بهترین و بدترین غذاها برای درمان سرگیجه

آیا غذاها بر روی سرگیجه تاثیر گذارند ؟

اگر تا به حال آن احساس دوران و چرخش ناگهانی سر را تجربه کرده باشید ، می دانید سرگیجه چیست . بسته به شرایط زمینه ای ، ممکن است برخی تغییرات در رژیم غذایی شما به کاهش علائم سرگیجه تان کمک کند . دانستن اینکه کدام غذاها می توانند باعث ایجاد سرگیجه  شوند و یا چه غذاهایی ممکن است از بروز آن جلوگیری کند ، ممکن است خطر حمله سرگیجه و ناراحتی های مرتبط با آن را کاهش دهد .

سرگیجه چیست ؟

سرگیجه چیست ؟

اصطلاح سرگیجه از اصطلاح لاتین verto به معنای چرخاندن است . سرگیجه نوعی اختلال دهلیزی است که در گوش داخلی شما رخ می دهد . این بیماری در زنان نسبت به مردان بیشتر مشاهده می شود . 20 تا 40 درصد از افراد در برخی از مقاطع زندگی خود دچار این عارضه می شوند . سرگیجه به طور معمول باعث ایجاد احساس خفیف تا شدید چرخش و دوران سر ، سبکی سر و احساس عدم تعادل می شود .

چه چیزی باعث ایجاد سرگیجه می شود ؟

سرگیجه فقط یک علامت اختلال است و می تواند در اثر بیش از 40 بیماری مربوط به گوش داخلی ، سیستم عصبی یا مغزی در شما ایجاد شود . همچنین علت آن می تواند ناشی از عفونت ، جرم گوش یا خارج شدن ذرات کربنات کلسیم ، التهاب ، اختلالات عملکردی ، پاسخ ایمنی ضعیف ، افزایش فشار گوش داخلی یا سایر بیماری ها باشد .

به گزارش  NHS Inform ، بسته به علت ، دو نوع سرگیجه – محیطی و مرکزی وجود دارد .

سرگیجه محیطی چیست ؟

سرگیجه محیطی رایج ترین نوع است . معمولاً در اثر مشکلات سیستم تعادل گوش داخلی شما ایجاد می شود . برخی از شرایط و بیماریها نیز می توانند باعث ایجاد سرگیجه محیطی شوند مانند :

BPPV (سرگیجه خوش خیم موضعی )

BPPV ، شایع ترین علت سرگیجه است و بیمار به دنبال حرکات سر در هنگام ایستادن یا تغییرات سریع وضعیتی مثل چرخش در رختخواب یا خم شدن دچار آن می شود . این نوع سرگیجه معمولا با بدون حرکت ماندن برطرف می شود و فرد می تواند مجدد فعالیت های روزانه خود را انجام دهد . علت عصبی و یا مشکلات گوش داخلی در ایجاد آن مطرح نیست .

آماس یا التهاب عصب گوش داخلی

سرگیجه و التهاب گوش داخلی

Labyrinthitis  لابیرنتیتیت نوعی اختلال گوش داخلی است . دو عصب دهلیزی در گوش داخلی شما اطلاعات مربوط به تعادل را به مغز شما ارسال می کنند. هنگامی که یکی از این اعصاب ملتهب می شود ، شرایطی را ایجاد می کند که به نام لابیرینیتیت شناخته می شود. علائم آن شامل سرگیجه ، حالت تهوع و از دست دادن شنوایی است. انواع عفونت مثل عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا یا عفونت های باکتریایی می تواند باعث بروز این مشکل شود .

بیماری منییر

این بیماری یک بیماری نادر گوش داخلی است که علت آن ناشناخته است . این بیماری می تواند منجر به سرگیجه ، کاهش شنوایی و احساس فشار در گوش شما شود .

نوریت وستیبولار

نوریت وستیبولار

Vestibular Neuritis  نوعی اختلال است که بر عصب گوش داخلی به نام عصب وستیبولوکلوکلر تأثیر می گذارد . این عصب اطلاعات تعادل و موقعیت سر را از گوش داخلی به مغز می فرستد . وقتی این عصب متورم شده و ملتهب می شود ، نحوه تفسیر اطلاعات توسط مغز را مختل می کند . این التهاب می تواند توسط یک عفونت ویروسی ایجاد شود و باعث بروز علائمی چون سرگیجه ، عدم تعادل و حالت تهوع شود .

سرگیجه مرکزی چیست ؟

سرگیجه مرکزی اغلب در نتیجه بروز مشکلی در بخشی از مغز یا ساقه مغز شماست . برخی از دلایل سرگیجه مرکزی عبارتند از :

میگرن

میگرن یک سردرد شدید که باعث ایجاد درد ضربانی در جلو و یا در اطراف سر خود را نشان می دهد و اغلب با سرگیجه و حالت تهوع همراه است .

مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس

اسکلروز مولتیپل یا MS یک بیماری است که بر روی سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز و نخاع تأثیر می گذارد . به گفته بنیاد مولتیپل اسکلروز ، بیماری ام اس معمولاً در اثر رشد ضایعه در ساقه مغز یا مخچه ، ناحیه‌ای از مغز که تعادل را کنترل می کند ایجاد می شود اعصاب.

نوروم آکوستیک

Acoustic Neuroma یک تومور خوش خیم مغزی است که بر روی عصبی رشد می کند که به کنترل شنوایی و تعادل کمک می کند .

تومور مغزی

تومور مغزی

توموری در مخچه است که در قسمت پایین مغز قرار دارد . سرگیجه تنها یکی از بسیاری از علائم است که ممکن است ناشی از تومور مغز باشد .

آسیب دیدگی سر یا گردن

به دنبال آسیب دیدگی سر یا گردن ، ممکن است علائم شایع سرگیجه را تجربه کنید . این نوع سرگیجه معمولا با بهبود آسیب دیدگی برطرف می شود اما در زمان وقوع می تواند ناتوان کننده باشد .

انواع خاصی از داروها

مصرف بی رویه داروها

برخی از داروهای تجویزی می توانند دارای اثر جانبی سرگیجه باشند . براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله فارماکولوژی و فارماکوتراپی ، داروهایی مثل داروهای ضد تشنج ، ضد فشار خون ، آنتی بیوتیک ها ، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد التهاب ممکن است باعث بروز حمله سرگیجه شوند . اگر به دنبال مصرف دارو همچنان علائم سرگیجه ادامه داشت ، برای یافتن داروی جایگزین با پزشک خود مشورت کنید .

علائم سرگیجه

علائم سرگیجه

اگر سرگیجه را تجربه کرده باشید ، ممکن است علائم شما بیایند و بروند . آنها ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه ، ساعتها یا حتی روزها به طول انجامد . حملات سرگیجه می تواند مداوم یا متناوب باشد و معمولاً با علائم زیر همراه است :

  • احساس ناگهانی چرخش ، دوران یا کج شدن
  • احساس ناپایداری یا عدم تعادل
  • افتادن
  • حالت تهوع ، استفراغ
  • دید مضاعف یا مشکل در تمرکز روی اجسام در حال حرکت
  • سردرد
  • اختلال شنوایی یا شنیدن صدای زنگ در گوش
  • مشکل در تمرکز
  • افزایش ضربان قلب

تشخیص سرگیجه

مهم است که تشخیص داده شود چه چیزی باعث سرگیجه شما می شود ، بنابراین می توانید با تغییر رژیم غذایی ، قدم هایی برای درمان بیماری یا برطرف کردن علائم آن بردارید . پزشک شما ممکن است به دنبال حرکات غیر طبیعی یا غیر ارادی چشم باشد . حرکت سریع چشم با چرخاندن سریع سر شما می تواند نشان دهد که گوش داخلی ممکن است باعث ایجاد این مشکل شده باشد .

چرا زمانی که رژیم دارم سرگیجه می گیرم ؟

دلیل ایجاد سرگیجه در زمان رژیمیکی از شکایاتی که گاها مراجعین عزیز در زمان رعایت رژیم های غذایی کاهش وزن دارند سرگیجه است . مهم ترین و شایع ترین علت سرگیجه در رژیم در رفرنس های علمی کم آبی ذکر شده است . مخصوصا اگر فرد علائم زیر را نیز داشته باشد :

  • سرگیجه + سردرد یا یبوست ، خشکی بینی و گاها خشکی دهان و افت فشار و احساس خستگی
  • در چنین مواردی مصرف روزانه 1.5 لیتر آب ضروری می باشد .

یکی دیگر از دلایل بروز سرگیجه در هنگام داشتن رژیم های لاغری استفاده از داروهای کاهش وزن می باشد .

  • مثلا از عوارض جانبی مصرف داروی لوکاسرین برای لاغری می توان به سرگیجه ، سردرد ، خستگی ، تهوع ، سرفه و یبوست اشاره کرد .
  • همچنین مصرف داروی فنترمین که ممکن است برای کاهش اشتها در رژیم های لاغری مورد استفاده قرار گیرد ، می تواند منجر به بروز سرگیجه ، تغییر مزه غذاها ، ترس در خواب ، افزایش ضربان قلب ، یبوست و خشکی دهان در افراد شود .

❌ توجه داشته باشید که بنده مصرف این نوع داروهای شیمیایی به منظور کاهش اشتها در رژیم های لاغری را به هیچ عنوان توصیه نمی کنم و صرفا هدف از نام بردن این داروها به خاطر بیان عوارض جانبی آنها می باشد .

مواد غذایی برای جلوگیری از علائم سرگیجه

برخی از اصلاحات در رژیم غذایی شما ممکن است مفید باشد ، پرهیز از غذاهایی که باعث ایجاد سرگیجه می شوند می تواند علائم را کنترل کنند . گوش داخلی شما دارای یک حجم و غلظت ثابت سدیم ، پتاسیم ، کلرید و سایر الکترولیت ها است که به تعادل شما کمک می کند . مدیریت رژیم غذایی شما نه تنها می تواند به تنظیم این تعادل مایعات کمک کند ، بلکه دریافت مناسب آنتی اکسیدان ها و غذاهایی با خاصیت ضد التهابی به درمان بیماری های زمینه ای کمک می کند .

مصرف کافئین را محدود کنید

کافئین و سرگیجه

کافئین موجود در قهوه ، چای ، شکلات ، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ، ممکن است باعث افزایش احساس زنگ در گوش شما شود . براساس مطالعه ای که در سال 2018 در مجله علوم اعصاب منتشر شده است ، حذف کافئین توصیه شده در رژیم غذایی بیماری منیر ، توصیه خوبی برای همه شرایط مرتبط با سرگیجه است .

کمتر نمک مصرف کنید

سدیم مقصر اصلی در تشدید سرگیجه است . مصرف نمک ممکن است باعث شود آب اضافی در بدن شما باقی بماند و بر تعادل و فشار مایعات تأثیر بگذارد . نمک بیش از حد در رژیم غذایی شما می تواند با بر هم زدن تعادل داخلی بر مکانیسم های تعادل در گوش داخلی شما اختلال ایجاد کند . غذاهای پر سدیم مانند :

  • چیپس
  • پنیر
  • ذرت بو داده
  • ترشی و شور
  • سس سویا
  • مواد غذایی کنسرو شده

در یک رژیم غذایی کم نمک میزان سدیم دریافتی در روز باید بین 1500 تا 2000 میلی گرم باشد ، البته برخی از پزشکان توصیه می کنند در چنین رژیم های غذایی بهتر است مقدار سدیم بین 1000 تا 1500 میلی گرم در روز باشد .

یکی از راهکارها این است که به جای نمک معمولی ، غذاهای خود را با گیاهان و ادویه جات معطر یا ترشی جات طعم دار کنید . همچنین بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که به طور طبیعی کم سدیم هستند مثل انواع میوه ها و سبزیجات تازه ، گوشت ، مرغ ، ماهی و غلات فرآوری نشده

الکل بی الکل

 

تاثیر الکل بر سرگیجه

اگر مستعد ابتلا به سرگیجه هستید ، الکل یک عامل شناخته شده است که حال شما را بدتر می کند . الکل با کم آب کردن بدن باعث تأثیر منفی بر متابولیسم شما شده و این عامل باعث می شود متابولیت ها برای گوش داخلی و مغز شما مضر باشند . طبق گفته انجمن اختلالات دهلیزی گوش داخلی ، الکل همچنین با تغییر حجم و ترکیب مایعات در گوش داخلی شما ، سرگیجه را تشدید می کند . شراب محرک شناخته شده حملات میگرنی است که همچنین می تواند باعث سرگیجه و حالت تهوع شود .

از غذاهایی که باعث التهاب می شوند پرهیز کنید

تقریباً در همه بیماری ها ، التهاب به عنوان یک مؤلفه پاتوژنز نقش اساسی دارد . این امر در مورد اختلالات گوش داخلی نیز صدق می کند . غذاهایی که در بدن التهاب ایجاد می کنند ممکن است علائم اختلالات دهلیزی را در طولانی مدت شدیدتر کنند . این مواد غذایی عبارتند از :

غذاهای حاوی شکر را فراموش کنید

شیرینی و تشدید سرگیجه

هنگام بروز سرگیجه مصرف مواد غذایی با قند زیاد می تواند نوساناتی در حجم مایعات گوش درونی شما ایجاد کند و در نتیجه علائم سرگیجه در شما افزایش می یابد . برای به حداقل رساندن مصرف شیرینی جات ، سعی کنید بیشتر از قندهای پیچیده موجود در حبوبات ، غلات سبوس دار ، سیب زمینی و سبزیجات استفاده کنید و مواد غذایی زیر را از برنامه غذایی تان حذف کنید :

  • قند
  • شکر قهوه ای
  • عسل
  • شربت افرا
  • شربت ذرت
  • سودا یا آب میوه هایی که قند زیادی دارند
  • انواع شیرینی جات ، کیک یا دسرهای شیرین

از کم آبی بدن خودداری کنید

کم آبی بدن

حتی کم آبی بدن نیز ممکن است باعث تشدید علائم سرگیجه شود . آب کافی در بدن می تواند به حداقل رساندن سرگیجه و تعادل شما کمک کند . بدن شما هر روز به 8 تا 12 لیوان مایعات نیاز دارد . آب بهترین انتخاب است زیرا کالری و کافئین ندارد و دیورتیک ( ادرار آور ) نیست .

از خوردن غذاهای حاوی تیرامین بپرهیزید

پنیر و تیرامین

Tyramine یک اسید آمینه شناخته شده برای ایجاد میگرن و سایر بیماری هایی است که می تواند باعث بروز سرگیجه شوند . نمونه هایی از مواد غذایی حاوی تیرامین عبارتند از :

  • شراب قرمز
  • جگر مرغ
  • گوشت دودی
  • خامه ترش
  • ماست
  • شکلات
  • موز
  • میوه های خانواده مرکبات
  • انجیر
  • پنیرهای مانده
  • کره بادام زمینی

به گزارش Vestibular.org ، غذاهای حاوی MSG مانند هات داگ و فلفل قرمز نیز می توانند باعث ایجاد سرگیجه ناشی از میگرن شوند .

استفاده بیش از حد از داروهای بدون نسخه

برخی از داروها ممکن است علائم اختلالات دهلیزی گوش داخلی را افزایش دهند . آسپرین می تواند صدای زنگ گوش شما را بدتر کند . داروهای ضد التهابی ، از جمله ایبوپروفن ، می توانند در کنترل مایعات و تعادل الکترولیت بدن شما اختلال ایجاد کنند و باعث احتباس آب شوند . مراقب داروهای حاوی کافئین باشید . همچنین آنتی اسیدها غالبا حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم هستند و باید با احتیاط مصرف شوند .

غذاهایی که برای تسکین سرگیجه مفیدند

برای مقابله با اثرات منفی التهاب در بدن ، باید سعی کنید از غذاهای کاملی که  چربی های مفید ، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین می کنند و حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که می تواند به پاکسازی بدن از سموم کمک کنند ، بیشتر استفاده کنید . ثابت شده است که بعضی از غذاها در از بین بردن یا بهبود علائم سرگیجه مفید هستند .

اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 و سرگیجه

روغن امگا 3 برای رفع التهاب بدن بسیار مفید است . مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 در رژیم غذایی بیماران مبتلا به میگرن وستیبولار و همچنین در برنامه غذایی سایر اختلالات گوش داخلی توصیه می شود . ماهی به ویژه ماهی روغنی حاوی امگا 3 فراوان هستند . همینطور برخی از انواع سبزیجات و آجیل ها نیز منابع خوبی هستند .

غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند

Shiitake mushrooms

قارچ شیتاکه Shiitake mushrooms حاوی آنتی اکسیدان خاصی به نام ارگوتیونین است که محافظ سلول ها است و استرس اکسیداتیو را در بدن شما خنثی می کند .

چای سبز حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به مبارزه با التهاب در بدن کمک کند . همچنین چای matcha ژاپنی حاوی هفت برابر مواد آنتی اکسیدانی بیشتر از شکلات تیره و 17 برابر بیشتر از زغال اخته وحشی می باشد .

جینکو بیلوبا و درمان سرگیجه

جینکو بیلوبا

(Ginkgo Biloba ) مکملی است که اغلب برای کمک به کاهش علائم سرگیجه به وسیله افزایش جریان خون به مغز مورد استفاده قرار می گیرد . اثربخشی و ایمنی جینکو بیلوبا در سال 2014 در مطالعه ای انجام شد که عصاره جینکو بیلوبا را با رایج ترین داروی ضد سرگیجه یعنی بتاهیستین مقایسه کردند .

صد و شصت بیمار مبتلا به علائم سرگیجه مورد بررسی قرار گرفتند . یافته ها که در ژورنال بین المللی otolaryngology منتشر شده است ، نشان داد که هر دو دارو اثرات مشابهی در درمان سرگیجه دارند ، در حالی که جینکو بیلوبا با عوارض جانبی کمتری همراه است .

غذاهای حاوی ویتامین D و بهبود سرگیجه

کمبود ویتامین D با علائم سرگیجه همراه است . یک مطالعه در سال 2013 ، که در ژورنال Neurology به چاپ رسیده است ، نشان داد افرادی که کمبود ویتامین D دارند ، 23 برابر بیشتر از سایر افرادی که این کمبود را ندارند مستعد ابتلا به سرگیجه هستند .

اطمینان حاصل کنید که ویتامین D کافی را از نور آفتاب و رژیم غذایی خود دریافت می کنید . غذاهای حاوی ویتامین D عبارتند از ماهی های چرب مانند ماهی تن و ماهی سالمون ؛ غذاهای غنی شده با ویتامین دی ، مانند لبنیات ، آب پرتقال و غلات ؛ جگر گاو ؛ و زرده تخم مرغ .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها