4 راهکار تغذیه ای برای پیشگیری از سرطان پروستات

راهکارهای خودمراقبتی وجود دارد که می تواند در جلوگیری از سرطان پروستات سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان نقش داشته باشد . غده پروستات در زیر مثانه قرار دارد و وظیفه آن تولید مایعات برای مایع منی است . استفاده از یکسری مواد غذایی و راهکارهای تغذیه ای می تواند از بروز این سرطان پیشگیری کند .

عوامل خطر بروز سرطان پروستات

 

عوامل خطر بروز سرطان پروستات

یکی از اولین مراحل پیشگیری از سرطان پروستات ، دانستن عوامل خطر اصلی ابتلا به سرطان پروستات است . این عوامل خطرزا عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی سرطان پروستات
  • رژیم غذایی پر از گوشت قرمز و لبنیات پر چرب
  • چاقیچاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان پروستات را پس از 50 سالگی به سرعت افزایش می دهد . تقریبا دو نفر از سه نفر افراد مبتلا به سرطان پروستات در مردان بیش از 65 سال سن دارند . سرطان پروستات همچنین در میان مردان آمریکایی آفریقایی تبار بیشتر از مردان از سایر نژاد های دیگر رایج است .

علائم و نشانه های سرطان پروستات

علائم و نشانه های سرطان پروستات

مردان مبتلا به سرطان پروستات معمولاً سطح بالایی از ماده ای به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) دارند که از طریق تست غربالگری پزشکی قابل تشخیص است . علائم دیگر عبارتند از :

  • اشکال در ادرار کردن
  • درد کمر
  •  انزال دردناک

داروهای طبیعی برای پیشگیری از سرطان پروستات

تحقیقات نشان می دهد که مواد طبیعی زیر دارای خاصیت پیشگیری کننده از سرطان پروستات هستند :

1) لیکوپن

گوجه فرنگی و لیکوپن

تعدادی از مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم لیکوپن ( آنتی اکسیدان موجود در غذاهایی مانند گوجه فرنگی و هندوانه و انبه ) ممکن است به کاهش خطر سرطان پروستات کمک کند. با این حال ، در هیچ مطالعه ای اثبات نشده است که مصرف مکمل لیکوپن می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد .

2) ویتامین D

ویتامین D

مطالعات متعددی نشان می دهد که حفظ مقادیر بهینه ویتامین D در بدن و جلوگیری از کمبود ویتامین دی ممکن است به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند . از آنجا که تامین ویتامین D فقط از طریق منابع غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند چالش برانگیز باشد ، بسیاری از متخصصان مصرف روزانه ، مکمل ویتامین D را توصیه می کنند .

3) اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3

در یک مطالعه که در سال 2009 بر روی 466 مرد مبتلا به سرطان تهاجمی پروستات و 478 مرد همسان سالم و بدون سرطان پروستات انجام شد ، دانشمندان دریافتند که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات همراه است . نویسندگان این مطالعه دریافتند که امگا 3 (که در ماهی های روغنی مانند سالمون و ماهی خال مخالی) وجود دارد ممکن است با کاهش  سطح التهاب در بدن به مبارزه با سرطان پروستات کمک کند .

4) چای سبز

چای سبز و سرطان پروستات

نوشیدن چای سبز اغلب به عنوان یک رویکرد طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مورد توجه قرار می گیرد . در واقع ، وجود آنتی اکسیدان های زیاد در چای سبز ، از لحاظ تئوری می تواند با خنثی کردن رادیکال های آزاد ( فرآورده های شیمیایی که به DNA آسیب می رسانند ) با سرطان مبارزه کند .

براساس گزارشی که در آنکولوژی دهان منتشر شده است ، مصرف چای سبز ممکن است تأثیر محافظتی بر روی سرطان دهان داشته باشد . محققان 19 مطالعه منتشر شده قبلی را که بر روی 4675 نفر انجام شد مورد بررسی قرار دادند  و شواهدی از ارتباط بین مصرف چای سبز (اما نه مصرف چای سیاه) و کاهش خطر سرطان دهان را یافتند .

در یک بررسی منتشر شده دیگر ، محققان با بررسی 51 مطالعه (بیشترین مطالعات مشاهده ای) که بر روی تعداد بیش از 1.6 میلیون شرکت کننده انجام شد دریافتند که مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان ریه را به ویژه در مردان کاهش می دهد .

یافته های این بررسی همچنین حاکی از آن است که مصرف چای سبز ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط باشد . با این حال ، شواهدی در مورد اثرات چای سبز بر سایر انواع سرطان یا محدود یا متناقض بود. برخی تحقیقات حتی نشان داده اند که مصرف چای سبز در واقع می تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد.

همچنین در یک مطالعه جمعیتی که در سال 2008 منتشر شد ، محققان داده های مربوط به 49.920 مرد (40 تا 69 ساله) را بررسی کردند و دریافتند که مصرف چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات مرتبط است.

استراتژی های بیشتر برای پیشگیری از سرطان پروستات

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ، محدود کردن میزان مصرف الکل ، روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کردن  و مراجعه مرتب و دوره ای به پزشک خود برای بررسی سلامت پروستات شما نیز می تواند برای پیشگیری از سرطان پروستات بسیار مفید باشد.

اگر در حال مصرف هر نوع مکمل غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات هستید ، حتما در مورد فواید و خطرات احتمالی مربوطه با پزشک خود مشورت کنید . خوددرمانی و اجتناب یا تأخیر در مراجعه منظم به پزشک و انجام بررسی ها و آزمایشات روتین و استاندارد می تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها