آیا دیابت نوع یک خطرناک است ؟

دیابت نوع 1 یک بیماری مادام العمر است یعنی اگر فردی به آن مبتلا شود تا آخر عمر باید تحت درمان باشد و انسولین دریافت کند . چون در این بیماری بدن انسولین کافی تولید نمی کند و به همین دلیل سطح قند خون بالا باقی می ماند و فرد مبتلا باید برای مدیریت قند خون خود انسولین دریافت کند .

سن ابتلا به دیابت نوع یک

سن ابتلا به دیابت نوع یکدیابت نوع یک بیشتر در کودکان ، نوجوانان و افراد زیر ۳۰ سال بروز می کند . در این نوع دیابت چون سیستم دفاعی بدن به دلایل ناشناخته به سلول‌های تولید انسولین حمله می‌کنند فرد دیابتی دیگر قادر به تولید انسولین نیست . این نوع دیابت قابل پیشگیری نیست و  حدود ۵ تا ۱۰ درصد از دیابتی‌ها را تشکیل می دهد .

هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد . با این حال ، با کمک پزشکی ، افراد می توانند این بیماری را مدیریت کنند و زندگی کامل و فعالی داشته باشند.

در این مقاله به بررسی علل ، نحوه مدیریت آن و نحوه تشخیص علائم می پردازیم .

دیابت نوع یک چیست ؟

انسولیندیابت زمانی رخ می دهد که به سلول های بتا در لوزالمعده آسیب می رسد به این معنی است که بدن فرد دیگر نمی تواند انسولین کافی تولید کند . انسولین هورمونی است که بدن برای مدیریت سطح گلوکز یا قند خون به آن نیاز دارد .

دیابت نوع یک به احتمال زیاد در اثر واکنش سیستم ایمنی ایجاد می شود . این واکنش باعث می‌شود بدن به سلول‌های بتای تولیدکننده انسولین خود در پانکراس حمله کند. همانطور که اشاره شد این بیماری معمولاً برای اولین بار در کودکان و بزرگسالان جوان ظاهر می شود ، اما می تواند در هر سنی ظاهر شود .

انسولین مانند یک کلید می ماند که قفل سلول را باز می کند و گلوکز غذا را قادر می سازد تا برای تولید انرژی وارد سلول های بدن شود . اگر گلوکز نتواند وارد این سلول‌ها شود ، قند بیش از حد در خون تجمع می‌یابد ، این علامت به عنوان هیپرگلیسمی شناخته می‌شود. در نهایت باعث آسیب به کل بدن می شود .

علاوه بر این ، چون سلول های فرد گلوکز کافی برای عملکرد صحیح ندارند ، این وضعیت می تواند منجر به خستگی و سایر مسائل شود .

دقت کنید که انتخاب سبک زندگی ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند ، اما نمی تواند از دیابت نوع 1 جلوگیری کند. همچنین در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد ، اما راه هایی برای مدیریت این بیماری وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم .

علائم دیابت نوع 1

افزایش گرسنگی و تشنگی در دیابت نوع 1علائم دیابت نوع یک معمولاً طی چند روز تا چند هفته ظاهر می شود . آنها عبارتند از :

  • افزایش گرسنگی و تشنگی
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • خستگی و بی حالی
  • کاهش وزن بدون محرک یا علت آشکار

هر کسی که این علائم را تجربه می کند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند .

در هر 3 کودک 1 کودک ، اولین علائم ، کتواسیدوز دیابتی (DKA) خواهد بود. این یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی است که در آن کتون های زیادی در بدن گردش می کنند و منجر به اسیدوز می شوند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد .

علائم عبارتند از :

  • بوی میوه در نفس
  • پوست خشک یا برافروخته
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد شکم
  • مشکل تنفس
  • سردرگمی و مشکل در تمرکز

با گذشت زمان ، طیف وسیعی از عوارض ممکن است ایجاد شود که منجر به بروز علائم مختلف دیگری شود .

فاز ماه عسل چیست ؟

هنگامی که دیابت نوع 1 در یک فرد برای اولین بار تشخیص داده می شود ، بدن او ممکن است برای مدتی به تولید انسولین ادامه دهد .

در این مدت ، سطح انسولین می تواند نوسان داشته باشد . این افراد ممکن است برای حفظ تعادل در سطح گلوکز خون خود به تزریق انسولین کمتری نیاز داشته باشند که پزشکان از آن به عنوان مرحله ماه عسل یاد می کنند .

از آنجایی که فرد دوزهای انسولین خود را تغییر می دهد ، به نظر می رسد که حال فرد در حال بهبود است . با این حال ، بعید است که چنین باشد .

افراد نباید در این مرحله درمان را رها کنند و باید ارتباط با پزشک و تیم درمان را ادامه دهند و در این مدت از برنامه درمانی توصیه شده پیروی کنند .

عوارض بیماری

رتینوپاتی مدیریت دیابت نوع 1 می تواند به کاهش خطر بروز عوارض مختلف کمک کند .

این عوارض شامل :

  • رتینوپاتی دیابتی ، که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود .
  • نوروپاتی دیابتی که بر عملکرد عصبی تأثیر می گذارد.
  • مشکلات در بهبود زخم ها ، به خصوص که مشکلات عصبی می تواند تشخیص زود هنگام زخم را به تاخیر بیندازد.
  • نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیه) ، که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.
  • بیماری های قلبی عروقی ، حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری های عروق محیطی
  • مشکلات دندانی ، از جمله از دست دادن دندان و بیماری های لثه
  • مشکلات روانی ، مانند افسردگی

پیروی از برنامه درمانی می تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند .

آیا دیابت نوع یک درمان می شود ؟

تزریق انسولین و درمان دیابت نوع 1در حال حاضر هیچ درمان قطعی به معنای از بین رفتن بیماری برای دیابت نوع 1 وجود ندارد . درمان اصلی دیابت نوع 1 انسولین است که بیماران می توانند آن را با استفاده از روش های مختلف استفاده کنند :

  • یک سوزن و سرنگ
  • یک قلم انسولین
  • یک پمپ انسولین

اگر انسولین به طور کامل سطح گلوکز را کنترل نکند ، برخی از افراد ممکن است به واسطه‌ای اضافی نیاز داشته باشند ، مانند پراملینتاید Pramlintide (Symlin) ، که به مدیریت سطح گلوکز بعد از غذا خوردن کمک می‌کند .

یک پزشک بهترین گزینه درمان برای هر فرد را توصیه می کند .

علت ابتلا به دیابت نوع 1 چیست ؟

پانکراس یا لوزالمعدهآیا دیابت نوع 1 ارثی است ؟ کارشناسان هنوز دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث دیابت نوع 1 می شود . علت ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی باشد ، زیرا می تواند در خانواده هایی که سابقه این بیماری وجود داشته ایجاد شود .

همچنین ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض ویروس ها ایجاد شود . همانطور که سیستم ایمنی بدن با ویروس مبارزه می کند ، میتواند به اشتباه علیه سلول های سالم خود ، که در این مورد ، سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس است حمله کند و فرد را مبتلا به این بیماری کند .

برخی از تحقیقات اشاره دارند که قرار گرفتن در معرض سموم محیطی یا برخی عوامل غذایی هم شاید بتواند منجر به بروز این بیماری شود ، اما همچنان شواهد کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد .

از کجا بفهمیم دیابت نوع یک داریم یا دیابت نوع دو ؟

از کجا بفهمیم دیابت نوع یک داریم یا دیابت نوع دو ؟اگر فرد علائمی داشته باشد که ممکن است نشان دهنده دیابت نوع 1 باشد ، پزشک برای تشخیص ابتدا برایش آزمایش خون را انجام می دهد .

یک آزمایش تصادفی از گلوکز پلاسما می تواند سطح گلوکز خون را در یک زمان خاص مشخص کند . همچنین آزمایش A1C که سطح گلوکز خون را در 3 ماه گذشته اندازه گیری می کند، می تواند نشان دهد که چه مدت قند خون فرد در سطوح بالا بوده است .

این آزمایش‌ها می‌توانند وجود دیابت را نشان دهند ، اما فرد برای تشخیص این مساله که دیایتش نوع ۱ یا ۲ است به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد .

متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است یک آزمایش خون برای جستجوی اتو آنتی بادی هایی که در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شایع تر از نوع 2 هستند ، انجام دهند .

آیا دیابت نوع 1 خطرناک است ؟

کتو اسیدوز دیابتیفرد مبتلا به دیابت نوع 1 درمان نشده در معرض خطر ابتلا به DKA (  کتو اسیدوز دیابتی ) است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد .

همچنین از خطرات این بیماری ، افت قند خون است که از شایع ترین و جدی ترین عوارض انسولین درمانی در دیابت نوع 1 محسوب می شود و زمانی اتفاق می افتد که فرد  انسولین بیش از حد مصرف کند ، در این عارضه که با نام هیپوگلیسمی نیز شناخته می شود قند خون فرد به شدت پایین می آید . علائم آن شامل :

  • گیجی
  • خستگی
  • تشنج
  • کما
  • در برخی موارد مرگ است

همچنین در درازمدت ، فرد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر عوارض بیشتری است که می‌تواند بر سیستم عصبی ، سلامت قلب و عروق و سایر سیستم‌های بدن تأثیر بگذارد که برخی از این موارد می تواند تهدید کننده زندگی فرد مبتلا باشد .

در ارتباط بودن با تیم پزشکی و پیروی از یک برنامه درمانی می تواند به کاهش خطرات ناشی از دیابت نوع 1 کمک کند .

چشم انداز

قبل از کشف انسولین ، یک فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می توانست انتظار داشته باشد که پس از بروز علائم اولیه تنها چند هفته یا چند ماه زنده بماند . اکنون ، با کمک پزشکی ، این امکان برای افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد که زندگی کامل و فعالی داشته باشند ، اگرچه ممکن است این بیماری امید به زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد .

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به طور متوسط ​​12 سال کمتر از افراد بدون این بیماری طول عمر خواهند داشت . با این حال ، این مساله برای همه صادق نخواهد بود . عوامل ژنتیکی و سایر عوامل می توانند بر شانس ابتلای فرد به عوارض خاص تأثیر بگذارند که مجموع این عوامل ممکن است در تعیین طول عمر فرد نقش داشته باشد .

یکی از عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی دیابت ، نوروپاتی است که به عنوان آسیب عصبی نیز شناخته می شود . نشانه‌ها ۱۵ تا ۲۰ سال پس از تشخیص دیابت به اوج خود می‌رسند . بر اساس برخی تحقیقات ، افرادی که تا این زمان دچار نوروپاتی نمی شوند ، به نظر می رسد شانس بیشتری برای زندگی در سنین بالاتر را دارند . خوشبختانه با ظهور اطلاعات جدید و گزینه های درمانی ، چشم انداز دیابت نوع 1 در حال بهبود است .

خلاصه

اگر دیابت نوع 1 دارید این بدین معنا است پانکراس شما انسولین تولید نمی کند یا انسولین بسیار کمی تولید می کند . انسولین به قند خون کمک می کند تا برای استفاده به عنوان انرژی وارد سلول های بدن شما شود . بدون انسولین ، قند خون نمی تواند وارد سلول ها شود و در جریان خون تجمع می یابد .

دیابت نوع 1در واقع  یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد . این مساله می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود که در صورت کنترل نشدن می تواند عواقب شدیدی داشته باشد .

علائم اولیه این بیماری شامل تکرر ادرار ، افزایش گرسنگی و تشنگی و تغییرات بینایی است ، اما کتو اسیدوز دیابتی نیز می تواند اولین نشانه باشد . با گذشت زمان ، ممکن است عوارضی برای فرد مبتلا ایجاد شود .

درمان با انسولین برای مدیریت دیابت و پیشگیری از عوارض ، ضروری است . با درمان مناسب ، فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می تواند زندگی کامل و فعالی داشته باشد .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها