حقایقی درباره خواص ویتامین B12 که شاید ندانید

آیا شما هم جزو افرادی هستید که در طول روز مدام احساس خستگی دارید و مرتب احساس می کنید سطح انرژی بدنتان پایین آمده ؟ آیا زود به زود با کوچکترین مساله ای عصبانی می شوید و تمرکز حواس ندارید ؟ این علائم می تواند نشانه ای باشد که شما در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارید .

اگر اینطور است – نگران نباشید شما تنها نیستید حدود ۴۰ درصد افراد دارای کمبود ویتامین B12 هستند و موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا این ویتامین برای تولید گلبول های قرمز و تولید DNA ضروری است .

به نظر میرسد کمبود ویتامین B12 یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است . مطالعه ای در سال ۲۰۰۴ نشان میدهد که در بسیاری از نقاط جهان، از جمله ایالات متحده، هند، مکزیک، آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی و برخی مناطق آفریقا این کمبود ویتامینی بسیار شایع است .

ویتامین B12 چه کاری انجام می دهد؟

این ویتامین خلق و خوی و سطح انرژی و حافظه تان را تقویت می کند . برای سلامت قلب، پوست ، مو، هضم بهتر به شما کمک می کند. همچنین یک ویتامین ضروری برای رفع خستگی آدرنال ، عملکرد های متابولیک متعدد بدن – از جمله تولید آنزیم ، سنتز DNA و تعادل هورمونی است و به سلامت سیستم عصبی و قلبی عروقی کمک می کند .

به علت نقش گسترده آن در بدن ، کمبود ویتامین B12 نشانه های منفی مختلفی را در بدن ایجاد می کند که بسیاری از آنها بسیار قابل توجه هستند . مانند خستگی مزمن ، اختلالات خلقی مانند افسردگی و استرس مزمن .

ویتامین B12 چیست؟ نقش آن در بدن چیست ؟

ویتامین B12 چیست ؟
ویتامین B12 چیست ؟

ویتامین B12 در انواع مختلف وجود دارد و شامل کبالت معدنی است ، به همین دلیل ترکیبات ویتامین B12 به شکل کبالالین نامیده می شوند . دو نوع از ویتامین B12 در متابولیسم بدن انسان فعالیت می کنند، یکی متیل کوبالامین و دیگری 5- دگزیکس آدنوسیل کبالالین

ویتامین B12 از طرق مختلف به سلامت سیستم عصبی مرکزی کمک می کند : این کمک شامل حفظ سلامت سلول های عصبی برای انتقال بهتر سیگنال های عصبی تا کمک به سلامت پوشش محافظتی اعصاب (غلاف میلین ) می شود . این بدان معنی است که وقتی سطح ویتامین B12بدن پایین است تقریبا هر عملکرد شناختی می تواند دچار اختلال شود .

ویتامین ب ۱۲ همچنین به هضم و سلامت قلب نیز کمک می کند ، بنابراین کمبود این ویتامین می تواند منجر به اختلالات گوارشی و افزایش خطر بیماری های قلبی شود .

9 خاصیت ویتامین B12 برای بدن

چگونه ویتامین B12 به عنوان یک ویتامین ضروری برای سلامتی نقشش را ایفا می کند ؟

1. کمک می کند تا سطوح انرژی بدن حفظ شود

ویتامین B12 به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند ، زیرا این ویتامین برای تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز قابل استفاده در بدن مورد نیاز است. گلوکز حاصل از غذاهای کربوهیدراتی به عنوان سوخت سلول های بدن مورد استفاده قرار می گیرد ، به همین دلیل است که افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 اغلب احساس خستگی می کنند.

ویتامین B12 همچنین برای انتقال سیگنال های عصبی مورد نیاز برای انقباض عضلات نیز مورد نیاز است . بنابراین انرژی شما را در طول روز حفظ می کند تا روز خود را بدون احساس خستگی وکسالت سپری کنید .

مردم اغلب می پرسند که آیا ویتامین B12 به کاهش وزن نیز کمک می کند ؟

از آنجائیکه کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به استرس، خستگی مزمن و بی حوصلگی و تغییرات اشتها شود، بنابراین کاهش و یا حفظ وزن در چنین شرایطی دشوار است .

البته این به این معنا نیست که افزایش دریافت ویتامین B12 به تنهایی باعث کاهش وزن خواهد شد، اما مسلما رفع کمبود آن باعث افزایش سطح انرژی و تنظیم اشتها می شود ، بنابراین شما میتوانید بهتر رژیم غذایی خود را ادامه دهید .

2. از تضعیف حافظه جلوگیری می کند و خطر بیماری های نوروژنیک را کاهش می دهد

ویتامین B12 و تقویت حافظه
ویتامین B12 و تقویت حافظه

کمبود ویتامین B12 ممکن است موجب اختلالات عصبی و روانپزشکی شود . به دلیل نقش این ویتامین در سلامت سلول های عصبی و انتقال بهتر سیگنالهای عصبی ، ویتامین B12 برای کاهش خطر بیماری های نورودنژنتیک، از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل، استفاده می شود.

محققان دریافته اند سطح پایین ویتامین B12 می تواند با بیماری هایی نظیر آلزایمر و بیماری پارکینسون مرتبط باشد . علاوه بر این، مصرف مکمل های ویتامین B12 می تواند با اصلاح کمبود بیوشیمیایی، به شناخت بهتر بیماران مبتلا به کمبود ویتامین B12 کمک کند .

3. تقویت حالات روحی و روانی و کمک به سیستم عصبی برای عملکرد صحیح

یکی از برترین خواص شناخته شده ویتامین های B12 توانایی آن در تنظیم سیستم عصبی و کاهش اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب می باشد .

ویتامین B12 همچنین برای تمرکز و سایر فرآیندهای شناختی مثل یادگیری مورد نیاز است ، بنابراین کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به مشکلات تمرکزی و افزایش خطر اختلالات توجه شود .

4. نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد

ویتامین B12 از راه های مختلفی به سلامت قلبی و عروقی کمک می کند . همانطور که می دانید بیماری قلبی در حال حاضر علت شماره 1 مرگ و میر در سراسر جهان است .

ویتامین B12 با کاهش سطح هموسیستئین ( یکی از عوامل خطر اصلی بیماری ها قلبی ) به سلامت قلبی افراد کمک می کند و از بروز حملات قلبی و سکته های مغزی می کاهد . هموسیستئین یک اسید آمینه است، و سطح آن در خون توسط سطوح خونی ویتامین های B کمپلکس، از جمله ویتامین B12 تحت تاثیر قرار می گیرد .

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ویتامین B12 میتواند کلسترول بالا و فشار خون بالا را نیز کنترل کند. ویتامین های گروه B همچنین قادر به کنترل بیماری های آترواسکلروتیک هستند .

5. مورد نیاز برای داشتن پوست و مویی سالم

سلامت پوست و مو
سلامت پوست و مو

ویتامین B12 برای داشتن پوست ، مو و ناخن هایی سالم ضروری است، زیرا نقش مهمی در تولید مثل و تکثیر سلولی دارد. ویتامین B12 از طریق کاهش قرمزی ، خشکی ، التهابات پوستی وبهبود ضایعات آکنه به سلامت پوست کمک می کند .

همچنین برای درمان پوست پسوریازیس و اگزما مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین B12 میتواند شکستگی مو را کاهش دهد و ناخن های شما را را محکم تر کند .

6. کمک به هضم غذا

به دلیل نقش این ویتامین در کمک به تولید آنزیم های گوارشی ، ویتامین B12 برای حمایت از متابولیسم سالم و تجزیه مواد غذایی در معده ضروری است . ویتامین B12 کمک می کند تا باکتری های سالم در محیط روده پرورش یابند و به از بین بردن باکتری های مضر در دستگاه گوارش کمک می کند و با این کار مانع از اختلالات گوارشی مانند بیماری های التهابی روده یا کاندیدا می شود .

7. مورد نیاز برای بارداری سالم

وجود مقادیر کافی ویتامین B12 برای ایجاد اسیدهای نوکلئیک یا DNA – که مواد ژنتیکی اساسی برای ایجاد کل بدن هستند ضروری می باشد . بنابراین ، ویتامین ب ۱۲ نه تنها یک ماده مغذی کلیدی برای رشد و نمو است ، بلکه جزء حیاتی یک حاملگی سالم نیز محسوب می شود .

ویتامین B12 همچنین با فولات در بدن تعامل دارد، بنابراین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به نقص های مادرزادی مانند نقص لوله عصبی کمک کند. هنگامی که ذخایر ویتامین B12 در زنان باردار کم است، فولات مورد نیاز برای سنتز DNA به دام می افتد وتکثیرسلولی مختل می شود . مطالعات گزارش شده نشان می دهد ، خطر نقص لوله عصبی همراه با کمبود ویتامین B12 دو تا چهار برابر افزایش می یابد .

8. به پیشگیری از سرطان کمک می کند

در حال حاضر مطالعات جدید بر روی استفاده از مکمل های ویتامین B12 ( به ویژه هنگامی که به همراه فولات مصرف می شوند ) به عنوان راهی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان در حال انجام است .

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که وجود کافی ویتامین B12 ، برای سیستم ایمنی بدن مفید است و به پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان های دهانه رحم، پروستات و کولون کمک می کند .

9. کمک به تولید سلول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی

کم خونی
کم خونی

ویتامین B12 برای کمک به تولید تعداد کافی گلبول های قرمز خون ضروری است. همچنین این ویتامین از بروز یک نوع کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیک یا کم خونی کشنده جلوگیری می کند . این نوع کم خونی که در اثر کمبود شدید ویتامین B12 ایجاد می شود موجب علائم خستگی و ضعف مزمن در فرد مبتلا می شود .

مقایسه خواص سلامتی ویتامین B12 با ویتامین B6 ، ویتامین های B کمپلکس و اسید فولیک

ویتامین B 12

• ویتامین B12 برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله تشکیل مناسب گلبول های قرمز، سنتز DNA و عملکرد مناسب سیستم عصبی مورد نیاز است .
• کمبود ویتامین ب ۱۲ می تواند علایمی مانند خستگی مزمن ، درد عضلات ، درد مفاصل ، تنگی نفس ، افت روحیه و افسردگی ، مشکلات دندانی ، مشکلات بهداشتی غیرطبیعی و ضعف حافظه را ایجاد کند.
• بهترین غذاهای حاوی ویتامین B12 شامل جگر ، گوشت گاو و مرغ ، انواع ماهی مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و ماهی تن ؛ ماست ؛ و شیر می باشند .

ویتامین B6

ویتامین B6
ویتامین B6

• مانند ویتامین B12 ، ویتامین B6 ( به عنوان پیریدوکسین نیز شناخته می شود) نقش مهمی در طیف وسیعی از عملکردهای فیزیکی و روانی بدن ایفا می کند . این ویتامین برای متابولیسم اسید های آمینه ضروری است. مزایای ویتامین B6 عبارتند از توانایی آن برای کمک به حفظ متابولیسم بدن ، تقویت عملکرد اعصاب و کبد ، بهبود سلامت پوست و چشم و افزایش سطح انرژی .

• کمبود ویتامین B6 می تواند علایم مانند تغییرات خلقی ، خستگی ، دردهای عضلانی ، سردرگمی ، علائم PMS (دردها و مشکلات پیش از قاعدگی ) و بدتر شدن علائم آنمی را ایجاد کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که کمبود ویتامین B6 به افزایش بیماری های قلبی ، بیماری های نورولوژیک و بیماری های عصبی مانند تشنج ، میگرن و اختلالات خلقی نیز مربوط می باشد

.
• بهترین غذاهای حاوی ویتامین B6 شامل بوقلمون ، گوشت گاو ، سینه مرغ ، ماهی تن ، نخود، آووکادو، انواع مغزها مانند : پسته ، دانه آفتابگردان و دانه کنجد است.

ویتامین های B کمپلکس

ویتامین ها گروه B
ویتامین ها گروه B

مکمل ویتامین های B کمپلکس ترکیبی از ویتامین های گروه B، شامل ویتامین های زیر می باشد :

  • B1 (تیامین)
  • B2 (ریبوفلاوین)
  • B3 (نیاسین)
  • B5 (اسید پانتوتنیک)
  • B6 (پیریدوکسین)
  • B7 (بیوتین)
  • B9 (اسید فولیک)
  • B12 (کبالالین)

به طور کلی، ویتامین های گروه Bبه تنظیم سوخت و ساز بدن و حفظ انرژی کمک می کنند.

اسید فولیک

اسید فولیک، فرم مصنوعی فولات یا ویتامین B9 است.

فولات نقش مهمی در تقسیم سلولی ایفا می کند و به ایجاد سلول های جدید با تکثیر کردن و ایجاد DNA کمک می کند. فولات همچنین به بدن کمک می کند که بتواند از ویتامین B12 استفاده کند . این ویتامین برای بارداری بسیار مهم است، زیرا که برای سنتز DNA ضروری می باشد .

فولات به طور طبیعی در غذاها یافت می شود، در حالی که اسید فولیک که فرم مصنوعی فولات است در مکمل ها یا غذاهای غنی شده یافت می شود . برخی از غذاهای حاوی اسید فولیک شامل برنج غنی شده ، اسپاگتی غنی شده می باشد و غذاهای حاوی فولات شامل جگر، اسفناج، نخود سیاه و آوکادو می باشند .

علائم ، نشانه ها ، خطرات و علل کمبود ویتامین B 12

کمبود ویتامین B12 ممکن است آزاردهنده باشد، به خصوص با توجه به اینکه علائم کمبود ویتامین B12 علائمی مانند احساس خستگی یا کسالت است. تشخیص کمبود ویتامین B12 معمولا بر اساس اندازه گیری سطح ویتامین B 12 در خون انجام می شود. با این حال، مطالعات نشان می دهد که حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به علائم مربوط به کمبود ویتامین B 12 در هنگام آزمایش ، سطح B12 طبیعی دارند !

گزینه های غربالگری دقیق تری برای تشخیص کمبود وجود دارد، اما این روش ها به صورت روتین برای همه بیماران داده نمی شود، مگر اینکه مورد خاصی از علائم کم خونی یا بیماری های قلبی وجود داشته باشد .

اگر شما به کمبود ویتامین B12 مشکوک هستید و علائم کمبود این ویتامین را دارید اما آزمایش اولیه خون شما نشان می دهد که سطح ویتامین ب۱۲ شما طبیعی است ، ممکن است لازم باشد با پزشک خود در مورد انجام آزمایش های تکمیلی ، مشورت کنید . به خصوص اگر جزو کسانی هستید که سطح هوموسیستین خونتان بالا است .

علائم کمبود ویتامین B12 می تواند شامل موارد زیر باشد

  • احساس خستگی یا خستگی مزمن دائمی
  • درد و ضعف عضلانی
  • درد مفاصل
  • دشواری تنفس یا تنگی نفس
  • احساس سرگیجه
  • داشتن حافظه ضعیف
  • عدم تمرکز
  • تغییر حالات روانی ، مثل افزایش افسردگی و اضطراب داشتن
  • مشکلات قلبی غیرطبیعی، مانند افزایش تپش قلب
  • مشکلات دندانی ، از جمله خونریزی لثه و زخمهای دهانی
  • مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع ، اسهال یا کرامپ های شکمی
  • اشتهای ضعیف
  • یک کمبود جدی تر نیز می تواند یک نوع کم خونی ایجاد کند که به نام کم خونی کشنده شناخته می شود که یک بیماری جدی است و می تواند باعث از دست رفتن حافظه، سردرگمی و حتی زوال عقل در دراز مدت شود .

چه افرادی بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند ؟

افراد سالمند مبتلا به اختلال هضم ، یکی از مهمترین گروه های حساس هستند . به این دلیل که افراد مسن تر ، توانایی تولید اسید معده کمتری دارند و اسید معده برای جذب بهتر ویتامین B 12 لازم است.

از آنجایی که غذاهای حیوانی معمولا بهترین منابع ویتامین B 12 هستند، کسانی که رژیم های غذایی گیاه خواری را دنبال می کنند و هیچ محصول حیوانی را استفاده نمی کنند نیز به احتمال زیاد مبتلا به کمبود ویتامین ب 12 می شوند . بنابراین، هم به افراد مسن و هم گیاه خواران توصیه می شود که به صورت روزانه از مکمل ویتامین B12 استفاده کنند .

گروه های دیگری که در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین B12 هستند شامل افراد سیگاری (از آنجا که نیکوتین می تواند جذب را مسدود کند)، الکلی ها ، افراد مبتلا به کم خونی و افرادی که به نوعی با اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک و کرون درگیر هستند ، می باشند .

توانایی شما برای جذب مناسب ویتامین ب ۱۲ بستگی به سلامت دستگاه گوارش شما دارد. بنابراین اگر شما قادر به هضم مواد غذایی حاوی ویتامین B12 مانند گوشت حیوانات نباشید، سطح ویتامین ب۱۲ شما کم خواهد شد .

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ توسط گروه تجربی زیست شناسی و پزشکی انجام شد ، مشخص شد که ویتامین ب۱۲ یک ماده مغذی است که به سختی جذب می شود و بزرگسالان سالم تنها قادر به جذب و استفاده از حدود ۵۰ درصد ( و گاهی اوقات بسیار کمتر) از ویتامین B12 موجود در منابع غذایی هستند .

ویتامین B12 موجود در غذاهایی مانند مرغ، گوشت و ماهی، قابل جذب تر هستند در حالی که ویتامین ب12 موجود در تخم مرغ تا حدودی ضعیف جذب می شود و تنها حدود ۹ درصد ویتامین B12 تخم مرغ مورد استفاده بدن قرار می گیرد .

اگر چه میزان دقیق جذب پذیری ویتامین ب 12 بستگی به سلامت دستگاه گوارش انسان دارد، در اینجا با منابع غذایی برتر ویتامین B12 بیشتر آشنا شوید :

Vitamin B12 منابع غذایی
Vitamin B12 منابع غذایی

• کبد گوشتی : 1 اونس : 20 میکروگرم ( بیش از 300 درصد DV )
• ساردین : 3 اونس : 6.6 میکروگرم ( بیش از 100 درصد DV )
• ماهی قزل آلا 3 اونس : 7.4 میکروگرم ( بیش از 100 درصد DV )
• بره : 3 اونس : 2.7 میکروگرم ( 45 درصد DV )
• ماهی آزاد : 3 اونس : 2.6 میکروگرم ( 42 درصد DV )
• مخمر تغذیه : 1 قاشق غذاخوری : 2.4 میکروگرم ( 40 درصد DV )
• پنیر فتا : 0.5 لیوان : 1.25 میکروگرم ( ۲۱ درصد DV )
• گوشت گاو تغذیه شده با چمن : 3 اونس : 1.2 میکروگرم ( 20 درصد DV )
• نوعی پنیر دلمه شده ( ( Cottage cheese : 1 فنجان : 0.97 میکروگرم ( 16 درصد DV )
• تخم مرغ :1 عدد بزرگ : 0.6 میکروگرم ( 11 درصد DV )

راهکارهای مبارزه با کمبود ویتامین B12

  1. شروع به مصرف بیشتر مواد غذایی طبیعی حاوی ویتامین B12 کنید . غذاها یک شبکه پیچیده ای از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و سایر مواد غذایی را برای شما فراهم می آورند به نحوی که مکمل ها معمولا نمی توانند مانند مواد غذایی اینچنین کامل مواد مغذی را در اختیار شما قرار دهند . شما می توانید برای پیشگیری از کمبود ویتامین B12 ازغذاهای با کیفیت حیوانی مانند جگر ، گوشت گاو، گوشت گاو علفی، ماهی قزل آلا وحشی، گوشت گوسفندی و محصولات لبنی در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید .
  2. از یک مکمل پروبیوتیک به صورت روزانه استفاده کنید. مصرف پروبیوتیک با کیفیت بالا به صورت منظم می تواند به بهبود سلامت روده و توانایی بدن شما برای جذب بهتر ویتامین B12 و سایر مواد مغذی کمک کند.
  3.  برای بهبود سلامت روده ها و وضعیت مزاجی خود کار کنید. به منظور جذب بهتر ویتامین B12 و سایر مواد مغذی شما به سیستم جذبی سالم نیاز دارید . برای بهبود سلامت روده ها مصرف انواع غذاهای التهاب زا مثل غذاهای فراوری شده و کارخانه ای را قطع کنید و به جایش غذاهای کامل و سالم و طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید .
  4. از مکمل های مناسب استفاده کنید . شما می توانید از مکمل های با کیفیت بالا برای تامین ویتامین B12 مورد نیاز خود استفاده کنید . اما به یاد داشته باشید، مکمل های غذایی تنها در بعضی موقعیت های جدی که امکان استفاده از منابع غذایی ویتامین ب 12 وجود ندارد می تواند کمک کننده باشد و به طور کلی ایده خوبی برای تامین نیازهای شما به مواد مغذی نیست. رژیم غذایی شما مهمترین عامل جلوگیری از کمبود مواد مغذی می باشد .
  5.  اگر کمبود ویتامین B12 تأیید شده باشد ، گزینه دیگر برای تامین سریع این ویتامین ، تزریق ویتامین B12 عضلانی است که می تواند تحت مراقبت پزشکی و زیر نظر پزشک شما انجام شود.

ویتامین B12 مکمل ها و توصیه های دارویی

انواع مکمل ویتامین B12
انواع مکمل ویتامین B12

ویتامین ب 12 در قالب قرص ، قطره ، به شکل اسپری دهانی و به صورت ژل و یا حتی به صورت تزریقی در بازار دارویی دنیا وجود دارد . شما می توانید هر یک از این انواع مکمل های ویتامین B 12 را استفاده کنید، اما مطمئن شوید که محصولی با کیفیت عالی را از یک منبع معتبر انتخاب می کنید.

اگر شما درباره تزریق ویتامین B12 کنجکاو هستید، با پزشک خود درباره تایید کمبود ویتامین و نحوه انجام تزریق صحبت کنید . در نظر داشته باشید که گاهی اوقات استفاده از قطره و اسپری دهانی ویتامین B12 در افراد سالمند برای آنها بهتر است ، زیرا افراد مسن مشکل جذب ویتامین ب 12 از طریق معده را دارند .

میزان نیاز روزانه به ویتامین B12
  • نوزادان 0 تا 6 ماه : 0.4 میکروگرم
  • نوزادان 7-12 ماه : 0.5 میکروگرم
  • کودکان نوپا 1-3 سال : 0.9 میکروگرم
  • کودکان 4-8 سال : 1.2 میکروگرم
  • کودکان 9 تا 13 سال : 1.8 میکروگرم
  • مردان و زنان بزرگسال بالای 14 سال : 2.4 میکروگرم
  • زنان باردار : 2.6 میکروگرم
  • زنان تغذیه با شیر مادر : 2.8 میکروگرم
  • NIH توصیه می کند که بزرگسالان بالای 50 سال روزانه یک مکمل ویتامین B12 مصرف کنند و یا از غذاهای حاوی ویتامین B12 در رژیم غذایی روزانه شان استفاده کنند. توصیه می شود افراد مسن روزانه بین 25 تا 100 میکروگرم ویتامین B12 مصرف کنند .

آیا می توانم بیش از حد ویتامین ب ۱۲ مصرف کنم ؟

از آنجا که ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است، بدن توانایی دارد اضافی آن را از طریق ادرار از بدن دفع کند . در نتیجه، ویتامین B12 غیر سمی محسوب می شود ، هرچند همیشه بهتر است که به مقدار توصیه شده از مکمل های ویتامینی استفاده کنیم و دوزهای بالای مکمل های ویتامینی را بدون مشاوره با پزشک مصرف نکنیم .

اگر چه عوارض جانبی ویتامین B12 نادر است، اما در برخی افراد دریافت بیش از اندازه ویتامین ب 12 باعث ایجاد سردرد، تورم، اضطراب و خارش می شود .

هشدارها

جذب ویتامین B12 در افرادی که سیگاری هستند و یا الکل مصرف می کنند کمتر از افراد دیگر است . همچنین افرادی که طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند نیز توانایی جذب مناسب ویتامین را از دست می دهند و نیاز به مکمل یاری این ویتامین دارند .

مکمل های پتاسیم نیز می توانند جذب ویتامین B12 را کاهش دهند، بنابراین اگر مقادیر بالاتری از پتاسیم را به شکل مکمل مصرف می کنید، باید کمبود ویتامین B12 را کنترل کنید. پتاسیم دریافتی از منابع غذایی مشکلی برای جذب ویتامین ب 12 ایجاد نمی کند، اما دریافت مقادیر بسیار بالای آن به صورت مکمل ممکن است فرد را دچار کمبود ویتامین B12 کند .

مرور کلی خواص ویتامین B12

  •  ویتامین B 12 یک ویتامین محلول در آب است که بدن به مقدار کمی از آن نیاز دارد تا به درستی عمل کند .
  •  ویتامین B 12 در تولید انرژی بدن ، تقویت خلق و خوی و حافظه ، سلامت قلب و پوست و مو ، کمک به هضم بهتر مواد غذایی دخیل است . این ویتامین همچنین برای تولید DNA و گلبول های قرمز خون ضروری است.
  • کمبود ویتامین ب 12 می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود ، از جمله خستگی مزمن ، اختلالات خلقی ، اختلالات نوروژنراتیو ، مشکلات قلبی ، کم خونی و نقایص لوله عصبی در نوزادان .
  • برای جلوگیری از کمبود ویتامین B12 ، بهتر است از منابع طبیعی ویتامین B 12 بیشتر مصرف کنید ، از جمله جگر ، گوشت گاو، گوشت پرندگان و ماهی آزاد . شما همچنین باید روزانه از محصولات یا مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید و با حذف مصرف غذاهای التهاب زا بر روی سلامت روده های خود کار کنید .

منبع : draxe.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی
11 ماه قبل

سلام خدمت خانم دکتر عزیز

مطالب عالی و روشن
با تشکر از شما که برای همه ما وقت گذاشتید

محمد
محمد
5 سال قبل

سلام و تشکر از مطالب خوبتون سوالم اینه برای دیابتی ها نوع 2 که متفورمین هم مصرف می کنند مکمل ب 12 اجباریه؟ در این صورت چه برندی و به چه میزان پیشنهاد می کنید ممنونم