با عوارض رژیم های غذایی پر پروتئین آشنا شوید

در چند دهه گذشته استفاده از رژیم های غذایی پر پروتئین به عنوان یک روش مؤثر در کاهش وزن بین مردم رواج یافته است . با این حال، خوردن یک رژیم غذایی که فقط شامل پروتئین باشد شما را در معرض خطر کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی که در سایر غذاهای دیگر وجود دارند قرار می دهد .

بدن شما برای رشد ، نگهداری و تعمیر بافت ها و عضلاتش به دریافت میزان کافی پروتئین نیاز دارد . داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شما کمک میکند که از عوارض جانبی یک رژیم غذایی پروتئینی در امان باشید .

با هم عوارض داشتن این نوع رژیم را مرور می کنیم :

یبوست یکی از عوارض رژیم های پر پروتئین

داشتن یک رژیم غذایی پر پروتئین شما را در معرض خطر انواع ناراحتی های گوارشی از جمله یبوست قرار می دهد .
وجود کربوهیدرات ها در رژیم غذایی فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند . فیبر ها به نرم کردن مدفوع و خروج بهتر مواد زائد از بدن کمک می کنند .

یبوست
غذاهای حاوی پروتئین بالا، مانند گوشت و تخم مرغ ، هیچ فیبری در اختیار بدن شما قرار نمی دهند ، بنابراین انتخاب یک رژیم غذایی پر پروتئین و حذف کربوهیدرات ها از برنامه غذایی منجر به ایجاد اختلال در هضم مواد غذایی بدن شده و با جلوگیری از حرکات طبیعی روده زمان حمل فضولات از دستگاه گوارش را کاهش و باعث ایجاد مشکل یبوست در فرد می شود .

بی حالی و ضعف

رژیم های غذایی پروتئینی که فقط شامل پروتئین و فاقد کربوهیدراتها می باشند ، انرژی لازم برای تامین سوخت بدن و مغز شما را فراهم نمی کنند . مصرف کربوهیدرات ها در رژیم غذایی ،گلوکز که همان سوخت اولیه بدن برای حرکت ، هضم و تفکر است را فراهم می کند .

بی حالی و ضعف از عوارض رژیم های پر پروتئین
یک رژیم غذایی که تنها حاوی پروتئین است این منبع اصلی انرژی را در اختیار بدن قرار نمی دهد . در نهایت ، بدن برای تامین نیازش به انرژی به جای مصرف کربوهیدرات ها شروع به استفاده از پروتئین ها به عنوان یک منبع سوخت می کند و خب این روش تامین انرژی ، یک فرایند غیر طبیعی برای بدن محسوب می شود .

وقتی که پروتئین به عنوان منبع سوخت مورد استفاده قرار گرفت ، ذخایر پروتئین بدن برای ساخت و تعمیر عضلات کاهش یافته و این مسئله باعث تحلیل و از بین رفتن بافت های عضلانی می شود و در چنین شرایطی فرد مرتب احساس خستگی ، ضعف و بی حالی خواهد داشت .

کاهش ذخایر کلسیم و پوکی استخوان

کاهش ذخایر کلسیم و پوکی استخوان

داشتن رژیم های غذایی پروتئینی و خوردن پروتئین بیش از حد نیاز ، ممکن است منجر به کاهش ذخایر کلسیم استخوانها در دراز مدت شود . بدن شما در طول هضم پروتئینها ، اسیدی می شود ، بنابراین برای خنثی کردن اسیدیته خون، شروع به برداشتن کلسیم از استخوان های خود می کند . اگر دریافت کلسیم شما در چنین شرایطی کم باشد و بدن نتواند ذخایر کلسیم خود را از طریق رژیم غذایی بازسازی کند به تدریج این برداشت کلسیم از استخوان ها، منجر به کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ها شده و خطر پوکی استخوان در فرد را افزایش می دهد .

کمبود مواد مغذی ضروری از دیگر عوارض رژیم های پر پروتئین

داشتن رژیم های غذایی پروتئینی بدن شما را دچار کمبود مواد مغذی ضروری ، از جمله کربوهیدرات های پیچیده، چربی های سالم ، ویتامین ها و مواد معدنی می کند . کربوهیدراتها به شکل سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار منبع سوخت اولیه بدن را همراه با مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B و منیزیم تامین می کنند ، بنابراین مصرف انواع کربوهیدرات انرژی شما را زیاد کرده و به انقباض عضلات شما کمک می کنند .

کمبود مواد مغذی ضروری از دیگر عوارض رژیم های پر پروتئین

همچنین مصرف انواع چربی های سالم در رژیم غذایی روزانه مانند انواع آجیل و مغزها ، ماهی های چرب و زیتون به انجام عملکردهای حیاتی بدن ، مثل حفظ تعادل هورمونی ، داشتن پوستی سالم و جذب ویتامین ها کمک شایانی می کند .

میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و املاحی هستند که از قلب شما محافظت کرده ، از بروز برخی انواع سرطانها ، بیماریهای قلبی و سکته پیشگیری می کنند .
بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی پروتئینی تنها ممکن است بدن را در معرض خطر سوء تغذیه قرار داده و ریسک ابتلا به یکسری از بیماریها را در شما افزایش دهد.

منبع :

livestrong.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها