ارتباط ریزش مو و تنبلی تخمدان – بررسی دلایل و روش های درمان

یکی از شایعترین دلایل ریزش مو در خانم ها سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است . خیلی مواقع زمانی که خانم ها مراجعه می کنند برای دریافت رژیم غذایی از ریزش مو هم شکایت دارند و معمولا اولین سوالی که به عنوان مشاور تغذیه از این خانم ها پرسیده می شود این هست که آیا ریزش مو شما در جلوی سر هست یا در تمام سر این ریزش مو را تجربه می کنید ؟

معمولا افرادی که اشاره می کنند ریزش مو را در قسمت جلوی سر دارند ما شک به ریزش مو در اثر اختلالات هورمونی می بریم و در این شرایط به متخصص غدد یا زنان ارجاع می دهیم تا یکسری بررسی های لازم از نظر سونوگرافی رحم و تخمدان ها و یا یکسری آزمایشات هورمونی را در روز سوم سیکل قاعدگی برایشان انجام دهند .

خیلی از این خانم ها به اشتباه فکر می کنند با وجود این مشکلی که دارند اگر از انواع مکمل های مولتی ویتامین مینرال ، زینک یا سایر مکمل های موثر در کنترل ریزش مو استفاده کنند مشکلشان حل می شود . ولی متاسفانه اینجور نیست و معمولا ما متخصصان تغذیه تا زمانی که علت اصلی ریزش مو برایمان مشخص نشود معمولا سراغ تجویز این نوع مکمل ها نمی رویم .

چون شاید استفاده از این مکمل ها به صورت مقطعی کمی باعث بهبود ریزش مو بشود ولی این ریزش مو با مصرف مکمل های ویتامینی هرگز درمان نمی شود و فقط ما مسیر درمان اصلی را گم می کنیم .

چرا تنبلی تخمدان باعث ریزش مو می شود ؟

چرا تنبلی تخمدان باعث ریزش مو می شود ؟
چرا تنبلی تخمدان باعث ریزش مو می شود ؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع در خانم هاست که می‌تواند طیفی از علائم از جمله هیرسوتیسم را ایجاد کند که سبب رویش موهای زائد صورت و بدن در خانم ها می شود .

در حالی که بسیاری از مبتلایان به تنبلی تخمدان موهای ضخیم‌تری روی صورت و بدن خود دارند ، برخی از آنها دچار نازک شدن مو و ریزش مو می‌شوند که به آن ریزش موی الگوی زنانه می‌گویند .

بدن خانم ها علاوه بر هورمون های زنانه هورمون های مردانه نیز تولید می کند که به آن آندروژن نیز می گویند . یکی از این هورمون ها تستوسترون است. آندروژن ها در شروع بلوغ و تحریک رشد مو در زیر بغل و نواحی شرمگاهی نقش دارند . آنها کارکردهای مهم دیگری نیز دارند .

سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث تولید آندروژن اضافی و در نتیجه بروز صفات مردانه از جمله رویش موهای زائد در مکان‌هایی که معمولاً مو رشد نمی‌کند ، مانند موارد زیر می شود :

  • صورت
  • گردن
  • سینه
  • شکم

این آندروژن های اضافی همچنین می توانند باعث شوند که موهای سر شما شروع به نازک شدن و کم پشت شدن کنند ، به خصوص در نزدیکی جلوی سر . این نوع ریزش به عنوان آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی الگوی زنانه شناخته می شود .

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد خواهند کرد ؟

موهایی که به دلیل تنبلی تخمدان از دست می دهید ، به خودی خود رشد نمی کنند . اما، با درمان ، ممکن است بتوانید رشد موهای جدید را تحریک کنید . به علاوه ، چندین روش وجود دارد که می توانید برای بهبود ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان انجام دهید.

چه درمان هایی برای ریزش مو بخاطر تنبلی تخمدان وجود دارد ؟

درمان ریزش مو به دلیل pcos
درمان ریزش مو به دلیل pcos

ریزش موی PCOS ناشی از عدم تعادل هورمونی است ، بنابراین تنظیم هورمون بخش مهمی از درمان است . این کار را می توان با کمک گرفتن از انواع داروها انجام داد .

به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد شما قبل از یافتن دارویی که برای شما مفید است ، چند داروی مختلف را امتحان کنید و اکثر افراد با ترکیبی از داروها بهترین نتایج را می گیرند .

در اینجا نگاهی به برخی از گزینه های درمانی رایج برای درمان ریزش موی ناشی از تنبلی تخمدان می کنیم .

قرص های ضد بارداری خوراکی

قرص های ضد بارداری خوراکی
قرص های ضد بارداری خوراکی

قرص های ضد بارداری می توانند سطح آندروژن را کاهش دهند این کار ممکن است به کاهش رشد موهای زائد و کاهش ریزش مو کمک کند . همچنین سایر علائم PCOS مانند پریودهای نامنظم و آکنه نیز با این درمان بهبود می یابند . یک داروی ضد آندروژن اغلب در ترکیب با داروهای ضد بارداری خوراکی برای ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می شود .

اسپیرونولاکتون ( Aldactone )

اسپیرونولاکتون ( Aldactone )
اسپیرونولاکتون ( Aldactone )

اسپیرونولاکتون یک داروی خوراکی است که به عنوان آنتاگونیست گیرنده آلدوسترون شناخته می شود . این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک دیورتیک برای درمان احتباس مایعات تایید شده است . با این حال ، برای درمان آلوپسی آندروژنیک نیز موثر است و تجویز می شود .

این دارو اثرات آندروژن بر روی پوست را مسدود می کند و معمولاً همراه با یک قرص ضد بارداری خوراکی تجویز می شود .

ماینوکسیدیل ( Rogaine )

ماینوکسیدیل تنها داروی مورد تایید FDA برای درمان طاسی زنانه است . این دارو یک درمان موضعی است که روزانه روی پوست سر  استعمال می شود . رشد مو را تقویت می کند و حتی می تواند ظاهری ضخیم به مو بدهد .

فیناستراید ( Propecia ) و دوتاستراید ( Avodart )

هم فیناستراید و هم دوتاستراید توسط FDA برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه تایید شده اند ولی برای ریزش موی زنانه تایید نشده اند ، اما برخی از پزشکان هنوز آنها را برای افراد مبتلا به PCOS و تنبلی تخمدان تجویز می کنند .

در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این داروها می‌توانند به درمان ریزش موی زنانه کمک کنند ، بسیاری از کارشناسان بر اساس نتایج مختلط در سایر مطالعات و عوارض جانبی شناخته شده در زنان ، استفاده از آنها را گزینه خوبی برای خانم ها نمی‌دانند .

کاشت مو در خانم ها

کاشت مو در خانم هاکاشت مو یک روش جراحی است که برای کاشت مو در پوست سر افراد استفاده می شود . در این روش مو و فولیکول های مو از یک ناحیه با موهای زیاد برداشته می شود و به ناحیه نازک یا طاس پیوند زده می شود .

کاشت مو  معمولا هزینه زیادی دارد و توسط بیمه پوشش داده نمی شود زیرا یک عمل زیبایی محسوب می شود. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که حتما جواب دهد .

درمان های خانگی برای ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگر به دنبال مسیر طبیعی‌تری هستید ، برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش سطح آندروژن و کاهش تأثیر آن بر موهای شما کمک کند .

فلز روی و جلوگیری از ریزش مو

زینک یا روی در ریزش مو
زینک یا روی در ریزش مو

طبق یک مطالعه در سال 2016 ، مشخص شد مصرف مکمل روی ممکن است به درمان ریزش موی مرتبط با PCOS کمک کند . این مطالعه به بررسی اثرات مکمل روی بر PCOS پرداخت و دریافت که استفاده روزانه از 50 میلی گرم روی به مدت 8 هفته اثرات مفیدی بر روی مو دارد . همچنین مشخص شد که این مکمل به بدتر شدن وضعیت هیرسوتیسم نیز منجر می شود .

کاهش وزن ، روشی موثر بر درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان

کاهش وزن ، روشی موثر بر درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان

شواهد قابل توجهی وجود دارد که کاهش وزن می تواند سطوح آندروژن را کاهش دهد و اثرات آندروژن های اضافی را در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کاهش دهد . کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده آل علاوه بر کاهش ریزش مو ، همچنین به کاهش سایر علائم PCOS نیز کمک می کند .

از دست دادن تنها 5 تا 10 درصد از وزن بدن می تواند علائم PCOS را به میزان قابل توجهی کاهش دهد .

شما هم اگر مشکل ریزش مو در اثر تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید همین الان می توانید با ثبت نام رژیم کاهش وزن ، تا حد زیادی مشکل خود را حل کنید . روی دکمه زیر بزنید و فرم ویزیت را تا انتها تکمیل کنید .

بیوتین و ریزش مو

بیوتین و ریزش مو
بیوتین و ریزش مو

بیوتین یک مکمل محبوب در بین مردم است که اغلب افراد برای سلامت و رشد مو از آن استفاده می کنند . شواهد زیادی وجود ندارد که به طور خاص این مکمل به درمان ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند ، اما ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مصرف مکمل پروتئین دریایی حاوی بیوتین به مدت 90 روز توانست منجر به رشد قابل توجه مو در افراد مصرف کننده این مکمل شود .

چگونه می توانم کم پشتی موهایم را کمتر نشان دهم ؟

چگونه می توانم کم پشتی موهایم را کمتر نشان دهم ؟

مطمئناً هیچ نیاز پزشکی برای درمان ریزش موی ناشی از PCOS وجود ندارد و در بسیاری از موارد ، شما می‌توانید کم پشتی ناشی از تنبلی تخمدان را با تغییراتی در نحوه حالت دادن به موهایتان به حداقل برسانید .

برای این کار سعی کنید :

  • موهای خود را به شیوه ای آرایش دهید تا کمتر قسمت های کم پشت دیده شود .
  • پوست سرتان را ماساژ دهید با این کار گردش خون را در فولیکول ها که محل رشد موها هستند، افزایش می دهید.
  • موهای خود را به آرامی خشک کنید برای این منظور می توانید از حوله های میکروفیبری که آب را به خوبی جذب می کنند استفاده کنید .
  • از محصولات حجم دهنده ی مو که به شکل اسپری ، ژل ، لوسیون و موس در بازار موجود هستند کمک بگیرید .
  • همیشه فرق سر خود را از یک طرف باز نکنید و هر چند وقت یک بار آن را به سمت دیگر تغییر دهید. این کار به حجم دهی موها کمک می کند.
  • مدل های فر دار و مواج را برای موهای خود انتخاب کنید .
  • از سشوار کمتر استفاده کنید تا موهایتان در اثر حرارت بالا آسیب نبیند .
  • موهای خود را کوتاهتر کنید . موی بلند به دلیل وزن بیشتر پوست سر را می کشد و در طولانی مدت باعث ریزش موی بیشتر می شود .
  • موهای خود را رنگ کنید . رنگ مو یک لایه روی ساقه ی هر تار مو ایجاد می کند و به موهای شما ضخامت بیشتری می بخشد .

نتیجه گیری :

اگر شما خانمی هستید که در قسمت جلو سر دچار ریزش مو شده اید حتما تحت نظر پزشک غدد یا متخصص زنان آزمایش های لازم را انجام دهید تا اگر مشکلات هورمونی دارید بررسی و درمان شود . چون در چنین شرایطی استفاده از انواع مکمل های محرک رشد و تقویت مو درمان اصلی برای شما نیست .

البته در مواردی که علت ریزش مو دلایل تغذیه ای باشد مثل کم خونی فقر آهن و یا در افرادی که از رژیم های کاهش وزن بسیار سخت پیروی می کنند مثلا نان و برنج را در رژیم شان استفاده نمی کنند و یا میزان دریافت پروتئین ها بسیار کم است ، استفاده از این نوع مکمل های تقویتی و ویتامینی می تواند کمک کننده باشد .

اما به صورت کلی هر زمان دچار ریزش مو شدید ابتدا باید دلیل ریزش موی شما مشخص شود و بعد با توجه به علت درمان های لازم برای شما انجام شود .

همچنین خانم ها بهتر است حتما سالی یک بار یک آزمایش خون کامل بدهند تا اگر مشکلی در آزمایشات وجود داشت درصدد درمان و رفع آن باشند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها