تاثیر پروبیوتیک ها بر لاغری و درمان بیماری ها

تاریخچه پروبیوتیک ها

امروزه تاثیر پروبیوتیک ها بر سلامت و درمان بسیاری از بیماری ها ثابت شده است . پروبیوتیک ها موجودات زنده ای هستند که اکثرشان باکتری اند و به طور عمده در دستگاه گوارش ما ساکن شده و زندگی می کنند .

حول و حوش سال ۱۹۳۰ در کشور ژاپن به این نتیجه رسیدند که اگر به لبنیات شان باکتری اضافه کنند و اصطلاحات شیر ترش بخورند ( البته نه شیری که در اثر فساد ترش شده باشد بلکه شیری که به آن باکتری اضافه کردن و طعمش تغییر پیدا کرده ) عملاً خیلی کمتر مبتلا به خیلی از بیماری ها می شوند .
قبل از آن در کشورهایی مثل منطقه قفقاز به این نتیجه رسیده بودند افرادی که از این باکتری ها در لبنیات شان استفاده می‌کنند طول عمر بیشتری دارند .

در سالیان بعد طی تحقیقات محققان به این نتیجه رسیدند که همه ی ما به طور طبیعی باکتری های مفیدی در بدن مان داریم که در روده های ما زندگی می کنند و برای سلامتی ما بسیار مفیدند . اما به دلایل مختلفی که امروز به آنها اشاره می‌کنیم ما این باکتری های مفید را در بدنمان از ببین می بریم .

برای جبران این کمبود ما می توانیم با اضافه کردن مجدد این باکتری های مفید به مواد غذایی خود و یا استفاده از مکمل های پروبیوتیک از آثار مثبت آنها بهره مند شویم .

پروبیوتیک ها

اما اصلا اصطلاح پروبیوتیک یعنی چه ؟

پروبیوتیک در واژه یونانی به معنای مفید برای حیات و یا مفید برای زندگی کردن هست . اگر ما بتوانیم از این موجودات زنده استفاده کنیم یا شرایطی را فراهم کنیم که این باکتری های مفید بتوانند در دستگاه گوارش ما زندگی کنند و زنده بمانند . فواید بسیاری را نصیب بدن خود کرده ایم .

تاثیر پروبیوتیک ها بر طول عمر انسان ها چگونه است ؟

این باکتری ها بسته به نوع عملکردشان میتوانند تاثیر خیلی خوبی روی پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها داشته باشند .

همانطور که میدانید یکسری از باکتری ها مفید و یکسری دیگر غیر مفید یا بیماریزا هستند . باکتری های مفید که همان پروبیوتیک ها هستند ، در دستگاه گوارش ما از دهان گرفته تا انتهای روده بزرگ زندگی میکنند . تعداد این باکتری ها از تعداد سلول های موجود در بدن ما بیشتر است . به عبارت دیگر ما میزبان این تعداد زیاد از باکتری ها در سیستم گوارش و روده هایمان هستیم .

آن چیزی که باعث میشود باکتری های ناسالم و بیماری زا در بدن ما بستر فعالیت پیدا کنند این است که تعادل بین باکتری های مفید و باکتری های بیماریزا در بدن از بین می رود .
لذا اگر پروبیوتیک‌ها به اندازه کافی وارد دستگاه گوارش ما شوند ، اجازه نمی دهند که باکتری های غیر مفید رشد کرده و عملاً ما شاهد بروز بسیاری از بیماریهای التهابی و میکروبی باشیم .

عوامل مختلفی می تواند بر روی باکتری های مفید دستگاه گوارش ما تاثیر بگذارند

تاثیر نحوه تولد انسان بر پروبیوتیک ها

تاثیر زایمان طبیعی بر فلور میکروبی روده نوزاد

نحوه تولد انسان به صورت طبیعی یا سزارین میتواند بر روی باکتری ها مفید سیستم گوارش افراد در طول زندگی تأثیر بگذارد . وقتی نوزاد انسان به دنیا می آید سیستم گوارش او کاملا استریل است یعنی هیچ گونه باکتری درون آن وجود ندارد .

امروزه اعتقاد بر این است که نحوه تولد نوزاد می تواند بر روی سیستم ایمنی بدن ، میزان التهاب و بیماری های فرد و حتی چاقی کودک در آینده تاثیر بگذارد .

بهترین روش زایمان عمدتاً روش طبیعی است . اما چرا ؟ چون وقتی نوزادی به روش طبیعی به دنیا میاد در اولین تماس با باکتری‌های دهانه رحم مادر بدن نوزاد باکتری ها رو جذب میکند و از همان ابتدا شروع به تکثیر باکتری‌ها میکند .

برای همین هست که توصیه می شود مادران باردار در تمام طول دوران بارداری خود و به خصوص در سه ماه آخر بارداری از فرآورده‌های پروبیوتیک استفاده کنند و از این طریق پروبیوتیک ها را به بدن نوزادشان منتقل کنند .

تاثیر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها بر پروبیوتیک ها

تاثیر آنتی بیوتیک ها بر باکتری های مفید

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها می تواند باعث کاهش جمعیت پروبیوتیک ها در بدن ما شود . قابل توجه دختران جوانی که بدون دستور پزشک برای درمان آکنه از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند و یا مادرانی که به دنبال کوچکترین علایم سرماخوردگی به کودکان زیر ۵ سال خود ، بدون دستور پزشک آنتی بیوتیک می دهند . توجه داشته باشید که مصرف آنتی بیوتیک ها حتما باید زیر نظر پزشک و حساب شده تجویز شود .

اگر بنابر صلاحدید پزشک برای درمان بیماری خود مجبور به مصرف آنتی بیوتیک شدید ، برای جبران ، توصیه می شود که در طول دوره درمان با آنتی بیوتیک ها و یا بلافاصله بعد از درمان حتماً از فرآورده‌های پروبیوتیکی یا مکمل‌های پروبیوتیکی استفاده کنید .

تاثیر رژیم های غذایی غلط و چاقی بر پروبیوتیک ها

یکی دیگر از عواملی که باعث از بین رفتن پروبیوتیک‌ ها می شود نوع رژیم غذایی هست که ما استفاده می کنیم . مثلا مصرف زیاد قندهای ساده مثل انواع شیرینی جات ، قند و شکر ، نقل و … باعث از بین رفتن پروبیوتیک ها در بدن می شوند .

خیلی از افراد از این موضوع شکایت دارند که بعد از خوردن غذا احساس نفخ می کنند و برای کم کردن نفخ شان و یا به اصطلاح خودشان هضم بهتر غذا ! متاسفانه بعد از خوردن شام و ناهار به سراغ خوردن انواع شیرینی جات می روند غافل از اینکه خوردن این مواد قندی و شیرین باعث از بین رفتن بیشتر پروبیوتیک ها و افزایش باکتری های مضر در سیستم گوارش شان می‌شود . بنابراین با این کار روز به روز علامت نفخ شان بدتر خواهد شد .

همینطور مصرف غذاهای پرچرب نیز میتواند باعث از بین رفتن باکتری های مفید بدن شود .  از طرف دیگر خوردن غذاهای چرب و شیرین باعث چاقی فرد می‌شود و خود چاقی هم یکی دیگر از عوامل مؤثر در از بین بردن پروبیوتیک ها در بدن می باشد .

در حالت عادی وقتی در سیستم گوارش افراد بین باکتری های مضر و باکتری‌های مفید تعادل باشد ، پروبیوتیک‌ها تا حدودی جلوی جذب چربی و قند را می گیرند . بنابراین استفاده از پروبیوتیک ها در رژیم های لاغری می تواند به کاهش وزن بیشتر کمک کند .

پروبیوتیک ها به چه شکلی قابل استفاده هستند ؟

مکمل پروبیوتیک
مکمل پروبیوتیک

مواد پروبیوتیک دو دسته هستند یا به مواد غذایی اضافه می شوند مانند : ماست ، دوغ پروبیوتیک (کفیر ) یا در قالب مکمل و به شکل کپسول و شربت و پودر پروبیوتیک را در بازار دارویی یافت می شوند .

مصرف محصولات و لبنیات پروبیوتیک برای کودکان مبتلا به آلرژی به شیر گاو چگونه است ؟

در کودکانی که به پروتئین شیرگاو آلرژی دارند مادر نباید از لبنیات پروبیوتیک استفاده کند اما میتواند برای بهره مندی از خواص آنها از مکمل های پروبیوتیک به جای این نوع محصولات استفاده کند .

نکته : محصولات پروبیوتیک هرچه تازه‌تر باشند حاوی پروبیوتیک باکتریهای مفید بیشتری هستند . این محصولات به هیچ عنوان نباید حرارت ببینند زیرا حرارت دادن باعث از بین رفتن این موجودات زنده می شود . بنابراین محصولات پروبیوتیک حتما باید در یخچال نگهداری شوند .

تاثیر پروبیوتیک ها بر لاغری

پروبیوتیک‌ها به بدن کمک می‌کنند تا جذب چربی کمتری داشته باشد . بنابراین تمام عواملی که منجر به کاهش باکتریهای مفید در دستگاه گوارش می شوند به نوعی باعث جذب بیشتر چربی ها و چاقی می شوند .

بنابراین یکی از مکمل های مفید برای لاغری افراد چاق استفاده از محصولات پروبیوتیک است .

تاثیر پروبیوتیک ها بر نفخ دوران بارداری

خیلی از خانم های باردار دچار مشکل نفخ می شوند . استفاده از محصولات پروبیوتیک می تواند برای این خانم ها بسیار کمک کننده باشد و نفخ آنها را کاهش دهد .

تاثیر پروبیوتیک ها بر عوارض شیمی درمانی

افرادی که شیمی درمانی می کنند نیز برای کم کردن عوارض ناشی از شیمی درمانی بهتر است از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنند .

شیمی درمانی باعث از بین رفتن باکتری های مفید دستگاه گوارش می شود . اغلب افرادی که با شیمی درمانی دچار مشکل یبوست یا اسهال و نفخ میشوند با مصرف مکمل‌ها و محصولات پروبیوتیک کمتر دچار این عوارض خواهند شد .

تاثیر بر آلرژی های فصلی

 آلرژی
تاثیر پروبیوتیک ها بر آلرژی

مصرف محصولات پروبیوتیک آلرژی را کم میکند . به افرادی که آلرژی های فصلی دارند توصیه می شود دو سه ماه قبل از زمان شروع آلرژی خود از محصولات پروبیوتیک و یا مکمل های پروبیوتیک استفاده کنند . زیرا بسیار کمک کننده هستند و شدت خارش و اگزما های ناشی از آلرژی را کاهش می دهند .

در صورت شروع علائم آلرژیک استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک در کنار سایر داروهایی که پزشک تجویز می کند میتواند در تخفیف علائم آلرژی بسیار کمک کننده باشد .

تاثیر پروبیوتیک ها بر کولیک نوزادی

در کولیک نوزادان یکی از راه‌های درمانی می تواند استفاده از قطره ها پروبیوتیک باشد چرا که در کاهش دردهای کولیک نوزادان بسیار کمک کننده است .

همچنین مصرف پروبیوتیک ها توسط مادر هم می‌تواند علائم کولیک را در نوزاد کاهش دهد .

تاثیر پروبیوتیک ها بر درمان بیماری کبد چرب

تاثیر پروبیوتیک ها بر کبد چرب
تاثیر پروبیوتیک ها بر کبد چرب

یکی دیگر از بیماری‌هایی که پروبیوتیک‌ها می توانند به خوبی به درمان آن کمک کنند ، بیماری کبد چرب است .

همانطور که میدانیم برای کبد چرب درمان دارویی قطعی نداریم . مهمترین عوامل تاثیر گزار در درمان کبد چرب ، تغییر سبک زندگی فرد است که به درمان کمک میکند .

به عنوان مثال انجام فعالیت بدنی روزانه ، استفاده از رژیم غذایی کم کالری و کم چرب در کنار استفاده از مکمل های پروبیوتیک می تواند به درملاغریان بیماری کبد چرب بسیار کمک کند .

تاثیر پروبیوتیک ها در تنظیم قند خون افراد دیابتی

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت با اینکه رژیم غذایی خود را رعایت می کنند و از داروهای کاهنده قند خون یا انسولین استفاده می کنند اما باز هم نوسانات قند خون دارند .
یکی از مشکلاتی که این افراد دارند این هست که گیرنده های انسولین در سطح سلولهای شان به خوبی کار نمی کند . پروبیوتیک ها با تاثیر بر روی گیرنده های سطح سلول و افزایش حساسیت آنها به هورمون انسولین منجر به تنظیم بهتر قند خون در افراد دیابتی می شوند .

تاثیر پروبیوتیک ها بر چربی خون بالا

در افرادی که چربی خون بالایی دارند و یا کلسترول خون آنها بالاست ،  مصرف پروبیوتیک ها در کنار یک رژیم غذایی کم چرب و مصرف داروهای کاهنده چربی خون ، می تواند به خوبی به کنترل و کاهش چربی خون این افراد کمک کند .

تاثیر بر اسهال های مسافرتی

مصرف پروبیوتیک ها در افرادی که به مناطق گرمسیر مسافرت می‌کنند و به اصطلاح آب به آب شده و دچار اسهال می شوند می تواند بسیار کمک کننده باشد .

این شرایط به این دلیل به وجود میاد که فلور میکروبی دستگاه گوارش ما نسبت به محل زندگی مان بومی شده است و وقتی به جای دیگری مسافرت می کنیم انواع باکتری ها تغییر کرده و بدن ما به این تغییر واکنش نشان میدهد و ما ممکن است در چنین شرایطی دچار اسهال شویم . بنابراین برای پیشگیری بهتر است قبل از سفر و یا در طول سفر مصرف محصولات پروبیوتیک را شروع کنیم .

تاثیر پروبیوتیک ها بر عفونت های تنفسی مکرر کودکان

عفونت های تنفسی کودکان

یکی دیگر از مواردی که پروبیوتیک ها می توانند بسیار کمک کننده باشند ، در مورد کودکانی است که به صورت پی در پی دچار عفونت های تنفسی می شوند . به خصوص بچه هایی که تازه وارد محیط مدرسه می شوند . استفاده از پروبیوتیک ها و مکمل های پروبیوتیکی در چنین شرایطی برای پیشگیری از عود مجدد این نوع عفونت ها بسیار کمک کننده هستند .

تاثیر پروبیوتیک ها بر پوکی استخوان

مصرف پروبیوتیک ها میتواند جذب کلسیم رو بالا ببرد . تحقیقات نشان داده افرادی که از پروبیوتیک بیشتری استفاده می‌کنند کمتر مبتلا به پوکی استخوان می شوند .

در چه مواردی باید از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنیم ؟

در حالت طبیعی و زمانی که بیماری خاصی وجود ندارد بهتر است از محصولات غذایی پروبیوتیکی استفاده شود ولی اگر نیاز باشد که در مدت زمان کوتاه برای درمان بیماری تعداد زیادی از این باکتری های مفید وارد بدن شوند ، در این مواقع استفاده از مکمل های پروبیوتیکی میتواند بسیار کمک کننده باشد .

 

 

 

 

 

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها