گیاه خواری ، آشنایی با معایب و مزایا و انواع آن

گیاه خواری یا وجیتریسم یک شیوه زندگی بر مبنای تغذیه است که در آن سعی میشود از محصولات حیوانی از قبیل گوشت و لبنیات و تخم مرغ و … و حتی عسل ، استفاده نشود . گیاهخواران معمولا به جای این گونه محصولات از سبزیجات وگیاهان استفاده میکنند . گیاه خواران معمولا علاوه بر این که از محصولات جانوری استفاده نمی کنند ، به نوعی با کشتار حیوانات نیز مخالفند و از آن به شدت تنفر می جویند .

گیاه خواران حتی لباس های چرمی و یا ابریشمی و خز که از کشتن جانوران بدست می آید پرهیز میکنند . گیاه خواری انواع مختلفی دارند که براساس رژیم تغذیه ایشان در دسته بندی متفاوتی قرار می گیرند . رژیم گیاه خواری تاریخچه ای طولانی دارد و در بعضی تمدن ها جزء عادات و آداب و رسومی خاص بوده . به ویژه در کشور های چین و هندوستان تاریخچه  طولانی دارد و گیاه خواری  در آن پیشینه درازی دارد .

انواع گیاهخواری

گیاه خواری
گیاه خواری

وگانیسم

شدیدترین نوع گیاه خواری می باشد . به گونه ای که از هیچ خوراکی ای که وابسته به جانوران باشد استفاده نمی کنند . از جمله شیر و پنیر و به طور کلی لبنیات ، تخم مرغ و حتی عسل . فارغ از نوع تغذیه ، وگانیسم یک نوع نگرش زندگی است . افراد با این نگرش حتی از لوازمی که از جانوران تهیه شده نیز استفاده نمی کنند . موادی مانند چرم و خز و پوست حیوانات . افراد با این سبک شدیدا معتقد به رعایت حقوق حیوانات هستند و به شدت با کشتن آن ها مخالفند .

آن ها حتی با پرورش صنعتی حیوانات و آزمایش های علمی بر روی آن ها مخالفند . از دلایل گرایش به وگانیسم میتوان به مسایل اخلاقی در رابطه به حمایت از محیط زیست و یا مسائل مذهبی و غیره اشاره کرد .

فروگنیسم

به نوعی میتوان گفت افراطی ترین گیاه خواران این دسته هستند . این ها حتی از گیاهان نیز به طور مستقیم تغذیه نمی کنند و معتقدند علاوه بر حیوانات گیاهان نیز حق حیات دارند و به تبع محصولات گیاهی که برای تهیه آن ها گیاه از بین میرود را استفاده نمی کنند . این دسته از گیاه خواران همانطور که از نام آن ها معلوم است به استفاده از توابع گیاهان و محصولات گیاهان همانند میوه ها و مغزها استفاده میکنند و ممکن غذای آن ها پخته نیز باشد .

خام گیاه خواری

خام گیاه خواری
خام گیاه خواری

تا حدودی شبیه به فروگنیسم ها هستند . این نوع رژیم غذایی وابسته به محصولات گیاهی به صورت خام است . این افراد  به هیچ وجه از غذای پخته استفاده نمی کنند .  خام گیاهخواران به هیچ عنوان از موادی مانند کافئین و سیگار و چای و قهوه و مشروبات الکلی با این که بیس گیاهی دارند به علت محرک بودن استفاده نمی کنند . در رژیم غذایی این افراد میتوان به مواد غذای همچون میوه ها ، آجیل ها ، مغز ها ، سالاد و … و همچنین شیرین کننده هایی همچون عسل و شیره های خرما و انگور و … اشاره کرد .

زرده گیاه خواری

این دسته از گیاه خواران هیچ کدام از محصولات جانوری را مصرف نمی کنند به جز تخم مرغ . این گروه علاوه بر مصرف گیاهان از تخم مرغ نیز تغذیه میکنند .

شیر گیاه خواری

شبیه مورد بالاست با این تفاوت که فرد گیاه خوار در رژیم خود تنها از شیر در کنار مواد غذایی استفاده می کند .

شیر زرده گیاه خوار

از ترکیب دو رژیم غذایی بالا تشکیل شده است . گیاه سر جای خود قرار دارد و در کنار آن از شیر و لبنیات به همراه تخم مرغ نیز استفاده می شود .

گیاه خواری محیط زیستی

این نوع رژیم گیاه خواری در راستای حمایت از محیط زیست است . یعنی معمولا از گوشت شکار استفاده نمی کند و رژیم آن ها در راستای حفظ توازن و پاکی محیط زیست است .

نیمه گیاه خواری

نیمه گیاه خواری

نیمه گیاه خواری در واقع رژیمی ترکیبی از از رژیم عادی و گیاه خواری است . فرد در این رژیم از گوشت قرمز استفاده نمی کند اما از گوشت پرندگان  مثل مرغ  و ماکیان و همچنین از محصولات دریایی مثل ماهی ها و صدف تغذیه می کند .

پسکیترینیسم

رژیمی شبیه نیمه گیاه خواریست . با این تفاوت که فرد گیاه خوار در کنار غذاهای گیاهی فقط و فقط از غذاهایی دریایی مثل ماهی و صدف و میگو … استفاده می کند .

گیاه خواران اقتصادی

در مواردی که در بالا بررسی شد ، فرد گیاه خوار با رضایت قلبی و بر اساس یک عقیده به انتخاب رژیم گیاه خواری دست زده اند . اما در این رژیم معمولا فرد به علت مشکلات اقتصادی مجبور به انتخاب این رژیم می شود . البته گاها برخی افراد از عمد و برای پیش گرفتن یک زندگی ساده و یا به بیان دیگر ساده زیستی دست به گیاه خواری می زنند .

نوع دیگری از گیاه خواری وجود دارد که در واقع ممکن است هر یک از رژیم های بالا را شامل شود اما از لحاظ عقیدتی برای مسائل دینی به گیاه خواری روی آورده اند مثل هندو ها .

مزایای گیاه خواری

سالاد خوردن

گیاه خواران همان طور که از نامشان پیداست به غذا های جانوری علاقه ای ندارند . به تبع با توجه به این نوع رژیم برخی چربی های مضر نیز وارد بدن آن ها نمی شود و  به همین خاطر درگیر بیماری هایی مثل کلسترول بالا که جوامع بشری را درگیر کرده مصون هستند . از دیگر مزایای آن مبتلا نشدن به انواع بیماری های دیگر است مثل فشار خون بالا . افراد گیاه خوار معمولا دچار بیماری فشار خون نمی شوند چرا که عوامل ایجاد فشار خون در رژیم گیاه خواری وجود ندارد .

مزیت دیگر این رژیم ها ابتلا نشدن به انواع سرطان هاست با توجه به این که عوامل سرطان زا حذف شده اند و منابع سرشار از آنتی اکسیدان ها جایگزین آنها شده اند .

با توجه به فیبر موجود در این رژیم احتمال ابتلا به انواع بیماری های گوارشی از جمله  یبوست و انسداد های روده و نفخ کاهش میابد .

مزیت بحث برانگیز این نوع رژیم افزایش طول عمر است . برخی تحقیقات نشان میدهند که حذف منابع پروتئینی از رژین غذایی میتواند باعث افزایش طول عمر شود . در نتیجه انتظار میرود در افرادی که پروتئین های حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف می کنند طول عمر بیشتری را مشاهده کنیم . البته باید توجه کرد که این پروتئین ربطی به کالری های مصرفی در طی شبانه روز ندارد و منظور فقط واحد های پروتئینی دریافتی است .

معایب گیاه خواری

اولین و مهمترین عیب این گونه رژیم ها از دست دادن برخی ریز مغذی ها و ویتامین هایی است که در محصولات حیوانی وجود دارد . بگذارید قبل از بررسی علمی و تغذیه ای به بررسی اخلاقی و عقیدتی آن بپردازیم . ما معتقدیم که خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده و طبیعت و جهان را برای بهره برداری توسط انسان قرار داده است .

کسی منکر حفظ محیط زیست و حمایت از حقوق حیوانات نیست اما برخی حیوانات از نظر عقلی رسالتشان خدمت به انسان است مانند گوسفند . در واقع با استفاده از گوسفند نه آسیبی به نسل آن و نه محیط زیست وارد می شود . توجه کنید که صد البته منظور ما از استفاده ، استفاده درست است نه سو استفاده و استفاده نادرست و بی رویه .

از لحاظ پزشکی و تغذیه ای نیز میتوان به این موارد اشاره کرد که رژیم گیاه خواری در واقع ناقص است . چرا که افراد در این رژیم معمولا از موادی مانند ویتامین های B12 و ویتامین دی و ریز مغذی هایی مثل آهن و روی و کلسیم و آمینو اسید ها و پروتئین ها را از دست می دهند و برای جبران آن به مکمل های غذایی نیازمند می شوند .

گاهی اوقات تصور میرود که گیاه خواری به علت مصرف نکردن مواردی مثل چربی های اشباع و غیره زندگی سالم تری خواهند داشت . باید توجه کرد زندگی سالم با این که به خوردن ها و نخوردن ها بستگی دارد اما بیش تر به سبک زندگی انسان ها وابسته است . چربی ها همانقدر که برای سلامتی ما می توانند مضر باشند برای سلامتی ما لازم هستند . راز اصلی زندگی سالم یک زندگی پر تحرک و پویاست که ورزش یکی از مهم ترین ارکان آن و رکن دیگر استفاده  متعادل و متنوع از انواع مواد غذایی می باشد .

نکته مهم دیگر این است که مغز ما انسان ها از دوران جنینی و بدو تولد تا بزرگسالی احتیاج زیادی به پروتئین و سایر مواد جانوری برای رشد و عملکرد مناسب خود دارد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها