آیا تبدیل عضله به چربی بعد از ترک ورزش حقیقت دارد؟

تبدیل عضله به چربی بعد از ترک ورزش ؟ آیا حقیقت دارد؟

این سوالی است که ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول می کند . خیلی از افراد از ترس چاقی پس از ترک ورزش و تبدیل عضله به چربی ، به طور کلی دور ورزش و هر نوع فعالیت بدنی را خط می کشند زیرا معتقدند اگر بنا به هر دلیل مدتی مجبور شوند ورزش را ترک کنند بافت چربی جایگزین بافت عضلانی آنها شده و عملا چاقتر از قبل خواهند شد . اگر شما هم جزو افرادی هستید که به همین بهانه ورزش را کنار گذاشته اید همراه ما باشید .

قبل از هر چیز باید بدانیم که هر بافت مجموعه ای از سلولهای تخصص یافته می باشد که کار معینی را انجام می دهند . ماهیت سلول ها و بافت های بدن از زمان تفکیک این بافت ها در دوران جنینی کاملا ثابت است و پس از تولد انسان هر بافت عملکردهای اختصاصی داشته و قابلیت تبدیل به بافت دیگر را تا زمان مرگ ندارد .

طی تکامل بافت چربی از سلولهای چربی با محتوای چربی و برای تامین و ذخیره انرژی بدن ، حفاظت بدن در برابر سرما و عایق حرارتی ، جلوگیری از آسیبهای مکانیکی و تروما ، ترشح برخی هورمون ها مانند لپتین، آدیپونکتین و… ایجاد شده است و بافت عضلانی ماهیچه ای از سلول های ماهیچه ای با محتوای غالب پروتئینی برای عملکرد انقباض یا ایجاد توان عضلانی و حرکت تشکیل شده است .

هیچ نوع رژیم غذایی و هیچگونه ورزشی نمی تواند بافت چربی را به بافت عضلانی و یا بالعکس بافت عضلانی را به بافت چربی تبدیل کند و اساسا این تبدیل و تغییر طی هیچ فرآیندی انجام پذیر نیست.

با انجام ورزش و فعالیت بدنی و همچنین رژیم غذایی صحیح و علمی میتوان بافت چربی بدن را کاهش و از طرفی بافت عضلانی و حجم توده عضلات بدن را افزایش داد یعنی در واقع باید نسبت توده بدون چربی بدن به توده چربی بدن افزایش یابد و چربی های بدن برای تامین انرژی در طی پروسه کاهش وزن با ورزش به مصرف بدن برسد.

اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که نمی توان به طور صد درصدی میزان بافت چربی را کاهش داد چون وجود چربیهایی موسوم به چربیهای ساختاری برای بدن الزامی است و تنها باید چربی های ذخیره ای را کاهش داد.

پس تبدیل عضله به چربی صحت ندارد ؟

برای اینکه بدانید تبدیل عضله به چربی چقدر صحت دارد ، اول از همه باید بدانید که ورزش کردن باعث می شود که اسیدهای آمینه که همان واحدهای سازنده پروتئین هستند در ماهیچه های شما جمع می شوند و عملا باعث حجیم تر و قوی تر شدن عضلات شما می شوند .

زمانی که در طول روز شما ورزش می کنید این اسیدهای آمینه از ماهیچه های شما وارد جریان خون می شوند و بعد از مدتی مجدد وارد عضلات شما می شوند . در واقع ورزش کردن مهمترین عامل برگشت مجدد اسیدهای آمینه به داخل عضلات شماست . اما زمانی که شما به هر دلیلی ورزش کردن را ترک می کنید ، اسید آمینه کمتری به سمت عضلات شما می آید و در نتیجه عضلات شما روز به روز کوچکتر می شود .

در این حالت کبد اسیدهای آمینه ای را که نتوانسته اند وارد عضلات شوند از خون برداشت می کند . زمانیکه کبد به اندازه کافی اسیدهای آمینه ( Amino acid ) را دریافت کرد و ذخیره پروتئینی بدن کامل شد و جایی برای ذخیره کردن پروتئین اضافی وجود نداشت ، کبد پروتئین اضافی را به چربی تبدیل می کند تا از این پروتئین های اضافی جهت تولید انرژی استفاده کند .

چاره چیست ؟

بنابراین هنگامی که به طور منظم ورزش نمی کنید ، ترکیب بدن شما تغییر می کند . با کاهش فعالیت بدنی ، سلول های ماهیچه ای شما کوچک می شوند . وقتی شما کالری کمتری می سوزانید ، سلولهای چربی شروع به گسترش می کنند و باعث می شوند چاقتر شوید .

پس چاره این است که زمانی که برای مدتی ورزش انجام نمی دهیم توجه بیشتری به مقدار غذای مصرفی مان داشته باشیم و غذای کمتری مصرف کنیم تا چاق نشویم .

تبدیل عضله به چربی بعد از ترک ورزش

هنگام ورزش بدن به پروتئین بیشتری نیازمند است

فراموش نکنید زمانی که ورزش را از سر می گیرید بدن شما برای عضله سازی به مواد غذایی و مواد پروتئینی بیشتری نیازمند است . سعی کنید در برنامه غذایی خود از انواع منابع پروتئینی مثل انواع گوشت ها ، تخم مرغ ، حبوبات و لبنیات بیشتر استفاده کنید .

نتیجه گیری:

تبدیل عضله به چربی حقیقت ندارد و هیچگاه چربی به عضله و یا عضله به چربی تبدیل نمی شود چون بافت و ساختار این دو با هم متفاوت است . اگر زیاد غذا بخورید و کم حرکت کنید ، کالری های اضافی یعنی مقادیر اضافی کالری  که مازاد نیاز بدن است ، اعم از مواد نشاسته ای و قندی و پروتئینی یا چربی ، به چربی تبدیل خواهند شد .

اگر عضلات به کار گرفته نشوند ، چروکیده و ضعیف می شوند ، اما هرگز به چربی مبدل نمی شوند . وقتی شما ورزش کنید ، نسوج چربی ضعیف تر و نسوج عضلانی شما بزرگتر و قویتر خواهند شد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.
.
2 سال قبل

ایا ورزش هایی مثل دنبل زدن یا شنا باعث کوچک ماندن قد میشود؟

.....
.....
2 سال قبل

سلام من الان ورزش باسن انجام میدم چن ماه انجام بدم چاق تر شم ینی بعد چند ماه ترک کنم دوباره کم کم ب حالت قبل برمیگردم

Yh
Yh
4 سال قبل

اگر برای چاق شدن به مدت شش ماه منظم ورزش کنیم و به دلایلی مجبور به ترک ورزش شدیم ایا باز لاغر میشیم؟

علیرضا
علیرضا
4 سال قبل

پروتئین در بدن به هیچ عنوان تبدیل به چربی نمی شود و حتی اگر بیشتر از نیاز بدن هم باشد دفع می شود، بلکه حفظ رژیم غذایی دوران ورزش در زمانی که ورزش نمی کنیم باعث دریافت کالری بیشتر از حد مورد نیاز بدن می‌شود و این کالری ها هستند که در به صورت چربی ذخیره می شوند

زهرا
زهرا
5 سال قبل

مقاله عالی بود ممنون از اطلاعات ارائه شده

خوش قلب
خوش قلب
6 سال قبل

سلام. هرجای بدن که عضله بشه حتی زمانی که چاق میشیم اون قسمتی که عضله شده از فرم نمیفته . خودم پاها و سینه هم عضلات قوی دارن . زمانی که چاق میشم بازم رو فرم خودشون هستن. در واقع اون نواحی از بدنم که زیاد ورزش داده شدن دیگه چاق نمیشن.

لعیا
لعیا
6 سال قبل

مقاله بسیار جالبی بود من خیلی ها رو دیدم که میگن ورزش نمیکنیم چون بعد از کنار گذاشتن ورزش بدتر میشیم