آنچه باید در مورد فشار خون بالا در یائسگی بدانید

فشار خون بالا یا پر فشار خون زمانی اتفاق می افتد که نیروی جریان خون در رگ های خونی به طور منظم بیش از حد طبیعی بالا باشد . یائسگی نیز زمانی اتفاق می افتد که خانم ها دیگر دچار سیکل قاعدگی نمی شوند . این یک بخش طبیعی از پیری است و زمانی شروع می شود که سطح استروژن فرد شروع به کم شدن می کند .

نه فشار خون بالا و نه یائسگی هیچ کدام بیماری نیستند . با این حال ، هر دو خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهند . یائسگی همچنین خطر ابتلای خانم ها به فشار خون بالا را افزایش می دهد .

در این مقاله ارتباط بین فشار خون بالا و یائسگی را برایتان تشریح می کنم و اطلاعاتی در مورد نحوه پیشگیری و درمان فشار خون بالا به شما ارائه می دهم .

رابطه فشار خون با یائسگی چیست ؟

رابطه فشار خون با یائسگی چیست ؟

مردم اغلب فکر می کنند فشار خون بالا عمدتاً مردان را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما این فرضیه نادرست است . طبق گزارش انجمن قلب آمریکا ، زنان تقریباً 52 درصد از مرگ و میرهای ناشی از فشار خون بالا را تشکیل می دهند .

فشار خون افراد اغلب با افزایش سن افزایش می یابد. با بالا رفتن سن ، خانم ها دچار یائسگی هم می شوند و ارتباط قطعی بین افزایش فشار خون و تغییراتی که بدن یک خانم در هنگام یائسگی به وجود می آید وجود دارد .

فشار خون در دوران پیش از یائسگی و یائسگی چگونه تغییر می کند ؟

یک فرد ممکن است در طول مراحل مختلف یائسگی ، از جمله در دوران پیش از یائسگی و یائسگی و پس از یائسگی ، تغییرات فشار خون را تجربه کند .

قبل از یائسگی

قبل از یائسگی زمانی است که بدن فرد شروع به وارد شدن به دوران یائسگی می کند . شیوع فشار خون بالا در افراد یائسه بیشتر از افراد قبل از یائسگی است . با این حال ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که فشار خون بین خانم هایی که دچار یائسگی زودرس می شوند و یا دچار یائسگی دیررس می شوند تفاوت معناداری دارد و شیوع فشار خون بالا هر چه یک زن زودتر در دوران پیش از یائسگی خود قرار  گیرد بیشتر می شود .

یائسگی زودرس

مطالعه‌ای در سال 2020 یک ارتباط بالقوه بین یائسگی زودرس و افزایش فشار خون را نشان می‌دهد . یائسگی زودرس یائسگی است که قبل از 40 سالگی یک خانم رخ می دهد . این مطالعه نشان می دهد که افرادی که یائسگی زودرس را تجربه کرده اند باید غربالگری بیشتری برای کنترل فشار خون خود انجام دهند .

یائسه شدن

خطر حمله قلبی بعد از یائسگی پنج برابر بیشتر از قبل از آن است و این مساله به احتمال زیاد به دلیل افزایش فشار خون خانم ها بعد از یائسه شدن است .

علت افزایش فشارخون بعد از یائسگی چیست ؟

استروژن و افزایش فشارخون بعد از یائسگی

خانم هایی که در دوران یائسگی هستند ، کاهش قابل توجهی در هورمون استروژن را تجربه می کنند . این هورمون تأثیر مفیدی بر فشار خون دارد .

اولاً، استروژن یک اثر گشادکنندگی روی عروق دارد ، به این معنی که با باز نگه داشتن رگ های خونی به تقویت جریان خون کمک می کند . ثانیاً ، استروژن به پایین نگه داشتن سطح کلسترول کمک می کند و بدین ترتیب به جلوگیری از باریک شدن و سخت شدن رگ ها به دلیل رسوبات یا پلاک های کلسترول نیز کمک می کند . به این ترتیب، فردی که در نتیجه یائسگی سطح استروژن پایینتری دارد ممکن است بیشتر در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون باشد .

افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند همچنین ممکن است افزایش وزن را تجربه کنند . اضافه وزن 20 پوند یا بیشتر ( بیش از 10 کیلو گرم ) می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد ، بنابراین یائسگی می تواند به طور ناخواسته به این خطر کمک کند .

بر اساس یک بررسی در سال 2014 ، برخی از مطالعات معتبر نشان داده‌اند که افرادی که یائسگی را تجربه کرده‌اند نسبت به افرادی که هنوز یائسه نشده‌اند نسبت به نمک حساس‌تر هستند بدین معنی که یا خوردن نمک بدن واکنش نشان داده و نمک اضافی احتباس مایعات را افزایش می دهد و این امر باعث افزایش فشار خون می شود .

برای پیشگیری از فشار خون بالا در یائسگی چه کار کنیم ؟

پیشگیری از فشار خون بالا در یائسگی

هیچ کاری نمی تواند برای جلوگیری از فشار خون بالا به طور کامل موثر باشد . با این حال انجام برخی اقدامات برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به فشار خون بالا می تواند کمک کننده باشد .

تغییرات سبک زندگی اقدام بسیار موثری است که افراد می توانند برای کمک به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام دهند . این اقدامات عبارتند از :

  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف الکل
  • کاهش مصرف کافئین
  • محدود کردن مصرف نمک به کمتر از 2.3 گرم در روز
  • سالم غذا خوردن
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن در محدوده نرمال

درمان فشارخون بالا در یائسگی

درمان فشارخون بالا در یائسگی

پزشکان می توانند از انواع داروها برای کنترل فشار خون بالا استفاده کنند . باید توجه داشت که درمانی که هر فرد دریافت می کند به نیازهای فردی او بستگی دارد . برخی از نمونه درمانها عبارتند از :

  • مهار کننده‌ های آنزیم مبدل آنژیوتانسین : این‌ داروها یک ماده شیمیایی را که باعث باریک شدن شریان‌ها می شود به نام آنژیوتانسین را مهار می‌کنند . این کار به رگ های خونی کمک می کند تا باز شوند و آرام شوند . این دارو همچنین می تواند دفع سدیم را از بدن افزایش دهد .
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II : این نوع داروها گیرنده های آنژیوتانسین را مسدود می کنند و به گشاد شدن عروق خونی کمک می کنند . طبق یک مطالعه در سال 2014، این نوع داروها همچنین می توانند دفع سدیم را افزایش دهند .
  • وازودیلاتورها : اینها ماهیچه‌های دیواره رگ‌های خونی را شل می‌کنند و به جریان خون اجازه می‌دهند که راحت‌تر جریان پیدا کند .
  • آگونیست های گیرنده آلفا-2 : این آگونیست ها باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و به دنبال آن منجر به کاهش فشار خون و ضربان قلب می شوند .
  • آلفا بلوکرها : این داروها مانع از سفت شدن دیواره رگ های خونی توسط هورمون نوراپی نفرین می شوند بنابراین به عروق اجازه می دهد گشاد بمانند . این مکانیسم به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون کمک می کند .
  • بتا بلوکرها : اینها عملکرد هورمون اپی نفرین را مسدود می کنند . در نتیجه ضربان قلب آهسته تر و با شدت کمتری انجام می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود .
  • بلوکرهای ترکیبی آلفا و بتا : این داروهای داخل وریدی برای افرادی است که دچار بحران فشار خون هستند . این اصطلاح پزشکی برای افزایش شدید فشار خون به کار برده می شود که می تواند منجر به سکته شود .
  • مسدود کننده های کانال کلسیم : این مسدود کننده ها از ورود کلسیم به سلول های قلب و عروق جلوگیری می کنند . از آنجایی که کلسیم باعث انقباض بیشتر قلب و عروق می شود ، مسدود کردن کلسیم باعث کاهش فشار خون می شود .
  • آگونیست‌های مرکزی : سیگنال‌های مغزی که ضربان قلب را افزایش می‌دهند و رگ‌های خونی را منقبض می‌کنند را مسدود می‌کنند .
  • مهارکننده‌های آدرنرژیک محیطی : این‌ داروها انتقال‌ دهنده‌های عصبی را در مغز مسدود می‌کنند که معمولاً عروق خونی را به انقباض تشویق می‌کنند .
  • دیورتیک ها : این داروها به کاهش احتباس آب در بدن کمک می کنند که اثر آن کاهش فشار خون است .

مدیریت فشار خون بالا در یائسگی

مدیریت فشار خون بالا در یائسگی

اقدامات زیادی وجود دارد که یک فرد می تواند برای مدیریت فشار خون خود و کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از فشار خون بالا انجام دهد . این اقدامات عبارتند از :

  • اعمال تغییرات در شیوه زندگی : افرادی که در معرض خطر افزایش ابتلا به فشار خون بالا هستند ممکن است از ایجاد برخی از تغییرات در سبک زندگی خود که در بالا  به آنها اشاره شد سود ببرند .
  • اندازه گیری منظم فشار خون : فشار خون بالا به طور معمول هیچ علامتی ایجاد نمی کند ، بنابراین تنها راه برای فرد برای تشخیص اینکه آیا آن را دارد یا نه ، اندازه گیری منظم فشار خون خود است . یک فرد می تواند با پزشک خود در مورد اندازه گیری فشار خون صحبت کند ، یا می تواند خودش یک دستگاه فشار سنج بخرد و فشار خون خود را در خانه چک کند . گزینه دوم ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند و یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند راحت تر باشد .
  • مصرف داروها طبق دستور پزشک : ضروری است که افراد مبتلا به فشار خون بالا هر دارویی را که پزشکشان تجویز کرده است ، مصرف کنند ، حتی اگر احساس خوبی داشته باشند . فشار خون بالا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند ، بنابراین فرد ممکن است تا زمانی که عارضه فشار خون بالا مانند سکته مغزی رخ دهد ، کاملاً احساس سلامتی داشته باشد .

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

افراد ، به ویژه افراد مسن ، باید به طور منظم توسط پزشک معاینه شوند . این معاینات می تواند تعداد زیادی از بیماری ها از جمله فشار خون بالا را بررسی کند .

افرادی که در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی قرار دارند ممکن است علائم مربوط به تغییرات هورمونی را تجربه کنند . اگر که به دنبال این تغییرات علائم ناخوشایند یا ناراحت کننده ای را تجربه می کنید حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید ، در این حالت پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش علائم و جلوگیری از عوارض احتمالی برای شما تجویز کند .

همچنین در صورت تپش قلب شما باید با پزشک خود تماس بگیرید . اگرچه اینها نشانه یائسگی هستند ، اما همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های تیروئید در افرادی که در حال یائسگی هستند نیز باشند .

نتیجه گیری

خانم هایی که یائسگی را تجربه کرده اند در مقایسه با افرادی که هنوز یائسه نشده اند بیشتر در معرض خطر افزایش فشار خون بالا هستند . این افزایش خطر در درجه اول به دلیل تغییرات هورمونی در بدن است که در حین و بعد از یائسگی رخ می دهد .

هیچ کاری نمی‌توان برای از بین بردن خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام داد . با این حال ، افراد می توانند برای حفظ فشار خون سالم ، شیوه زندگی خود را تغییر دهند . این روش ها شامل انجام ورزش منظم ، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف نمک ، کافئین و الکل است .

فشار خون بالا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند ، بنابراین تنها راهی که فرد می تواند بداند که به آن مبتلا است ، اندازه گیری منظم فشار خون است . فردی که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا به دلیل یائسگی است ، می تواند با پزشک خود در مورد نظارت منظم فشار خون صحبت کند . افرادی که قبلاً برایشان تشخیص فشار خون بالا داده شده است ، باید داروهایی را که پزشکشان تجویز می کند مصرف کنند تا از عوارضی مانند سکته مغزی جلوگیری کنند .

منبع :

medicalnewstoday.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها