کافئین چگونه بر جذب ویتامین ها و مواد معدنی تأثیر می گذارد ؟

ویتامین ها و مواد معدنی ، مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو و سلامتی هر فرد هستند . از آنجا که آنها از طریق جریان خون جذب شوند ، هر چیزی که مانع این روند شود می تواند بر دریافت کافی این مواد مغذی در بدن شما تاثیر بگذارد . اگر شما هم جزو افرادی هستید که روز خود را با قهوه شروع می کنید ، مهم است بدانید که کافئین می تواند در جذب ویتامین D و کلسیم که برای سلامت استخوان ها بسیار ضروری هستند ، اختلال ایجاد کند .

کافئین به طور طبیعی تحریک کننده است

کافئین یک ماده شیمیایی است که در مواد غذایی مختلف از جمله قهوه ، چای ، نوشابه های گازدار ، شکلات و حتی برخی داروها وجود دارد . این ماده به عنوان یک محرک در بدن عمل می کند و باعث می شود سطح هوشیاری شما بیشتر شود و به همین دلیل است که بسیاری از مردم برای شروع روز خود به نوشیدنی های کافئین دار روی می آورند . کافئین همچنین اثر ادرارآوری دارد .

تاثیر کافئین بر جذب ویتامین دی

تاثیر کافئین بر جذب ویتامین دی

در یک مطالعه مشترک در دانشگاه کریتون در نبراسکا و دانشگاه میامی فلوریدا ، محققان نشان دادند که کافئین ممکن است در جذب ویتامین D تداخل ایجاد کند . نتایج منتشر شده در “مجله بیوشیمی استروئیدی و زیست شناسی مولکولی” نشان داد که هرچه سطح کافئین بیشتر باشد ، بیشتر در جذب ویتامین D تداخل ایجاد می کند . این مطالعه نشان داد که کافئین این کار را با کاهش بیان گیرنده های ویتامین D در استئوبلاست های بدن – سلولهای مسئول تولید استخوان – انجام می دهد .

کافئین جذب کلسیم را کاهش می دهد

کافئین و جذب کلسیم

کافئین همچنین می تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند . مطالعه ای که در مجله “Osteoporosis International” منتشر شد نشان داد که نوشیدن تنها یک فنجان قهوه می تواند جذب کلسیم را در بدن اندکی کاهش دهد و به دلیل اثر ادرارآور بودن آن ، دفع کلسیم در ادرار را افزایش می یابد.

بر اساس مطالعه ای که روی 205 زن یائسه انجام شد و نتایج آن در “American Journal of Clinical Nutrition” منتشر شده است ، مشخص شد خانم هایی که در طول روز شیر کم مصرف می کردند و یا به صورت کلی دریافت کلسیم کمی داشتند و در عوض روزانه حدود 2 فنجان و بیشتر قهوه می نوشیدند ، تراکم استخوان کمتری داشتند .

همچنین نتایج یک مطالعه در نروژ ، که بر روی تقریباً 20000 زن انجام شد ، نشان داد ، زنانی که روزانه 9 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند . مطالعه دیگری در “American Journal of Clinical Nutrition” حتی نشان داد که تراکم مواد معدنی استخوان در زنان مسنی که هر روز کولا می نوشند در مقایسه با کسانی که کمتر از یک بار در ماه آن را می نوشند کاهش می یابد .

بنابراین اگر شما بیش از 2 یا 3 فنجان قهوه در روز بنوشید ، کافئین موجود در آن ممکن است میزان جذب کلسیم را کاهش داده و میزان دفع کلسیم را افزایش دهد . با این حال ، این تاثیر تنها در صورتی باعث کاهش تراکم استخوان شما می شود که مصرف کل کلسیم روزانه شما کم باشد. به طور متوسط هر فنجان قهوه می تواند باعث از دست دادن 2 تا 3 میلی گرم کلسیم شود .

مکمل مولتی ویتامین خود را همراه نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید

مکمل های ویتامینی و قهوهتوجه داشته باشید که همیشه بهترین نوشیدنی برای مصرف انواع مکمل های غذایی آب است . برخی از نوشیدنی ها ، از جمله قهوه ، حاوی موادی هستند که می توانند در جذب برخی از مواد مغذی و ویتامین های موجود در مکمل اختلال ایجاد کنند . بهتر است قهوه خود را حدود 15 دقیقه قبل یا چند ساعت بعد از مصرف مکمل ویتامینی بنوشید .

کافئین چگونه جلوی جذب ویتامین ها و املاح را می گیرد ؟

کافئین موجود در قهوه با افزایش انقباضات در دستگاه گوارش شما ، روند هضم را تسریع می کند و غذا سریعتر از دستگاه گوارش عبور می کند . هنگامی که مولتی ویتامین خورده شده سریعتر از دستگاه گوارش عبور می کند ، زمان کمتری برای جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن در اختیار بدن شما قرار می گیرد و برخی از آنها ممکن است بدون جذب از بدن خارج شوند .

قهوه جذب آهن را کاهش می دهد

 

قهوه جذب آهن را کاهش می دهد

مواد غذایی مانند چای و قهوه ، سبزیجات برگ سبز و حبوبات حاوی ماده ای به نام تانن هستند . اگر مولتی ویتامین شما حاوی آهن باشد ، تانن می تواند جذب آن را کاهش دهد . تانن ها با جذب آهن غیرهم ، که در غذاهای گیاهی و مکمل های ویتامینی یافت می شود ، از جمله مولتی ویتامین های حاوی آهن ، تداخل ایجاد می کنند .

برای جلوگیری از این کاهش جذب شما باید مولتی ویتامین حاوی آهن خود را با فاصله از این مواد غذایی و نوشیدنی های ذکر شده استفاده کنید و همچنین برای افزایش بیشتر جذب آهن بهتر است قرص آهن خود را با آب پرتقال یا سایر مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنید .

تاثیر کافئین بر جذب ویتامین B1 یا تیامین

تاثیر کافئین بر جذب ویتامین B1 یا تیامین

مواد معدنی تنها ریزمغذی هایی نیستند که تحت تأثیر قهوه قرار می گیرند . به گزارش MedlinePlus ، تانن موجود در قهوه می تواند تیامین موجود در مواد غذایی یا مکمل های ویتامینی را به شکلی تبدیل کند که بدن شما نتواند آن را به خوبی جذب کند . به نظر می رسد دریافت مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی شما از این مشکل جلوگیری می کند .

مصرف بیش از حد قهوه و خطر کمبود منیزیم

مصرف بیش از حد قهوه و خطر کمبود منیزیم

کافئین موجود در قهوه می تواند روی جذب منیزیم بدن تاثیر منفی بگذارد . منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در کنار کلسیم و ویتامین D به سلامت استخوان ها کمک می کند و میزان کافی آن می تواند باعث تعادل میزان ویتامین D و کلسیم در استخوان شود .

منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی در بدن ما مشارکت می کند . این واکنش های آنزیمی در ساخت پروتئین ها ، انقباض عضلات ، عملکرد صحیح سیستم عصبی ، کنترل قند خون، کنترل فشارخون و تولید انرژی سلولی نقش دارند .

نتیجه گیری

در افراد سالم ، اثرات منفی کافئین بر جذب ویتامین و مواد معدنی احتمالاً ناچیز است . با این وجود ، اگر شما نگران سلامت استخوان های خود هستید ، مثلا خانمی هستید که در معرض پوکی استخوان قرار دارید ، بهتر است از نوشیدن زیاد نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

برای پیشگیری از بسیاری عوارض ناشی از مصرف زیاد کافئین بر بدن و جذب مواد مغذی توصیه می شود روزانه بیش از 3 فنجان قهوه ( حداکثر 300 میلی گرم کافئین ) استفاده نکنید .

منبع :

https://www.livestrong.com/article/464884

https://www.livestrong.com/article/523781

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین
3 ماه قبل

با سلام بنده با کمبود ویتامین b و d دارم عادت دارم روزانه. قهوه بخورم میشه بفرمایید فاصله قرص با قهوه باید چند ساعت باشد

نوید
نوید
1 سال قبل

با سلام من عادت دارم صبح ها یک فنجون قهوه بخورم ایا میتونم یک ساعت بعد قهوه ویتامین ب۱ ۳۰۰بخورم جزب میشه؟یا وسط ناهار هم میشه خورد؟

سعید
سعید
1 سال قبل

سلام من ۶ سالی هست که قهوه میخورم چند سال اول اتفاق خاصی نیفتاد ولی در ادامه الان دو سالی هست که لاغری مفرط دارم و همیشه خسته و بی حال هستم و موهام ریزش دارن و خیلی نازک و بد حالت شده اند و سریعا سرما میخورم و دوره درمانم هم طولانی میشه به نظر شما اینها تاثیر خوردن قهوه هست تمام آزمایشات را هم انجام دادم ولی دکترا میگن بدنت مشکلی نداره