بهترین رژیم غذایی برای کاهش تری گلیسیرید بالا

بهترین رژیم غذایی برای کاهش تری گلیسیرید بالا چه نوع رژیمی است ؟

زمانی که بسیاری از افراد به پزشک مراجعه می‌کنند و با نشان دادن جواب آزمایش پزشک به آنها می گوید که چربی خون بالایی دارید ، به این فکر می افتند که چه رژیم غذایی را باید دنبال کنند تا بتوانند چربی خون شان را کاهش دهند . امروز شما را با نکات تغذیه ای آشنا می کنم که با رعایت این نکات می توانید تری گلیسیرید بالا خود را کاهش دهید .

زمانی که پزشک برای چک کردن وضعیت چربی خون شما درخواست آزمایش خون می دهد ، معمولا هم کلسترول و هم تری گلیسیرید خون شما اندازه گیری می شود .

چربی خون بالا

همانطور که افزایش کلسترول می تواند موجب بیماری های قلبی و عروقی شود و بسیار خطرناک است . تری گلیسیرید بالا هم به مدت طولانی می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی ، فشار خون بالا و حتی دیابت شود . بنابراین باید به آن توجه ویژه کرد و به سرعت آن را کنترل کرد .

اگر تری گلیسرید خون شما بیشتر ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشد عملا می‌تواند خطر تصلب شرایین را برایتان به همراه داشته باشد .

این خطر زمانی بیشتر می‌شود که افزایش تری‌گلیسیرید طولانی مدت باشد و شما آن را در دراز مدت کنترل نکنید . خطرات ناشی از افزایش تری گلیسرید خون در چنین شرایطی حتی می‌تواند بسیار خطرناک تر از افزایش کلسترول خون ، شما را در معرض بیماری های ناشی از سندروم متابولیک قرار دهد .

تری گلیسیرید در بدن از چه چیزی ساخته می شود ؟

زیادی دریافت هر کدام از مواد غذایی در بدن می تواند تبدیل به تری گلیسرید شود .

فرقی نمی کند که شما کربوهیدرات زیادی در برنامه غذایی روزانه تان استفاده می کنید و یا غذاهای پر چرب می خورید . در نهایت در بدن ، اضافه نیاز ما به انرژی تبدیل به تری گلیسرید و چربی می‌شود . این چربی اضافه در بافت‌های بدن ذخیره می شود .

اگر این چربی اضافه در بافت کبد ذخیره شود شما مبتلا به کبد چرب می شوید و اگر در دیواره عروق شما رسوب کند می تواند خطر تصلب شرایین و خطر سکته های قلبی و مغزی را افزایش دهد .

افزایش تری گلیسرید خون در هر سنی دیده می‌شود و عامل ژنتیک هم می تواند در بروز آن موثر باشد .

رژیم غذایی سالم

نکات تغذیه ای در کنترل تری گلیسیرید بالا

رعایت نکات تغذیه زیر می‌تواند در کنترل چربی خون بالا موثر باشد .

مصرف قندهای ساده را محدود کنید

شما باید مثل یک فرد دیابتی قند های ساده در برنامه غذایی خود محدود کنید . همزمان با خوردن قندهای ساده و یا غذاهای با شاخص گلیسمی بالا در بدن ما هورمون انسولین ترشح می‌شود .

هورمون انسولین یک فرمول ۱۰۰ درصد آنابولیک است که تولید و ذخیره سازی چربی ها را در بدن افزایش می دهد .

بنابراین با خوردن قندهای ساده شما انسولین بیشتری ترشح می کنید و احتمال افزایش چربی و تری گلیسرید خونتان بالاتر می رود .

فست فود و چربی خون بالا

از رژیم غذایی کم‌چرب پیروی کنید

مواد غذایی پرچرب به خصوص چربی های اشباع تحریک کننده ساخت تری گلیسرید در بدن هستند .

سعی کنید در طول روز از مواد غذایی پر چرب پرهیز کرده و بیشتر از غذاهای کم روغن و آبپز استفاده کنید و برای پخت و پز از روغن های گیاهی غیر اشباع مثل روغن کانولا ، روغن کنجد ، روغن زیتون و … استفاده کنید .

 ⛔ ⛔ به هیچ عنوان از روغن های جامد مثل روغن های گیاهی هیدروژنه و لبنیات پرچرب و گوشت های پرچرب و … استفاده نکنید .

همچنین مصرف غذاهای فست فود و آماده به دلیل کالری و چربی زیاد منجر به افزایش تری گلیسرید شما خواهد شد . بنابراین از اینگونه غذاها به هیچ عنوان استفاده نکنید .

به خاطر داشته باشید مصرف زیاد هر نوع غذای پر چرب می تواند تری گلیسرید شما را افزایش دهد بنابراین حتی زیاده روی در مصرف مغزهای گیاهی و آجیل ها هم میتواند تری گلیسرید شما را افزایش دهد .

چاقی و تری گلیسرید بالا

برای کاهش تری گلیسرید بالا وزنتان را کنترل کنید

یکی از دلایل مهم افزایش سنتز تری گلیسرید در بدن اضافه وزن و چاقی می باشد . بنابراین اگر بتوانید وزنتان را کاهش دهید می توانید تولید و سنتز تری گلیسیرید را در بدنتان کاهش دهید .

نگران نباشید اگر هنوز با وزن ایده آل خود فاصله دارید ، حتی اگر بتوانید ۱۰ درصد اضافه وزن تان را نیز کم کنید . با آزمایش خون متوجه خواهید شد که میزان تری گلیسیرید خون شما کاهش یافته است.

پس زمان را از دست ندهید و همین الان برای دریافت رژیم آنلاین از طریق دکمه زیر اقدام کنید .

مصرف قند میوه یا فروکتوز را کم کنید

کبد تنها عضوی است که می تواند فروکتوز را در مقادیر زیاد بسوزاند و وقتی که کبد از فروکتوز اشباع شود آن را به چربی تبدیل می کند . بنابراین مصرف زیاد فروکتوز ( قند میوه ) باعث افزایش تری گلیسرید خون می شود .

اگر مبتلا به تری گلیسرید بالا هستید خوردن مقادیر زیاد میوه در طول روز می تواند برای شما مضر باشد . سعی کنید از میوه های بسیار شیرین و یا میوه های خشک مثل کشمش و خرما کمتر استفاده کنید .

همچنین در صنایع غذایی افزودن شربت ذرت به مواد غذایی شیرین به دلیل داشتن فروکتوز بالا می تواند باعث افزایش بیشتر تری گلیسیرید خون شود . سعی کنید قبل از مصرف مواد غذایی کارخانه ای حتما برچسب محتویات آن را مطالعه کنید و از مصرف مواد غذایی حاوی شربت فروکتوز پرهیز کنید .

استرس خود را کنترل کنید

یکی از عوامل بسیار مهم در افرادی که تری گلیسیرید خون بالا دارند ، توجه به مساله استرس می باشد .

به طور کلی افرادی که استرس زیادی دارند و یا به مدت طولانی افسردگی دارند یا پرخاشگرند و یا به طور کلی آستانه تحمل پایینی دارند ، بیشتر از افراد عادی مستعد سنتز و تولید تری گلیسیرید در بدن هستند .

در چنین شرایطی مشاوره با یک فرد روانشناس و یا رفتار درمان می‌تواند با کاهش سطح استرس به کنترل چربی خون و تری گلیسیرید شما کمک کند .

سیگار کشیدن

برای کاهش چربی خون سیگار نکشید

به طور کلی مصرف دخانیات شامل کشیدن سیگار ، قلیان و یا استعمال سایر دخانیات فرد را در معرض افزایش سنتز تری گلیسیرید قرار می‌دهد .

فراموش نکنید حتی اگر خودتان سیگار نمی‌کشید ولی در معرض دود سیگار قرار دارید باز هم مستعد افزایش تری گلیسیرید خون می باشید .

متاسفانه حتی هوای آلوده نیز میتواند تری گلیسرید خون شما را بالا ببرد .

مصرف الکل برای شما سم است

طبق گفته انجمن قلب آمریکا نیاز نیست شما حتماً الکل زیادی مصرف کنید تا تری گلیسیرید تان بالا رود . حتی مصرف میزان کم الکل هم می‌تواند باعث ایجاد تغییرات زیاد و افزایش تری گلیسرید شما شود .

 بیماری دیابت خود را کنترل کنید

افرادی که دیابت دارند بیشتر از این که کلسترول خونشان افزایش یابد ، میزان تری گلیسیرید شان بالا می رود و از طرف دیگر تری‌گلیسیرید بالا می تواند باعث پیشرفت بیماری دیابت شود . بنابراین اگر دیابت دارید حتما سعی کنید که قند خونتان را کنترل کنید .

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

یکی از عوامل بسیار موثر در کاهش تری گلیسیرید خون افزایش فعالیت بدنی می باشد .

اگر بتوانید روزانه30 تا 45 دقیقه فعالیت بدنی هوازی داشته باشید ، میتوانید با افزایش HDL ، تری گلیسرید تان را کاهش دهید .

میزان HDL خون با تری گلیسیرید رابطه عکس دارد . بنابراین زمانی که تری گلیسرید بالا می رود میزان hdl کاهش می یابد و اگر بتوانید میزان HDL خود را افزایش دهید ، میزان تری گلیسیرید تان کاهش می یابد .

آیا مکملی وجود دارد که روی تری گلیسرید بالا تاثیر داشته باشد ؟

مکمل های پروبیوتیک

بله امروزه مشخص شده است که استفاده از مکمل های پروبیوتیک می تواند تاثیر بسیار مفیدی در کاهش تری گلیسیرید خون افراد داشته باشد .

مکمل امگا ۳

همچنین مصرف مکمل امگا ۳ به خوبی می تواند باعث کنترل تری گلیسیرید شود . اما در برخی از افراد مصرف مکمل امگا ۳ می‌تواند باعث افزایش LDL ( کلسترول بد ) شود .

بنابراین بهتر است یک تا دو ماه بعد از مصرف مکمل امگا ۳ تحت نظر پزشک یک آزمایش خون بدهید تا ببینید که بر روی ال دی ال شما تاثیر منفی نداشته باشد و اگر با آزمایش خون متوجه شدید که مصرف مکمل امگا ۳ منجر به افزایش LDL شما شده است باید مصرف آن را قطع کنید .

در چنین شرایطی شما می توانید به جای استفاده از مکمل امگا ۳ از منابع غذایی امگا ۳ مثل گردو ، ماهی و مغزهای گیاهی به میزان متعادل استفاده کنید و فراموش نکنید که اضافه دریافت هر ماده غذایی در بدن ( حتی مواد غذایی مفید ) می تواند منجر به افزایش تری گلیسرید شود .

نتیجه گیری

به طور کلی اصلاح رژیم غذایی و افزایش تحرک و فعالیت بدنی به همراه استفاده از مکمل های پروبیوتیک و امگا ۳ و در صورت نیاز استفاده از داروهای شیمیایی کاهنده چربی خون که توسط پزشک تجویز می شود ، همگی نقش بسیار مهمی در کنترل و درمان تری گلیسرید بالا دارند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین
رامین
9 ماه قبل

جامع و روشنگر. ممنون