از نظر علمی آیا خوردن ماست و ماهی با هم خطرناک است؟

احتمالا همه مون این هشدار رو شنیدیم که خوردن ماست و ماهی با هم خطرناکه و بهمون گفتن مبادا ماست و ماهی رو با هم بخورید ! اگر دوست داری بدونی پشت این جمله واقعیت علمی وجود داره یا نه حتما تا پایان با من همراه باشید .

همه میدونیم که ماست و ماهی از منابع غذایی پروتئینی بسیار خوب برای ما هستند و احتمالا هم خیلی از افراد مثل خود من همیشه این دو ماده غذایی رو با هم خوردن و هیچ مشکلی هم برایشان پیش نیامده ، اما آیا این مساله در مورد همه صدق می کنه ؟

نظر طب سنتی در مورد خوردن همزمان ماست و ماهی با هم چیه ؟

مشکلات گوارشی با خوردن ماست و ماهی با همطب سنتی خیلی روی مبحث طبع سرد و گرم مواد غذایی و مزاج انسان ها بحث داره و از نظر این طب ، به طور کلی ماهی و ماست هر دو طبع سردی دارند، بنابراین اگر شخصی طبع بدنش سرد باشه با مصرف این دو ماده غذایی میتونه دچار مشکلاتی مثل انواع مشکلات گوارشی ، سنگینی معده ، دل درد ، خواب آلودگی ، پرادراری ، افزایش بزاق دهان هنگام خواب و … بشود .

بنابراین طب سنتی توصیه می کند که افراد دارای طبع سرد به هیچ عنوان ماست و ماهی را با هم نخورند و اگر بعد از خوردن ماست و ماهی با هم دچار مشکلاتی شدند برای رفع این مشکلات باید از مواد غذایی با طبع گرم مانند چای نبات و خرما پس از غذا استفاده کنند .

حالا بیایید از نقطه نظر علمی این مساله را با هم بررسی کنیم …

چرا خوردن ماست و ماهی با هم در برخی افراد ایجاد مشکل می کند ؟

خوردن ماست و ماهی با همببینید همانطور که اشاره کردم ماست و ماهی از منابع پروتئینی هستند و به همین دلیل می توانند آلرژی زا هم باشند ! در مورد آلرژی زایی پروتئین های شیر مثل کازئین شیر گاو و آلرژی به شیر گاو حتما شنیدید که البته با مشکل عدم تحمل لاکتوز متفاوت است . یکسری از افراد ممکنه با مصرف هر گونه محصول لبنی مشکل داشته باشند حتی مصرف ماست ! از طرف دیگر طبق برآوردهای موجود از هر 100 نفر یک نفر هم به غذاهای دریایی حساسیت دارد .

هیستامین متهم اصلی در خوردن ماست و ماهی با هم

هیستامینوقتی پای حساسیت وسط میاد یعنی سیستم ایمنی بدن ما داره یک ترکیب رو به عنوان عامل حساسیت زا شناسایی می کنه و با روش خاص خودش با اون مقابله می کنه و این باعث واکنش های التهابی و آزاد شدن ماده ای به نام هیستامین در بدن میشه .

این هیستامین می تواند باعث بروز علائم آلرژیک در بدن افراد بشود .

حالا جالب است که این هیستامین نه تنها در بدن آزاد میشه که حتی مصرف بعضی از مواد غذایی هم میتونه هیستامین و بعضی از آمین های بیوژنیک خاص دیگه رو با همین اثرات آلرژی زایی وارد بدن کنه مثل بعضی از ماهی ها که تازه نباشند و برخی فراورده های تخمیری شیری مثل پنیر های کهنه و برخی از ماست های خاص هم می توانند در این دسته قرار بگیرند و در بدن هیستامین اضافی وارد کنند .

حالا از اونجایی که سیستم ایمنی افراد مختلف با هم متفاوته نوع مواجهه ی بدن با این ترکیبات و یا سطح واکنش به وجود آمده در افراد هم با هم فرق می کند . برای همین برخی از افراد هیچ حساسیتی بعد از خوردن این مواد غذایی نشان نمی دهند و افرادی هم که حساسیت دارند درجه ی حساسیتشون متفاوته و روی این اصل علائم شون هم با هم فرق داره از خارش و کهیر زدن گرفته تا علائم شدید و حاد که ناشی از واکنش های آنافیلاکسی هست که حتی میتوه منجر به مرگ فرد بشه !

پس چرا خوردن تنهای ماست یا ماهی مشکل زا نیست ؟

پس چرا خوردن تنهای ماست یا ماهی مشکل زا نیست ؟شاید الان بپرسید خب اگر من به مصرف ماست یا ماهی آلرژی دارم چرا زمانی که تنها این مواد غذایی رو مصرف می کنم مشکلی برام پیش نمیاد ؟ فکر کنید یک نفر حساسیت کمی به مصرف هر کدام از این مواد غذایی به تنهایی داره به طوری که شاید اصلا علائمش هم به چشمش نیاد و زود این علائم رفع بشن ولی وقتی همون فرد هر دوی این ها رو با هم مصرف می کنه موضوع تشدید میشه و برای همین علائم حساسیت ظاهر میشه .

البته افرادی که علائم شدید آنافیلاکسی به بعضی از پروتئین های خاص دارند طبیعتا با فیزیولوژی بدنشون آشنا هستند و حتما در مصرف اون ماده غذایی احتیاط می کنند چه برسه که بخوان ریسک کنند و ماهی و ماست رو با هم مصرف کنند ! چه بسا هر چه ماهی مانده تر و کهنه تر هم باشه احتمال خطرزایی اش برای فرد بیشتر میشه .
پس این باور و توصیه قدیمی اثر هشدار دهنده و مراقبتی برای افراد داشته خصوصا برای افرادی که در گذشته زندگی می کردند و عموما هم به این مسائل علمی آشنا نبودند .

همه افراد باید از خوردن ماست و ماهی با هم  پرهیز کنند ؟

همه افراد باید از خوردن ماست و ماهی با هم  پرهیز کنند ؟مسلما خیر . همانطور که اشاره کردم خوردن ماست و ماهی با هم باعث خطر جدی و مرگ زا بودن برای همه نیست . این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در یک بدن سالم و نرمال معمولا هیستامین اضافی با آنزیم خاصی به نام دیامین اکسیداز تجزیه میشه و و به ایمیدازول استالدئید تبدیل می‌شه و نهایتاً از طریق ادرار دفع می‌شود .

چنانچه فردی این آنزیم رو به مقدار کافی در بدنش نداشته باشه حالا یا به دلایل طبیعی و ژنتیکی و یا به دلیل مصرف برخی دارو ها و بیماری های خاص این هیستامین تولید شده از واکنش های التهابی آلرژیک یا هیستامین و سایر آمین های بیولوژِنیک وارد شده به بدن از طریق مصرف غذا می توانند علائم حساسیت رو در فرد تشدید کنند .

 

نتیجه گیری :

توجهمثل اعتقاد به خطر خوردن ماست و ماهی با هم ، متاسفانه بعضی اعتقاداتی که بین ما ریشه دوانده اینقدر عمیق شده که بدون اینکه بررسی کنیم به عنوان یک اصل بدیهی اون رو می پذیریم و به سایرین هم منتقل میکنیم .

اینقدر این اعتقاد عمیق میشه که گاهی اگر کسی بگه اینطور نیست فکر می‌کنیم طرف مقابل چیزی متوجه نمیشه.

نگاه علمی میگه اگر همه هم بگن یک چیز درسته تا بارها و بارها از طریق کارآزمایی های بالینی آزمایش نشه نمیشه صحت اون رو تایید کنیم.
حتی اگر نسل ها و سینه به سینه نقل شده باشه…

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
10 ماه قبل

توضیحتون بر خلاف اکثر سایت ها علمی و دقیق بود، خوشحالم که جستجوم بی نتیجه نبود.
ممنون