نکات کاربردی در مورد کم کاری تیروئید و مصرف قرص لووتیروکسین

غده تیروئید جزو مهمترین غدد در بدن ماست که می توانیم لقب سلطان متابولیسم را به آن اختصاص دهیم . اگر اختلالی در این غده به وجود آید روح و روان و جسم ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد . مثلا خیلی از افرادی که مشکل کم کاری تیروئید را تجربه می کنند اگر قرص لووتیروکسین را مصرف نکنند دچار افت قند خون می شوند و یا وقتی این افراد آزمایش خون می دهند متوجه می شوند سطح چربی خونشان ( کلسترول و تری گلیسرید ) افزایش پیدا کرده است .

چاقی و اضافه وزن یکی دیگر از عوارض بیماری کم کاری تیروئید است که به دلیل افت متابولیسم بدن ایجاد می شود ، بنابراین فردی که دارو نمی خورد و هورمون های تیروئیدش تنظیم نیست می تواند بدون پرخوری و افزایش کالری دریافتی روز به روز چاقتر شود . یا خیلی از خانم های دچار این مشکل ، همچنین دچار اختلالات قاعدگی نیز می شوند و همچنین علائم افسردگی در این افراد خیلی رایج است .

همانطور که ملاحظه می کنید عدم تنظیم هورمون های تیروئید در بدن منجر به علائم و عوارض روحی و جسمی فراوان در فرد می شود . بنابراین نکته مهم این است که فرد مبتلا به کم کاری تیروئید حتما باید در صدد درمان بیماری خود باشد و مصرف داروی لووتیروکسین را که پزشک برایش تجویز کرده حتی یک روز هم نباید فراموش کند .

متاسفانه خیلی از افرادی که از قرص لووتیروکسین استفاده می کنند یک مقدار کم دقتی می کنند ، مثلا اگر قرار باشد هر روز هفته این دارو را مصرف کنند ، یک روز در میان استفاده می کنند یا یک روز فراموش می کنند و دو روز دارو را می خورند و این روند ادامه پیدا می کند .

این مساله بسیار خطرناک است چون نوعی بازی خطرناک با هورمون تیروئید در بدن است و همانطور که اشاره کردم تغییرات در هورمون های تیروئیدی می تواند منجر به اختلالات جدی جسمی و روحی در بدن شود .

آیا روزی که آزمایش تیروئید داریم باید قرص لووتیروکسین را بخوریم یا خیر؟

آزمایش تیروئیدجواب مثبت است . اگر شما قرار باشد روزی برای تست و اندازه گیری سطح هورمون های تیروئیدی به آزمایشگاه بروید ، باید مثل بقیه روزها به صورت ناشتا قرص لووتیروکسین خود را میل کنید و بعد آزمایش بدهید .

همچنین بهتر است نیم ساعت بعد از خوردن قرص آزمایش خود را بدهید .

قرص لووتیروکسین را کی بخورم ؟ ( بهترین زمان مصرف داروی لووتیروکسین )

  • قرص لووتیروکسیننکته 1 : مصرف لووتیروکسین حتما باید صبح ناشتا باشد و حداقل تا نیم ساعت بعدش نباید هیچ ماده غذایی استفاده شود .
  • نکته 2 : تا 1 ساعت بعد از خوردن داروی لووتیروکسین گردو مصرف نکنید چون خوردن گردو می تواند جذب لووتیروکسین را کم کند .
  • نکته 3 : حداقل 3 ساعت قبل از مصرف قرص لووتیروکسین نباید چیزی خورده باشید .
  • نکته 4 : بهتر است داروهای هورمونی از جمله قرص تیروئید هر روز در یک زمان مشخص خورده شوند . مثلا اگر شما امروز ساعت 8 صبح قرص لووتیروکسین را مصرف می کنید برای اثر بخشی بیشتر بهتر است فردا و روزهای بعد هم ساعت 8 صبح قرص خود را میل کنید .

چه ویتامین ها و مواد معدنی در درمان کم کاری تیروئید نقش دارند ؟

چه ویتامین ها و مواد معدنی در درمان کم کاری تیروئید نقش دارند ؟در برخی افرادی که کم کاری تیروئید دارند با اینکه دارو مصرف می کنند بعد از آزمایش تیروئید می بینیم سطح هورمون های تیروئیدشان در محدوده نرمال نیست وقتی علت را بررسی می کنیم متوجه می شویم این افراد تغذیه مناسبی ندارند و دچار کمبود های تغذیه ای هستند .

هورمون های تیروئیدی برای اینکه عملکرد خوبی در بدن داشته باشند به یکسری مواد مغذی نیاز دارند مثل ویتامین C ، مثل آهن ، مثل ویتامین D . بنابراین کمبود هر کدام از این مواد مغذی می تواند باعث ایجاد اختلال در تولید و عملکرد هورمون های تیروئیدی شود .

بنابراین توصیه من به عنوان مشاور تغذیه به افرادی که کم کاری تیروئید دارند این است که حتما حداقل سالی یک بار سطح آهن و ویتامین D خود را چک کنند .

در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بخصوص افرادی که بیماری هاشیموتو دارند سطح ویتامین D خونشان نباید هرگز به زیر عدد 50 برسد . زیرا اعتقاد داریم در بیماری هاشیموتو که یک بیماری خود ایمنی هست ارتباط مستقیمی با سطح ویتامین D در بدن دارد . در واقع در افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند بیشتر مبتلا به بیماری های خود ایمنی می شوند و اگر هم مبتلا به بیماری های خود ایمنی مثل هاشیموتو هستند سطح پایین ویتامین D می تواند کنترل این بیماری را در افراد سختتر کند .

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید حتما به صورت روزانه از منابع غذایی ویتامین C مثل مرکبات استفاده کنند . چون ویتامین C در تولید و عملکرد هورمون های تیروئیدی نقش مهمی دارد .

آیا برای کم کاری تیروئید بادام زمینی و کره بادام زمینی ضرر دارد ؟

تداخل کره بادام زمینی و قرص لووتیروکسینخیر ، اگر فردی به صورت منظم داروهایی را که پزشک برای درمان کم کاری تیروئید برایش تجویز کرده استفاده کند هیچ اشکالی ندارد به اندازه متعادل از بادام زمینی یا کره بادام زمینی استفاده کند .

آیا مواد غذایی مانند انواع کلم ، سویا و بادام زمینی ، گردو با لووتیروکسین تداخل دارد ؟

آیا مصرف مواد غذایی مانند انواع کلم ، سویا و بادام زمینی با لووتیروکسین تداخل دارد ؟ تنها موردی که با داروی لووتیروکسین تداخل ایجاد می کند و جذب داروی تیروئید را کم می کند گردو است که شما می توانید 1 ساعت بعد از خوردن قرص تان ، گردو را هم میل کنید . بنابراین اگر با خوردن قرص لووتیروکسین ، تیروئیدتان نرمال است هیچ منع مصرفی برای خوردن انواع مواد غذایی از جمله انواع کلم و … وجود ندارد .

آیا کم کاری تیروئید با خوردن قرص لووتیروکسین درمان می شود ؟

بله تنها راه درمان کم کاری تیروئید مصرف قرص لووتیروکسین است . وقتی بدن شما این هورمون ها را به صورت طبیعی نمی سازد شما باید از طریق مصرف قرص این هورمون ها را به بدنتان برسانید .

آیا کسی که کم کاری تیروئید دارد تا آخر عمر باید لووتیروکسین بخورد ؟

خیر ممکن است با تنظیم شدن سطح TSH پزشک مصرف قرص را برای فرد قطع کند . اما معمولا اکثر افراد تا پایان عمر نیاز دارند از داروی تیروئید استفاده کنند .

آیا قرص لووتیروکسین به لاغری و کاهش اشتها کمک می کند ؟

آیا قرص تیروئید به لاغری و کاهش اشتها کمک می کند ؟همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم یکی از عوارض بیماری کم کاری تیروئید ، افزایش وزن و چاقی می باشد . به این دلیل که با کاهش هورمون های تیروئید ، سوخت و ساز بدن کاهش یافته و این امر منجر به افزایش وزن خواهد شد . اما با مصرف منظم دارو که دوز آن توسط پزشک تعیین می شود فرد می تواند مجدد لاغر شود .

نکته بسیار مهم : بنابراین توجه داشته باشید که قرص لووتیروکسین به خودی خود باعث کاهش وزن فرد نمی‌شود ، بلکه با تاثیراتی که بر سیستم بدن دارد در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ، منجر به کاهش وزن خواهد شد . بنابراین ، به هیچ عنوان افراد سالم نباید از این قرص صرفاً جهت کاهش وزن استفاده کنند ، زیرا این کار عوارض جبران ناپذیری در پی خواهد داشت .

جدای از بحث تنظیم متابولیسم ، بسیاری از افرادی که برای درمان کم‌ کاری تیروئید، از این قرص استفاده می‌کنند ، کاهش اشتها را نیز گزارش داده‌اند .

جمع بندی :

  • اگر مبتلا به کم کاری تیروئید هستید حتما باید سر وقت و به صورت ناشتا دوز مشخص دارویی که پزشک برای شما تجویز کرده را میل کنید .
  • حداقل تا نیم ساعت پس از خوردن داروی لووتیروکسین غذا نخورید .
  • صبح روزی که می خواهید هورمون های تیروئیدی خود را چک کنید و آزمایش خون بدهید حتما داروی لووتیروکسین خود را میل کنید .
  • رژیم غذایی شما باید غنی از آهن ، ویتامین C و مصرف مکمل ویتامین D باشد . چون ما منبع غذایی خوب ویتامین D ندایم و حتما باید نیازمان را به ویتامین دی از طریق مکمل ها تامین کنیم .
  • مصرف منظم داروی تیروئید به دلیل تاثیر بر تنظیم متابولیسم و کاهش اشتها ، در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می تواند به کاهش وزن این افراد کمک کند .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا
3 ماه قبل

سلام، چقدر بعد از خوردن لووتیروکسین میشه قهوه استفاده کرد؟

Wahid
Wahid
8 ماه قبل

سلام
من کم کاری تیرویید دارم،ولی چاق نمشدم اصلا!
این یعنی چی؟

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام بسیار مفید بود ممنون از شما

دلاراممممم
دلاراممممم
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر، ببخشید با T.S.H : 5.7 امکان جراحی فک هست؟؟
چون من ۹ روز دیگه جراحی دارم و هنوز دکترم ازمایشامو ندیده اما متخصص داخلی برام قرص لووکسین ۵۰ رو نوشته و یک روز هست که شروع به مصرف کردم.

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط دلاراممممم
طاهره
طاهره
پاسخ به  سارا چیذری
8 ماه قبل

سلام خانم دلارام

طاهره
طاهره
پاسخ به  دلاراممممم
8 ماه قبل

سلام خانم دلارام من میتونم در مورد حراحیتون سوالاتی داشته باشم؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من تیروئیدم ۱۶.۵ بود که ناخواسته باردار شدم . و الان یک ماه هست که دارم قرص لووتین ۱۰۰استفاده میکنم دکترم گفت پنج شنبه و جمعه دوعدد بخور
خواستم ببینم این تیروئید با این که بالاست مشکلی برای ذهن بچه ایجاد نمیکنه
خییییلی نگرانم