایش یابد .

سایر علل کلسترول بالا

علت افزایش ناگهانی کلسترول چیست ؟کلسترول همچنین می تواند به مرور زمان افزایش یابد . برخی از عوامل موثر در افزایش کلسترول عبارتند از :

  • رژیم غذایی نامتعادل : وقتی افراد در رژیم غذایی شان چربی های اشباع شده زیادی مصرف کنند ، سطح LDL آنها افزایش می یابد . چربی های ترانس همچنین می توانند سطح LDL را افزایش دهند . علاوه بر این ، یک رژیم غذایی با دریافت قند بالا نیز ممکن است باعث افزایش LDL شود .
  • کمبود فعالیت بدنی : یک بررسی در سال 2020 از یک منبع معتبر نشان می دهد که HDL پایین می تواند با فعالیت بدنی بهبود یابد و فقدان فعالیت بدنی باعث کاهش سطح این کلسترول خوب در بدن می شود .
  • یائسگی : یک تجزیه و تحلیل در سال 2019 نشان داد که سطح کلسترول در زنانی که یائسگی را تجربه کرده بودند بیشتر از زنانی بود که هنوز یائسه نشده بودند .
  • سیگار کشیدن : سیگار کشیدن علاوه بر بالا بردن احتمال افزایش ناگهانی کلسترول ، می تواند باعث کاهش تدریجی HDL و افزایش LDL نیز بشود . این مساله در زنان بیشتر دیده می شود.
  • ژنتیک : در برخی موارد ، افراد کلسترول بالا را از والدین خود به ارث می برند . پزشکان از آن به عنوان هیپرکلسترولمی خانوادگی یاد می کنند. اگر فرد به دنبال درمان نباشد، ممکن است این وضعیت خطرناک باشد زیرا می تواند منجر به بروز بیماری آترواسکلروتیک زودرس قلبی شود .
  • برخی از شرایط پزشکی : برخی از شرایط پزشکی احتمالی که میتواند منجر به افزایش سطح کلسترول در افراد شود عبارتند از :
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • مشکلات تیروئید

افراد همچنین ممکن است با افزایش سن بیشتر در معرض خطر کلسترول بالا باشند .

در برخی نژادها نیز ممکن است احتمال ابتلا به کلسترول بالا بیشتر باشد . به عنوان مثال ، آمریکایی های آفریقایی تبار ممکن است به طور معمول سطح LDL بالاتری نسبت به افراد قفقازی داشته باشند .

نتیجه گیری

کلسترول بالا و گرفتگی عروقدو نوع کلسترول وجود دارد : کلسترول خوب (HDL) و بد (LDL) . هنگامی که سطح کلسترول بد بیش از حد مجاز بالا می رود ، این شرایط می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به برخی از بیماری ها قرار دهد .

گاهی اوقات ، کلسترول می تواند به طور ناگهانی افزایش یابد . این افزایش ناگهانی کلسترول معمولاً موقتی است .

فرد می تواند با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و شرکت در فعالیت بدنی منظم ، کلسترول بالای خود را مدیریت کند . گاهی اوقات ممکن است فرد برای کمک به کاهش کلسترول خود به دارو نیاز داشته باشد .

بی توجهی به افزایش کلسترول ناگهانی یا مزمن و به صورت کلی ، کلسترول بالای درمان نشده می تواند فرد را در معرض خطر مشکلات زیر قرار دهد :

  • ایست قلبی
  • بیماری های شریان
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • حمله قلبی
  • سکته

منبع :

medicalnewstoday.com

کلسترول بالا

با یک رژیم غذایی مناسب چربی خونتان را کنترل کنید !

رژیم غذایی ناسالم و دریافت بیش از حد چربی های اشباع یکی از عوامل اثرگذار در در افزایش کلسترول خون است و همانطور که می دانید افزایش کلسترول بد با تشکیل پلاک در شریان ها زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را فراهم می کند . با داشتن یک رژیم غذای اصولی و کنترل وزن تان می توانید به خوبی کلسترول خونتان را کاهش دهید .

دریافت رژیم آنلاین کنترل چربی خون

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
4 ماه قبل

سلام توضیحات شما بسیار کامل و همه فهم میباشد و من برای بسیاری از مسایل استفاده کردم سپاسگزارم