علت گزگز و بی حسی دستها در زمان خواب چیست ؟

آیا شبها وقتی می‌خوابید در دستهای خود احساس بی حسی و کرخی می کنید ؟ آیا تا به حال شده که به صورت ناگهانی و با یک احساس غیرمنتظره در دستان خود از خواب بیدار شوید ؟ آیا دست‌های خود را چند بار در طول شب بی حس احساس می کنید و هنگام بیدار شدن از خواب احساس عجیب و غریبی در دستهایتان دارید ؟ اگر چنین است و مرتب دچار احساس بی حسی دستها می شوید مطلبی که امروز برایتان آماده کرده ام را با دقت بخوانید .

به سادگی نوع خوابیدن و پوزیشن شما در زمان خواب می‌تواند موجب گرفتگی یا احساس بی حسی در دستهایتان شود اما غیر از این مورد ، موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد احساس بی حسی دستها شود .

این احساس ناخوشایند را ممکن است گاهی اوقات در قسمت‌های دیگر بدنتان مانند ساق پا و یا کف پاهایتان نیز احساس کرده باشید . بیاید باهم علت این بی حسی و گزگز شدن را بیشتر بررسی کنیم .

اما علت بی حسی دستها یا به اصطلاح خواب رفتگی آن چیست ؟

سندرم تونل کارپ یا نشانگان مجرای مچ دست

سندرم تونل کارپ
سندرم تونل کارپ

ایجاد فشار بر روی تونل کارپ بدون شک شایع ترین علت بی حسی دست هاست . سندروم تونل کارپ در اثر فشار زیاد بر روی عصب مدیان در قسمت مچ دست به وجود می آید . هم بزرگسالان و هم کودکان ممکن است به این عارضه دچار شوند . این عارضه معمولا باعث ایجاد بی حسی دستها و یا درد در ناحیه هر دو دست و یا احساس خارش و سوزش در شست و انگشت سبابه و انگشت میانی می شود .

این علائم معمولا در شب بدتر می شود و ممکن است به سمت بازو و یا شانه های فرد نیز منتشر شود . برخی افراد به دنبال این سندرم از خسته شدن دست هایشان شکایت دارند .

کار کشیدن زیاد از دست ها در طول روز

"کار

گاهی اوقات زمانی که در طول روز بیش از اندازه از دستهایتان استفاده می کنید مچ دستتان خسته می شود و فشار زیادی را تحمل می کند . مثلاً زمانی که زیاد تایپ می کنید یا زمانی که خیاطی می کنید و از قیچی و ابزار دوخت و دوز زیاد استفاده می کنید ، فشار زیادی را به مچ تان وارد می کنید . بنابراین کار کشیدن زیاد از مچ دست در طول روز فشار زیادی را به این ناحیه وارد می‌کند .

اکثر افراد این احساس ناخوشایند را شب هنگام درست زمانیکه دستها بی حرکت هستند احساس می کنند . چون فشار زیاد وارد شده در طول روز به اعصاب و تاندون ها در زمانی که دست بی حرکت است بیشتر احساس می شود .

احتباس مایعات در بدن و بی حسی دستها

داشتن چند کیلو اضافه وزن ، ورزش نکردن و عدم تحرک ، همچنین داشتن یک رژیم غذایی ناصحیح می‌تواند باعث ایجاد تورم در اندام تحتانی یعنی دستها و پاها به علت تجمع مایعات در بدن شود .

به دلیل کاهش جریان خون در شب ، همیشه گزگز و احساس بی حسی دستها  و کرخی آنها در شب هنگام بسیار شدیدتر احساس می شود .

کمبود ویتامین ب ۱۲ یک دلیل مهم برای بی حسی دستها

کمبود ویتامین ب 12 و بی حسی دستها
کمبود ویتامین ب 12 و بی حسی دستها

در اغلب موارد داشتن یک رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به کمبود ویتامین های گروه ب در بدن شود .

یکی از مهمترین ویتامین های گروه ب ویتامین ب۱۲ می باشد و کمبود این ویتامین می‌تواند عواقب زیادی را برای فرد به دنبال داشته باشد .

اگر شما دچار علائمی مانند خستگی زیاد در طول روز می شوید ، خواب آلوده هستید و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید یا رنگ پریدگی در پوست صورتتان مشهود است و یا حتی دچار افزایش ضربان قلب ( تاکی کاردی ) و یا احساس بی حسی در دست ها و پاهایتان شده اید ، این ها همه می توانند از نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن شما باشد .

اقدامات درمانی برای برطرف کردن عارضه خواب رفتگی و بی حسی دست ها در زمان خواب چه هستند ؟

قبل از اینکه به رختخواب بروید یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان بخورید

روغن بذر کتان
روغن بذر کتان

بر طبق مطالعات متعدد این ماده غذایی یک ماده ضد التهاب موثر است که بر اندام ها تاثیر می گذارد و باعث کاهش التهاب و احساس بی حسی در دست های شما می شود .

دست های خود را در یک ظرف پر از آب فرو کنید  

برای کاهش احساس گزگز و بی حسی دستها ، دست های خود را در یک ظرف پر از آب فرو کنید و چند تکه یخ را نیز به ظرف آب خود اضافه کنید . آب یخ باعث کاهش فشار بر روی اعصاب دست شما می شود و بنابراین شما کمتر دچار احساس درد و گرفتگی و بی حسی در ناحیه مچ و کف دستهایتان می شوید . حتما قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید و تفاوت را ببینید !️

در برنامه غذایی خود مصرف نمک و غذاهای شور را کاهش دهید 

همچنین مصرف نوشیدنی های اسیدی مثل نوشیدن انواع نوشابه‌های گازدار می تواند باعث ایجاد التهاب و درد و همچنین احساس بی حسی در دستهای شما شود .

بدن خود را همیشه هیدراته نگه دارید

آرتیشو یا کنگر فرنگی
آرتیشو یا کنگر فرنگی

نوشیدن حداقل ۲ لیتر آب در طول روز می‌تواند کمک زیادی به شما کند . برای مثال می توانید یک نوشیدنی مدر با کنگر فرنگی برای خود درست کنید . این نوشیدنی می‌تواند اثرات مدر ( ادرار آور ) و سم زدا برای شما داشته باشد و در نتیجه از احتباس مایعات در بدنتان جلوگیری ‌کند .

نحوه تهیه این نوشیدنی به این شکل است که شما چند عدد کنگر فرنگی را در آب جوش می جوشانید ، سپس آن را فشار می دهید تا عصاره آن خارج شود . می توانید برای ایجاد طعم بهتر آن را با نصف یک لیمو ترش تازه مخلوط کنید و سپس نوش جان بفرمایید .

منابع غذایی حاوی ویتامین های گروه ب را در رژیم غذایی خود بیشتر بگنجانید 

کمبود ویتامین های ب کمپلکس می تواند یکی از دلایل ایجاد احساس بی حسی دستها باشد . مصرف ماهی تن ، سیب زمینی ، موز و دیگر سبزیجات برگ سبز حاوی این ویتامین های ضروری هستند . علاوه بر این شما می توانید از مکمل های ویتامین ب کمپلکس نیز استفاده کنید . بنابراین اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید بهتر است مکمل ب کمپلکس را از داروخانه تهیه کرده و استفاده کنید .

با انجام این کار شما شاهد تسکین بی‌حسی دست های خود در طول شب خواهید بود .

در طول روز کمتر از دستهای خود کار بکشید 

اگر در طول روز مجبورید که ساعتها از دستتان کار بکشید حتماً از یک مچ بند مناسب استفاده کنید . استفاده از مچ بند کمک می‌کند تا از اعصاب و مفاصل خود محافظت کرده و فشار وارده بر آنها را کاهش دهید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها