نقش ویتامین C در مراقبت از پوست شما

ویتامینC یا همان اسید آسکوربیک یک ماده آنتی اکسیدان محسوب می شود که باعث کاهش میزان آسیب رادیکال های آزاد به پوست می شود. رادیکال های آزاد مولکولهای ناپایداری هستند که با تخریب کلاژن و خشکی پوست، مسبب ایجاد خط های ریز و چین و چروک های زودرس در پوستهستند . دربسیاری از لوازم آرایشی مخصوص مراقبت از پوست از این ویتامین استفاده می شود .

نقش ویتامین C در مراقبت از پوست شما 3

ویتامینC با 2 مکانیزم مراقب پوست شماست :

ویتامین C  در پوست کلاژن سازی می کند

بدن ما برای بازسازی بافت ها و تولید سلول های جدید به شدت نیازمند این ویتامین است. به عنوان مثال ویتامینC به تولید کلاژن پوست کمک می کند، کلاژن نوعی پروتئین است که ساختار پوست و بافت های همبند مانند تاندون ها، رگ ها، رباط ها و غیره از آن تشکیل شده اند. به همین خاطر در صورت کمبود ویتامین C فرایند کلاژن سازی به درستی در پوست انجام نمی شود و علائمی از قبیل تخریب پوست و ریزش مو در فرد دیده می شود . همچنین در اثر کمبود این ویتامین پوست و لثه های شما در صورت بروز جراحت به خوبی التیام نمی یابد . به خصوص در کمبود شدید ویتامین C که بیماری اسکوروی نام دارد خونریزی از لثه ها و التیام ناقص و آهسته زخم ها بسیارشایع است .

 

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است

به دلیل آنکه ویتامینC یک آنتی اکسیدان قوی است مثل سایر آنتی اکسیدان ها، با جذب و مقابله با رادیکال های آزاد، از تخریب پوست و بروز چین و چروک  زودرس پیشگیری می کند.

نقش ویتامین C در مراقبت از پوست شما 5

آیا کرم های حاوی ویتامین C مؤثرند ؟

برای اینکه ویتامین C موجود در انواع کرم های حاوی این ویتامین بتوانند به داخل پوست نفوذ کنند، باید محیط اسیدی بوده و غلظت ویتامین C در محصول بالا باشد . متاسفانه  محصولاتی که حاوی  حداقل 10-5 درصد ویتامین C هستند گران قیمت اند و استفاده از محصولات حاوی مقدار کم اسید اسکوربیک نیز تاثیر قابل توجهی بر روی پوست ندارد .

به علاوه ویتامینC آنتی اکسیدانی بسیار حساس و تجزیه پذیر است و زمانی که کرم حاوی این ویتامین در معرض اکسیژن هوا قرار می گیرد ، خاصیت جذب رادیکال های آزاد خود را از دست داده و عملا بی اثر می شود . شاید اگر تا کنون از این نوع کرم ها تهیه کرده باشید ، مشاهده کرده اید که در اطراف سرظرف کرم  قهوه ای رنگ می شود (درست مثل یک تکه سیب) این وضعیت نشان می دهد که ویتامین C موجود در کرم، اکسیده شده است.

 

به جای کرم های حاوی ویتامین C بهتر است از مرکبات استفاده کنید

پس بنابر این اگر قصد خرید یک کرم موضعی ویتامین C را دارید بهتر است نوع مرغوب آن با درصد بالای ویتامین C راتهیه کنید که مسلما قیمت بالاتری دارد .اما اگر قصد کمی صرفه جویی دارید توصیه می کنم به جای خرید کرم های گران قیمت هر روز از میوه های سرشار از این ویتامین به خصوص مرکبات نوش جان کنید .

همانطور که میدانید مرکبات سرشار از ویتامین C هستند . شما روزانه تنها به 90 میلی گرم ویتامینC نیاز دارید، بنابر این با خوردن یک عدد پرتقال کامل و یا سایر مرکبات حتی بیشتر از مقدار مورد نیاز ویتامین C دریافت می کنید .

 

مصرف مکمل ویتامینC و سلامت پوست

همانطور که می دانید ویتامینC ، یک محلول در آب است و در بدن ذخیره نمی‌گردد ، لذا باید به صورت منظم و روزانه در اختیار بدن قرار گیرد. تحقیقات نشان می دهد مصرف زیاد ویتامین C به صورت مکمل تاثیری بر روی تولید بیشتر کلاژن و جوانسازی پوست نداشته و مقادیر زیادی این ویتامین توسط کلیه ها و از طریق ادرار از بدن دفع می شود .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها