نقش ویتامین B1 و B12 بر سلامت اعصاب شما

کمبود ویتامین B چه تاثیری بر سلامت اعصاب دارد ؟

ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B1 و B12 جزو ویتامین های محلول در آب هستند که برای انتقال پیام‌های عصبی و حفظ سلامت عملکردهای مغزی و سلامت اعصاب بسیار لازم و ضروری هستند .

سیستم عصبی شما متشکل از دو بخش اصلی است. سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز و نخاع شما می شود و سیستم عصبی محیطی که از رشته های عصبی مغزی و رشته های عصبی نخاعی تشکیل شده است که خارج از جمجمه و ستون فقرات شما قراردارند و مغز و نخاع را به بقیه قسمت های بدن ارتباط می دهند . سیستم عصبی محیطی خود شامل دو بخش حسی و حرکتی می شود .

نوروپاتی محیطی اصطلاحی است که برای توصیف آسیب به گروه های اعصاب خارج از سیستم عصبی مرکزی شما استفاده می شود . کمبود بعضی از ویتامین های B می تواند نوروپاتی محیطی را ایجاد کند، اما توجه داشته باشید که ویتامین B برای درمان تمام انواع نوروپاتی محیطی مؤثر نیست .

نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی

شایعترین علل ایجاد نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی بر اثر التهاب و اختلال اعصابی است که از مغز و نخاع خارج می شوند به وجود می آید . بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است در اندام خود به خصوص دست ها و پاهایشان علائمی مانند احساس گزگز و خارش ، بی حسی اندام ها ، ضعف قدرت عضلات و دردهای سوزشی و تیرکشنده را تجربه کنند .

اعصاب محیطی شما نسبت به انواع آسیب ها از جمله تروما ، الکل و سایر سموم ، داروها ، کمبود های تغذیه ای ، سرطان ، ایدز ، عفونت های باکتریایی ، مشکلات ژنتیکی و اختلالات متابولیکی مانند دیابت و کم کاری تیروئید تاثیر پذیر هستند .

به گفته کارشناسان دانشکده پزشکی انستیتو ملی میشیگان ، دیابت ، کم کاری تیروئید و کمبود مواد مغذی شایع ترین علایم قابل درمان نوروپاتی محیطی هستند .

ویتامین B1 و سلامت اعصاب
ویتامین B1 و سلامت اعصاب

نقش ویتامین B1 بر سلامت اعصاب

Elson Haas، M.D ، در کتاب خود “سالم ماندن با تغذیه سالم” می نویسد : تیامین یا ویتامین B1 به دو دلیل به سلامت اعصاب کمک می کند .

  • با کمک به سنتز استیل کولین به عنوان انتقال دهنده عصبی، به انتقال امواج عصبی از طریق اعصاب محیطی شما کمک می کند .
  • در تولید میلین نقش مهمی دارد . میلین همان پوشش محافظتی است که مثل یک عایق از اعصاب شما در برابر انواع آسیب ها محافظت می کند .

بری بری ، بیماری است که در اثر کمبود تیامین در بدن ایجاد می شود .

علائم این بیماری عبارتند از : سوزش و سوزن سوزن شدن پاها ، کاهش رفلکس ، کاهش حس در اندام ها و ضعف عضلانی ، فلج یک یا چند عضو می باشد که تماما با علائم نوروپاتی محیطی مشخص می شود .

تاثیر ویتامین B12 بر سلامت اعصاب

وجود ویتامین B12 یا کبالالین برای تولید میلین سالم ضروری است . کمبود ویتامین B-12 در هر سنی ممکن است منجر به اختلالات سیستم عصبی شود .

ویتامین B12 برای از بین بردن هموسیستین از بدن ضروری است ، هموسیستین ماده  ای است که با سکته مغزی و بیماری قلبی عروقی مرتبط است . ویتامین B12 همچنین نقش مهمی در حفظ یکپارچگی غلاف میلین دارد  و اجازه می دهد تا محرک های عصبی  به درستی منتقل شوند .

کمبود ویتامین B-12 در رژیم غذایی ممکن است موجب تخریب ضایعات نخاعی و آسیب عصبی شود . این مساله به نوبه خود می تواند باعث ایجاد نوروپاتی ، اختلال عصبی دائمی یا زوال عقل شود . مقاله ای در سال 2007 در ” مجله آمریکایی تغذیه بالینی ”  منتشر شد که نشان می دهد ، کمبود ویتامین B12 ممکن است با اختلالات شناختی و زوال عقل ، از جمله بیماری آلزایمر نیز مرتبط باشد . در این مقاله ذکر شده است که نتایج قطعی نمی باشد .

نقش ویتامین B1 و B12 بر سلامت اعصاب شما 5

کمبود ویتامین B12 می تواند به دلیل :

  • جذب ناکافی آن باشد – مشکلی که در سالمندان رایج است و به دلیل کمبود ترشح اسید معده به وجود می آید .
  • به دلیل یک بیماری خود ایمنی به نام کم خونی کشنده باشد .
  • یا در اثر کمبود مصرف غذاهای حاوی این ویتامین به وجود بیاید – مشکلی که گاهی اوقات در گیاهخواران اتفاق می افتد .

بی حسی ، سوزن سوزن شدن و از دست دادن حس در اندام های انتهایی از علائم شاخص نوروپاتی محیطی ناشی از کمبود ویتامین B-12 هستند . اختلال در راه رفتن ، از دست دادن حافظه ، گیجی ، توهم و هذیان نیز می تواند ناشی از آسیب به سیستم عصبی مرکزی باشد .

درمان کمبود ویتامین B1 و B12

عدم درمان نوروپاتی محیطی ناشی از کمبودهای تغذیه ای می تواند به آسیب عصبی پیشرونده و مرگ منجر شود .

دریافت 20 تا 30 میلی گرم تیامین به صورت روزانه معمولا برای درمان کمبود تیامینی که باعث ایجاد نوروپاتی محیطی شده است کافی است . همچنین دریافت  1 تا 2 میلی گرم ویتامین ب 12 به طور معمول برای درمان کمبود B12 کافی می باشد . ممکن است لازم باشد مکمل یاری برای چند ماه یا در بسیاری موارد در کمبود B12 برای کل زندگی ادامه یابد .

بسیاری از علائم شما ممکن است در طول درمان رفع شود ، اما بعضی علائم – به ویژه علائمی که در اثر کمبود ویتامین B-12 ایجاد شده اند می توانند دائمی باشند .

ملاحظات

وقتی نوروپاتی محیطی ناشی از کمبود ویتامین B1 یا B12 است ، درمان با این مواد مغذی اغلب باعث جلوگیری از پیشرفت آسیب می شود و در بیشتر موارد برخی از آسیب ها نیز به طور کامل از بین می روند .

نوروپاتی محیطی ممکن است به دلیل سایر عوامل غیر از کمبود ویتامین ایجاد شود . در چنین شرایطی بعید است درمان با مکمل ویتامین B1 یا B12 پاسخ دهد .

از آنجا که علل نوروپاتی متفاوت هستند و بعضی از آنها به طور بالقوه تهدید کننده زندگی می باشند – اگر مدتی است دچار علائم عصبی مداوم شده اید ، حتما برای بررسی علت دقیق مشکل و درمان آن به پزشک مراجعه کنید .

منبع :

B1 and B12 Vitamins to Treat Peripheral Neuropathy

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها