آیا مصرف ویتامین ای به درمان توده های سینه کمک می کند ؟

پیدا کردن یک توده در سینه شما می تواند برایتان یک شوک باشد و باعث نگرانی تان شود و فکر هایی در مورد درمان های شدید مانند شیمی درمانی یا برداشتن سینه به سرتان بزند . اما توجه داشته باشید که توده‌های سینه درست است که می‌توانند ناراحت‌کننده باشند ، اما همیشه خبر از بدترین‌ها و توده های سرطانی نمی‌دهند .

اگرچه شما باید زمانی که متوجه توده ای در سینه های خود می شوید حتما هر توده ای را توسط پزشک خود بررسی کنید ، اما استفاده از ویتامین ای یا سایر داروهای طبیعی گاهی اوقات می تواند مشکل را کاهش دهد ، بنابراین نیازی به استفاده از داروها و درمان های خاص نباشد .

چرخه قاعدگی و توده های سینه دردناک

توده های دردناک و چرخه قاعدگیروزهای منتهی به چرخه ماهیانه یا در طول آن می‌تواند باعث شود که سینه‌های شما سنگین ، دردناک و توده‌دار شوند . این سندرم از نظر پزشکی به عنوان ماستالژی چرخه‌ای یا درد سینه دوه ای شناخته می‌شود و حدوداً بین 41 تا 79 درصد از زنان به طور منظم یا گهگاهی آن را تجربه می‌کنند. در ماستالژی دوره ای ، خانم های ۲۰ تا ۴۰ سال این درد را معمولا در انتهای چرخه قاعدگی و یا قبل از شروع قاعدگی تجربه می کنند . سینه ها در این زمان معمولا دردناک ، سفت و متورم می شوند که این علائم پس از اتمام قاعدگی بهبود می یابند .

اگرچه درد و سنگینی معمولاً در عرض یک هفته برطرف می‌شود، اما با افزایش سن ، این وضعیت آشکارتر می‌شود . در صورت عدم درمان ، ماستالژی چرخه ای می تواند کیفیت زندگی شما را به خاطر درد و توده در زمان قاعدگی مختل کند . با یائسگی و پس از قطع کامل قاعدگی این وضعیت تسکین می یابد و توده های دردناک تغذیه شده با هورمون دیگر شما را آزار نمی دهند .

توده‌های ناشی از این سندرم می‌توانند در ماموگرافی مشخص شوند. این وضعیت می تواند به دلیل احتباس آب در مجاری پستان ایجاد شود – اما همچنین می تواند در نتیجه اختلالات روانی مانند استرس مزمن یا رویدادهای آسیب زا در زندگی نیز ظاهر شوند . دانشگاه میشیگان توصیه می کند که برای جلوگیری از تغییرات قاعدگی به عنوان یک عامل روی بافت پستان ، هرگونه معاینه یا آزمایش پستان را برای یک هفته بعد از چرخه قاعدگی خود برنامه ریزی کنید .

نشانگرهای التهابی در بدن زنان مبتلا به این بیماری شامل اینترلوکین ها (IL-6 و IL-1α) و همچنین فاکتور نکروز کننده بافت (TNF-α) است .

تاثیر ویتامین E بر درد سینه خانم ها قبل از قاعدگی

تاثیر ویتامین E بر درد سینه خانم ها قبل از قاعدگی

مطالعه ای در سال 2015 که در مجله تحقیقات پرستاری و مامایی ایران منتشر شد ، نشان داد که مصرف روزانه 200 واحد بین المللی ویتامین E می تواند علائم ماستالژی چرخه ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهد . شرکت کنندگان در مطالعه ، سطح درد خود را یک ماه قبل از شروع مطالعه با استفاده از نمره درد سینه کاردیف ثبت کردند . شرکت کنندگان در مربع های نمودار برای هر روز از ماه  درد سینه خود را به شکل “شدید”، “خفیف” یا “بدون” سایه زدند.

تنها پس از یک ماه مصرف ویتامین E ، سطح درد بیماران از نمره ارزیابی شده 9.1 به 5.1 کاهش یافت . در ماه دوم مطالعه ، سطح درد دوباره به طور چشمگیری کاهش یافت و به امتیاز ارزیابی شده 2.3 رسید .

ویتامین E تنها ماده ای نبود که در این مطالعه ارزیابی شد . گروه دوم از شرکت کنندگان 40 میلی گرم ویتامین B6 را به جای ویتامین E دریافت کردند و سطوح مشابهی از بهبود را تجربه کردند .

توده سینه فیبروآدنوم و ویتامین ای

توده سینه و ویتامین ایکشف یک توده سفت و لاستیکی زیر پوست سینه شما می تواند خیلی آزاردهنده باشد. فیبرو آدنوم ها توده هایی توپر و کاملا خوش خیم هستند که احتمال سرطانی شدن در آن صفر است .معمولاً بدون درد هستند و معمولاً شکل صاف و گردی دارد که به راحتی زیر پوست حرکت می کنند . مطالعات روی ویتامین E که در Endotext بررسی شده است نشان داده است که این ویتامین برای این نوع توده سینه بی اثر است.

خوشبختانه، علیرغم بافت آزاردهنده آنها، فیبروآدنومای ساده سرطانی نیستند. بهتر از آن، آنها خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش نمی دهند. خبر نه چندان خوب این است که اگرچه شما می توانید فقط یکی از آنها را داشته باشید، اما می توانید به همین راحتی بسیاری از این توده ها را در یک یا هر دو سینه خود ایجاد کنید .

اگرچه فیبروآدنوم ساده رایج است ، اما بیش از یک نوع فیبروآدنوم وجود دارد . آنها عبارتند از :

  • فیبروآدنوم نوجوانان: این فیبروآدنوم‌ها در دختران 10 تا 18 ساله ایجاد می‌شوند و اگرچه می‌توانند بزرگ شوند ، معمولاً به مرور زمان کوچک می‌شوند یا ناپدید می‌شوند.
  • فیبروآدنوم غول پیکر: توده های فیبروآدنومایی که به قطر بیش از 2 اینچ ( 5 سانتی متر) رشد می کنند در دسته “غول” قرار می گیرند . آنها می توانند جایگزین سایر بافت های سینه شوند و پزشک ممکن است به این دلیل برداشتن آن را توصیه کند.
  • فیبروآدنوم های پیچیده: با تشخیص پاتولوژیست ها، این فیبروآدنوم ها می توانند تکثیر شوند و نیاز به حذف و برداشتن دارند .

تومورهای غیر سرطانی

توده فیبروادنوم و ویتامین ایتومورهای فیلودس نام خود را از یک کلمه یونانی به معنای “برگ مانند” گرفته اند که دلیل آن الگویی است که هنگام رشد در سینه ایجاد می کنند. این توده ها با تکثیر زیاد می توانند ترسناک باشند. با این حال، آنها معمولا غیر سرطانی هستند و به ندرت در خارج از بافت سینه پخش می شوند.

خوشبختانه، آنها همچنین در زنان بسیار نادر هستند و به ندرت در مردان نیز دیده می شوند. برخی از انواع تومورهای فیلود ممکن است بدخیم بوده و نیاز به جراحی داشته باشند. نوع سوم این توده سینه بین دسته های خوش خیم و بدخیم قرار می گیرد . هر سه نوع به دلیل رشد سریع معمولاً نیاز به جراحی دارند.

اگرچه فیبروآدنوم معمولاً در 30 سالگی زنان ایجاد می شود ، تومورهای فیلود معمولاً در دهه 40 زندگی ایجاد می شوند . پزشک ممکن است لامپکتومی یا ماستکتومی جزئی یا کامل را توصیه کند.

تاثیر ویتامین ای وقتی توده ها سرطانی هستند

سرطان سینه

مطالعات حیوانی در اوایل دهه 2000 توسط بیمارستان زنان و بریگهام نشان می دهد که بین مکمل رژیم غذایی با آلفا توکوفرول/ویتامین E و کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد .

بررسی سال 2019 از مطالعات انجام شده توسط Brigham and Women’s Hospital نشان داد که تأثیر ویتامین E روی سرطان سینه به ژنتیک شما ، به ویژه، ژن COMT بستگی دارد. برای برخی افراد ، مصرف ویتامین ای می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و در برخی دیگر ، می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد .

با این حال ، ویتامین E ممکن است اثرات مثبتی بر کسانی که به توده های سرطانی مبتلا می شوند ، داشته باشد. یک مطالعه در سال 2018 توسط دانشگاه کارولینای شمالی نشان داد که ویتامین E می تواند سمیت ناشی از پرتو درمانی را کاهش دهد و هنگامی که همراه با داروی پنتوکسی فیلین استفاده می شود ، در درمان و پیشگیری از فیبروز ناشی از تشعشع در بیماران مبتلا به سرطان پستان نیز مفید است .

همچنین ویتامین E می تواند در طول روند بهبودی جراحی مفید باشد و اثرات پزشکی پرتودرمانی و درمان های شیمی درمانی را کاهش دهد.

بیمارانی که دوکسوروبیسین مصرف می کنند با مصرف مکمل ویتامین E ریزش مو کمتری را تجربه می کنند و افرادی که آمیودارون مصرف می کنند با مصرف این مکمل آسیب کمتری به ریه شان وارد می شود  .

ویتامین ای می تواند درد توده سینه را کاهش دهد

ویتامین ای می تواند درد توده سینه را کاهش دهدمطالعه‌ای که در سال 2017 در مجله آموزش و ارتقای سلامت منتشر شد، نشان داد که مصرف 400 واحد بین‌المللی ویتامین ای در روز به مدت دو ماه می‌تواند به کاهش درد توده سینه ناشی از چرخه قاعدگی کمک کند . البته قبل از مصرف هر مکملی اگر در سینه تان احساس توده دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا شما را معاینه کند تا مطمئن شوید این توده ها در ارتباط با ریتم قاعدگی شما اتفاق می‌افتد یا مساله جدی تری مطرح است .

همراه با مصرف مکمل ویتامین ای تغییر سبک زندگی و برخی اقدامات دیگر هم می تواند به کاهش حساسیت و توده در سینه شما کمک کند:

  • کافئین را حذف کنید
  • ورزش را افزایش دهید
  • چربی های رژیم غذایی را از منابع حیوانی مانند لبنیات و گوشت کاهش دهید
  • در یک سینه بند نگهدارنده ، از کمپرس گرم در نواحی دردناک استفاده کنید
  • سیگار نکشید

آشنایی با انواع مکمل های ویتامین E

آشنایی با انواع مکمل های ویتامین Eمی‌توانید کپسول‌های ویتامین E را در هر فروشگاه بهداشتی یا داروخانه‌ای خریداری کنید که معمولاً به شکل آلفا توکوفرول است . با این حال ، این فقط یک نوع از انواع ویتامین ای است . در مجموع ، ویتامین E به هشت شکل وجود دارد – چهار شکل توکوفرول به نام‌های آلفا، بتا، دلتا و گاما و چهار شکل توکوترینول با نام‌های مشابه . هر کدام از این ها نقش خاصی در بدن دارند و توکوفرول های آلفا و گاما بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند .

آلفا توکوفرول رایج ترین نوع ویتامین E است که در مکمل ها وجود دارد . این نوع در سطوح بالایی در سرم خون یافت می شود و در کاهش رادیکال های آزاد مبتنی بر اکسیژن موثر است . به گفته موسسه Linus Pauling دانشگاه ایالتی اورگان ، این تنها شکلی است که در کاهش کمبود ویتامین E موثر است . این نوع ویتامین E را می توانید در مغزها و دانه ها و روغن آنها ، اسفناج ، قزل آلا ، آووکادو و آب زغال اخته پیدا کنید .

گاما توکوفرول رادیکال های آزاد مبتنی بر نیتروژن را هدف قرار می دهد و به نوعی نقش آلفا توکوفرول را تکمیل می کند .  این شکل ویتامین ای به وفور در روغن بذر کتان و روغن گل مغربی و در مغزها و دانه هایی مانند گردو ، دانه کدو تنبل و دانه کنجد یافت می شود .

مکمل طبیعی بهتر است

مکمل های ویتامین E به دو شکل طبیعی و مصنوعی وجود دارند . به برچسب مواد تشکیل دهنده نگاه کنید تا متوجه شوید کدام نوع را می خرید . اشکال طبیعی در ابتدای نام حرف D دارند ، مانند D-alpha-tocopherol. فرم های مصنوعی دارای یک DL در جلوی نام شان هستند .

وقتی صحبت از بسیاری از ویتامین‌ها مانند ویتامین C می‌شود ، اشکال مصنوعی آن نیز به همان اندازه نوع طبیعی در بدن مؤثر هستند – اما در مورد ویتامین E ، نوع طبیعی بهترین است . مطالعات نشان می دهد که اشکال طبیعی ، ویتامین E قابل استفاده بیشتری را به جریان خون می رساند .

برای دریافت هر چهار نوع توکوفرول در رژیم غذایی خود به دنبال مکمل هایی باشید که با روغن سویا یا جوانه گندم تهیه می شوند . مکمل‌هایی که از روغن نخل یا سبوس برنج استفاده می‌کنند ، چهار نوع توکوترینول را در خود دارند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیده فخری سادات
سیده فخری سادات
1 سال قبل

بسیار عالی بود