عوارض نوشیدن آب چغندر به میزان زیاد چیست ؟

نوشیدن یک لیوان آب چغندر تازه یکی از محبوب ترین راه ها برای بهبود سلامتی و درخشندگی پوست است . آب چغندر خواص بسیار زیادی دارد . بیشتر برنامه‌های سم‌زدایی آب چغندر یا سالاد چغندر را تجویز می‌کنند . با این حال ، مصرف بیش از حد آب چغندر می تواند مضر باشد . عوارض جانبی آب چغندر ممکن است شامل ادرار رنگی  ، مدفوع رنگی ، ناراحتی های گوارشی و فشار خون پایین باشد. در ادامه این مقاله شما را با برخی خواص و عوارض مصرف آب چغندر آشنا می کنم .

آب چغندر به دلیل ترکیب منحصر به فرد ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها ممکن است طیف وسیعی از مزایای سلامتی را در اختیار شما قرار دهد .

آب چغندر چه ویتامین هایی دارد و چند کالری است ؟

آب چغندر چه ویتامین هایی دارد و چند کالری است ؟

چغندر دارای خواص غذایی عالی است . حاوی مقدار زیادی ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری است. همچنین حاوی ترکیبات زیست فعال منحصر به فردی به نام بتالین هستند که ممکن است برای سلامتی فرد مفید باشد.

یک وعده 100 میلی لیتری (میلی لیتر) آب چغندر ارگانیک ، که معادل یک لیوان کوچک است ، حاوی 29 کالری ، بدون چربی و مواد مغذی زیر است :

  • 0.42 گرم (گرم) پروتئین
  • 7.50 گرم کربوهیدرات
  • شکر 5.42 گرم
  • 0.40 گرم فیبر

آب چغندر همچنین حاوی مواد آنتی اکسیدان است . آنتی‌اکسیدان‌ها استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند ، تحقیقات نشان می‌دهد که استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم در بروز سرطان ها ، شرایط التهابی و بیماری های قلبی است .

چغندر منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است، از جمله :

  • فولات که برای DNA و سلامت سلول مهم است .
  • ویتامین B-6 که از متابولیسم و ​​تولید گلبول های قرمز خون حمایت می کند.
  • کلسیم ، یک ماده معدنی ضروری برای رشد و استحکام استخوان
  • آهن ، که به گلبول های قرمز اجازه می دهد تا اکسیژن را حمل کنند.
  • منیزیم ، یک ماده معدنی که از سلامت سیستم ایمنی ، قلب ، ماهیچه ها و اعصاب حمایت می کند .
  • منگنز که به تنظیم متابولیسم و ​​سطح قند خون کمک می کند .
  • فسفر ، یک ماده مغذی ضروری برای دندان ها ، استخوان ها و ترمیم سلولی است .
  • مس که در ساخت کلاژن ، حفظ استخوان ها و عروق خونی و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد .
  • روی ، که باعث بهبود زخم می شود ، از سیستم ایمنی حمایت می کند و به رشد طبیعی کمک می کند .

چغندر همچنین حاوی ترکیبات مفید دیگری است :

  • فیتوکمیکال ها که به گیاهان رنگ و طعم می دهند . آنها همچنین سیستم ایمنی را تحریک می کنند ، التهاب را به حداقل می رسانند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند .
  • بتالین ها که مسئول رنگ قرمز تیره چغندر هستند . این رنگدانه ها دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد سمی هستند.
  • نیترات ها به گروهی از ترکیبات آلی اطلاق می شود که جریان خون و سلامت قلب را بهبود می بخشند .

آب چغندر چه خواصی دارد ؟

به بهبود فشار خون کمک می کند

فشارخون

تحقیقات زیادی نشان می دهد که چغندر می تواند به کاهش فشار خون افراد کمک کند . محققان معتقدند که این خاصیت به دلیل محتوای نیترات آنها است .

چغندر به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند . این ترکیب رگ های خونی را گشاد می کند بنابراین جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون کلی را کاهش می دهد .

اخیرا در یک مطالعه ، محققان به تعدادی از شرکت کنندگان 70 میلی لیتر آب چغندر غنی از نیترات و به تعداد دیگر آب دارونمای فاقد نیترات دادند . فشار خون افرادی که در گروه آزمایش قرار داشتند تنها پس از 30 دقیقه 5.2 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) بیشتر از افراد گروه دارونما کاهش یافت . با این حال ، اثر آب چغندر غلیظ در عرض 24 ساعت فروکش کرد.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که نوشیدن تنها 250 میلی لیتر آب چغندر به صورت روزانه و به مدت 4 هفته باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون می شود .

با این حال ، افرادی که در حال حاضر برای کاهش فشار خون خود دارو مصرف می کنند، ممکن است متوجه مزایای مشابهی نشوند. یافته‌های یک مطالعه در سال 2015 نشان داد افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کردند ، آب چغندر غنی از نیترات در مقایسه با آب چغندر فاقد نیترات ، بعد از یک هفته تاثیری روی فشار خونشان نداشت .

به این نکته نیز توجه کنید که تاثیر آب چغندر در کاهش فشار خون به غلظت نیترات آن بستگی دارد و در بین آب چغندرهای مختلف این میزان بسیار متفاوت می باشد . محققان غلظت 4 میلی مول در لیتر (mmol) نیترات را برای کاهش فشار خون در بزرگسالان سالم توصیه می کنند .

التهاب را در بدن کاهش می دهد

التهاب در بدن

آب چغندر حاوی ترکیبات ضد التهابی به نام بتالین است. بتالین ها مسیرهای سیگنالینگ خاصی را که در بیماری های التهابی نقش دارند ، مهار می کنند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که یک بتالین به نام فن اتیل آمین-بتازانتین فعالیت آنزیم التهابی را تا 32 درصد کاهش می دهد.

از کم خونی پیشگیری می کند

آب چغندر از کم خونی پیشگیری می کند

کم خونی می تواند باعث سردرد و خستگی شود . چغندر سرشار از آهن است که جزء ضروری گلبول های قرمز خون است . بدون آهن ، گلبول های قرمز نمی توانند اکسیژن را به درستی در سراسر بدن انتقال دهند .

افرادی که سطح آهن پایینی دارند گاهی اوقات ممکن است به بیماری به نام کم خونی فقر آهن مبتلا شوند . افزودن منابع آهن به رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد .

علائم کم خونی فقر آهن عبارتند از :

از کبدتان محافظت می کند

محافظت از کبد با آب چغندر

آب چغندر حاوی آنتی اکسیدان ها ، ویتامین A ، ویتامین B-6 و آهن است . این ترکیبات به محافظت از کبد در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می کنند و در عین حال توانایی بدن را برای حذف سموم افزایش می دهد .

یک مطالعه اخیر حیوانی در مقیاس کوچک روی موش‌های مبتلا به آسیب کبدی نشان داد که جوندگانی که عصاره چغندر دریافت کرده‌ بودند در مقایسه با موش‌های کنترل کمترین آسیب کبدی را داشتند .

عملکرد ورزشی را افزایش می دهد

افزایش عملکرد ورزشی

برخی از ترکیبات موجود در آب چغندر ، مانند نیترات ها و بتالین ها ، ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد .

طبق یک بررسی سیستماتیک در سال 2017 ، نیترات ها می توانند با افزایش جریان خون و اکسیژن به عضلات ، کارایی ورزشی فرد را افزایش دهند .

همچنین یک مطالعه در سال 2018 به بررسی اثرات بتالین بر روی 28 مرد دوچرخه سوار آموزش دیده پرداخت . دوچرخه سواران روزانه 100 میلی گرم کنسانتره چغندر یا دارونما به مدت یک هفته دریافت کردند . در مقایسه با گروهی که از دارونما استفاده کرده بودند ، گروهی که کنسانتره چغندر را مصرف کردند با افزایش جریان خون ، بازده تمرینی بالاتری داشتند .

حال که با خواص آب چغندر آشنا شدید در ادامه با عوارض نوشیدن آب چغندر آشنا شوید .

عوارض جانبی و مضرات نوشیدن آب چغندر چیست ؟

اجازه دهید عوارض جانبی احتمالی نوشیدن آب چغندر را بررسی کنیم .

بتوریا

بتوریا

در برخی از افراد ، مصرف بیش از حد چغندر می تواند باعث بروز بتوریا شود ، در این حالت رنگ ادرار شما ممکن است از صورتی تا قرمز تیره شود . بر اساس گزارش NCBI ، بتوریا در 10-14 درصد از جمعیت اتفاق می افتد . افرادی که کمبود آهن دارند یا سابقه بیماری های سوء جذب دارند بیشتر در معرض تغییر رنگ ادرار هستند .

معمولاً این حالت زمانی که از مصرف چغندر یا محصولات چغندر خودداری شود از بین می رود . با این حال ، توصیه می کنم در صورت وجود این مشکل با پزشک خود مشورت کنید تا از بابت هر گونه مساله مانند کم خونی خیالتان راحت شود .

سنگ کلیه و نقرس

آب چغندر و سنگ کلیه

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید ، بهتر است در مصرف چغندر یا آب چغندر احتیاط کنید ، زیرا چغندر سرشار از اگزالات است و در بدن افراد مستعد به سنگ کلیه کریستال تشکیل می دهد و به سنگ های اگزالات کلسیم تبدیل می شود . بر اساس یک گزارش تحقیقات تغذیه بالینی ، غذاهایی مانند چغندر ، برگ چغندر ، ریواس و اسفناج سرشار از اگزالات هستند . بنابراین افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند باید مراقب باشند زیرا محصولات چغندر دارای اگزالات بسیار بالایی هستند.

اگزالات ها همچنین ممکن است در ایجاد نقرس نقش داشته باشند ، نقرس بیماری است که در آن اسید اوریک در بدن تجمع می یابد و باعث درد شدید در مفاصل می شود . مصرف چغندر همچنین ممکن است در افرادی که قبلاً به نقرس مبتلا شده اند ، باعث شعله ور شدن بیماری شان شود .

مدفوع رنگی

آب چغندر و غذاهای حاوی چغندر یا رنگ خوراکی قرمز ممکن است باعث قرمز شدن مدفوع شوند . این مساله بی ضرر است . با این حال ، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید و همچنین رژیم غذایی خود را بررسی کنید تا از وجود خون در مدفوع مطمئن شوید .

فلج موقت کلامی

آب چغندر و فلج موقت کلامی

برخی افراد ممکن است به دنبال نوشیدن آب چغندر دچار فلج شدن موقت تارهای صوتی شوند . این عارضه نادر است و نوعی آلرژی تلقی می شود . بنابراین اگر بعد از نوشیدن آب چغندر نتوانستید صحبت کنید نگران نشوید چون موقتی است و برطرف می شود .

شوک آنافیلاکسی

طبق یک گزارش در مجله Clinical and Translational Alergy یک مورد نادر از یک دختر 13 ساله ثبت شده است که حدود 40 دقیقه پس از خوردن چغندر آب پز از کهیر و آسم شکایت داشت. او تا پنج سالگی سابقه خس خس سینه داشت. این دختر جوان تحت آزمایش‌های چالش غذایی قرار گرفت تا در مورد آلرژی و علائم تجربه شده آنافیلاکسی ، از جمله کهیر عمومی ، سفتی گلو و اسپاسم برونش بعد از مصرف چغندر پخته ، اطلاعات بیشتری کسب کند. با این حال ، این یک مورد نادر از حساسیت شدید با چغندر است .

آنفولانزای سم زدایی

سالاد چغندر و آب چغندر معمولاً در رژیم های سم‌زدایی و برنامه‌های پاکسازی بدن گنجانده می‌شود . هنگامی که شما در حال سم زدایی هستید ممکن است دچار گرفتگی معده ، اسهال ، تب یا لرز شوید . همیشه قبل از مصرف بیش از حد آب سم زدایی از پزشک خود یا یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه هشدار می دهد که برخی از برنامه های سم زدایی می توانند ناایمن بوده و به صورت نادرست تبلیغ شوند . این گزارش بیان می‌کند که طی یک بررسی که در سال 2015 انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که هیچ تحقیق قانع‌ کننده‌ای برای تائید استفاده از رژیم‌های سم‌زدایی برای مدیریت وزن یا حذف سموم از بدن وجود ندارد .

سایر عوارض جانبی آب چغندر

گزارشی در سال 2018 در مجله Biomolecules منتشر شد و نشان داد که آب چغندر می تواند به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم برای کنترل فشار خون در افراد سالم و افراد مبتلا به فشاری خون بالا ترویج شود . با این حال ، توجه کنید که مکمل آب چغندر ممکن است با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد . همچنین ، افراد مبتلا به فشار خون پایین باید قبل از مصرف منظم چغندر و فرآورده های چغندر با پزشک خود مشورت کنند .

آیا خوردن آب چغندر هر روز اشکالی ندارد ؟

آیا خوردن آب چغندر هر روز اشکالی ندارد ؟

در حال حاضر ، هیچ توصیه رسمی برای تعیین دوز و مقدار مناسب برای نوشیدن آب چغندر وجود ندارد . اگر هر روز آب چغندر را مصرف می کنید ، بهتر است برای تعیین مقدار مناسب شرایط خود با یک مشاور تغذیه مشورت کنید .

طبق یک مطالعه ، نوشیدن یک لیوان 250 میلی لیتری آب چغندر به صورت روزانه ممکن است فشار خون را کاهش دهد . نوشیدن این میزان آب میوه هیچ عارضه جانبی جدی ایجاد نکرد ، اما برخی شرکت کنندگان تغییر رنگ ادرار خود را گزارش کردند.

بهترین زمان برای نوشیدن آب چغندر چه زمانی است ؟

بیشتر مردم ترجیح می دهند اول صبح با معده خالی آب میوه بخورند . با این حال، این هیچ مدرک تایید شده ای از فواید نوشیدن آب میوه در صبح نیست . همچنین ، آب چغندر و کنسانتره چغندر توسط ورزشکاران برای افزایش عملکرد استفاده می شود. هیچ دوز یا زمان مشخص و تائید شده ای برای مصرف انواع محصولات چغندر وجود ندارد . با این حال، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که وقتی 28 دوچرخه سوار مرد آموزش دیده به صورت روزانه از 100 میلی گرم کنسانتره چغندر تا یک هفته استفاده کردند راندمان بالاتر و افزایش جریان خون داشتند .

در بیشتر موارد ، افراد می توانند با خیال راحت چغندر بخورند یا آب چغندر بنوشند بدون اینکه عوارض جانبی منفی را تجربه کنند .

طرز تهیه آب چغندر قرمز

طرز تهیه آب چغندر قرمز

مردم می توانند آب چغندر را در خانه با استفاده از آبمیوه گیری ، مخلوط کن یا غذاساز درست کنند .

طرز تهیه آب چغندر :

قبل از اینکه چغندرها را کاملا بشویید ، قسمت بالایی چغندرها را جدا کنید . برای استفاده بیشتر از مواد مغذی پوست چغندر را دست نخورده بگذارید . چغندرها را به قطعات کوچک خرد کنید .

نحوه آبگیری چغندر :

  • تکه های چغندر را یکی یکی داخل آبمیوه گیری بریزید.
  • آب چغندر را در یک لیوان بریزید و بلافاصله آن را بنوشید یا در یخچال بگذارید تا خنک شود .

نحوه مخلوط کردن چغندر :

  • تکه های چغندر را در مخلوط کن بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا چغندر نرم شود.
  • با هم خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.
  • تکه های بزرگ را با استفاده از پارچه یا صافی مشبک از آب جدا کنید .
  • تفاله را دور بریزید و آب چغندر را در یک لیوان بریزید. آن را در یخچال خنک کنید یا بلافاصله آن را سرو کنید.

شما می توانید آب چغندر را به تنهایی بنوشید و یا می توانید آن را با سایر آب میوه ها و سبزیجات دیگر مخلوط کنید .

اضافه کردن مواد مفید زیر می‌توانند طعمی خوش طعم و متفاوتی را به شما بدهند :

  • میوه های خانواده مرکبات
  • سیب
  • هویج
  • خیار
  • زنجبیل
  • نعناع
  • ریحان
  • عسل

شما همچنین می توانید آب چغندر را از طریق فروشگاه های مواد غذایی محلی خود خریداری کنند یا از بین برندها به صورت آنلاین سفارش دهید .

مهم است که برچسب تغذیه روی محصولات را بررسی کنید و از مصرف آبمیوه هایی که حاوی قندهای اضافه شده و مواد نگهدارنده هستند خودداری کنید .

نتیجه گیری :

آب چغندر خواص زیادی دارد که در مقاله به آن اشاره کردیم . عوارض جانبی آب چغندر زیاد نیست اما نوشیدن منظم آن به دلیل رنگدانه های طبیعی موجود در چغندر می تواند بر رنگ ادرار و مدفوع تأثیر بگذارد . افراد ممکن است متوجه ادرار صورتی یا بنفش رنگ شوند که به آن بیتوریا می گویند و یا مدفوع صورتی یا بنفش رنگ را تجربه کنند . این تغییرات رنگ موقتی است و جای نگرانی نیست.

نیترات های موجود در آب چغندر بر فشار خون تاثیر می گذارد و هر فردی که فشار خون پایینی دارد یا در حال حاضر داروهای فشار خون مصرف می کند ، باید قبل از افزودن چغندر یا آب چغندر به رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کند.

چغندر همچنین حاوی سطوح بالایی از اگزالات است که می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد با خطر بالای این بیماری شود .

منابع :

organicfacts.net

medicalnewstoday.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خاطره
خاطره
3 ماه قبل

من وقتی لبو خام میخورم گلوم میسوزه،بعد خارش میگیره ،بعد یک ساعتم گلوم خشک میشه،دلیلیش حساسیته یا چی

زهره
زهره
1 سال قبل

سلام من برای اولین بار اب چغندر با مخلوط اب هویج خوردم به نسبت ۲به ۱ . با اولین قلوپ گلوم درد گرفت و انگار سفت شد. و بعد از ۲دقیقه معدن درد گرفت و به ۵ دقیقه نرسید که همش رو بالا آوردم 😐 چه دلیلی میتونه داشته باشه؟ حساسیته؟ چون قبلا چغندر پخته یا همون لبو خوردم و چیزی نشد.

نانا
نانا
پاسخ به  زهره
1 سال قبل

همسر منم همینجوری شد همرو بالا آورد با خوردن آب لبو

لیلا
لیلا
پاسخ به  زهره
2 ماه قبل

منم مثل شما شدم چی کار کردی خوب شد؟!