آیا رژیم گیاهخواری خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد؟

در پاسخ به این سوال که آیا رژیم گیاهخواری خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد محققان تحقیقات زیادی انجام داده اند آنها می گویند افرادی که رژیم گیاهخواری دارند در معرض خطر بالایی برای شکستگی استخوان ها، به ویژه شکستگی لگن هستند. افرادی که گوشت نمی خورند، به ویژه گیاه خواران مطلق، ممکن است بیشتر در معرض افزایش خطر شکستگی استخوان باشند.

آنها معتقدند شاخص توده بدنی پایین تر و همچنین کمبود دریافت کلسیم و پروتئین می تواند از عوامل این شکستگی ها باشد. گیاهخواران می توانند با مصرف ویتامین های D و B12 و همچنین استفاده از غذاهای بدون گوشت که حاوی مقدار سالم پروتئین هستند، استخوان های قوی خود را حفظ کنند.

مسلما نوع رژیم غذایی افراد بر روی تمام زوایای سلامتی اثرگذار است. نخوردن گوشت یک انتخاب غذایی محبوب است و ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. با این حال، محققان همچنان به دنبال درک خطرات بالقوه پیروی از رژیم گیاهخواری هستند.

یک مطالعه اخیر در بریتانیا خطر شکستگی لگن را در میان افرادی که گوشت مصرف می‌کردند، پسکیترینیسم (افرادی که گوشت نمیخورند اما ماهی مصرف می کنند) و گیاه‌خواران را بررسی کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد که هم مردان و هم زنانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کردند در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان لگن قرار داشتند. این نتیجه تا حدودی با شاخص توده بدنی پایین در میان شرکت کنندگانی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کردند، مرتبط بود.

چگونه رژیم گیاهخواری بر شکستگی استخوان لگن تأثیر می گذارد؟

این مطالعه انجمن آینده‌نگر شامل بیش از 400000 شرکت‌کننده بود. محققان از داده های Biobank بریتانیا استفاده کردند که شامل افراد 40 تا 69 ساله از انگلیس، اسکاتلند و ولز می شد.

رژیم گیاهخواری

محققان خطر شکستگی لگن را در این افراد بررسی کردند و شرکت کنندگان را به طور متوسط دوازده سال و نیم بعد مورد پیگیری قرار دادند. آنها شرکت کنندگان را بر اساس معیارهای خاص، از جمله اینکه آیا قبلا شکستگی لگن یا سابقه پوکی استخوان داشتند، از لیست خود حذف کردند.

بر اساس پرسشنامه بسامد غذا، محققان شرکت کنندگان را به چهار گروه کلیدی تقسیم کردند:

  • گوشت خواران منظم: این شرکت کنندگان گزارش دادند که پنج بار یا بیشتر در هفته گوشت می خورند.
  • گاه به گاه گوشت خواران: این شرکت کنندگان کمتر از پنج بار در هفته گوشت می خوردند.
  • پسکیترینیسم (Pescatarians): این شرکت کنندگان ماهی می خوردند اما در غیر این صورت گوشت نمی خوردند.
  • گیاهخواران: این شرکت کنندگان اصلا گوشت نمی خوردند. با این حال، این گروه هم شامل کسانی بودند که لبنیات یا تخم مرغ می خوردند و هم شامل کسانی بودند که تخم مرغ یا لبنیات هم نمی خوردند (وگان ها).

محققان تصمیم گرفتند گروه های گیاهخوار و گیاهخوار مطلق را ترکیب کنند زیرا تنها تعداد کمی از شرکت کنندگان وگان بودند.

محققان بسیاری از عوامل مخدوش کننده از جمله جنسیت، قومیت، استفاده منظم از مکمل های غذایی، سطح فعالیت، وضعیت سیگار کشیدن و مصرف الکل را در نظر گرفتند. آنها سپس خطر مرتبط با شکستگی لگن را در میان این گروه های مختلف تغذیه بررسی کردند.

یافته‌ها نشان داد افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کردند در مقایسه با گروه‌های گوشت‌خوار و پسکیترینیسم 50 درصد بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان لگن قرار داشتند.

چرا در رژیم گیاهخواری خطر شکستگی استخوان بیشتر است؟

محققان متوجه شدند که ممکن است افزایش خطر شکستگی استخوان با شاخص توده بدنی پایین (BMI) شرکت کنندگانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کردند مرتبط باشد. محققان حدس می‌زنند که BMI پایین می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات و استخوان‌ها شوند.

شکستگی استخوان دست

اما بیشتر دلایل این ارتباط نامشخص بود. محققان حدس می زنند که افزایش خطر شکستگی استخوان لگن می تواند با دریافت سطوح پایین پروتئین و یا فراهمی زیستی مواد مغذی کلیدی در سلامت استخوان مرتبط باشد. به عنوان مثال، وگان ها ممکن است مقادیر کافی کلسیم مصرف کرده باشند، اما بسیاری از منابع گیاهی کلسیم مانند اسفناج به اندازه لبنیات در دسترس زیستی نیستند.

کیفیت پروتئین مثال دیگری است. وگان ها ممکن است مقدار کافی پروتئین گیاهی مصرف کرده باشند، اما نسبت اسید آمینه جذب شده که در ترمیم و بازسازی بدن نقش دارد نسبت اسید آمینه موجود در پروتئین های حیوانی خیلی کمتر است.

دکتر امیلی لیمینگ، متخصص تغذیه، که در این مطالعه شرکت نداشت، توضیحات خود را اینگونه به مدیکال نیوز ارائه کرد:

ما می دانیم که داشتن BMI کمی بالا از خطر شکستگی استخوان پیشگیری می کند. در این مطالعه، افرادی که رژیم گیاهخواری داشتند، به طور متوسط از BMI کمتری نسبت به سایر گروه های رژیم غذایی برخوردار بودند. با این حال، همانطور که این مطالعه نشان می دهد، احتمالاً عوامل دیگری نیز در این بازی نقش دارند.

گروه گیاهخوار کمتر از سایر گروه های شرکت کننده در این تحقیق پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کردند و همانطور که میدانیم مصرف پروتئین کافی برای ساخت و حفظ توده استخوان ضروری است. گیاهخواری ممکن است با دریافت کمتر سایر مواد مغذی که در سلامت استخوان نقش دارند نیز به افزایش خطر شکستگی استخوان کمک کند.

رژیم گیاهخواری و خطر شکستگی استخوان

علیرغم خطر بالاتر شکستگی لگن در بین گیاهخواران، بدان معنا نیست که افراد باید از رژیم گیاهخواری خودداری کنند. جیمز وبستر، اولین نویسنده مطالعه، به MNT توضیح داد:

ما دریافتیم که گیاهخواران بدون توجه به جنسیت، 50 درصد بیشتر از گوشتخواران معمولی در معرض خطر شکستگی استخوان لگن قرار دارند. BMI پایین در گیاهخواران بخشی از این تفاوت خطر را توضیح می دهد… نکته مهم این است که خطر 50 درصدی بیشتر در گیاهخواران به سه شکستگی بیشتر لگن از هر 1000 نفر در طی 10 سال تبدیل شده است.

بنابراین، فواید رژیم گیاهخواری برای سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی، ممکن است بر افزایش خطر شکستگی لگن برتری داشته باشد. علاوه بر این، از آنجایی که هیچ تفاوتی در خطر بین گوشت خواران گاه به گاه و معمولی وجود نداشت، به نظر نمی رسد کاهش مصرف گوشت از رژیم غذایی بر خطر شکستگی لگن تأثیر بگذارد.

به مطالعات بیشتری در مورد رژیم گیاهخواری و خطر شکستگی استخوان لگن نیاز داریم

این مطالعه تعدادی محدودیت داشت. اولاً، این مطالعه نمی تواند ثابت کند که پیروی از رژیم گیاهخواری باعث شکستگی لگن می شود.

محققان نمی توانند به طور مستقل گیاهخوارانی را که ممکن است پروتئین و کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، ارزیابی کنند. در هر گروه، ممکن است افراد تغذیه ای با کیفیت متفاوت از هم داشته باشند که نوع تغذیه آهن ها می تواند بر خطر شکستگی لگن تأثیر بگذارد.

اکثر شرکت کنندگان کمتر از میانگین سنی افراد مبتلا به شکستگی لگن بودند که ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار دهد.

محققان بین شکستگی‌های ضربه‌ای یا شکننده لگن تفاوتی قائل نشدند، زیرا اطلاعاتی در مورد علت شکستگی‌های لگن در دسترس نبود.

در نهایت، محدودیت‌هایی برای تعمیم نتایج وجود دارد، زیرا شرکت‌کنندگان در Biobank بریتانیا سالم‌تر از جمعیت عمومی بریتانیا هستند و اکثر شرکت‌کنندگان سفیدپوست هستند.

از آنجایی که این مطالعه یک مطالعه مشاهده ای بود، یافته های ما نمی تواند علیت را نشان دهد. مطالعات بیشتری برای تأیید اینکه آیا رژیم های گیاهخواری باعث افزایش خطر شکستگی لگن می شود و برای شناسایی علت آن مورد نیاز است.

چگونه گیاهخواران تمام مواد مغذی ضروری را برای پیشگیری از شکستگی استخوان دریافت کنند؟

افرادی که به دنبال پیروی از یک رژیم گیاهخواری هستند باید بدانند که چگونه مواد مغذی کلیدی را دریافت کنند و رژیم گیاهخواری احتمالاً چه مواد مغذی را ندارد. آنها ممکن است نیاز به یافتن منابع گیاهی جایگزین مواد مغذی داشته باشند که در منابع حیوانی رایج تر است.

منابع کلسیم گیاهی

برای مثال، اگر گیاه‌خواران لبنیات مصرف نکنند، ممکن است دریافت کلسیم برایشان سخت‌تر باشد. برخی از محصولات غنی شده با کلسیم مانند غلات خاص یا آب پرتقال برای تامین کلسیم وجود دارد. گزینه های گیاهی مانند بروکلی، بادام یا لوبیا سفید نیز می توانند کلسیم مورد نیاز را تامین کنند.

رژیم های گیاهخواری همچنین می توانند فاقد ویتامین B12 باشند. گیاهخوارانی که اجازه مصرف لبنیات را دارند می توانند از منابع لبنی حاوی ویتامین B12 مانند شیر یا پنیر استفاده کنند. گیاهخواران سختگیر ممکن است نیاز به مصرف غذاهای غنی شده مانند مخمرهای مغذی داشته باشند تا نیازهای ویتامین B12 خود را برآورده کنند.

گیاهخواران می توانند با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنند تا مطمئن شوند که رژیم غذایی متعادلی دارند و نیازهای غذایی خود را برآورده می کنند. داشتن یک رژیم غذایی متنوع با مقدار زیادی پروتئین گیاهی مانند لوبیا، حبوبات، آجیل و دانه‌ها، و همچنین منابع غذایی یا مکمل آهن، B12 و ویتامین D می‌تواند به داشتن تغذیه بهینه و سلامت استخوان کمک کند.

منابع:

?Does a vegetarian diet increase the risk of bone fractures

?Why Vegans Have a Higher Risk of Bone Fractures

 

سارا چیذری مشاور تغذیه

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
جواد
2 ماه قبل

سلام . من ۶۳سال دارم . گاه به گاه کره مارگارین میخورم . صبحانه بیشترمواقع کره وعسل ویاپنبروگردومیخورم . شیروتخم مرغ نیزازدیگرغذاهای اصلی من است نخوردن گوشت برایم مشکلی ایجادنکرده ومن درلابلای ایام نیزغذاهایی ازحبوبات وهرروزناشتا ، سیرخام میخورم وخیلی هم سالم وراحت هستم . میخواستم بگویم : نخوردن گوشت ، هیچ مشکلی برایم ایجاد نکرده است .