مکمل کلاژن چه فایده ای برای بدن دارد ؟ ( + معرفی چند مکمل خوب )

استفاده از مکمل کلاژن می تواند از بهبود سلامت پوست و مو و ناخن گرفته تا استحکام استخوان ها و عضلات برای شما مفید باشد . اما همیشه به خاطر داشته باشید قبل از مصرف مکمل کلاژن یا سایر مکمل ها حتما با پزشک خود مشورت کنید .

کلاژن 30 تا 40 درصد پروتئین بدن شما را تشکیل می دهد . با افزایش سن ، تولید طبیعی کلاژن به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری کمتر می شود همچنین عوامل دیگری مانند رژیم غذایی نامناسب و استرس مزمن ، می تواند تولید کلاژن را کاهش دهد .

اگرچه شما نمی توانید از کاهش طبیعی کلاژن جلوگیری کنید ، اما می توانید دلایل خارجی را که باعث کاهش کلاژن سازی می شود شناسایی کرده و آن ها را کنترل کرده یا از بین ببرید و یا می توانید این پروتئین را به صورت مکمل به رژیم غذایی خود اضافه کنید .

امروز در این مقاله با کلاژن و نقش آن در بدن آشنا می شوید . همچنین به بررسی تاثیر مکمل کلاژن در بحث زیبایی و مراقبت از پوست و مو و ناخن می پردازیم و در پایان مقاله هم چند مکمل خوب به شما معرفی می کنم .

کلاژن چیست ؟

کلاژن چیست ؟کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است . در استخوان ها ، پوست ، عضلات ، رگ های خونی ، پوشش روده و تاندون ها دیده می شود . این پروتئین به معنای واقعی کلمه کل بدن شما را به هم پیوند می دهد و مانند یک داربست ساختار بدن شما را شکل می دهد . بدون کلاژن ، شما قادر به ایستادن ، راه رفتن یا حرکت کردن نخواهید بود .

کلاژن توسط سلولهای مختلف ترشح می شود ، اما به طور عمده توسط سلولهای بافت همبند ترشح می شود .

در درم ، یا لایه میانی پوست ، کلاژن به تشکیل یک شبکه فیبری از سلول ها به نام فیبروبلاست کمک می کند ، که سلول های جدید می توانند بر روی آن رشد کنند. همچنین در جایگزینی و بازیابی سلولهای مرده پوست نقش دارد .

برخی از کلاژن ها به عنوان پوشش محافظ اندام های ظریف بدن مانند کلیه ها عمل می کنند .

چندین آمینو اسید مختلف برای ساخت کلاژن در کنار هم قرار می گیرند ، اما آنهایی که بیشترین درصد را در ساختار کلاژن دارند ، عبارتند از :

  • پرولین
  • گلیسین
  • گلوتامین
  • آرژنین

چه عواملی بر تولید کلاژن در بدن تأثیر می گذارد ؟

پیری پوستبدن شما کلاژن مورد نیاز خود را می سازد ، اما با افزایش سن ، تولید طبیعی آن به آرامی کاهش می یابد . تولید کلاژن همچنین می تواند از طریق عوامل خارجی دیگر تحت تاثیر قرار گیرد ، از جمله :

  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید
  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد قند
  • بیماری های خود ایمنی

با کم شدن کلاژن بدن ، کشش و یکپارچگی ساختاری پوست شما کاهش می یابد . در نتیجه چین و چروک ها شروع به شکل گیری می کنند . از آنجا که کلاژن یکی از اجزای بزرگ غضروف است ، کاهش تولید آن همچنین می تواند منجر به ضعف مفاصل شود .

چه مواد غذایی می توانند به کلاژن سازی کمک کنند ؟

چه مواد غذایی می توانند به کلاژن سازی کمک کنند ؟یک رژیم غذایی سالم می تواند به بدن در تولید کلاژن کمک کند . مواد مغذی که ممکن است از تشکیل کلاژن پشتیبانی کنند عبارتند از :

  • پرولین : در سفیده تخم مرغ ، گوشت ، پنیر ، سویا و کلم .
  • آنتوسیانیدین : در توت سیاه ، بلوبری ، گیلاس و تمشک.
    ویتامین C : در پرتقال ، توت فرنگی ، فلفل ، و کلم بروکلی.
    مس : در صدف ، آجیل ، گوشت قرمز و مقداری آب آشامیدنی .
    ویتامین A : در غذاهای حیوانی و در غذاهای گیاهی به عنوان بتاکاروتن وجود دارد .

آشنایی با مکمل های کلاژن

کلاژنی که بدن شما به طور طبیعی آن را تولید می کند در دسته کلاژن های درون زا قرار می گیرد ، به این معنی که در درون بدن شما تولید می شود . اما شما همچنین می توانید برای تامین کلاژن مورد نیاز بدن خود از مکمل هایی که به صورت پودر یا قرص موجود هستند نیز استفاده کنید . این نوع کلاژن که به صورت مکمل در دسترس است را به عنوان کلاژن برون زا دسته بندی می کنند .

کلاژن قابل جذب است . این بدان معناست که می توان آن را تجزیه ، تبدیل و دوباره جذب بدن کرد .

مکمل های کلاژن غالباً از هیدرولیز کلاژن به شکل پپتیدهای کلاژن (که به آن کلاژن هیدرولیز شده نیز گفته می شود) تهیه می شوند . در واقع کلاژن طی فرآیندی به نام هیدرولیز تجزیه شده و پپتیدهای کلاژن از آن بدست می آید . هیدرولیزاسیون اصطلاحی فانتزی است که به معنای “جدا شدن با افزودن آب” است.

وقتی کلاژن هیدرولیز می شود ، به مولکول های کوچکتری تجزیه می شود که به راحتی توسط بدن جذب می شوند و به کلاژن سازی بدن کمک می کنند .

پپتیدهای کلاژن محلول در آب هستند ، بنابراین کاملاً در مایع گرم و سرد حل می شوند و همچنین بی مزه هستند (مگر اینکه نوع طعم دار آن را انتخاب کنید ) . شما می توانید این مکمل ها را در آب حل کنید و یا به انواع نوشیدنی های خود اضافه کنید و بدون اینکه بر طعم و بافت نوشیدنی شما تأثیر بگذارد این مکمل ها را استفاده کنید .

کلاژن چه فرقی با ژلاتین دارد ؟

فرق کلاژن با ژلاتینشما احتمالاً وقتی نام ژلاتین را می شنوید به یاد ژله به عنوان دسری خوشمزه و لرزان می افتید ، اما به عنوان یک مکمل ، ژلاتین یک پروتئین غنی از اسید آمینه است که ساختاری شبیه به پپتیدهای کلاژن دارد ( مشخصات آمینو اسید آنها یکسان است ) ، اما نحوه عملکرد آن در غذا و نوشیدنی بسیار متفاوت است .

بر خلاف کلاژن ، که محلول در آب است ، ژلاتین در مایع حل نمی شود . بنابراین وقتی شما این مکمل را به نوشیدنی های خود اضافه می کنید نوشیدنی را غلیظ کرده و در صورت افزودن در مقادیر خاص ، باعث تبدیل مایع نوشیدنی به بافت ژله مانند می شود .

اگرچه می توان از هر دو نوع مکمل به عنوان مکمل هایی با مزایای یکسان استفاده کرد ، اما شما نمی توانید ژلاتین را بدون تغییر بافت به نوشیدنی های خود اضافه کنید .

مزایای مکمل کلاژن برای پوست

مزایای مکمل کلاژن برای پوستکلاژن 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل می دهد و به استحکام و قوام آن کمک می کند . در کنار ایجاد خاصیت کشسانی و ارتجاعی ، به پوست کمک می کند تا استحکام خود را حفظ کند.

با افزایش سن ، بدن شما به طور طبیعی کلاژن کمتری تولید می کند . در واقع ، بعد از 20 سالگی ، پوست شما سالانه 1 درصد از کلاژن خود را از دست می دهد . در نتیجه ، ممکن است پوست شما خشک شده و خاصیت الاستیک خود را به تدریج از دست بدهد ، این فرآیند منجر به چین و چروک و سایر علائم پیری می شود .

زنان پس از یائسگی کاهش چشمگیری در سنتز کلاژن دارند . در سن 60 سالگی ، کاهش قابل توجهی در تولید کلاژن طبیعی بدن رخ می دهد .

مکمل های کلاژن ممکن است با بهبود قابلیت ارتجاعی پوست ، آبرسانی به پوست و بهبود بافت پوست ، با علائم پیری مقابله کنند .

در تحقیقی محققان با دادن مکمل های خوراکی کلاژن به شرکت کنندگان به مدت هشت هفته ، اثرات مکمل های کلاژن بر روی پیری پوست را آزمایش کردند . نتایج این مطالعه که در Journal of Cosmetic Dermatology در سال 2015 منتشر شد ، نشان داد که مکمل کلاژن هم چگالی پوست و هم آبرسانی به پوست را بهبود می بخشد .

اما نکته جالب اینکه ، وقتی که مصرف مکمل متوقف شد ، نتایج متوقف نشد . شرکت کنندگان به مدت 12 هفته حتی پس از قطع مصرف مکمل کلاژن ، همچنان اثرات مثبت طولانی مدت آن را روی پوست خود تجربه کردند .

آیا کرم ها و لوسیون های حاوی کلاژن به کلاژن سازی پوست کمک می کنند ؟

پاسخ منفی است .بعید است کرم های کلاژن باعث کلاژن سازی پوست شوند ، زیرا مولکول های کلاژن برای عبور از پوست بسیار بزرگ هستند.

بسیاری از محصولات حاوی کلاژن ، از جمله کرم و پودر ، ادعا می کنند که با افزایش سطح کلاژن در بدن ، پوست را احیا می کنند. این مساله بعید است ، زیرا مولکول های کلاژن خیلی بزرگ هستند و نمی توانند از طریق پوست جذب شوند.

این محصولات آرایشی بهداشتی هر فایده ای دارند احتمالاً به دلیل اثرات مرطوب کنندگی این محصولات است . آنها به طور مستقیم کلاژن سازی را افزایش نمی دهند .

مزایای مکمل کلاژن برای مو

کلاژن و موکلاژن درصد زیادی از ساختاری به نام ماتریکس خارج سلولی در فولیکول های مو را تشکیل می دهد . به همین دلیل مکمل کلاژن می تواند فواید خوبی برای مو داشته باشد . در مطالعات حیوانی ، مشاهده شد کمبود مقادیر کافی کلاژن در ماتریس خارج سلولی با کاهش رشد مو و تأخیر در چرخه رشد طبیعی مو همراه است .

در مطالعه ای که در سال 2015 در ژورنال تحقیقاتی پوست منتشر شد ، محققان گزارش دادند که مصرف مکمل کلاژن ممکن است به رشد مجدد مو کمک کرده و ریزش مو را کاهش دهد .

مزایای کلاژن برای ناخن ها

مزایای کلاژن برای ناخن هاکلاژن فواید بی شماری برای ناخن ها دارد . این پروتئین می تواند به تقویت ناخن هایی که مستعد شکستگی هستند کمک کند و حتی ممکن است به رشد سریعتر ناخن ها نیز کمک کند .

در یک مطالعه ، که در ژورنال زیبایی پوست در سال 2017 منتشر شد ، به شرکت کنندگان مکمل کلاژن به مدت 24 هفته داده شد . محققان گزارش کردند که مکمل های کلاژن به رشد 12 درصدی ناخن ها کمک می کند . همچنین با مصرف این مکمل دفعات شکستگی ناخن ها به میزان 42 درصد کاهش یافت .

حتی چهار هفته پس از قطع مصرف مکمل کلاژن ، 88 درصد از شرکت کنندگان هنوز در ظاهر و استحکام ناخن های خود بهبودی را مشاهده می کردند.

سایر مزایای مکمل کلاژن

علاوه بر کمک به رشد مو ، بهبود بافت و ظاهر پوست و تقویت ناخن های سالم ، مصرف مکمل کلاژن فواید دیگری نیز دارد که فراتر از بحث زیبایی است. مکمل کلاژن ممکن است :

  • درد مفاصل را کاهش دهد .
  • به کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن (کاهش چربی و افزایش توده عضلانی بدون چربی) کمک کند .
  • ظاهر سلولیت بدن را بهبود بخشد .
  • در پانسمان زخم ها با جذب سلول های پوستی جدید به محل زخم می تواند به بهبود زخم کمک کند .

کلاژن از چه تولید می شود ؟

بیشتر مکمل های تجاری کلاژن در دنیا از چهار منبع اصلی زیر تهیه می شوند :

  • گاو (گاو)
  • ماهی (دریایی)
  • مرغ
  • گوشت خوک

به طور خاص ، کلاژن از پوست و بافت همبند حیوانات ساخته می شود . در طی فرآوری معمولی گوشت ، این قطعات به راحتی دور ریخته می شوند . اما تولیدکنندگان مکمل وارد عمل شده و در عوض آنها را به یک مکمل ارزشمند تبدیل می کنند .

چقدر می توانید از مکمل کلاژن مصرف کنید ؟

اگرچه مقدار دقیق کلاژن مورد نیاز شما بسته به نیازهای خاص شما متفاوت است ، شما می توانید از پزشک خود بپرسید که به چه میزان از این مکمل نیاز دارید و یا از دستورالعمل های سازنده مکمل برای تعیین میزان مصرف خود کمک بگیرید .

معرفی چند مکمل کلاژن خوب

در پایان این مقاله شما را با چند مکمل خوب آشنا می کنم که به کلاژن سازی کمک می کنند .

پودر کلاژن کلاژینو ( Collagen Powder Collagino )

پودر کلاژن کلاژینو ( Collagen Powder Collagino )پودر کلاژن کلاژینو ساخت کشور فرانسه و به صورت پودری می باشد و در هر جعبه آن30 عدد ساشه موجود می باشد .

  • این محصول از ماهی تهیه شده و عاری از چربی و کلسترول بوده ، فاقد مواد افزودنی و غیر تراریخته می باشد .
  • بایواکتیو با جذب بسیار بالا داشته و فاقد طعم و بو است .
  • شما می توانید آن را در انواع نوشیدنی ها، اسموتی و انواع ماست ها حل کرده و میل کنید .
  • به آبرسان قوی پوست کمک کرده و مانع از ایجاد چین و چروک بخصوص در نواحی دور چشم می شود .
  • حاوی اسید آمینه های مغذی بدن بوده و به تقویت و درخشندگی مو کمک می کند .
  • همچنین به افزایش استحکام استخوان ها و غضروف سازی نیز کمک می کند .
  • اگر قصد لاغری دارید مصرف این مکمل می تواند به کاهش اشتها و کاهش وزن شما نیز کمک کند .

روش مصرف :

برای مصرف کلاژینو ابتدا 1 ساشه آن را را در لیوان ریخته و سپس نوشیدنی مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید ( تا نهایتا 3 ساشه در طول روز می توانید از این مکمل استفاده کنید . )

بهتر است برای سلامت پوست (8 هفته) و برای سلامت استخوان و مفاصل (12هفته) مصرف کلاژینو را ادامه دهید .

جهت سرعت بخشیدن به جذب کلاژینو بهتر است آن را همراه با مکمل ویتامین C استفاده کنید .

قرص کلاژن گلد ( Collagen Gold )

قرص کلاژن گلد ( Collagen Gold )قرص کلاژن گلد ساخت کشور ایران و در هر قوطی حاوی 60 عدد قرص می باشد .

این مکمل حاوی کلاژن هیدرولیز شده نوع 1 و 3 می باشد و مصرف آن به سلامت پوست ، رفع چین و چروک ، افزایش الاستیسیته ی پوست ، درمان لک های ناشی از آفتاب و رفع تیرگی پوست کمک می کند .

روش مصرف :

شما می توانید هر شب 3 عدد قرص را به همراه آب به مدت 4 الی 12 هفته میل کنید . البته مصرف این مکمل به صورت مستمر هم ایرادی ندارد .

 

 

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها