چطور در ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی نشویم ؟

رفلاکس ، نفخ و آروغ زدن ، مشکل یبوست و احساس پری و سنگینی معده و … تنها بخشی از مشکلات گوارشی و ناراحتی های معده است که خیلی از افراد در ماه رمضان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند . علت اصلی این مشکلات عادات غذایی اشتباه در طی ساعاتی است که افراد روزه نیستند . این مشکلات گوارشی هم در افرادی که قبلاً سابقه مشکلات گوارشی داشته اند دیده می‌شود و هم در افراد سالم خود را نشان می‌دهد .

اما خبر خوب اینکه اگر شما در زمان روزه داری تغذیه صحیحی داشته باشید نه تنها دچار مشکلات گوارشی نمی شوید بلکه دستگاه گوارش شما در این ماه استراحت کرده و خیلی از مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا ، دیابت ، کلسترول و اضافه وزن تان نیز بهبود می یابد .

پرخوری عامل اصلی مشکلات گوارشی در ماه رمضان

افطار کردن در ماه رمضانزمانی که شما حجم زیادی از مواد غذایی را در یک وعده استفاده می کنید به دلیل محدود بودن شیره های گوارشی غذا مدت زمان بیشتری در معده می ماند و این امر منجر به افزایش فشار داخل معده ، احساس ترش کردن و سنگینی در معده خواهد شد .

در هنگام افطار و پس از چندین ساعت روزه داری معده شما خالی است و طبیعی است که دیدن انواع خوراکی های خوشمزه ورنگارنگ شما را وسوسه کند که ظرف غذایتان را پر از انواع خوراکی و غذاهای خوشمزه کنید . اما برای اینکه دچار مشکلات گوارشی در ماه رمضان نشوید باید حواستان به ظرفیت معده تان باشد و تا احساس سیری کردید دست از خوردن غذا بکشید .

بهتر است روزه خود را ابتدا با خرما باز کرده و بعد خوردن یک لیوان شیر یا چای کمرنگ و کمی سوپ هم به بدنتان آبرسانی می کند و هم احساس گرسنگی شما را از بین می برد . اگر شما در وعده افطار کمتر غذا بخورید و از غذاهای سالم تر استفاده کنید مسلما کمتر دچار مشکلات گوارشی خواهید شد .

نکته : حتماً بین وعده افطار و شام خود ۲ تا ۳ ساعت فاصله بگذارید و بعد شام سبک میل کنید .

تند تند غذا نخورید و غذایتان را خوب بجوید

تند تند غذا نخورید و غذایتان را خوب بجویدمتاسفانه یکی از دلایل مشکلات گوارشی در ماه رمضان گرسنگی زیاد و بعد به دنبال آن کشیدن حجم زیادی غذا در ظرف غذا و سریع غذا خوردن و پرخوری است . سعی کنید از اول مقدار کمی غذا در ظرف غذایتان بریزید و آن را با توجه و به آرامی میل کنید .

آهسته غذا خوردن باعث ترشح بیشتر هورمون سیری می شود . مغز شما ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا سیگنال‌های سیری را دریافت کند . آهسته غذا خوردن می‌تواند جلوی پرخوری و مشکلات گوارشی ناشی از آن را در ماه رمضان بگیرد .

برای اینکه آهسته غذا بخورید می توانید از چنگال برای غذا خوردن استفاده کنید ، همینطور استفاده از انواع سالاد و سبزیجات در کنار غذا علاوه بر اینکه فیبر کافی به بدن شما می رساند ، چون به جویدن بیشتری نیاز دارد می تواند به شما کمک کند که زمان بیشتری را به غذا خوردن خود اختصاص دهید و آهسته تر غذا بخورید .

کمتر از غذاهای سرخ کرده و پر چرب و پر ادویه استفاده کنید

غذاهای سرخ کرده و پر چرب و پر ادویهخوردن غذاهای پر ادویه در ماه رمضان به خصوص در افرادی که سابقه ناراحتی های گوارشی مثل سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) ایا رفلاکس دارند می تواند باعث تشدید علائم شان شود . بنابراین اگر با خوردن غذاهای پر ادویه دچار مشکلات گوارشی می شوید سعی کنید در ماه رمضان از این نوع غذاها کمتر استفاده کنید .

همچنین مصرف غذاهای پر چرب و سرخ کرده در این ماه توصیه نمی‌شود . زیرا این غذا ها می‌تواند باعث کند شدن عملکرد معده و هضم آهسته مواد غذایی شود و عوارض گوارشی و ناراحتی های معده را تشدید می کند . ضمن اینکه غذاهای سرخ کرده معمولاً فیبر کمی هم دارند و مصرف زیاد آنها مشکل یبوست را نیز تشدید می‌کند .

برای پیشگیری از عوارض گوارشی هیچگاه بلافاصله بعد از غذا خوردن نخوابید

بلافاصله خوابیدن بعد غذا و ناراحتی های گوارشی در ماه رمضانمعمولا اکثر افراد بعد از غذا خوردن احساس خواب آلودگی پیدا می کنند ، اما خوابیدن بلافاصله بعد غذا عادت اشتباهی است که می‌تواند باعث ایجاد عوارض و مشکلات گوارشی و مشکلات معده در افراد در ماه رمضان شود . با دراز کشیدن و خوابیدن بعد از غذا اسید معده به سمت مری کشیده شده و می تواند شما را دچار مشکل رفلاکس کند .

ضمن اینکه اگر سریع بعد از غذا بخوابید عملیات هضم و گوارش غذا در زمان خواب اتفاق می افتاد که می تواند روی کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد . این عمل نه تنها باعث تشدید مشکلات گوارشی در ماه رمضان می شود بلکه چون جلوی فعالیت بدنی و کالری سوزی بعد از غذا را از شما می‌گیرد ، بدین ترتیب می‌تواند منجر به اضافه وزن شما بعد از ماه رمضان شود .

برای پیشگیری از ناراحتی‌های گوارشی در ماه رمضان نوشیدنی‌های کافئین‌دار را فراموش کنید

برای پیشگیری از ناراحتی‌های گوارشی در ماه رمضان نوشیدنی‌های کافئین‌دار را فراموش کنیدهرگز روزه ی خود را با قهوه افطار نکنید این کار باعث آسیب جدی به معده خالی شما خواهد شد . کافئین موجود در قهوه ، چای پررنگ و نوشیدنی‌های کافئین‌دار منجر به تشدید انقباضات دستگاه گوارش می شود و ۶۰ درصد بیشتر از آب روده بزرگ را تحریک می‌کند .

همچنین کافئین باعث افزایش ترشح اسید معده می شود . بنابر این اگر معده حساسی دارید بهتر است در ماه رمضان این نوع نوشیدنی ها را کنار بگذارید و یا مصرف آن را کمتر کنید . علاوه بر این نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار باعث دفع آب بیشتر از بدن شده و می تواند در طول روز باعث احساس تشنگی بیشتر در شما شود .

با این راهکارها جلوی یبوست را در ماه رمضان بگیرید

با این راهکارها جلوی یبوست را در ماه رمضان بگیریدیکی از مشکلات گوارشی در ماه رمضان مشکل یبوست است . در این ماه به علت تغییر الگوی وعده های غذایی ، تغییر زمان خواب ، کم آبی بدن و کم تحرکی ، یبوست بیشتر دیده می شود و افراد بیشتر دچار این مشکل می شوند .

سعی کنید در فاصله افطار تا سحر با مصرف مقدار کافی منابع فیبر غذایی مثل انواع سالاد و میوه ها ، انجیر و آلو خشک خیسانده شده ، مصرف کم نوشیدنی های کافئین دار و افزایش فعالیت بدنی و نوشیدن آب کافی ( ۷ تا ۸ لیوان در روز ) از کاهش حرکات روده پیشگیری کرده و به این ترتیب مانع بروز یبوست شوید .

همچنین استفاده از مواد غذایی یا نوشیدنی های ملین به شما کمک می کند تا کمتر دچار مشکل یبوست در ماه رمضان شوید .

معرفی چند نوع نوشیدنی ضد یبوست در ماه رمضان

  1. معرفی چند نوع نوشیدنی ضد یبوست در ماه رمضانگلاب و برگ گل محمدی ملین هستند شبها قبل از خواب نصف استکان گلاب میل کنید .
  2. یک قاشق غذاخوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب گرم ریخته و به آن مقداری گلاب اضافه کنید . این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از وعده سحر میل کنید .
  3. چند عدد آلو یا انجیر خشک را از شب قبل در یک لیوان آب خیس کرده و مقداری گلاب به آن اضافه کنید ، صبح ناشتا نیم ساعت قبل از وعده سحری این نوشیدنی ملین را میل کنید .
  4. به طور کلی اضافه کردن انواع دانه های لعاب دار مثل تخم ریحان ، اسفرزه ، بارهنگ ، دانه چیا و تخم شربتی به آب گرم و نوشیدن آن در وعده افطار و سحر علاوه بر اینکه به رفع یبوست کمک می‌کند ، به دلیل اینکه آب را به تدریج در طول روز در بدن شما آزاد می‌کند می‌تواند به کاهش حس تشنگی در طول روزه داری نیز کمک کند .

هنگام افطار به یکباره آب و مایعات زیادی ننوشید

موقع افطار به یکباره زیاد آب ننوشیدنوشیدن مایعات و آب زیاد موقع افطار باعث رقیق شدن شیره های گوارشی شده و شما را دچار ناراحتی های گوارشی و مشکلات معده در ماه رمضان می کند .

در زمان افطار از نوشیدن آب سرد ، مایعات خیلی داغ ، نوشابه های گازدار و کافئین دار پرهیز کنید و کمبود آب بدن خود را با نوشیدن مایعات کافی و سالم و به تدریج از زمان افطار تا موقع خواب جبران کنید .

نکته : نوشیدن حجم زیادی از مایعات علاوه بر ایجاد عوارض گوارشی ، نمی‌تواند کم آبی بدن شما را جبران کند .

چون بلافاصله بعد از نوشیدن زیاد مایعات به یکباره نیاز به سرویس بهداشتی پیدا می کنید و آب نوشیده شده از بدن شما دفع می شود . پس به تدریج مایعات را به بدن خود برسانید .

آیا روزه گرفتن می تواند باعث ایجاد زخم معده شود ؟

آیا روزه گرفتن می تواند باعث ایجاد زخم معده شود ؟به صورت کلی روزه داری باعث ایجاد زخم معده یا سایر زخم های گوارشی در افراد سالم نمی‌شود ، اما در افرادی که سابقه زخم های گوارشی را داشته اند و هنوز هم زخم ها به خوبی درمان نشده اند ، در صورت عدم درمان و بهبودی کامل زخم ، روزه می تواند باعث عود مجدد زخم های گوارشی در این افراد شود .

بنابراین روزه‌داری در افراد مبتلا به زخم های گوارشی فعال توصیه نمی شود .

البته در افرادی که قبلا دچار زخم معده یا سایر زخم های گوارشی بوده اند و در حال حاضر این زخم ها در آن ها فعال نیست ، به صلاحدید پزشک و با تجویز داروهای آنتی اسید می توانند روزه بگیرند .

آیا افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می توانند روزه بگیرند ؟

آیا افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می توانند روزه بگیرند ؟سندروم روده تحریک پذیر یک نوع ناراحتی گوارشی است که با علائمی مانند نفخ ، درد شکمی ، اسهال و یبوست خود را نشان می دهد .

به طور کلی افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند بدون هیچ مشکلی روزه بگیرند و اتفاقاً روزه داری در ماه رمضان عوارض و علائم گوارشی آنها را کمتر نیز می کند .

فقط اگر شما به این مشکل مبتلا هستید باید توجه داشته باشید که از مصرف مواد غذایی که قبلاً با خوردن آن‌ها دچار علایم گوارشی می شدید در ماه رمضان نیز پرهیز کنید . همچنین نوشیدن چای پررنگ ، قهوه و استعمال سیگار برای شما در ماه رمضان بسیار مضر است .

آیا افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می توانند روزه بگیرند ؟

آیا افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می توانند روزه بگیرند ؟طبق تحقیقات روزه داری در ماه رمضان در افراد سالم خطر سنگ کیسه صفرا را افزایش نمی دهد اما در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا گرسنگی های طولانی و کاهش شدید مصرف مواد غذایی و مایعات در ماه رمضان می تواند سبب کاهش عملکرد کیسه صفرا شده و خطر سنگ صفرا را افزایش دهد .

بنابراین اگر مشکل سنگ کیسه صفرا دارید حتما قبل از روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنید . البته با صلاحدید پزشک اگر برخی نکات تغذیه ای را رعایت کنید مثلاً از مصرف غذاهای پرحجم و پرچرب بپرهیزید و مقدار کافی مایعات در فاصله افطار تا سحر استفاده کنید شما هم می توانید روزه بگیرید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها