کدو تنبل گیاهی پرخاصیت

کدو تنبل یک غذای بسیار مقوی و سرشار از انواع مواد مغذی می باشد . این گیاه غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی اما کم کالری می باشد . دانه ها، برگ ها و عصاره و میوه کدو تنبل همه یک بسته تغذیه ای فوق العاده را برای شما فراهم می کند .
شما می توانید ازانواع مختلف کدو تنبل در دسرها ، سوپ، سالاد، حبوبات خود استفاده کنید . حتی می توانید آن را جایگزین کره در طبخ غذاهایتان کنید .

امروز قصد دارم شما را با خواص فوق العاده این گیاه و مواد مغذی موجود در آن آشنا کنم .

حقایقی جالب در مورد کدو تنبل

  • پتاسیم موجود در کدو تنبل می تواند تأثیر مثبتی بر فشار خون افراد داشته باشد.
  • آنتی اکسیدان های موجود در کدو تنبل می توانند به پیشگیری از آسیب دژنراتیو چشم کمک کنند.
  • می توان کدو تنبل سالم و خرد نشده را در یک مکان سرد و تاریک تا 2 ماه ذخیره کرد.
  • می توانید از پوره کدو تنبل یا کدوی کنسرو شده به عنوان جایگزینی برای کره یا روغن در طبخ غذاهایتان استفاده کنید .

مزایای سلامتی استفاده از کدو تنبل

کدو تنبل

کدو تنبل دارای مزایای سلامتی فوق العاده ای است . از جمله اینکه این گیاه یکی از منابع شناخته شده بتا کاروتن می باشد .
بتا کاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است که در سبزیجات نارنجی و میوه های رنگی وجود دارد. بدن ما بتا کاروتن دریافتی از این میوه ها و سبزیجات خوشمزه را به ویتامین A تبدیل می کند .
مصرف غذاهای غنی از بتا کاروتن می تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش داده و از شما در برابر آسم و بیماری های قلبی محافظت کند، همچنین مصرف این نوع غذاها باعث کند شدن روند پیری می شود .
بسیاری از مطالعات پیشنهاد می کنند که برای کاهش چاقی و مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر ازغذاهای گیاهی مانند کدو تنبل بیشتر در برنامه غذایی خود استفاده کنید . همچنین مصرف کدو تنبل می تواند به جلوگیری از ابتلا افراد به دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک کند و سلامت پوست صورت و موها را افزایش دهد. با مصرف این گیاه پرخاصیت انرژی شما افزایش یافته و میتوانید رنج شاخص توده بدنی (BMI) خود را بهبود بخشید.
همچنین کدو تنبل به عنوان یک منبع قدرتمند فیبر محسوب می شود .

سایر خواص این گیاه عبارتند از :

تنظیم فشار خون

خوردن کدو برای قلب بسیار مفید است. محتوای فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در کدو تنبل همه حامی سلامت قلب هستند.
مطالعات نشان می دهد که مصرف پتاسیم کافی می تواند تقریبا به اندازه کاهش مصرف سدیم و محدودیت دریافت غذاهای حاوی نمک ، برای درمان فشار خون بالا مفید باشد.
افزایش مصرف پتاسیم همچنین باعث کاهش خطر سکته مغزی، محافظت از بدن در مقابل تحلیل توده عضلانی و حفظ تراکم معدنی استخوان ها نیز می شود .

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کدو تنبل گیاهی پرخاصیت 4

تحقیقات نشان داده اند که رابطه مثبتی بین یک رژیم غذایی غنی از بتا کاروتن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

نتیجه تحقیقاتی در کشور ژاپن نشان داد که بتا کاروتن مانع پیشرفت سرطان روده بزرگ در برخی از افراد می شود.
همچنین دانشمندان در این تحقیقات دریافتند که ارتباط معکوسی بین غلظت لیکوپن پلاسما [یک نوع بتا کاروتن] و خطر ابتلا به سرطان پروستات در افراد مسن و کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات را نداشتند وجود دارد .

کدو تنبل سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها است. ثابت شده است که ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن برای حمایت از سلامت چشم و جلوگیری از آسیب دژنراتیو چشم بسیار مفید هستند .
یک مطالعه مقطعی از زنان مسن آفریقایی -آمریکایی نشان داد که خوردن حداقل 3 سروینگ میوه در روز با کاهش خطر ابتلا به انسداد ماکولار مرتبط با سن مربوط است .

مبارزه با دیابت

دیابت

کدو تنبل تاثیر زیادی بر جذب گلوکز دارد. این خاصیت می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نیز کمک کند.
کدو تنبل همچنین به کنترل دیابت هم کمک می کند.
ترکیبات گیاهی موجود در دانه های کدو و میوه آن به جذب بهتر گلوکز در بافت ها و روده ها کمک کرده ، همچنین این ترکیبات متعادل کننده سطح گلوکز کبد هستند.

مصرف کدو تنبل ممکن است باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 شود ، اما این تاثیر به طور قطعی ثابت نشده است. با این حال، ترکیبات موجود در این نوع کدو چنان تاثیری در کنترل قند خون دارند که محققان در تلاشند نشان دهند که می توان از آنها به عنوان یک دارو ضد دیابتی استفاده کرد .هرچند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

تامین فیبر روزانه

کدو تنبل یک منبع فوق العاده فیبر است. اکثر افراد در طول روز به میزان کافی فیبر مصرف نمی کنند، مصرف متوسط روزانه افراد حدود 15 گرم است. در صورتیکه مصرف توصیه شده فیبر روزانه باید بین 25 تا 30 گرم باشد .
فیبر میزان جذب قند خون را کاهش می دهد و به تشدید حرکات منظم روده نیز کمک می کند . همچنین مصرف فیبر کافی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد بزرگسال کاهش دهد.

افزایش سطح ایمنی بدن

کدو تنبل می تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد . در پالپ و دانه های کدو تنبل ویتامین C و بتا کاروتن فراوانی وجود دارد . این ویتامین ها با تقویت سیستم ایمنی ، بدن را در مقابل انواع بیماریها محافظت می کند .

همانطور که اشاره شد بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود . این ویتامین به ایجاد گلبول های سفید خون کمک کرده وبدین ترتیب بدن را در مقابل انواع عوامل بیماریزا مقاوم می کند .

ریز مغذی های موجود در کدو تنبل

کدو تنبل

طبق آمار بانک اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا، یک فنجان کدو تنبل پخته شده، جوشانده شده یا خشک شده شامل:

1.76 گرم پروتئین
2.7 گرم فیبر
49 کالری
0.17 گرم چربی
0 گرم کلسترول
12.01 گرم کربوهیدرات می باشد .

این مقدار کدو تنبل همچنین :

بیش از 200 درصد از میزان دریافت روزانه توصیه شده (RDA) از ویتامین A
19 درصد از RDA ویتامین C
ده درصد یا بیشتر از RDA ویتامین E، ریبوفلاوین، پتاسیم، مس و منگنز
و حداقل 5 درصد از تیامین، B-6، فولات، پانوتنیک اسید، نیاسین، آهن، منیزیم و فسفر را تامین می کند .

استفاده از کدو تنبل تازه در طبخ غذا ها مزایای زیادی را برای سلامت شما به ارمغان خواهد آورد، همچنین انتخاب آن به عنوان تنقلات یک انتخاب بسیار عالی می باشد . با کنسرو کردن کدو تنبل نیز بسیاری از مزایای سلامتی آن حفظ می شود . شما می توانید با این سبزی پر خاصیت انواع دسرها و غذاها را در منزل طبخ کنید و از مزایای سلامتی آن بهره مند شوید .

منبع :medicalnewstoday.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داود هاشمی
داود هاشمی
1 سال قبل

سلام بسیار مفید بود من دیابت نوع 2دارم وهمچنین پروستات که تازه اقدام به نمونه گیری نمودم ولی هنوز جوابش نیامده سن بنده 70سال میباشد در روستای ما ازتوابع شهرستان آوج کدوتنبلهای کشت میشود که رنگ سبز وشبیه خربزه وهندوانه هستند ودرجای خنک وهوای آزاد تا یکسال هم ماندگاری دارند البته نباید از سرما یخ بزنند