آیا سردردهای میگرنی قابل کنترل هستند ؟

یکی از شایعترین سردرد های مزمن سردردهای میگرنی هستند . آیا سردردهای میگرنی قابل کنترل هستند ؟ اگر جواب مثبت است چه راهکارهای علمی و کاربردی در این زمینه وجود دارد ؟ با ما همراه باشید …

 

میگرن چیست ؟

آیا سردردهای میگرنی قابل کنترل هستند ؟ 3

میگرن یک نوع سردرد عروقی و مزمن است که در اثر انقباض شدید رگ های خونی مغز به وجود می آید . معمولا به آرامی شروع شده و به سمت دردهای ضربان دار و گاه بسیار شدید پیش می رود که می تواند بین 2 تا 72 ساعت ادامه داشته باشد . این سردرد معمولا از پشت سر شروع می شود و یک طرف سر را کاملا درگیر می کند .

سردردهای مزمن سردردهایی هستند که ماهها و سالها و گاهی یک عمر همراه فرد هستند . در حالیکه سردرد های حاد در حد چند روز و حداکثر یکی دو هفته همراه فرد هستند .

اکثر مراجع کنندگان به کلینیک ها و مراکز درمانی افرادی هستند که سردردهای میگرنی دارند . سردردهای میگرنی باعث پایین آمدن راندمان کار و کیفیت زندگی افراد می شود . 20 درصد خانمها و 5 درصد آقایان سردرد های میگرنی دارند و چون در خانم ها تغییرات هورمونی وجود دارد ، این تغییرات هورمونی می تواند باعث بروز بیشتر سردردهای میگرنی در آنها شود.

 

علائم و علل بروز سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی معمولا ضربان دار هستند . با تهوع و استفراغ و قرمز شدن چشم ها و اشک ریزش و آبریزش از بینی همراهند . از همه شاخص تر این است که فرد می داند همیشه عاملی مشخص باعث شروع آن است . مثلا مصرف برخی غذاها و ادویه جات ، گرسنگی ، خستگی ، خواب کم و یا زیاد ، رفتن درمحیط های شلوغ ، عصبانیت ، برخورد باد سرد به پیشانی ، آلودگی هوا ، نورشدید حتی تغییرات هورمونی ماهیانه در خانم ها و… از عوامل بروز سردردهای میگرنی هستند .

آیا سردردهای میگرنی قابل کنترل هستند ؟ 5÷

در زمانی که سردرد میگرنی عود می کنه فرد تحمل سر و صدا ، بوی غذا ، آلودگی هوا ، نور را ندارد . خوابیدن در یک فضای تاریک و بستن سر با یک دستمال محکم معمولا این نوع سردرد را بهتر میکند .این نوع سردرد ها بعد از خوابیدن فرد بهتر می شوند و به طور معمول افراد 2- 3 بار در طول ماه این نوع سردرد را تجربه می کنند .

 

انواع میگرن

میگرن به دو نوع معمولی و کلاسیک تقسیم بندی می شود . میگرن کلاسیک شبیه میگرن معمولی است اما با علائمی شدیدتر که می تواند باعث اختلال در گفتار ، ضعف در بینایی و دیدن ستارگان درخشان و اشکال هندسی که از جلوی چشم می گذرد ( نشانگان اورا )همراه باشد . شایعترین علامت در میگرن کلاسیک اختلال در دید است و ممکن است از چند ثانیه تا چند ساعت ادامه داشته باشد . 20 درصد افرادی که میگرن دارند این اختلال بینایی را قبل از شروع سردرد تجربه می کنند .

میگرن ممکن است برای فردی 1 بار در هفته و برای فرد دیگر 1-2 بار در سال اتفاق بیفتد . میگرن اغلب به صورت ارثی منتقل می شود .

مهمترین عامل بروز میگرن در خانم ها تغییرات هورمون استروژن است که در سیکل عادات ماهیانه وقتی مقدار آن پایین می آید این سردرد شروع می شود .

 

مکانیسم شروع سردردهای میگرنی

در سر ما عصبی به نام عصب شماره 5 وجود دارد که خیلی شاخه دار است و از پیشانی تا پشت گردن شاخه هایش پراکنده شده است . وقتی این عصب تحریک می شود هیپوتالاموس را تحریک می کند و یک موج الکتریکی ایجاد می شود که این موج به سمت جلوی سر می آید و سردرد شروع می شود. همزمان عروق هم به دنبال این مسئله تنگ وگشاد می شوند و به همراه ضربانی که در شریان ها وجود دارد این سردرد ضربان دار می شود .

 

درمان و کنترل سردرد های میگرنی

 

درمان شامل دو مرحله است:

  • درمان مرحله حاد سردرد که به کمک داروهای مسکن و ضد التهاب وبرخی داروها مثل ارگوتامین و سوماتریپتان انجام می شود.

 

  • درمان پیشگیری کننده که از بروز حملات جدید پیشگیری می کند . این درمان شامل طیف وسیعی از داروهایی است که از آزاد شدن واسطه های شیمیایی جلوگیری کرده و یا مانع اثر آنها بر روی عروق مغزی می شوند مثل سدیم والپروات ، پروپرانول، نورتریپتلین و … از آن جا که این داروها دارای عوارض هستند باید درمان زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

 

یک دوره درمان 4-8 ماهه میگرن سبب کاهش حساسیت به واسطه های شیمیایی در طولانی مدت می شود و بیمار علی رغم داشتن زمینه ارثی میگرن، از حملات سردرد رهایی می یابد. ممکن است بعد از خاتمه درمان هم برای مدتی سردردها مجددا عود نماید که با یک دوره درمان کوتاه مدت ، بهبودی حاصل می شود.

آیا سردردهای میگرنی قابل کنترل هستند ؟ 7

هشدار :

تحقیقات نشان داده است که به طور معمول اگر تعداد مصرف مسکن ها در ماه از 10 عدد بیشتر شود ، تعداد دفعات سردرد بیشتر شده و به سردرد های روزانه تبدیل می شود . افرادی که مسکن زیادی می خورند حتی صبحها و نصف شب ها با سردرد از خواب بیدار می شوند .

 

توصیه هایی برای کاهش سردردهای میگرنی :

 

  • از مصرف گوشتهای مانده ، انبه ، موز،کنسرو ماهی ، کلم ، لبنیات ، بادمجان ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، تمشک ، آلو قرمز و مخمرها ، شکلات و ادویه جات در برنامه غذایی خود پرهیز کنید .
  • از مصرف نمک ، گندم( به شکل نان، پاستا و…)، گوشت زیاد و حبوبات ، غذاهای چرب و سرخ شده بپرهیزید.
  • غذا را به مقدار کم اما با کیفیت زیاد مصرف کنید و بین وعده های اصلی غذایی از میان وعده های مغذی استفاده کنید و هیچ وعده غذایی را حذف نکنید .
  • از مصرف انواع شیرینی جات و نوشیدنی های رژیمی حاوی آسپارتام بپرهیزید .
  • در برخی مواد غذایی مثل پنیرهای کهنه و شکلات، ماده ای به نام «تیرامین» وجود دارد که می تواند محرک سردردهای میگرنی باشد. بنابراین اگر میگرن دارید باید از مصرف این خوراکی ها بویژه پنیرهای سفت مثل پنیر تبریزی خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن حتی حضور در مکان هایی که دود سیگار در آنجا وجود دارد جدا پرهیز کنید .
  • همانطور که در بالا اشاره شد استفاده مکرر از مسکن ها می تواند احتمال بروز مجدد درد های میگرنی را افزایش دهد .
    آیا سردردهای میگرنی قابل کنترل هستند ؟ 9
  • مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود افزایش دهید .
  • مصرف اسیدهای چرب امگا 3 که منبع غنی آن ماهی های چرب مثل ماهی سالمون است ، همچنین درانواع روغن های گیاهی مثل روغن دانه سویا و دانه های روغنی مثل گردو نیز وجود دارد، به کنترل حملات میگرن کمک می کند.
  • گوش دادن به موسیقی ملایم می تواند از شدت سردردهای میگرنی بکاهد .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها