آشنایی با چند خواب آور طبیعی

امروز قصد دارم شما را با چند خواب آور طبیعی آشنا کنم . آیا شما هر شب برای خوابیدن تلاش زیادی می کنید ؟ و یا اینکه اگر نیمه شب از خواب بیدار شوید زمان زیادی طول می کشد تا خوابتان برود؟ از وابستگی به انواع قرص خواب خسته شده اید و به دنبال راهکارهای سالمتر و خواب آورهای طبیعی می گردید ؟

به گفته متخصصان ، کم خوابی هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی روی سلامت افراد اثرات منفی دارد .  از نظر جسمی بر میزان ترشح هورمون‌ها ، ضربان قلب و متابولیسم تأثیر می‌گذارد و از نظر روانی نیز کارایی و بازده مغز را کاهش می‌دهد. همچنین می تواند زمینه‌ساز ابتلا فرد به دیابت و افسردگی شود .

مهمترین عاملی که به خواب راحت کمک می کند

مهم‌ترین عاملی که باعث می شود شما خواب راحتی داشته باشید ، این است که حداقل ۲/۵ تا ۳/۵ ساعت بین مصرف شام یا آخرین وعده خوراکی تان و زمان خوابتان فاصله بگذارید .

اگر این فاصله زمانی رعایت نشود ، هضم مواد غذایی درون معده به طور کامل انجام نمی شود و شما هنگام خواب احساس پری و سنگینی خواهید داشت و این سنگینی به ویژه اگر شام شما حجیم و سنگین بوده باشد ، خوابتان  را آشفته خواهد کرد .

در واقع هضم نشدن کامل مواد غذایی باعث ایجاد اختلالات گوارشی می شود که به صورت غیرمستقیم روی خواب شما اثر منفی خواهد گذاشت .

فراموش نکنید رعایت آداب غذا خوردن مثل با آرامش غذا خوردن و خوب جویدن و … هم به داشتن خواب و راحت کمک می‌کنند و بر عکس مصرف وعده‌های غذایی نامناسب ، ریزه خواری و نداشتن فعالیت فیزیکی و … روی خواب تأثیرات منفی خواهند داشت .

مهمترین عاملی که به خواب راحت کمک می کند

مصرف بسیاری از غذاها می‌تواند روی کیفیت خواب تاثیر گذار باشد

انجمن ملی خواب در آمریکا نمونه‌هایی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را معرفی کرده است که می‌توانند روی کیفیت خواب تأثیر گذار باشند و به عنوان یک خواب آور طبیعی مصرف شوند .

به عنوان مثال مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات به دلیل وجود نوعی اسید آمینه موسوم به تریپتوفان در آن ، میزان خواب را افزایش داده و مغز را به خوابیدن ترغیب می‌کنند .

در واقع اسید آمینه تریپتوفان محرک ساخت گروهی از نوروترانسمیترها یا واسطه‌های شیمیایی در مغز مانند « سروتونین » و « دوپامین »‌ است که فرد را آرام کرده و خواب را برایش راحت‌تر می‌کند .

بر اساس این تحقیقات  تریپتوفان در بسیاری از مواد غذایی غنی از پروتئین نیز یافت می‌شود . بنابراین تهیه  و میل کردن یک میان‌ وعده که حاوی ترکیبی از مواد پروتئینی و کربوهیدرات باشد قبل از خواب ، می‌تواند به داشتن خوابی خوب و راحت بسیار کمک کند .

از جمله این خوردنی‌ها می‌توان به شیر ، سیب ، موز ، غلات ، پنیر ، ماست ، کراکر ، نان تست و کره بادام‌ زمینی اشاره کرد .

بادام؛ قرص خواب آور طبیعی

بادام ؛ قرص خواب آور طبیعی

بادام سرشار از منیزیم است و افزایش سطح منیزیم در بدن می‌تواند باعث ریلکس شدن عضلات و بالا رفتن کیفیت خواب شود .

به علاوه در بادام پروتئین مرغوبی موجود است که سطح قند خون را در طول خواب ثابت نگه می دارد. ثابت ماندن قند خون در طول خواب باعث می‌شود کمتر از خواب بپرید و در طول شب احساس گرسنگی نکنید .

یک توصیه خوب این است که  در وعده شام، حدود ۳۵ گرم بادام خام را به سالاد خود اضافه کنید یا ۴ تا ۵ عدد بادام را یکی دو ساعت پیش از خواب میل کنید .

سیب خواب آور طبیعی

کاهو و سیب ، معجون خواب آور

کاهو و سیب نیز دارای ترکیبات آرامبخش هستند ، می توانید قبل از خواب یک لیوان شیر همراه  یک عدد سیب بخورید یا اگر به شیر حساسیت دارید ، می توانید آب کاهو و آب سیب را مخلوط کنید و یا سالادی از کاهو و سیب رنده شده را تهیه کرده و همراه با سسی از آب لیمو یا نارنج با یک قاشق روغن زیتون میل کنید .

اسموتی موز ُ خواب آور طبیعی
اسموتی موز ُ خواب آور طبیعی

اسموتی موز یک خواب آور طبیعی و خوشمزه

پیش از رفتن به رختخواب برای خودتان یک لیوان اسموتی آرام‌بخش تهیه کنید . برای این کار نصف یک عدد موز کاملاً رسیده را با یک قاشق کره‌ی بادام و یک فنجان شیر سویای طبیعی در مخلوط کن ریخته و قبل از خواب میل کنید .

چای سبز خواب آور طبیعی
چای سبز خواب آور طبیعی

چای سبز بدون کافئین بنوشید

چای سبز دکافئینه (بدون کافئین) حاوی ماده ای به نام «تنانین» است که به کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب کمک می‌کند . فراموش نکنید چای سبز معمولی برعکس عمل کرده و باعث ایجاد سرزندگی و بی‌خوابی می‌شود .

اگر عادت به مصرف روزانه چای سبز دارید بهتر است چای تان را قبل از ساعت 4 تا 5 عصر بنوشید. جهت استفاده از خاصیت خواب آوری چای سبز بدون کافئین ، یک تا دو ساعت قبل از خواب مقداری از این چای را دم کرده و نوش جان کنید .

دمنوش بادرنجبویه چای سبز خواب آور طبیعی
دمنوش بادرنجبویه چای سبز خواب آور طبیعی

دم‌نوش بادرنجبویه خواب آور فوق العاده

بادرنجبویه که با نام گیاه ملیسا نیز شناخته می‌شود یکی از اعضای خانواده‌ی نعنا است. این گیاه خواص فوق‌العاده‌ای در مقابله با بی خوابی و استرس دارد و یک خواب آور طبیعی قوی است .

برای تهیه‌ی دم‌نوش این گیاه ۴/۵ گرم برگ خشک بادرنجبویه را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد سپس به آن کمی شکر یا عسل اضافه کرده و به صورت گرم میل کنید .

دم‌نوش سنبل‌الطیب آرام بخش قوی
دم‌نوش سنبل‌الطیب آرام بخش قوی

دم‌نوش سنبل‌الطیب آرام بخش قوی

سنبل‌الطیب یکی از گیاهان فوق‌العاده آرامبخش و خواب آور طبیعی محسوب می‌شود . این گیاه حاوی خواص ضد اسپاسم و آرام‌بخش است که باعث تسکین دردها می‌شود . بهتر است برای جلوگیری از عادت به این گیاه در کنار آن از دم‌نوش‌های دیگر هم استفاده کنید .

در واقع بهتر است اگر یک شب از دم‌نوش سنبل‌الطیب استفاده می‌کنید شب دیگر از چای سبز دکافئینه یا دمنوش بادرنجبویه مصرف کنید . برای تهیه‌ی دم‌نوش سنبل‌الطیب کافی است یک قاشق چای‌خوری از این گیاه را در  ٢٠٠ سی سی آب جوش ریخته و اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشد .

این دمنوش علاوه بر خاصیت خواب آور و آرام بخشی به تسکین کمردرد و دردهای دیگر نیز کمک می کند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهتا
مهتا
4 سال قبل

سلام من میخواستم یه نفر رو خواب کنم به طوری که با سر و صدا بیدار نشه چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟

راحله
راحله
5 سال قبل

خوب بود

احسان
احسان
6 سال قبل

عالی بود ….عالی