کمبود استروژن در زنان و مردان + درمان های طبیعی

استروژن هورمونی است که برای سلامتی مهم است. زنان مقادیر بیشتری استروژن در بدنشان تولید می شود ، اما در همه افراد این هورمون وجود دارد . کمبود استروژن می تواند منجر به بروز پریودهای نامنظم ، تغییر در میل جنسی و کاهش تراکم استخوان شود .

در زنان ، تخمدان ها اصلی ترین اندام هایی هستند که استروژن تولید می کنند و نقش مهمی در رشد جنسی و باروری دارند . در مردان ، بدن مقداری تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند که از سلامت کلی و برخی از عملکردهای تولید مثلی حمایت می کند .

سطح استروژن در طول زندگی در نوسان است . در زنان ، به طور طبیعی پس از یائسگی و پس از زایمان کاهش می یابد . این یک مساله طبیعی است، اگرچه می تواند منجر به بروز علائمی در خانم ها شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استروژن پایین و چگونگی تأثیر آن بر بدن ، در ادامه همراه من باشید …

علائم پایین بودن استروژن در زنان و مردان چیست ؟

علائم پایین بودن استروژن در زنان و مردان چیست ؟افراد دارای استروژن پایین همیشه علائمی ندارند . اگر علائمی هم ظاهر شوند ، ممکن است شبیه علائم سایر بیماری ها باشند. در نتیجه ، تشخیص اینکه آیا فردی استروژن پایینی دارد یا خیر ، تنها بر اساس علائم دشوار است .

زمانی که خانمی به یائسگی نزدیک می شود ، ممکن است متوجه علائمی مانند پریود نامنظم ، گرگرفتگی و خشکی واژن شود . سایر علائم کاهش استروژن ، که ممکن است در طول یا خارج از دوران یائسگی رخ دهد ، عبارتند از :

دلایل کمبود استروژن در زنان و مردان

دلایل کمبود استروژن در زنان و مردانسطوح استروژن به دلایل زیادی تغییر می کند . یکی از مهمترین عوامل سن است .

در مردان و زنان ، سطح استروژن در دوران بلوغ افزایش می یابد . برای زنان در سنین باروری ، در طول چرخه قاعدگی سطح استروژن به طور مداوم در حال افزایش و کاهش است . در مرحله قبل از یائسگی ، مرحله اول یائسگی ، سطح استروژن شروع به کاهش می کند.

برخی از بیماری ها نیز می توانند استروژن را کاهش دهند . در زنان ، هر بیماری که بر تخمدان ها تأثیر بگذارد ممکن است سطح استروژن را کاهش دهد . در مردان ، شرایطی که باعث کاهش تستوسترون می شوند نیز ممکن است باعث کاهش استروژن شوند .

شرایط یا بیماری هایی که ممکن است منجر به کمبود استروژن شود عبارتند از :

اثرات کمبود استروژن در بدن چگونه است ؟

پریود های نامنظماستروژن برای بسیاری از عملکردهای بدن هم در خانم ها و هم در آقایان ضروری است . اثرات استروژن پایین شامل :

  • پریودهای نامنظم : استروژن به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند . سطح استروژن درست قبل از تخمک گذاری و دوباره در نیمه فاز لوتئال، که نیمه دوم چرخه پس از تخمک گذاری است ، افزایش می یابد. اگر این اتفاق نیفتد ، ممکن است فرد پریودهای نا منظم یا قطع پریود را تجربه کند.
  • ناباروری : از آنجایی که استروژن تأثیر قابل توجهی بر چرخه قاعدگی دارد ، استروژن پایین می تواند باعث ایجاد مشکل در باروری زنان شود . در مردان ، استروژن پایین ممکن است بر تعداد اسپرم ، سلامت اسپرم یا میل جنسی تأثیر بگذارد و به طور بالقوه بر توانایی باردار شدن فرد تأثیر بگذارد.
  • پوکی استخوان : استروژن به محافظت از استخوان ها کمک می کند . هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد ، فرد ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شود و در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان قرار گیرد .
  • درد در هنگام مقاربت : استروژن به واژن کمک می کند تا خودش را روان کند . اگر فردی دچار خشکی واژن شود ، ممکن است رابطه جنسی برای او دردناک باشد .
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) : کمبود استروژن می تواند بافت های واژن را نازک کند و خطر ابتلا به عفونت های ادراری را افزایش دهد.
  • تغییرات خلقی: طبق یک مقاله مروری در سال 2018 ، زنان در مراحل خاصی از زندگی که در آن نوسانات هورمونی مکرر است ، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند .

تاثیر کمبود استروژن بر وزن

تاثیر کمبود استروژن بر وزن-خانم چاق

تأثیر استروژن بر وزن بدن پیچیده است و محققان هنوز آن را به طور کامل درک نکرده اند.

تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که برداشتن تخمدان موش ها باعث افزایش وزن می شود . این چاقی ممکن است به این دلیل باشد که استروژن به تنظیم متابولیسم کمک می کند ، بنابراین کاهش استروژن ، سوخت و ساز بدن را کند می کند . با این حال ، انجام تحقیقات بیشتری در مورد انسان ضروری است .

تشخیص

تشخیصپزشک ممکن است بر اساس علائم یا سن فرد به کمبود استروژن مشکوک شود و در مرحله اول ، آزمایش خون را برای تعیین سطح استروژن فرد توصیه کند .

در خانم هایی که قاعدگی دارند ، سطح استروژن بسته به زمانی که فرد در چرخه قاعدگی قرار دارد ، در نوسان است . یک پزشک ممکن است از شما بخواهد که آزمایش را در روز خاصی از چرخه خود انجام دهید تا دقیق ترین نتیجه را بدست آورد .

در حالی که آزمایش خون می تواند استروژن پایین را شناسایی کند ، اما دلیل آن را نشان نمی دهد . گاهی اوقات ، مرحله زندگی یک فرد یا دانستن تجربیات اخیر این موضوع را روشن می کند . به عنوان مثال، فردی که در حال شیردهی است ممکن است در نتیجه استروژن پایینی داشته باشد .

هنگامی که علت مشخص نیست ، پزشک ممکن است آزمایش‌های اضافی دیگری را درخواست کند . مانند:

  • یک معاینه فیزیکی
  • آزمایش‌های خون بیشتر ، مانند آزمایش‌های تشخیص عملکرد تیروئید
  • اسکن تخمدان ها

گزینه های درمان استروژن پایین

درمان جایگزینی هورمونیاگر سطوح پایین استروژن و کمبود استروژن یک فرد نتیجه یک فرآیند فیزیولوژیکی معمولی مانند یائسگی باشد و فرد علائم کمی داشته باشد ، پزشکان ممکن است توصیه کنند فرد هیچ اقدامی را انجام ندهد .

با این حال ، اگر علائم قابل توجه باشد ، ممکن است فرد به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد . انتخاب درمان مناسب به علائم فرد ، علت اصلی بروز این مشکل و اهداف درمانی فرد بستگی دارد .

درمان جایگزینی هورمونی

درمان جایگزینی هورمونی (HRT) می‌تواند سطوح استروژن و سایر هورمون‌ها را بالا برده و تنظیم کند . گاهی اوقات ، پزشکان درمان ترکیبی را توصیه می کنند که هم استروژن و هم پروژسترون را برای افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند را تنظیم می کند .

فرد ممکن است HRT را به صورت تزریقی ، واژینال ، موضعی یا خوراکی مصرف کند . پزشکان معمولاً استفاده از کمترین دوز مؤثر را توصیه می کنند .

با این حال ، HRT برای همه افراد ایمن نیست . افرادی که سابقه سکته مغزی ، فشار خون بالا یا حمله قلبی دارند ممکن است نتوانند به طور ایمن از HRT استفاده کنند .

استروژن درمانی

استروژن درمانی نوعی HRT است که در این روش فقط از استروژن استفاده می شود. به عنوان مثال ، پزشک ممکن است کرم استروژن واژینال را برای کاهش خشکی واژن و رفع نازک شدن پوست واژن برای فرد تجویز کند .

مدیریت علائم

پزشکان ممکن است درمان های اضافی را برای مدیریت علائم توصیه کنند ، از جمله:

  • روان کننده ها یا مرطوب کننده های واژن
  • فیزیوتراپی کف لگن
  • داروهایی برای کاهش کلسترول

درمان بیماری های زمینه ای

اگر فردی دارای چندین مشکل و بیماری باشد یا تحت درمان پزشکی باشد که بر سطح استروژن او تأثیر می گذارد ، پزشکان ممکن است درمان های دیگری را پیشنهاد کنند . به عنوان مثال ، یک فرد مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است با مصرف داروهای هورمون تیروئید مشکلش برطرف شود . (همانطور که قبلتر اشاره شد بیماری های غده تیروئید از جمله کم کاری تیروئید میتواند باعث کمبود استروژن شود ، بنابراین درمان آن به برطرف شدن علائم ناشی از کمبود استروژن کمک می کند )

درمان‌های اضافی که ممکن است پزشک توصیه کند بسته به شرایط منحصر به فرد افراد متفاوت است ، بنابراین اگر فردی علت علائم خود را نمی‌داند ، مهم است که با یک متخصص مشورت کند .

درمان های طبیعی برای رفع کمبود استروژن

هیچ درمان طبیعی نمی تواند به طور قابل اعتمادی سطح استروژن را افزایش دهد ، اما برخی از آنها ممکن است به کاهش علائم ناشی از کمبود استروژن بدن کمک کنند .

حفظ وزن نرمال

حفظ وزن نرمالرسیدن به وزن نرمال یا حفظ آن می تواند سلامت کلی را بهبود بخشد و ممکن است خطر برخی از پیامدهای استروژن پایین مانند بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد .

افرادی که به دلیل لاغری و  وزن کم بدنشان استروژن پایینی دارند ممکن است برای رسیدن به وزن نرمال به حمایت نیاز داشته باشند ، به‌ویژه اگر وزن کم آنها نتیجه یک بیماری دیگر یا اختلال خوردن باشد.

ورزش متوسط

تمرینات قدرتیدر کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب ، ورزش با شدت متوسط می تواند به فردی که استروژن پایینی دارد کمک کند تا وزن متعادلی داشته باشد یا وزن خود را حفظ کند . به ویژه تمرینات قدرتی ، می تواند به افزایش استحکام استخوان ها در افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان  هستند کمک کند .

با این حال ، افرادی که وزن بدنشان پایین است یا ورزش های شدید انجام می دهند ، ممکن است نیاز به تغییر برنامه های معمول خود داشته باشند ، زیرا این ترکیب می تواند باعث کاهش بیشتر سطح استروژن به جای افزایش آن شود .

سویا

سویا درمان کمبود استروژن

سویا و محصولات تولید شده از آنها ، مانند توفو و میسو ، منبع بسیار خوبی از فیتواستروژن ها هستند . فیتواستروژن ها با اتصال به گیرنده های استروژن ، اثراتی شبیه به استروژن را در بدن تقلید می کنند و می توانند اثرات استروژنی یا ضد استروژنی داشته باشند.

در یک مطالعه منبع معتبر روی سویا و مبتلایان به سرطان سینه، محققان دریافتند که مصرف بیشتر سویا با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه مرتبط است. این ممکن است به دلیل مزایای استروژن مانند فیتواستروژن ها باشد .

تحقیقات در مورد نقش سویا در بهبود سطح استروژن همچنان ادامه دارد . یک بررسی در سال 2021 نشان می دهد که سویا ممکن است سطح استروژن را بهبود بخشد ، اما همه مطالعات این نتیجه را تایید نمی کنند و تحقیقات گسترده تری در مورد سویا و اثرات آن بر سطح استروژن در بدن مورد نیاز است.

دانه کتان

دانه کتاندانه‌های کتان حاوی مقادیر زیادی فیتواستروژن هستند . فیتواستروژن های اولیه موجود در کتان لیگنان نامیده می شوند که در متابولیسم استروژن مفید هستند .

یک مطالعه حیوانی منبع معتبر در سال 2017 نشان داد که رژیم غذایی غنی از بذر کتان می تواند شدت و فراوانی سرطان تخمدان را در مرغ ها کاهش دهد . تحقیقات انسانی بیشتری هنوز مورد نیاز است .

دانه های کنجد

دانه های کنجددانه های کنجد یکی دیگر از منابع غذایی فیتواستروژن ها هستند . مطالعه حیوانی دیگری در سال 2014 تأثیر روغن سویا و کنجد را بر موش‌های مبتلا به کمبود استروژن بررسی کرد .

محققان دریافتند که یک رژیم غذایی 2 ماهه با این روغن ها می تواند نشانگرهای سلامت استخوان را بهبود بخشد . این تحقیق تأثیر مثبت استروژن مانند کنجد و دانه های سویا را نشان می دهد ، اگرچه تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه Bویتامین های B نقش مهمی در ایجاد و فعال سازی استروژن در بدن دارند . سطوح پایین این ویتامین ها می تواند منجر به کاهش سطح استروژن شود .

در یک مطالعه ، محققان سطوح ویتامین B خاص را با خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه مقایسه کردند . نتایج نشان داد که سطوح بالاتر ویتامین های B-2 و B-6 با خطر کمتر سرطان سینه مرتبط است که ممکن است به دلیل تأثیر این ویتامین ها بر متابولیسم استروژن باشد .

ویتامین دی

ویتامین دی و کمبود استروژنویتامین D به عنوان یک هورمون در بدن عمل می کند. یک مطالعه معتبر توضیح می دهد که هم ویتامین D و هم استروژن با هم به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک می کنند .

ارتباط بین این هورمون ها به دلیل نقش ویتامین D در سنتز استروژن است . این نشان دهنده مزایای بالقوه مصرف مکمل ویتامین D در شرایط کمبود استروژن است که می تواند به بهبود شرایط کمک کند .

همچنین ویتامین D باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود زیرا به استخوان ها کمک می کند تا از کلسیم بهتر استفاده کنند که باعث قوی تر شدن آنها می شود . سطوح متعادل ویتامین D همچنین ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان ، بیماری قلبی و افسردگی نیز نقش داشته باشد .

بور

بوربور یک ماده معدنی کمیاب است که نقش های مختلفی در بدن دارد . برای فواید مثبت آن در کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان تحقیق شده است . بور همچنین برای متابولیسم هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن ضروری است .

محققان بر این باورند که بور بر گیرنده های استروژن تأثیر می گذارد و به بدن اجازه می دهد تا راحت تر از استروژن موجود استفاده کند .

DHEA

DHEA یا دهیدرواپی آندروسترونDHEA یا دهیدرواپی آندروسترون یک هورمون طبیعی است که می تواند به استروژن و تستوسترون تبدیل شود . در داخل بدن ،  DHEA ابتدا به آندروژن و سپس بیشترش به استروژن تبدیل می شود .

یک مطالعه معتبر همچنین نشان داد که DHEA ممکن است بتواند مزایای مشابهی مانند استروژن در بدن داشته باشد .

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه و درمان کمبود استروژنکوهوش سیاه یک گیاه سنتی بومی آمریکا است که در طول تاریخ برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله یائسگی و مشکلات قاعدگی استفاده می‌شده است .

محققان بر این باورند که کوهوش سیاه حاوی ترکیبات خاصی است که گیرنده های استروژن را تحریک می کند . اگرچه تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است ، اما ممکن است مصرف مکمل‌های کوهوش سیاه در زمانی که استروژن کم است به کاهش علائم افراد کمک کند .

روغن گل مغربی

روغن گل مغربیروغن گل مغربی (EPO) یک داروی گیاهی سنتی است که حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 است که آن را به یک مکمل محبوب برای بیماری هایی مانند PMS و یائسگی تبدیل کرده است . تحقیقات اخیر بسیار کمی در مورد فواید روغن گل مغربی برای استروژن وجود دارد .

با این حال ، یک مطالعه منبع مطمئن نشان داد که از بیش از 2200 زنی که پس از قطع درمان جایگزینی هورمونی از این روغن استفاده کردند ، 889 نفر  روغن گل مغربی را برای کنترل علائم استروژن پایین مرتبط با یائسگی مفید گزارش کردند .

شبدر قرمز

شبدر قرمزشبدر قرمز یک مکمل گیاهی است که حاوی تعدادی ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون است که ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند . این ایزوفلاون ها عبارتند از :

  • بیوچانین A
  • فورمونونتین
  • جنستئین
  • دایدزین

یک مطالعه مروری معتبر تاثیر شبدر قرمز را بر گرگرفتگی و سطح هورمون در زنان بررسی کرد . محققان چهار مطالعه را یافتند که نشان دهنده افزایش قابل توجه سطح استروژن با مکمل های شبدر قرمز بود .

دونگ کوآی ( جنسینگ زن )

دونگ کوآی ( جنسینگ زن ) و درمان کمبود استروژندونگ کوای یک داروی سنتی چینی است که معمولا برای علائم یائسگی مصرف می شود . مانند سایر مکمل های گیاهی فوق ، دانگ کوای نیز حاوی ترکیباتی است که به عنوان فیتواستروژن در بدن عمل می کنند.

در یک مطالعه منبع معتبر ، محققان ترکیبات استروژنی ممکن را در 17 مکمل گیاهی محبوب مورد بررسی قرار دادند . آنها دو ترکیب احتمالی را در گیاه دونگ کوئی یافتند که فعالیت استروژنی از خود نشان می دهند .

نتیجه گیری

هورمون استروژن نه تنها بر اندام‌های جنسی و باروری تأثیر می‌گذارد ، بلکه بر سلامت مغز و قلب ، خلق‌وخو و غیره نیز تأثیر گذار است . بنابراین ، کمبود استروژن می تواند بر بسیاری از جنبه های سلامت در افراد از هر دو جنس تأثیر بگذارد .

اگر فردی مشکوک باشد که استروژن پایینی دارد ، می تواند برای تشخیص با یک پزشک مشورت کند. یک پزشک متخصص قادر خواهد بود علت زمینه ای را شناسایی کرده و بهترین راه های درمانی را برای بهبود یا مدیریت آن به فرد پیشنهاد دهد.

درمان بسته به علت کمبود استروژن فرد متفاوت است ، بنابراین مهم است که حتما برای تشخیص و درمان به دنبال مشاوره پزشکی باشید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها