راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک بالا

اسید اوریک چیست ؟

اسید اوریک یک محصول ناشی از هضم طبیعی غذاهایی است که حاوی پورین هستند . پورین ها در بعضی از غذاها به مقادیر زیاد یافت می شوند مانند :

  • گوشت ها
  • غذاهای دریایی
  • مغزها
  • آبجو

پورین ها همچنین توسط بدن نیز ساخته می شوند . بنابراین پورین ها به 2 دسته تقسیم می شوند :

  • پورین های اندوژن (Endogenous) که توسط بدن ساخته می شوند .
  • پورین های اگزوژن (Exogenous) که از طریق انواع غذاهای سرشار از پورین وارد بدن می شوند .

به طور معمول بدن شما اسید اوریک را از طریق کلیه ها و ادرار از بدن خارج می کند . اما اگر در رژیم غذایی خود بیش از حد پورین مصرف کنید ، یا اگر بدن شما نتواند به اندازه کافی و سریع این محصول جانبی را دفع کند ، میزان اسید اوریک در خون شما زیاد می شود و بالا می رود .

اسید اوریک بالا و نقرس

سطح اسید اوریک بالا به عنوان هایپراوریسمی (  Hyperuricemia )شناخته می شود . این مساله می تواند به بیماری به نام نقرس منجر شود که به دلیل تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل باعث ایجاد مفاصل دردناک می شود  . همچنین می تواند خون و ادرار شما را بیش از حد اسیدی کند .

اسید اوریک به دلایل زیادی می تواند در بدن شما جمع شود . برخی از این موارد عبارتند از :

برخی از  بیماری ها و مشکلات سلامتی نیز می تواند منجر به افزایش میزان اسید اوریک خون شوند مانند :

در ادامه این مقاله خواهید آموخت که چگونه می توانید سطح اسید اوریک را به طور طبیعی در بدن کاهش دهید .

غذاهای غنی از پورین

غذاهای غنی از پورین را محدود کنید

شما می توانید منابع اسید اوریک را در رژیم غذایی خود محدود کنید . غذاهای سرشار از Purine شامل برخی از انواع گوشت ، غذاهای دریایی و سبزیجات است . همه این مواد غذایی هنگام هضم شدنشان ، در بدن اسید اوریک تولید می کنند .

در صورتیکه مشکل هایپراوریسمی دارید از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید :

  • گوشت اندام ها
  • گوشت خوک
  • بوقلمون
  • ماهی و صدف
  • حلزون اسکالوپ
  • گوشت گوسفند
  • گوشت گوساله
  • گل کلم
  • نخود سبز
  • دانه های خشک ( انواع مغزها )
  • قارچ

غذاهای شیرین و اسید اوریک بالا

از مصرف شکر خودداری کنید

از مصرف مواد غذایی شیرین پرهیز کنید .

غذاهای شیرین ممنوع

در حالی که اسید اوریک بالا معمولاً با مصرف غذاهای سرشار از پروتئین همراه است ، مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف مواد غذایی شیرین نیز ممکن است باعث بالا رفتن اسید اوریک شوند .  قندهای اضافه شده به مواد غذایی شامل شکر ، شربت ذرت با فروکتوز بالا از جمله این مواد غذایی مضر است .

قند فروکتوز نوعی قند ساده است که در غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده استفاده می شود . محققان دریافته اند که این نوع قند به طور خاص می تواند منجر به افزایش سطح اسید اوریک بدن شود .

برچسب های غذایی را برای یافتن قندهای اضافه شده بررسی کنید . سعی کنید در برنامه غذایی خود بیشتر از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید و از مصرف غذاهای بسته بندی شده پرهیز کنید . با این کار نه تنها میزان مصرف قند در رژیم غذایی شما پایین می آید بلکه به شما اجازه می دهد که یک رژیم غذایی سالم تر داشته باشید .

انواع نوشابه

نوشیدنی های قندی ممنوع

نوشیدنی های قندی ، انواع نوشابه  ها و حتی آب میوه های تازه حاوی فروکتوز و گلوکز بالایی هستند .

همچنین باید بخاطر داشته باشید که شربت ذرت با فروکتوز بالا حاوی ترکیبی از فروکتوز و گلوکز است ( معمولاً با 55 درصد فروکتوز و 42 درصد گلوکز ) که این میزان قند شبیه به نسبت 50 درصد فروکتوز و 50 درصد گلوکز موجود در قند و شکر است .

فروکتوز و قندهای تصفیه شده موجود در آب میوه ها یا سایر مواد غذایی شیرین شده بسیار سریعتر از قندهای طبیعی در بدن شما تجزیه و جذب می شوند . جذب سریعتر قندهای تصفیه شده باعث افزایش سریعتر قند خون شده و همچنین منجر به افزایش بیشتر سطح اسید اوریک بدن می شود .

نوشیدنی های شیرین را با آب تصفیه شده و اسموتی های سرشار از فیبر جایگزین کنید .

نوشیدن آب بیشتر و کاهش اسید اوریک

برای کاهش اسید اوریک ، آب بیشتری بنوشید

نوشیدن مایعات فراوان به کلیه های شما کمک می کند اسید اوریک را سریعتر دفع کنند . همیشه یک بطری آب با خود نگه دارید . هر ساعت یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که چند جرعه آب بنوشید .

الکل و اسید اوریک بالا

از مصرف الکل خودداری کنید

نوشیدن الکل می تواند باعث کمبود آب بدن شما شود . همچنین می تواند باعث بالا رفتن سطح اسید اوریک خونتان شود . این اتفاق به این خاطر می افتد که کلیه های شما ابتدا باید به جای اسید اوریک سایر ضایعات و محصولاتی که در خون به واسطه مصرف الکل ایجاد شده اند را فیلتر و دفع کنند .

برخی از انواع نوشیدنی های الکلی مانند آبجو پورین زیادی دارند .

وزنتان را کم کنید

برای کاهش اسید اوریک ، وزنتان را کم کنید

در کنار رژیم غذایی شما و مصرف مواد غذایی که منجر به افزایش اسید اوریک می شوند ، اضافه وزن نیز می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد . سلولهای چربی اسید اوریک بیشتری نسبت به سلولهای ماهیچه ای ایجاد می کنند . علاوه بر این ، چاقی باعث می شود کلیه های شما سخت تر بتوانند اسید اوریک را فیلتر و دفع کنند . البته توجه داشته باشید که کاهش سریع وزن نیز می تواند وضع را بدتر کند .

اگر دچار اضافه وزن شدید ، بهتر است از رژیم های سخت و رژیم های غذایی بسیار کم کالری برای لاغری سریع استفاده نکنید . درباره یک رژیم غذایی سالم و برنامه کاهش وزن  می توانید با یک مشاور  تغذیه صحبت کنید تا با توجه به شرایط شما یک رژیم غذای مناسب را برایتان آماده کند ، تا بدون عارضه بتوانید به وزن مناسب خود برسید .

تعادل سطح انسولین

هنگام مراجعه به پزشک میزان قند خون خود را بررسی کنید . این مورد حتی اگر دیابت ندارید نیز مهم است .

بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است انسولین زیادی در جریان خون خود داشته باشند . این هورمون برای انتقال قند از خون به درون سلولهای بدن ضروری است و می تواند هر عملکرد بدنی را نیرو بخشد . با این حال ، انسولین بیش از حد ممکن است منجر به افزایش اسید اوریک بدن و همچنین افزایش وزن شود .

افراد با بیماری بنام prediabetes یا پیش دیابت هم ممکن است انسولین بالایی داشته باشند . این افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند .

اگر مشکوک به مقاومت به انسولین باشید ، ممکن است پزشک شما علاوه بر سطح قند خون ، سطح انسولین سرم شما را نیز بررسی کند .

فیبر بیشتر ، اسید اوریک کمتر

فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید

خوردن فیبر بیشتر به بدن شما کمک می کند تا از اسید اوریک بالا خلاص شود . فیبر همچنین می تواند به تعادل قند خون و انسولین نیز کمک کند . همچنین به کاهش احساس گرسنگی و افزایش حس سیری کمک می کند . بنابراین با خوردن فیبر بیشتر میزان پرخوری کمتر می شود و شما راحتتر می توانید وزن کم کنید .

شما می بایست حداقل 5 تا 10 گرم فیبر محلول را در روز با خوردن غذاهای کاملی مثل مواد غذایی زیر دریافت کنید :

  • میوه تازه ، یخ زده یا خشک
  • سبزیجات تازه یا یخ زده
  • جو دوسر
  • انواع آجیل و مغزها
  • جو

استرس خود را کاهش دهید

کاهش استرس = کاهش اسید اوریک

استرس ، عادت های نامناسب خواب و ورزش بسیار کم می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد . التهاب هم عاملی برای افزایش سطح اسید اوریک محسوب می شود .

برای رفع این مشکل سطح استرس خود را کاهش دهید ، میتوانید از تکنیک هایی مانند ورزش های تنفسی و یوگا استفاده کنید . شرکت در یک کلاس یوگا و یا استفاده از یک برنامه که به شما طرز صحیح نفس کشیدن و تن آرامی را آموزش دهد می تواند در این زمینه به شما کمک کند .

بهداشت خواب را تمرین کنید :

  • برای جلوگیری از اختلالات خواب به مدت دو تا سه ساعت قبل از خواب از نمایشگرهای دیجیتال مانند موبایل ، تبلت و تلویزیون استفاده نکنید .
  • سعی کنید زمان خواب و بیداری شما در طول روز منظم باشد .
  • بعد از غذابه خصوص شب ها بعد از شام از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مثل چای و قهوه پرهیز کنید .
  • اگر بی خوابی یا مشکل در خوابیدن دارید حتما با پزشک خود برای رفع آن مشورت کنید .

راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک بالا 12

داروها و مکمل های خود را بررسی کنید

برخی از داروها و مکمل ها نیز می توانند باعث ایجاد اسید اوریک در خون شوند . تعدادی از این داروها عبارتند از :

  • آسپرین
  • ویتامین B-3 (نیاسین)
  • دیورتیک ها
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • داروهای شیمی درمانی

اگر نیاز به مصرف هر یک از این داروها دارید و به بیماری هیپراوریسمی نیز مبتلا هستید ، پزشک شما می تواند یک داروی جایگزین خوب برای شما تجویز کند .

نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه کردید رژیم غذایی ، ورزش و ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی می توانند باعث بهبود نقرس و سایر بیماریهای ناشی از افزایش سطح اسید اوریک شوند . با این حال توجه داشته باشید که آنها همیشه نمی توانند جایگزین معالجات لازم پزشکی و مصرف داروها شوند .

تمام داروهای تجویز شده را می بایست طبق دستور پزشک مصرف کنید . ترکیب مناسب رژیم غذایی ، ورزش و داروها می تواند به کاهش سطح اسید اوریک و بهبود علائم شما کمک کند .

به نظر می رسد مواد غذایی زیادی وجود دارد که برای کاهش سطح اسید اوریک باید از مصرف آنها پرهیز کنید . بهترین راه برای محدود کردن این غذاها تهیه یک برنامه غذایی هفتگی است . برای تهیه بهترین برنامه رژیم غذایی برای شما بهتر است با یک متخصص تغذیه صحبت کنید .

برای دریافت رژیم غذایی مخصوص اسید اوریک بالا روی دکمه زیر کلیک کنید :

[us_btn link=”url:https%3A%2F%2Fchizaridiet.com%2Fdiet-form%2F||target:%20_blank|” align=”center” style=”7″ label=”همین الان رژیم میخوام” custom_width=”200px” css=”%7B%22default%22%3A%7B%22font-size%22%3A%2218px%22%7D%7D”]

منبع :

Natural Ways to Reduce Uric Acid in the Body

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها