آیا روغن ماهی یک ضد انعقاد است ؟

روغن ماهی یک رقیق کننده طبیعی و ضد انعقاد خون محسوب می شود و مانند داروهای ضد انعقادی ، این مکمل از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند . همانطور که میدانیم داروهای ضد انعقاد معمولا برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی تجویز می شوند .

با این حال باید توجه شود که ، مصرف مقدار زیاد مکمل روغن ماهی ممکن است منجر به عوارض جانبی منفی شود. بنابراین توصیه می شود که قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا مصرف مکمل برای شما مناسب است یا خیر .

خواص روغن ماهی چیست ؟

روغن ماهی
روغن ماهی

روغن ماهی باعث کاهش خونریزی و جلوگیری از چسبیدن پلاکتها به یکدیگر می شود . پلاکت ها سلولهایی در خون  ما هستند که زمانیکه تشخیص می دهند،  جایی از رگهای خونی آسیب دیده ، به هم می پیچند ، تا جلوی خونریزی را بگیرند .

به زبانی دیگر هنگامی که قسمتی از بدن ما زخم می شود ، پلاکت ها به قسمت آسیب دیده زخم می چسبند و لخته خون را به وجود می آورند و به این شکل باعث بند آمدن خونریزی می شوند .

زمانیکه تری گلیسرید خون بالا می رود ، غلظت خون نیز بیشتر می شود،  بنابراین تمایل به ایجاد لخته های خونی افزایش می یابد . چربی ماهی کمک می کند تا تولید تری گلیسیرید ها در کبد کاهش یابد .

از دیگر تاثیرات روغن ماهی بر بدن ، کاهش میزان تولید پلاک و سخت شدن شریان ها است. البته اگر شما جزو افرادی هستید که برای خاصیت رقیق کنندگی و ضد انعقادی از روغن ماهی استفاده می کنید ، لازم است برای اطمینان از اینکه چربی ماهی به درستی کار خودش را انجام می دهد، به طور مرتب  میزان فاکتورهای انعقادی خون خود را با انجام آزمایش خون بررسی کنید .

مزایای استفاده از روغن ماهی

 

انعقاد خون
انعقاد خون

روغن ماهی خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. لخته های خون ممکن است در ورید ها و شریان ها ایجاد شود و جریان خون را در قلب یا مغز مسدود کنند . برخی افراد از آسپرین به عنوان یک داروی ضد انعقادی استفاده می کنند .

البته باید توجه داشته باشید که طبق تحقیقات مصرف همزمان  آسپیرین و روغن ماهی خطر ابتلا به سکته را در افراد کاهش نمی دهد .

دوز مصرفی مکمل روغن ماهی چقدر است ؟

انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی روزانه 1 گرم روغن ماهی دریافت کنند . شما همچنین می توانید با خوردن روزانه انواع ماهی های چرب این میزان را دریافت کنید .

به گفته کلینیک کلیولند ، مصرف یک وعده 3.5 اونسی ( 100 گرم )  از انواع ماهی های چرب ، حدود 1 گرم روغن ماهی بسته به نوع ماهی مصرفی در اختیار بدن قرار می دهد .

ماهی های چرب شامل ماهی قزل آلا ، ماهی تن ، ساردین ، ماهی کولی و ماهی خال مخالی است . خوردن این میزان ماهی به صورت روزانه ممکن است برای خیلی از افراد دشوار باشد ؛ بنابراین پیشنهاد می شود روزانه از مکمل  روغن ماهی استفاده شود .

نکته قابل ملاحظه اینکه ، بیمارانی که روزانه 3 گرم و یا بیشتر از چربی ماهی مصرف می کنند ، برای پیشگیری از عوارض احتمالی باید حتما تحت مراقبت مستقیم پزشک خود قرار گیرند .

تداخلات دارویی با سایر داروها

روغن ماهی نباید همراه با سایر داروهای رقیق کننده ی خون تجویز شود ، چون در صورت بروز آسیب یا بریدگی ممکن است لخته شدن خون دیر تشکیل شده و در این حالت خونریزی زیادی برای فرد ایجاد شود .

از نمونه داروهای رقیق کننده  تجویزی می توان به وارفارین ، کلوپیدوگرل ، هپارین و تیکلوپیدین اشاره کرد .

در موارد نادری دیده شده است که مصرف همزمان مکمل روغن ماهی با داروهای ضد انعقاد می تواند منجر به خونریزی در مغز به علت پارگی شریان های مغز شود که این حالت یک اورژانس پزشکی تهدید کننده زندگی برای فرد محسوب می شود .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها