چه غذاهایی باعث کاهش و یا افزایش اسید معده می شوند ؟

افزایش اسید معده می تواند یک حالت ناراحت کننده باشد که به دنبال مصرف یکسری غذاهای خاص و یا در نتیجه عادات غذایی غلط به وجود می آید و معمولاً با علامت رفلاکس اسید همراه است . در این وضعیت اسید معده از معده به مری وارد شده و باعث تحریک آستر مری می شود .

خوشبختانه ، با توجه هرچه بیشتر به نوع غذاهایی که استفاده می کنید و مصرف برخی داروها مطابق دستور پزشک می توانید تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنید .

استفاده از برخی مواد غذایی می تواند باعث کاهش اسید معده شوند و اضافه کردن آنها به برنامه غذایی روزانه تان ، می تواند  تا حد زیادی حال شما را خوب کند و منجر به کاهش علائم ناراحت کننده ناشی از زیادی اسید معده شود .

چه غذاهایی اسید معده را کاهش می دهند ؟

موز و کاهش اسید معده

غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند اسید معده را خنثی کند و از ترشح بیش از حد آن جلوگیری کند . ممکن است بخش زیادی از این مواد غذایی را تا به حال به صورت روتین در برنامه غذایی خود استفاده می کردید . با این وجود ، ممکن است غذاهای خاص دیگری هم وجود داشته باشد که قبلاً آنها را در نظر نگرفته اید که مصرف آنها می تواند در بروز هرگونه علائم ناشی از افزایش اسید معده به شما کمک کند.

طبق گزارش AARP ، غذاهای مفید در یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش اسید معده شامل موارد زیر است :

  • موز : به عنوان یک میوه قلیایی طبقه بندی می شود . موز یک میوه ای عالی برای متعادل کردن سطح اسیدیته گوارشی است . علاوه بر این ، یک عارضه جانبی مشترک در زمانی که اسید معده بالاست ، مساله رفلاکس اسید است که در اثر آزاد شدن اسید از معده به مری ایجاد می شود . موز با پوشش دادن بافت مری از آزار دیدن مری توسط اسید معده محافظت می کند . موز همچنین سرشار از فیبر محلولی به نام پکتین است که به حرکت سریع غذا از معده و هضم سریعتر غذا کمک می کند . بنابراین اسید کمتری توسط معده ترشح می شود .
  • ماست : این فرآورده لبنی خاص ، مشابه موزخاصیت تسکین دهنده معده ، را فراهم می کند. ماست همچنین به دلیل داشتن محتوای پروبیوتیکی بالا ، برای سلامتی بدن بسیار مناسب است. پروبیوتیک ها به طور طبیعی در دستگاه گوارش یافت می شوند و اغلب به آنها “باکتری خوب” نیز گفته می شود. با دریافت آنها نه تنها از سلامتی گوارشی بهره مند می شوید بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز می شوند.
  • سبزیجات سبز : بسیاری از سبزیجات سبز به عنوان به عنوان مواد غذایی قلیایی طبقه بندی می شوند بنابراین به تعادل سطح اسید معده کمک می کنند . قلیایی ترین آنها جوانه های مارچوبه ، اسفناج ، کلم و بروکسل است که همگی در تعادل اسید معده تا حد قابل توجهی نقش دارند. علاوه بر خاصیت قلیایی آنها ، این سبزیجات از نظر چربی و قند کم هم در اولویت مصرف هستند ، زیرا مصرف مواد غذایی با قند و چربی زیاد منجر به تشدید و افزایش اسید معده می شوند .

چه غذاهایی باعث افزایش اسید معده می شوند ؟

چه غذاهایی باعث افزایش اسید معده می شوند ؟

خوردن غذاهای با اسیدیته پایین مطمئناً بخشی از رژیم غذایی مناسب برای کاهش اسید معده است ، اما غذاهای زیادی نیز وجود دارند که در زمان افزایش اسید معده باید از آنها نیز پرهیز کنید. بنابراین هنگام تلاش برای کاهش اسید معده ، همچنان که مصرف غذاهای مفید را افزایش می دهید باید از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنید :

  • قهوه و چای : نوشیدنی های کافئین دار ، گرچه بعضا گفته می شود حرکات روده را تقویت می کنند ، اما به همان روشی که فیبر انجام می دهد عمل نمی کنند. آنها در واقع اسید موجود در معده را تشدید می کنند ، که این امر می تواند منجر به رفلاکس اسید یا درد معده شود . به جای نوشیدنی های کافئین دار می توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید که باعث التیام و آرامش معده می شود .
  • نوشیدنی های گازدار : حباب موجود در نوشیدنی های گازدار به طور مشابه در هر بار مصرف در معده گسترش می یابد و می تواند فشار زیادی روی معده ایجاد کند . این فشار باعث می شود روند هضم بسیار کندتر شود و بنابراین اسید اضافی تولید می شود که می تواند باعث ناراحتی یا ریفلاکس اسید شود .
  • شکلات : شکلات نیز مانند قهوه و چای حاوی مقادیر زیادی کافئین است که می تواند باعث افزایش اسید معده شود. علاوه بر کافئین ، شکلات حاوی چربی و کاکائو نیز می باشد که منجر به افزایش اسیدیته  در بدن و معده می شوند . بنابراین مصرف شکلات یکی از بدترین غذاها در هنگام افزایش ترشح اسید معده می باشد .
  • نعناع : غالباً به عنوان آرامبخش معده تبلیغ می شود ، اما در زمان افزایش اسید معده اینگونه آرامبخش نیست. بنابراین اگر از اسید معده زیاد رنج می برید ، از مصرف نعناع خودداری کنید .
  • مرکبات :  انواع مرکبات جزو میوه های اسیدی هستند ، اما بدترین آنها برای افزایش اسیدیته معده ، گریپ فروت و پرتقال هستند . علیرغم داشتن میزان بالای انواع ویتامین ها از جمله ویتامین C ، مرکبات به دلیل تاثیر خود در تشدید اسید معده مشهور هستند و بنابراین باید از مصرف آنها خودداری کرد .

گوجه فرنگی و افزایش اسید معده

  • گوجه فرنگی : مشابه مرکبات ، گوجه فرنگی هم به طور طبیعی دارای خاصیت اسیدی است ، بنابراین نباید در رژیم غذایی کاهش اسید معده قرار گیرد . بنابراین اگر این مشکل را دارید خوردن غذاهای حاوی گوجه فرنگی  و رب گوجه فرنگی همچنین استفاده از سس اسپاگتی و کچاپ برای شما مضر است .
  • الکل : همراه با اثرات منفی بی شماری که الکل بر بدن دارد ، به طور شدیدی باعث افزایش تولید اسید معده نیز می شود . بنابراین اگر با مشکل افزایش اسید معده مواجه هستید مصرف الکل برای شما سم است .
  • غذاهای سرخ شده :  یکی از بدترین غذاها برای ترشح بیش از حد اسید معده استفاده بی رویه از غذاهای سرخ شده می باشد . به جای استفاده از سیب زمینی سرخ کرده ، کتلت ، مرغ سرخ شده و … غذاهای سالم تری را برای آرامش معده خود انتخاب کنید . بسیاری از این غذاها را می توانید به شکل سالمتری مانند پختن یا کباب کردن آماده کنید و از خوردن آن بدون اذیت شدن لذت ببرید .

غذاهای سرخ شده و افزایش رفلاکس

  • خوردن غذاهای چرب : مصرف غذاهای پر چرب ، باعث شل شدن اسفنکتر مری شده و بدین ترتیب باعث برگشت اسید بیشتری از معده به مری می شوند .
  • مصر زیاد تخم مرغ و گوشت : تحقیقات نشان داده اند که مصرف زیاد گوشت و تخم مرغ نیز می تواند به افزایش اسید معده و ریفلاکس اسید کمک کند . همچنین التهاب مری ناشی از رفلاکس اسید معده در گوشت خواران دو برابر بیشتر از کسانی که از رژیم های گیاهخواری استفاده می کنند .
  • مصرف غذا و تنقلات در اواخر شب :  استفاده از غذا در اواخر شب و نزدیک زمان خواب باعث تشدید علائم گوارشی و افزایش اسید معده و رفلاکس می شود . بنابراین سعی کنید حداقل 3 ساعت بین غذا خوردن و زمان خوابیدن تان فاصله بیندازید .

علائم ناشی از افزایش اسید معده و روش های مقابله با آن

مشکل معده

رایج ترین علامتی که افزایش بیش از حد اسید معده به عنوان یک علامت جسمی از خود بروز می دهد ،  ریفلاکس اسید است که به عنوان بیماری رفلاکس معده یا GERD شناخته می شود . بر اساس نظر کلینیک Cleveland این اتفاق زمانی می افتد که اسفنکتر پایین مری به درستی بسته نمی شود و اسید معده به جایی که نباید نشت می کند ، و این امر باعث ایجاد علائمی مانند احساس طعم ترش ناخوشایند در دهان ، سوزش ناراحت کننده در سر دل ، گلو و قفسه سینه شود و گاهی نیز این مشکل ممکن است منجر به استفراغ گردد .

خوردن غذا قبل از زمان خواب ، پوشیدن لباس های تنگ در اطراف ناحیه کمر ،انتخاب سبک زندگی غلط مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز می تواند باعث افزایش اسید معده شود .

علائم  این مشکل را می توان از طریق اصلاح الگوی زندگی و رعایت یک رژیم غذایی مناسب و حفظ آرامش در طی زندگی روزمره تا حد زیادی کم کرد . انتشارات سلامتی هاروارد خاطرنشان می کند که با ایجاد یکسری تغییرات در شیوه زندگی مثل ایجاد تغییراتی در نوع نشستن در هنگام غذا خوردن (مانند غذا خوردن به حالت صاف و قوز نکرده به منظور نگه داشتن اسید در معده و جلوگیری از نشت آن به مری ) و همچنین کاهش وزن – با کاهش فشار به معده ، می توان علائم ناشی از افزایش اسید معده را کاهش داد .

حتی  نوع قرار گیری وضعیت سر هنگام خواب نیز می تواند بر دستگاه گوارش و جریان اسید بین معده و مری تأثیر بگذارد. توصیه می شود که اگر ریفلاکس اسید دارید ، سعی کنید زیر سر خود را 15 تا 20 سانتی متر بالا بیاورید .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها