14خاصیت شگفت انگیز چای نعناع

چای نعناع یکی از محبوب ترین عرقیات گیاهی در جهان است. طعمی طراوت بخش و فواید سلامتی متنوعی دارد. برخی از مردم آن را برای کمک به هضم غذا می نوشند، در حالی که برخی دیگر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی از آن لذت می برند. همچنین این چای به دلیل اثرات تسکین دهنده آن بر ذهن و بدن شناخته شده است.  امروز در این مقاله با هم ، 14 خاصیت شگفت انگیز چای نعناع برای سلامتی را مورد بحث قرار خواهیم داد!

چای نعنا چیست؟

به طور معمول، چای نعناع از برگ های نعناع تهیه می شود. نعناع فلفلی (Mentha x piperita) یا ترکیبی از گیاه نعناع و گیاه نعناع آبی است. گیاه نعناع چند ساله دارای برگ‌های سبز روشن است و به راحتی می‌توان آن را در انواع فضاهای کم نور (از جمله آپارتمان) پرورش داد، بنابراین به گیاهی محبوب برای کشت برای غذا و نوشیدنی تبدیل شده است. همچنین می توان آن را با اکالیپتوس برای پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی مخلوط کرد.

چای نعناع را می‌توان تنها با برگ‌های نعناع درست کرد، اما می‌توانید نعناع را با برگ‌های نعناع نیز ترکیب کنید تا چای نعناع دوبل درست کنید. برخی افراد حتی نعناع فلفلی را با سایر مواد گیاهی ترکیب می کنند تا ترکیبات منحصر به فردی ایجاد کنند.

چای نعناع هزاران سال است که برای اهداف دارویی استفاده می شود که قدمت آن به فرهنگ یونان، روم و مصر باستان باز می گردد.

ارزش غذایی چای نعناع

چای نعناع منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند باعث آسیب سلولی شوند و منجر به بیماری هایی مانند سرطان شوند. آنتی اکسیدان ها این رادیکال های آزاد را از بین می برند و از آسیب رساندن آنها به بدن جلوگیری می کنند.

برگ های نعناع حاوی چندین روغن ضروری از جمله منتول، منتون و لیمونن هستند. منتول به نعناع خاصیت خنک کنندگی و رایحه قابل تشخیص نعناع را می بخشد.

چای نعناع همچنین حاوی ویتامین های A و C و همچنین مواد معدنی مانند آهن و پتاسیم است. این مواد مغذی برای سلامتی ضروری هستند و می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود گردش خون و ارتقای سلامت پوست کمک کنند.

آیا چای نعناع کافئین دارد؟

چای نعناع حاوی کافئین نیست. این خبری خوب برای کسانی است که به این محرک حساس هستند یا به دلایل دیگر سعی در اجتناب از آن را دارند. کافئین می تواند عوارض جانبی مانند اضطراب، بی قراری و بی خوابی ایجاد کند. چای برگ نعناع یک جایگزین عالی برای کسانی است که می خواهند از یک فنجان چای داغ بدون کافئین در طول روز لذت ببرند.

فواید چای نعناع

دلایل زیادی وجود دارد که چرا چای نعنا برای شما مفید است. همانطور که اشاره کردیم، این چای منبع عالی آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی ترکیبات ضد التهابی است که می تواند به کاهش تورم و درد در بدن کمک کند. همچنین ثابت شده است که چای نعناع عملکرد مغز، حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد.

همچنین یک نوشیدنی تسکین دهنده و آرام بخش است که می تواند به کاهش استرس و تنش کمک کند. نوشیدن یک فنجان چای نعنا قبل از خواب حتی ممکن است به خواب بهتر شما کمک کند.

1. چای نعنا برای کاهش وزن؟

چای نعناع به طور سنتی به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن استفاده می شود. زیرا به افزایش متابولیسم و افزایش چربی سوزی کمک می کند. همچنین تصور می‌شود که چای نعناع گرسنگی و هوس غذایی را کاهش می‌دهد و پیروی از یک رژیم غذایی سالم را آسان‌تر می‌کند.

چای نعنا برای کاهش وزن

یک مطالعه کوچک روی افراد سالم نشان داد که کسانی که یک کپسول حاوی 40 میلی گرم یا بیشتر عصاره برگ نعناع را در هر وعده مصرف کردند، نسبت به زمانی که اصلاً هیچ کپسولی مصرف نمی‌کردند، اشتهای کمتری داشتند، این مساله نشان می‌دهد که این چای می‌تواند برای کاهش وزن نیز مفید باشد!

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، به جای نوشیدنی‌های شیرین، چای برگ نعناع بنوشید. یک فنجان چای نعنا فقط ۲ کالری دارد. این یک انتخاب عالی برای کسانی است که مراقب وزن خود هستند یا سعی در کاهش کالری دریافتی دارند.

2. چای نعناع برای رفلاکس معده

رفلاکس اسید وضعیتی است که در آن اسید معده به مری برگشته و باعث سوزش سر دل و سایر علائم می شود. نشان داده شده است که چای برگ نعنا علائم رفلاکس معده را کاهش می دهد.

این به این دلیل است که نعناع ماهیچه های دستگاه گوارش را شل می کند و باعث می شود غذا و اسیدها راحت تر از آن عبور کنند.

همچنین تصور می شود که چای نعناع پوشش مری را که ممکن است توسط اسید معده آسیب دیده باشد تسکین می دهد. اگر از رفلاکس اسید رنج می برید، بعد از غذا یا زمانی که احساس سوزش سر دل دارید، چای نعنا بنوشید.

3. چای نعناع برای خواب

آیا چای نعنا به خواب کمک می کند؟ برگ های شل چای نعناع مدت هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای بی خوابی استفاده می شود. این به این دلیل است که حاوی ترکیباتی است که تأثیر آرام بخشی بر ذهن و بدن دارد. چای نعناع همچنین می تواند به شل شدن عضلات و کاهش تنش کمک کند.

چای نعناع برای خواب

نوشیدن یک فنجان از این چای قبل از خواب ممکن است به خواب بهتر شما کمک کند. اگر مشکل خواب دارید، نوشیدن آن را به مدت یک هفته امتحان کنید و ببینید آیا تفاوتی در خواب شما ایجاد می کند.

چای نعناع همچنین برای کسانی که سعی در اجتناب از کافئین دارند، انتخاب خوبی است. این به این دلیل است که چای نعناع حاوی کافئین نیست.

4. چای نعناع ادرارآور است

دیورتیک ماده ای است که به دفع بهتر ادرار کمک می کند. اگر سعی دارید احتباس آب را کاهش دهید یا سموم را از بدن خود دفع کنید، این چای می تواند برای شما مفید باشد. چای نعناع ادرارآور است زیرا حاوی ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می دهد.

ترکیبات موجود در چای نعناع با تحریک کلیه ها به افزایش میزان ادرار تولید شده کمک می کند. این مساله می تواند به کاهش احتباس آب و نفخ و همچنین به دفع سموم از بدن کمک کند.

تصور می شود که چای نعناع گزینه خوبی برای مبتلایان به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) نیز می باشد. به این دلیل که می تواند به افزایش جریان ادرار و خارج کردن باکتری ها از دستگاه ادراری کمک کند.

5. رفع یبوست با چای نعناع

یبوست وضعیتی است که در آن فرد در دفع مدفوع مشکل دارد یا مدفوع او سفت و خشک است. این مشکل می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند کمبود فیبر در رژیم غذایی، کم آبی بدن، یا مصرف برخی داروها.

چای نعناع می تواند به رفع یبوست کمک کند زیرا حاوی ترکیباتی است که سیستم گوارشی را تحریک می کند. این چای می تواند به افزایش حرکت روده ها و دفع راحت تر مدفوع کمک کند.

چای نعناع همچنین منبع خوبی از فیبر است. این مساله می تواند به نرم شدن مدفوع و دفع آسان آنها کمک کند. اگر یبوست دارید، به طور منظم چای نعناع بنوشید و مصرف غذاهای غنی از فیبر را افزایش دهید.

6. فواید چای نعناع برای پوست

چای نعناع می تواند برای پوست مفید باشد. آنتی اکسیدان های موجود در چای نعناع به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. چای نعناع می تواند به کاهش التهاب و تسکین پوست تحریک شده نیز کمک کند.

فواید چای نعناع برای پوست

تصور می شود که آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد و محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب عمل می کنند. این مساله می تواند به جلوگیری از چین و چروک کمک کند و پوست را جوان و سالم نگه دارد.

چای نعناع همچنین می تواند به کاهش التهاب کمک کند. به دلیل که حاوی ترکیباتی است که اثر ضد التهابی دارند. این ترکیبات می توانند با کاهش التهاب و کشتن باکتری هابه تسکین شرایطی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه کمک کنند.

برای استفاده از چای نعناع برای پوست، سعی کنید از آن به عنوان شوینده یا تونر صورت استفاده کنید. همچنین می توانید چند قطره نعناع را به آب حمام خود اضافه کنید تا تجربه ای آرام بخش و با طراوت داشته باشید.

7. آیا چای نعناع برای IBS خوب است؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) وضعیتی است که بر سیستم گوارشی تأثیر می گذارد. با درد شکم، نفخ، یبوست و اسهال مشخص می شود. IBS می تواند یک وضعیت ناتوان کننده باشد که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد دارد.

چای نعناع می تواند به تسکین علائم IBS کمک کند. این به این دلیل است که حاوی ترکیباتی است که اثر تسکین دهنده بر سیستم گوارشی دارد. چای نعناع همچنین می تواند به کاهش التهاب و تسکین معده کمک کند.

مطالعات نشان داده است که نعناع در درمان IBS موثر است. یک مطالعه نشان داد که نعناع بافت گوارشی حیوانات را آرام می‌کند و ممکن است برای انسان‌های مبتلا به این عارضه نیز مفید باشد، اما قبل از اینکه بتوانیم با اطمینان بگوییم باید تحقیقات بیشتری انجام شود!

8. چای نعناع برای سوزش سر دل

سوزش سر دل وضعیتی است که در آن اسید معده به گلو می‌رسد. این می تواند باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو شود. سوزش سر دل شایع است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند خوردن غذاهای تند یا دراز کشیدن بعد از غذا خوردن باشد.

چای نعناع می تواند به تسکین سوزش سر دل کمک کند زیرا اثر ضد التهابی دارد. این چای می تواند به تسکین گلو و کاهش احساس سوزش کمک کند.

برای استفاده از چای نعناع برای سوزش سر دل، آن را بعد از غذا یا زمانی که احساس کردید علائم ظاهر می شوند، بنوشید.

9. نعنا برای سردرد و میگرن

سردرد و میگرن از مشکلات رایجی هستند که می توانند باعث ناراحتی زیادی شوند. انواع مختلفی از سردرد وجود دارد، اما شایع ترین آنها سردرد تنشی و میگرن است.

سردردهای تنشی ناشی از انقباض عضلات سر و گردن است. این انقباضات می تواند به دلیل استرس، وضعیت نامناسب یا خستگی چشم باشد. از سوی دیگر، میگرن در اثر تغییراتی در مغز ایجاد می شود. این تغییرات می تواند به دلیل استرس، تغییرات هورمونی یا مصرف برخی غذاها باشد.

چای نعناع می تواند به تسکین سردرد و میگرن کمک کند. به این دلیل که حاوی ترکیبی (منتول) است که جریان خون را افزایش می دهد و احساس خنکی ایجاد می کند و احتمالاً درد را کاهش می دهد.

در یک مطالعه بالینی، به 35 فرد مبتلا به این بیماری کمپرس روغن نعناع داده شد که مستقیماً روی پیشانی یا شقیقه‌های آنها گذاشته شد این درمان باعث کاهش سطح ناراحتی و درد  آنها پس از تنها دو ساعت شد.

برای استفاده از چای نعناع برای سردرد و میگرن، آن را در طول روز یا زمانی که احساس کردید علائم ظاهر می شوند، بنوشید.

10. فواید چای نعناع برای سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو عفونت ویروسی هستند که می توانند علائم مختلفی مانند آبریزش بینی، گلودرد و تب ایجاد کنند. این شرایط معمولاً خفیف هستند و طی یک یا دو هفته خود به خود برطرف می شوند.

فواید چای نعناع می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. زیرا حاوی ترکیباتی است که اثر ضد ویروسی دارند. چای نعناع همچنین می تواند به کاهش التهاب و تسکین گلو کمک کند.

فواید چای نعناع برای گلودرد

منتول به طور گسترده ای به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از شرایط و بیماری های مختلف استفاده می شود. اعتقاد بر این است که با باز کردن مجاری بینی، رفع احتقان ناشی از تولید بیش از حد مخاط یا انسداد در سینوس‌ها که جریان هوا را به عضلات راه‌های هوایی (برونشی) محدود می‌کند، عمل می‌کند.

از چای نعناع برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید و در طول روز یا زمانی که احساس کردید علائم ظاهر می شوند، آن را بنوشید.

11. چای نعناع برای رفع بوی بد دهان

بوی خوش نعناع دلیلی که نعناع طعم دهنده رایجی برای خمیردندان ها، دهانشویه ها و آدامس ها است. علاوه بر بوی مطبوع، نعناع دارای خواص ضد باکتریایی است که به کشتن میکروب‌هایی که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شوند، کمک می‌کند، بنابراین نوشیدن این چای ممکن است تنفس شما را تازه کند و از بوی بد دهان پیشگیری کند .

در یک مطالعه، افرادی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته بودند و شستشوی حاوی روغن‌های نعناع، درخت چای و لیمو را دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که این روغن‌ها را دریافت نکردند، علائم بوی بد دهان شان بهبود یافته بود.

در مطالعه دیگری در سال 2013، دانش‌آموزان دختری که دهان‌شویه‌ای با نعناع دریافت کردند، پس از 1 هفته در مقایسه با گروه کنترل، بهبودی در تنفس و رفع بوی بد دهان داشتند.

12. رفع خستگی با چای نعنا

چای نعناع ممکن است سطح انرژی را بهبود بخشد و خستگی را کاهش دهد.

در حالی که هیچ مطالعه ای به طور خاص در مورد چای نعناع وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات طبیعی موجود در نعناع ممکن است اثرات مفیدی بر روی سطح انرژی افراد داشته باشند.

در یک مطالعه، 24 جوان سالم در طول یک آزمایش شناختی با مصرف کپسول روغن نعناع، خستگی ذهنی کمتری را تجربه کردند.

در مطالعه دیگری، مشخص شد که رایحه درمانی با روغن نعناع به طور موثرتری نسبت به دارونما در افرادی که در مرکز قلب و عروق بستری شده اند، بروز خستگی را کاهش می دهد.

بنابراین طبق مطالعات انجام شده روغن نعناع باعث تسکین خستگی ذهنی و جسمی می شود، اما تحقیقات به طور خاص در مورد چای نعناع وجود ندارد.

13. تسکین دردهای قاعدگی با چای نعنا

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان شل کننده عضلات عمل می کند، ممکن است دردهای قاعدگی را تسکین دهد. در حالی که چای نعناع فلفلی در این زمینه مطالعه نشده است، ترکیبات موجود در نعناع فلفلی علائم را بهبود می بخشد.

تسکین دردهای قاعدگی با چای نعنا

در یک مطالعه بر روی 127 زن با پریودهای دردناک، کپسول‌های عصاره نعناع فلفلی به اندازه یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی در کاهش شدت و مدت درد مؤثر بودند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما ممکن است چای نعناع نیز اثرات مشابهی داشته باشد.پ

بنابراین نوشیدن چای نعناع ممکن است شدت و طول دردهای قاعدگی را کاهش دهد زیرا نعناع فلفلی به جلوگیری از انقباض عضلانی کمک می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری روی این موضوع مورد نیاز است.

14. چای نعناع ممکن است آلرژی فصلی را بهبود بخشد

نعناع حاوی رزمارینیک اسید است، یک ترکیب گیاهی که در رزماری و گیاهان خانواده نعناع یافت می شود. اسید رزمارینیک با کاهش علائم واکنش های آلرژیک، مانند آبریزش بینی، خارش چشم، و آسم مرتبط است.

در یک مطالعه در سال 2004 بر روی 29 فرد مبتلا به آلرژی فصلی، افرادی که مکمل خوراکی حاوی رزمارینیک اسید به مدت 21 روز دریافت کردند، علائم کمتری از خارش بینی، خارش چشم و سایر علائم را نسبت به کسانی که دارونما دریافت کردند، داشتند.

در حالی که مشخص نیست که آیا مقدار رزمارینیک اسید موجود در نعناع فلفلی برای تأثیر بر علائم آلرژی کافی است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نعناع ممکن است آلرژی را تسکین دهد.

بنابراین نعناع حاوی رزمارینیک اسید است که نشان داده است علائم آلرژی مانند عطسه و آبریزش بینی را کاهش می دهد. با این حال، شواهد در مورد اثربخشی چای نعناع فلفلی در برابر علائم آلرژی محدود است.

عوارض جانبی چای نعناع

چای نعناع به طور کلی برای نوشیدن بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. با این حال، برخی از افراد ممکن است ناراحتی معده، سوزش سر دل، یا اسهال را تجربه کنند. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، سعی کنید آن را با غذا یا بعد از غذا بنوشید.

چای نعناع همچنین می تواند با برخی داروها مانند آنتی اسیدها، رقیق کننده های خون و داروهای قلب تداخل داشته باشد. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، قبل از نوشیدن چای نعناع با پزشک خود صحبت کنید.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است این چای تولید اسپرم را کاهش دهد، و اگر از روغن نعناع استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که در اثر تماس پوست با روغن (درماتیت تماسی) جوش‌هایی را تجربه کنید.

آیا می توانم در دوران بارداری چای نعنا بنوشم؟

استفاده از گیاه نعناع در هر سه ماهه بارداری بی خطر است، اما گزارش های متناقضی در مورد مصرف یا عدم مصرف آن در سه ماهه های دوم و سوم وجود دارد.

با این حال، هیچ مورد مستندی نشان نداده است که نعناع باعث سقط جنین می شود تا زمانی که از مقدار دوز تجویز شده توسط پزشک تجاوز نکنید!

این چای انتخاب بهتری نسبت به چای واقعی مانند چای سیاه، چای اولانگ و چای سبز که حاوی کافئین هستند، در نظر گرفته می شود.

اگر باردار هستید، همیشه بهتر است قبل از مصرف هر نوع چای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. این به این دلیل است که برخی از گیاهان می توانند با برخی داروها تداخل داشته یا عوارض جانبی دیگری داشته باشند.

طرز تهیه چای نعناع

می توانید چای کیسه ای نعناع را تهیه کنید .

طرز تهیه چای نعناع

یا برای تهیه چای نعناع، کافی است 1 قاشق چایخوری برگ نعناع خشک (یا 1 کیسه چای) را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. 5-10 دقیقه دم کنید، سپس برگ های نعنا (یا کیسه ای) را بردارید و نوش جان کنید.

اگر می خواهید چای شیرین تری داشته باشید، کمی عسل یا شکر را به آن اضافه کنید.

از چای گیاهی با طراوت و خوش طعم خود که از برگ های گیاه نعناع تهیه شده است، لذت ببرید.

نتیجه گیری : چای نعناع چه فواید و مضراتی دارد ؟

چای نعنا یک دمنوش گیاهی با طراوت و خوش طعم است که از برگ های گیاه نعناع تهیه می شود. فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله تسکین سردرد و میگرن، سرماخوردگی و آنفولانزا و ناراحتی معده. چای نعناع همچنین می تواند به کاهش التهاب و تسکین گلو کمک کند.

بیشتر مردم می توانند چای نعناع را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بنوشند. با این حال، چای برگ نعناع ممکن است در برخی افراد ناراحتی معده، سوزش سر دل یا اسهال را ایجاد کند. اگر هر یک از این عوارض را تجربه کردید، سعی کنید چای نعناع را همراه غذا یا بعد از غذا بنوشید.

به طور کلی نوشیدن چای نعنا در دوران بارداری بی خطر است، اما همیشه بهتر است قبل از مصرف هر نوع چای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. این به این دلیل است که برخی از گیاهان می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی دیگری ایجاد کنند.

منابع :

THE TOP 10 MINT TEA BENEFITS

Mint Tea Benefits and Side Effects

12 Science-Backed Benefits of Peppermint Tea and Extracts

 

 

سارا چیذری مشاور تغذیه

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها