آیا قهوه برای سندرم تخمدان پلی کیستیک ضرر دارد ؟

احتمالاً تا الان خیلی در مورد انواع غذاها و نوشیدنی هایی که در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نباید مصرف کنید مطالب مختلف شنیده اید و قهوه هم معمولا در لیست “نوشیدنی های ممنوع” در توصیه بسیاری از “متخصصان درمان PCOS” قرار دارد. بله! البته من می دانم که بسیاری از شما عاشق قهوه هستید . اخیراً یک نظرسنجی در مورد یک غذا یا نوشیدنی انجام شده و از بین 90 خانم ، 30 درصد آنها گفتند قهوه را نمی توانند ترک کنند! پس چاره چیست ؟ به عنوان یک متخصص و مشاور تغذیه ، دوست دارم توصیه های خود را با علم پشتیبانی کنم . بنابراین برای دریافت پاسخ خود تا پایان همراه من باشید و این مقاله را کامل مطالعه کنید . آیا قهوه برای PCOS مضر است یا می تواند در برنامه غذایی سازگار با PCOS قرار گیرد ؟

در قهوه چه موادی وجود دارد ؟

در قهوه چه موادی وجود دارد ؟قهوه به طور طبیعی حاوی ترکیبات مختلفی از جمله کافئین ، دی ترپن ها ، آنتی اکسیدان ها و برخی مواد مغذی ضروری است.

  • کافئین : رایج ترین داروی روانگردان مصرفی ، یک محرک طبیعی است که در بسیاری از چای ها ، نوشابه ها ، شکلات ها و قهوه یافت می شود . کافئین به افزایش فعالیت و هوشیاری مغز کمک کرده و در عین حال علائم خستگی را کم می کند.
  • دی ترپن ها : مواد روغنی هستند که ممکن است در افزایش سطح کلسترول نقش داشته باشند . اما زیاد نگران نباشید ، زیرا بیشتر این مواد روغنی توسط فیلترهای قهوه به دام می‌افتند.
  • آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی ضروری : که عبارتند از کلروژنیک اسید ، ملانوئیدین ها ، ویتامین های B2 (ریبوفلاوین) ، B5 (اسید پانتوتنیک)، B1 (تیامین) ، B3 (نیاسین) ، فولات ، پتاسیم ، منیزیم ، منگنز و فسفر . فعالیت آنتی اکسیدانی بالا در قهوه با کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب مزمن مرتبط است .

آیا قهوه برای PCOS مضر است یا آنقدرها هم بد نیست ؟

البته شما می دانید که پاسخ من این خواهد بود … بستگی دارد ! این بحث بر اساس قهوه کافئین دار در مقابل قهوه بدون کافئین است. اثرات قهوه در بدن به دلیل یک یا چند جزء زیر در قهوه است : کافئین ، اسیدها و آنتی اکسیدان ها . در اینجا جوانب مثبت و منفی را با هم بررسی می کنیم .

مزایای قهوه برای سندرم تخمدان پلی کیستیک

حاوی آنتی اکسیدان های ضد بیماری و مواد ضد التهابی است

با کمال تعجب ، قهوه یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی است . سطوح بالای آنتی اکسیدان در قهوه می تواند از بدن شما در برابر بسیاری از رادیکال های آزاد مضر محافظت کند. آنتی اکسیدان هایی مانند اسید کلروژنیک ، اسید هیدروسینامیک و پلی فنول های موجود در قهوه می توانند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های ناشی از استرس اکسیداتیو از جمله بیماری قلبی و برخی سرطان ها کمک کنند .

قهوه می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

قهوه و دیابت

با توجه به انتشارات سلامت هاروارد ، مصرف منظم قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد (با این حال ، لطفاً توجه داشته باشید که اگر قبلاً مبتلا به دیابت شده اید ، کافئین ممکن است سطح قند خون شما را کاهش یا افزایش دهد).

ممکن است سرعت متابولیسم را افزایش دهد

وقتی میزان متابولیسم شما بالاتر باشد ، مسلما کاهش وزن برای شما آسان تر می شود . برخی از مطالعات نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه ممکن است متابولیسم را افزایش داده و چربی سوزی را تحریک کند .

توجه : من هرگز به شما توصیه نمی کنم که مکمل کافئین را برای کمک به کاهش وزن استفاده کنید .

می تواند سطح گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی (SHBG) را افزایش دهد

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک سطح پایینی از گلوبولین اتصال به هورمون جنسی (SHBG) دارند که عمدتاً به دلیل مقاومت به انسولین است. برخی از مطالعات گزارش داده اند که مصرف منظم قهوه با سطوح بالاتر SHBG مرتبط است.

قهوه تمرکز، خلق و خو و هوشیاری را بهبود می بخشد

قهوه تمرکز، خلق و خو و هوشیاری را بهبود می بخشد

شما آن فنجان قهوه را فقط به این دلیل که طعم خوبی دارد نمی خورید ! مطالعات متعدد نشان داده اند که کافئین تمرکز ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود می بخشد . اما حواستان باشد در مصرف آن افراط نکنید – زیرا کافئین بیش از حد می تواند اثرات منفی در برخی افراد داشته باشد .

عملکرد فیزیکی شما را بهبود می بخشد

مصرف کافئین 10 تا 60 دقیقه قبل از ورزش می تواند تمرکز ذهنی ، هوشیاری ، عملکرد بی هوازی و یا عملکرد استقامتی را بهبود بخشد .

اثرات ناشناخته بر حساسیت به انسولین ؟

نقش مصرف کافئین بر عملکرد انسولین هنوز مورد بحث است ، با این حال، مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف کافئین حساسیت به انسولین را کاهش می دهد .  طبق این مطالعات مصرف همیشگی قهوه با حساسیت بالاتر به انسولین مرتبط است. پژوهشگران همچنین اظهار داشتند که ممکن است آنتی اکسیدان های موجود در قهوه باعث بهبود حساسیت به انسولین شوند .

معایب قهوه برای سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS )

می تواند هورمون استرس ، کورتیزول را افزایش دهد

کافئین و استرس

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک از قبل سطح کورتیزول بالایی دارند ، بنابراین ترشح بیشتر کورتیزول برایتان خوب نیست! افزایش کورتیزول می تواند مقاومت به انسولین را بدتر کرده و قند خون را افزایش دهد . همچنین می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و اضطراب در شما شود . این تأثیر بسته به هر زن متفاوت است. شایان ذکر است ، برخی از زنان مبتلا به PCOS دارای سطوح بالایی از DHEAS ( پیش ساز آندروژن ساخته شده در غدد فوق کلیوی ) هستند . زنان مبتلا به DHEAS بالا معمولا مضطرب تر هستند بنابراین مصرف قهوه می تواند علائم استرس را در آنها بدتر کند .

قهوه ممکن است احساس هیپوگلیسمی را افزایش دهد

قهوه ممکن است احساس هیپوگلیسمی را افزایش دهد

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است بیشتر علائم هیپوگلیسمی را تجربه کنند . کافئین ممکن است احتمال بروز هیپوگلیسمی را در این خانم ها افزایش دهد، شاید به این دلیل که باعث کاهش جریان خون و افزایش استفاده از گلوکز در مغز می شود . بنابراین این خانم ها معمولا با حذف کافئین از رژیم غذایی حالشان بهتر می شود و دلیل آن این است که پاسخ اپی نفرین ، نوراپی نفرین و کورتیزول به کاهش گلوکز پلاسما پس از مصرف کافئین به طور قابل توجهی بیشتر می شود .

زمان عبور غذا در روده ها را سرعت می بخشد

بسیاری از زنان مبتلا به PCOS از مشکلات گوارشی شکایت دارند . اگر بیشتر اسهال دارید ، قهوه ممکن است آن را بدتر کند . اما اگر یبوست دارید ، قهوه می تواند به شما کمک کند !

می تواند سوزش سر دل (یا GERD) را بدتر کند

قهوه و رفلاکس

بسیاری از متخصصان بهداشت به شما می گویند در صورت ابتلا به رفلاکس یا GERD از مصرف کافئین خودداری کنید . اما نوشیدن قهوه الزاما همه را آزار نمی دهد . توجه داشته باشید که نوشیدنی های کافئین دار چگونه علائم شما را ایجاد یا تشدید می کنند . مثلا شخصی ممکن است ریفلاکس داشته باشد و بعدازظهرها خوردن قهوه اذیتش کند اما اگر همین قهوه را صبح بخورد اذیت نشود .

ممکن است فشار خون را به طور موقت افزایش دهد

کافئین می تواند باعث افزایش کوتاه مدت اما چشمگیر فشار خون شما شود ، حتی اگر فشار خون بالا نداشته باشید . مشخص نیست چه چیزی باعث این افزایش فشار خون می شود . پس حواستان باشد که قبل از اندازه گیری فشار خون قهوه ننوشید !

می تواند خواب شما را مختل کند

اختلال خواب و کافئیندوزهای بالای کافئین موجود در قهوه می تواند تأثیرات منفی بر زمان و کیفیت خواب شما داشته باشد . یک مطالعه نشان می دهد که مصرف 400 میلی گرم کافئین 6 ساعت قبل از خواب ، زمان کلی خواب را بیش از 1 ساعت کاهش می دهد . بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشکلات خواب دارند – بنابراین بهتر است در نوشیدن قهوه زیاده روی نکنند .

قهوه ممکن است سطح استروژن شما را افزایش دهد

برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با پروژسترون دارای سطوح بالاتری استروژن هستند . این ممکن است باعث ضخیم شدن بیش از حد آندومتر شود که می تواند منجر به خونریزی شدید و یا نامنظم (خونریزی ناکارآمد یا بدون تخمک گذاری رحم) شود . کافئین موجود در قهوه ممکن است سطح استروژن را افزایش دهد . در یک مطالعه مشخص شد زنانی که به طور متوسط 200 میلی گرم یا بیشتر در روز کافئین مصرف می کردند – معادل تقریباً دو فنجان قهوه – در مقایسه با زنانی که کمتر قهوه می نوشیدند ، سطح استروژن بالاتری داشتند (این به دلیل کافئین است).

مصرف قهوه در بارداری و شیردهی را محدود کنید

قهوه در بارداری و شیردهی

به زنان باردار توصیه می شود که مصرف کافئین خود را به 200 میلی گرم در روز یا کمتر محدود کنند . اگرچه هیچ تحقیقی نشان نداده است که کافئین باعث نقص مادرزادی در انسان می شود ، اما می دانیم که کافئین از جفت عبور می کند و به جنین می رسد . کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند می‌تواند کافئین را از شیر مادر شیرده دریافت کند ، که ممکن است باعث بداخلاقی کودک شود . بنابراین ، هم برای زنان باردار و هم برای زنان شیرده خوب است که میزان کافئین را محدود کنند .

سمیت بالقوه

«نوشیدنی‌های انرژی‌زا»، «شات‌های انرژی‌زا» و سایر محصولات انرژی‌زا در چند سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند . با این حال ، استفاده از آنها بدون خطر نیست . کافئین ماده اصلی فعال در نوشیدنی های انرژی زا است و مصرف بیش از حد آن ممکن است به طور حاد باعث مسمومیت با کافئین و در نتیجه تاکی کاردی ، استفراغ ، آریتمی قلبی ، تشنج و حتی مرگ شود .

بسیاری از مکمل های غذایی که برای کاهش وزن تبلیغ می شوند حاوی آلکالوئیدهای مرتبط با کافئین یا افدرا هستند تا انرژی را افزایش داده و اشتها را سرکوب کنند . افراد ممکن است از این موضوع غافل باشند که این مکمل‌ها می‌توانند حاوی کافئین باشند ، حتی اگر کافئین به‌ عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده ذکر نشده باشد . مکمل های غذایی گیاهی که معمولا استفاده می شود ، مانند گوارانا ، منابع طبیعی کافئین هستند . افزودن این منابع طبیعی کافئین به مکمل های غذایی در سال های اخیر افزایش یافته است.

ژنتیک و قهوه

اثرات قهوه (کافئین) بر بدن شما ممکن است تا حدی به دلیل متابولیسم آن باشد. دانشمندان انواع ژن هایی را شناسایی کرده اند که بر نحوه مدیریت بدن شما با کافئین تأثیر می گذارد. این گونه ها در نزدیکی دو ژن قرار دارند: CYP1A2 و AHR. انواع این ژن ها ممکن است بر سرعت تجزیه شدن و دفع کافئین از بدن شما تأثیر بگذارند .

میزان کافئین انواع نوشیدنی ها

میزان کافئین انواع نوشیدنی ها

  • قهوه دم کرده ، 8 اونس ( 240 سی سی ) . 95 – 165 میلی گرم
  • قهوه دم کرده، بدون کافئین، 8 اونس. 2-5 میلی گرم
  • اسپرسو، 1 اونس . 47 – 64 میلی گرم
  • لاته، 8 اونس . 63 – 126 میلی گرم
  • شکلات بیکر (1 اونس) . 26 میلی گرم
  • چای سبز (6 اونس) . 40 میلی گرم
  • چای سیاه (6 اونس) . 45 میلی گرم

منبع از : انجمن بارداری آمریکا (APA)

پس جواب چیست – آیا قهوه برای سندرم تخمدان پلی کیستیک مضر است ؟

قهوه برای زنان مضر است

همانطور که می بینید، هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد . بستگی به این دارد که قهوه چه احساسی را در شما ایجاد می کند .

اگر به اندازه کافی نمی خوابید ، مرتب احساس خستگی و استرس می کنید ، مسلما نوشیدن قهوه می تواند منجر به سطوح بالاتر استرس و اضطراب ، احساس افت قند خون  ، مشکلات خواب بیشتر و احتمالاً تشدید مقاومت به انسولین در شما شود. بله!

بنابراین آنچه بهتر است انجام دهید این است که :

 

  • به احساسی که قهوه در شما ایجاد می کند توجه کنید . اگر احساس عصبانیت یا اضطراب می کنید ، از مصرف آن اجتناب کنید – یا حداقل ½ فنجان قهوه و ½ فنجان قهوه بدون کافئین مصرف کنید.
  • اگر آن را دوست دارید و هیچ اثر منفی در بدن شما ندارد، بهتر است آنرا در حد اعتدال مصرف کنید . پیشنهاد من یک فنجان در روز است.
  • اگر مشکلات خواب دارید ، مصرف کافئین از همه منابع آنرا از ساعت 2 بعد از ظهر متوقف کنید .
  • مراقب چیزهایی که به قهوه اضافه می کنید باشید . از مصرف نوشیدنی های قهوه “فانتزی” شیرین خودداری کنید . بهترین گزینه این است که قهوه خود را تنها یا با کمی شیر پرچرب (بله، می توانید در PCOS شیر بخورید)، یا یک جایگزین غیر لبنی مانند Nut Pods یا Califi بنوشید .
  • اگر استروژن بالایی دارید ، از نوشیدن قهوه اجتناب کنید یا حداقل مصرف خود را به 1 فنجان در روز محدود کنید.
  • اگر به طور کلی فردی مضطرب هستید، بهتر است از مصرف قهوه کافئین دار اجتناب کنید .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yas
Yas
6 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من تنبلی تخمدان دارم و اینکه پریودم خیلی نامنظمه دفه قبلی بعد از چهار ماه اومد اونم با دو تا آمپول الآنم که دو ماهه نشدم
و اینکه روزی یه فنجون کافی میکس میخورم
بنظرتون خوردن کافی میکس تاثیری داره؟

Maryam
Maryam
10 ماه قبل

سلام من هرروزقبل تمرین یه شات قهوه میخورم.پریودی نامنظمی دارم.احتمال اینکه براقهوه باشه هست؟

Maryam
Maryam
پاسخ به  سارا چیذری
10 ماه قبل

ممنونم لطف کردیدکه پاسخ دادید.چه چیزی میتونم جایگزین قهوه کنم؟؟

مهتاب
مهتاب
1 سال قبل

ممنونم بخاطر مطلب مفیدتون🌹