مکمل های فیبری خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهند

خیلی از افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن که قصد کاهش وزن دارند معمولا به جای اصلاح عادات غذایی نادرست به دنبال ساده ترین راهها مثلا دریافت مکمل های فیبری به منظور پرکردن معده و کاهش اشتها می روند . درست است که این پودر ها که معمولا ماهیت فیبری دارند و خیلی از اوقات بر پایه سبوس هستند باعث پر شدن معده و کنترل اشتهای فرد می شوند اما مصرف بالا و مداوم آن ها می تواند سرطان زا باشد .

در این مساله شکی نیست که فیبرهای غذایی که عمدتا ما از طریق میوه ها و سبزیجات در طول روز از آنها استفاده می کنیم با پرکردن معده و دیر تخلیه شدن معده می توانند باعث ایجاد حس سیری در ما شوند و همین قضیه می تواند در کاهش مصرف مواد غذایی به ما کمک کند . اما مصرف فیبرها در قالب مکمل های غذایی اگر بدون حساب و کتاب باشد می تواند ما را دچار مشکل کند .

همانقدر که فیبرها خاصیت ضد سرطانی دارند و در عملکرد مناسب دستگاه گوارش نقش بسیار خوبی دارند و به نوعی ورزش دستگاه گوارش و معده و روده ها محسوب می شوند و از تماس بیش از حد مواد سرطان زا با سلول های روده جلوگیری می کنند اما اگر این فیبر ها به میزان بسیار زیادی و بیش از نیاز روزانه وارد بدن ما شوند می توانند برای سلامتی ما مشکلاتی را ایجاد کنند .

چگونه مکمل های فیبری می توانند باعث سرطان روده شوند ؟

مکمل های فیبری خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهند 3زمانی که ما از فیبرهای غذایی استفاده می کنیم مثلا میوه یا سبزی می خوریم ، این فیبر موجود در میوه و سبزیجات توسط باکتری هایی که در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند تخمیر می شوند و یکسری ترکیباتی را آزاد می کنند که ماهیت اسیدهای چرب را دارند و غذای سلول های روده بزرگ را تامین می کنند .

این مواد حاصل از تخمیر فیبرها اگر در مقدار مناسب در بدن تولید شوند برای عملکرد مناسب و تکثیر سلول های روده بزرگ بسیار مورد نیاز هستند . اما اگر ما در طول روز بیش از نیاز بدنمان فیبر دریافت کنیم که عمدتا این مصرف مازاد بر نیاز بدن از طریق همین مکمل های فیبری صورت می گیرد نه از طریق خوردن میوه و سبزیجات ، این غذا رسانی زیاد به سلول های کلون و روده بزرگ باعث می شود که این سلول ها بیش از حد تکثیر پیدا کنند و رشدشان زیاد شود و بدین شکل می تواند منجر به ایجاد و رشد توده و تومورهای بعضا سرطانی شود .

چه افرادی نباید از مکمل های فیبری استفاده کنند ؟

چه افرادی نباید از مکمل های فیبری استفاده کنند ؟توصیه بر این است که همه افراد به ویژه عزیزانی که سابقه پولیپ در دستگاه گوارش دارند و یا در خانواده درجه اول شان سابقه ابتلا به سرطان هایی چون سرطان روده بزرگ وجود دارد از مصرف مکمل های فیبری در مقادیر بالا و به صورت طولانی مدت و بدون تجویز متخصص و مشاور تغذیه به جدا پرهیز کنند .

متاسفانه بعضی افراد بدون تجویز متخصص تغذیه و به صورت طولانی مدت اقدام به خرید این نوع مکمل های فیبری به منظور کاهش اشتهای خود می کنند و روزانه مرتب این مکمل ها را با آب یا شیر مخلوط می کنند و قبل از غذا و یا در طول روز استفاده می کنند و به واسطه حس سیری خوبی که معمولا این مکمل ها ایجاد می کنند و به کاهش وزن افراد کمک می کنند حس خوشایندی به فرد دست می دهد و فرد را تشویق به ادامه مصرف می کند .

غافل از اینکه همانطور که ذکر شد متاسفانه مصرف مصرف طولانی مدت این نوع مکمل ها خاصیت سرطانزایی دارد .

توجه : ما مشاورین تغذیه گاها مکمل های فیبری را در افرادی که اشتهای زیادی دارند برای مدت زمان مشخصی تجویز می کنیم که این میزان مصرف مکمل بخصوص در اوایل شروع رژیم غذایی کاهش وزن ، مشکلی ندارد و به فرد در کنترل بهتر اشتهایش کمک می کند . مساله اینجاست که مصرف طولانی مدت و مازاد بر نیاز این نوع مکمل های فیبری بدون تجویز مشاور تغذیه می تواند برای افراد مشکلات سلامتی ایجاد کند .

بنابراین باز هم تاکید می کنم مصرف هر نوع مکملی باید تنها زیر نظر متخصص تغذیه برای فرد صورت گیرد که از عوارض جانبی پیشگیری شود و خدای ناکرده فرد با مصرف انواع مکمل ها از جمله مکمل های فیبری دچار مشکلات سلامتی نشود .

مصرف چه میزان فیبر اضافه سرطان زاست ؟

مصرف بیش از 50 گرم فیبر روزانه خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد . غیر از خاصیت سرطان زایی مصرف این میزان فیبر اضافی می تواند باعث بروز یبوست در افراد نیز بشود . چون مصرف این مکمل ها نیاز ما را به مصرف مایعات به ویژه آب بالا می برد و اگر همراه مصرف آن آب کافی مصرف نشود فرد دچار مشکل یبوست هم خواهد شد .

روزانه چقدر فیبر بخوریم ؟

روزانه چقدر فیبر بخوریم ؟به طور متوسط ، میزان توصیه شده روزانه (RDA) برای مصرف فیبر در مردان و زنان متفاوت است و به سن فرد بستگی دارد . مردان 50 سال و کمتر باید روزانه 38 گرم فیبر مصرف کنند . زنان 50 سال و کمتر به حدود 25 گرم فیبر در روز نیاز دارند.

مردان و زنان بالای 50 سال به میزان کمتری فیبر نیاز دارند – 30 گرم فیبر در روز برای مردان و 21 گرم در روز برای زنان کافی می باشد .

انواع فیبرهای غذایی را بشناسید

مطالعات زیادی نشان داده است که پیروی از رژیم های سرشار از فیبر منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شوند ، مسلما این فیبر باید از طریق انواع گیاهان و میوه ها و سبزیجات تامین شود نه از طریق مکمل های غذایی فیبری !!

فراموش نکنیم که میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها ، ریزمغذی ها و مواد شیمیایی گیاهی هستند – که همه آنها برای سلامتی مفید هستند .

فیبرهای رژیمی به دو گروه فیبرهای محلول و فیبرهای نامحلول طبقه بندی می شوند . سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود از هر دو گروه فیبر استفاده کنید . خوردن یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه ها ، سبزیجات ، عدس و غلات سبوس دار ترکیبی سالم را برای شما فراهم می کند .

فیبر محلول

فیبر محلولفیبر محلول تا حدی قابل هضم است و در روده بزرگ ترکیباتی ژلاتینی را تولید می کند . این ترکیبات هضم را کند می کند و می تواند به کاهش کلسترول نیز کمک کند .

نمونه هایی از فیبر محلول عبارتند از :

  • غلات
  • بیشتر سبزیجات

فیبر نامحلول

فیبر نامحلول قابل هضم نیست و تقریباً بدون تغییر از روده بزرگ عبور می کند . هضم غذا را سرعت می بخشد و مدفوع را حجیم می کند اما بر کلسترول تأثیر نمی گذارد .

نمونه هایی از فیبر نامحلول عبارتند از :

  • بیشتر میوه ها
  • لوبیا ، عدس و سایر حبوبات
  • انواع دانه ها و آجیل و مغزها

فواید فیبرهای غذایی طبیعی برای بدن

فیبر های غذایی هنگام عبور از طریق دستگاه گوارش ، چندین نقش حیاتی بر عهده دارند :

  • به افزایش حرکات دودی روده و حرکت مدفوع در روده بزرگ کمک می کنند
  • به تنظیم حرکات روده کمک می کنند
  • سموم را از روده بزرگ خارج می کنند
  • به شما احساس سیری بیشتری می دهد و ممکن است به کنترل وزن شما کمک کنند
  • کلسترول بد خون را کاهش می دهند

نتیجه گیری

مصرف انواع فیبرهای غذایی طبیعی که از طریق گیاهان و میوه و سبزیجات به بدن ما می رسند می توانند ریسک ابتلا به سرطان روده را کاهش دهند اما برعکس مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه مکمل های فیبری می تواند فرد را در معرض خطر سرطان روده قرار دهد .

اگر متخصص تغذیه برای کنترل اشتها به شما مکمل فیبری پیشنهاد داده است در دوز تعیین شده و در بازده زمانی مشخص هیچ مشکلی ندارد از این نوع مکمل ها برای کاهش اشتهای خود استفاده کنید فقط حواستان باشد همراه مصرف این مکمل ها در طول روز آب زیادی استفاده کنید تا دچار مشکل یبوست نشوید .

به طور کلی یادمان باشد بهترین روش برای کاهش وزن محدودیت کالری دریافتی ، افزایش فعالیت بدنی و اصلاح عادات غذایی نادرست است . خیلی از افراد به اشتباه سراغ مکمل هایی می روند که مصرف آنها بدون تجویز پزشک می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد که متاسفانه ممکن است فرد خیلی دیر متوجه این مشکلات شود و با بیماری های خیلی جدی به پزشک مراجعه کند .

منبع :

verywellhealth.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها