علائم شایع و خطرناک رفلاکس معده چه هستند ؟

سوزش سردل و بازگشت اسید معده به مری علائم اصلی بیماری رفلاکس معده به مری ( GERD ) هستند. هر چند برخی از مردم مبتلا به رفلاکس ممکن است علامت سوزش سر دل را احساس نکنند.

سایر علائم ریفلاکس شامل احساس درد در قفسه سینه و  یا شکم، مشکل در بلع، سرفه خشک، خشونت صدا، حالت تهوع، استفراغ، بوی بد دهان، خس خس سینه و اختلالات خواب می باشد.

رفلاکس معده چیست ؟

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به طور مکرر به لوله‌ای که دهان و معده شما را به هم متصل می‌کند (مری) برمی‌گردد. این حرکت معکوس (ریفلاکس اسید) می تواند پوشش مری شما را تحریک کند. بسیاری از افراد هر از گاهی رفلاکس اسید را تجربه می کنند. با این حال، هنگامی که رفلاکس اسید به طور مکرر در طول زمان اتفاق می افتد، می تواند باعث GERD شود. اکثر مردم می توانند ناراحتی GERD را با تغییرات شیوه زندگی و داروها مدیریت کنند، البته در برخی موارد ممکن است برای کاهش علائم به عمل جراحی نیاز باشد.

دلایلی که می تواند علت رایج برای ایجاد بیماری رفلاکس اسید باشد عبارتند از :

  • خوردن وعده های غذایی بزرگ یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • خوردن یک وعده غذای سنگین و دراز کشیدن به پشت یا خم شدن در قسمت کمر
  • خوردن غذا نزدیک به زمان خواب
  • خوردن برخی غذاها مانند مرکبات، گوجه فرنگی، شکلات، نعناع، سیر، پیاز یا مصرف غذاهای تند یا پر چرب
  • نوشیدن برخی نوشیدنی ها مانند الکل، نوشابه های گازدار، قهوه یا چای
  • سیگار کشیدن
  • باردار بودن
  • مصرف برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن و برخی از داروهای شل کننده عضلانی یا داروهای فشار خون

علائم شایع و خطرناک رفلاکس معده چه هستند ؟

اگر GERD دارید، ممکن است بعضی یا همه این علائم را به صورت مکرر تجربه کنید، به نشانه های عجیب رفلاکس معده دقت کنید، رفلاکس درمان نشده یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان مری است. بنابراین شناخت علائم این بیماری و درمان سریع آن بسیار مهم است که در این مقاله در ادامه به بررسی آنها می پردازیم :

رفلاکس اسید و احساس سوزش و درد در قسمت قفسه سینه

ممکن است به دنبال ریفلاکس اسید احساس سوزش را در قسمت قفسه سینه و یا شکم خود داشته باشید و یا ممکن است احساس کنید اسید معده و یا هر غذایی که خورده اید، پشت گلوی شما جمع شده است. این به این دلیل است که دریچه بین معده و مری به درستی بسته نمی شود و اجازه می دهد محتویات معده شما در جهت اشتباه حرکت کند و به سمت دهان شما بیاید.

احساس سوزش و درد در قسمت قفسه سینه

درد قفسه سینه به دنبال رفلاکس هم معمولا از پشت قفسه سینه یا جناغ سینه شما (درد پشت) شروع می شود و ممکن است به قسمت گلو یا پشتتان منتشر شود. شما ممکن است احساس درد را در قسمت فوقانی یا وسط شکم خود نیز احساس کنید. این درد معمولا بلافاصله پس از غذا رخ می دهد و ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

به یاد داشته باشید گاهی اوقات درد ناشی از حمله قلبی با درد سوزش  GERD یا رفلاکس اشتباه گرفته می شود. بنابراین در صورتی که در مورد منشا درد قفسه سینه تان شک و تردید دارید حتما برای تشخیص علت اصلی به پزشک مراجعه کنید.

علائم رفلاکس معده در گلو از خشونت صدا تا علائم سرماخوردگی

التهاب ناشی از رفلاکس اسید معده به گلو می تواند منجر به خشونت صدا یا لارنژیت و التهاب حنجره شود، این حالت بیشتر صبح ها اتفاق می افتد. همچنین ممکن است به دلیل رفلاکس معده، فرد دچار گلودرد های تکرار شونده همراه با علائم سرماخوردگی و گاهی اوقات هم دچار احتقان و یا گرفتگی بینی شود.

مطالعات متعدد نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین GERD و آسم، سرفه مزمن و سایر بیماری های ریوی وجود دارد.

یکی از علائم خطرناک رفلاکس معده مشکلات بلع هستند

مسائل مربوط به بلع یا همان دیسفاژی ( dysphagia )، زمانی رخ می دهد که غذا به طور طبیعی از دهان شما و از طریق مری به طرف معده منتقل نمی شود. ممکن است هنگام خوردن غذا احساس چسبیدن غذا در گلو، فشار قفسه سینه و یا سوزش مری  و همینطور احساس خفگی وجود داشته باشد.

گلو درد و بلع سخت از علائم شایع و خطرناک رفلاکس معده

باید به مشکلات بلع توجه ویژه شود زیرا بلعیدن سخت می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف، از جمله بیماری ازوفاژی فرسایشی و یا سرطان مری باشد، و بنابراین همیشه باید توسط یک پزشک  متخصص شرایط بیمار ارزیابی شود.

بوی بد و تلخی دهان و خرابی دندان ها به دنبال رفلاکس

این  وضعیت زمانی رخ می دهد که اسید معده شما تا گلو و دهان تان بالا می آید و باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. ترش کرده معده همچنین میتواند باعث تغییر رنگ دندان ها و از بین رفتن مینای دندان ها شود. اگر بهداشت دهان و دندان را درست رعایت می کنید و باز هم دچار خرابی و مشکلات دندانی می شوید امکان دارد علت آن رفلاکس معده شما باشد.

از طرفی ریفلاکس همچنین می تواند باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در فرد شود، که استمرار این وضعیت می تواند منجر به پوسیدگی دندان های شما شود. زیرا دندان ها در این شرایط به صورت مداوم با  اسید معده در تماس هستند.

یکی دیگر از مشکلات دهانی که در اثر رفلاکس ممکن است ایجاد شود احساس تلخ شدن دهان است، پزشک معمولاً برای درمان این مشکل داروهای ضد اسید مانند امپرازول، لنزوپرازول و پنتوپرازول را تجویز می‌کند تا میزان اسید در معده کاهش یافته و فرد بر اثر بالا آمدن این اسید در مری، دچار مشکل حس طعم تلخ در دهان نشود.

علائم رفلاکس معده روی زبان

معمولاً رفلاکس اسید روی ظاهر زبان تأثیر نمی گذارد، به خصوص اگر به ندرت اتفاق بیفتد. با این حال، رفلاکس مکرر اسید، یا GERD، اغلب باعث علائم دهانی می شود. نام پزشکی این رفلاکس حنجره فارنکس laryngopharyngeal reflux است که وقتی اسید به گلو می رسد اتفاق می افتد. برخی از علائم رایج عبارتند از :

  • گلودرد مداوم
  • سوزش در گلو یا دهان
  • بوی بد دهان
  • یکی از علائم کمتر رایج GERD آسیب به زبان است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که رسیدن اسید به دهان به مرور زمان به بافت‌های دهان آسیب می‌زند.

یک مطالعه فردی در سال 2016 در هند نشان داد که در افراد مبتلا به GERD:

  • 44 درصد بیشتر دچار فرسایش دندانی بودند
  • 25.5 درصد بیماری شدید لثه (پریودنتیت) داشتند.
  • 9.9 درصد بیماری خفیف لثه داشتند
  • علائم کمتر شایع دهانی شامل ضایعات قرمز روی لثه، سقف دهان و زبان بود.

مشکلات خواب به دنبال رفلاکس معده

هنگامی که رفلاکس اسید در شب اتفاق می افتد، علائم آن شدیدتر از زمانی است که فرد آن را بیشتر در طول روز تجربه می کند.

افراد مبتلا به رفلاکس اسید در شب در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارضی مانند التهاب مری هستند. ناگفته نماند که خواب ناکافی و کیفیت خواب بد هم میتواند علائم رفلاکس را تشدید کند.

مشکلات خواب و رفلاکس

اصلاح رژیم غذایی و ایجاد تغییرات خاص در سبک زندگی می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.

با این حال، اگر تنظیم شیوه زندگی موفقیت آمیز نباشد، پزشک ممکن است دارو تجویز کند. ملاتونین همچنین می تواند در کاهش علائم رفلاکس در شب موثر باشد.

مشکلات تنفسی و ریفلاکس

اگر اسید معده به واسطه بیماری رفلاکس آسپیره شود ( وارد ریه شود )، می تواند باعث ایجاد سرفه شود. این نوع سرفه همچنین می تواند منجر به ایجاد گلو درد نیز بشود. همچنین شما ممکن است دچار احساس تنگی نفس شوید و یا ممکن است در هنگام تنفس تان یک صدای سوت مانند را بشنوید.

برخی از این علائم و عوارض تنفسی ناشی از ریفلاکس عبارتند از :

  • ابتلا به آسم یا بدتر شدن علائم آن
  • احتقان سینه
  • سرفه خشک
  • جمع شدن مایع در ریه ها
  • لارنژیت یا خشونت صدا
  • گلو درد
  • ذات الریه
  • خس خس سینه

ازوفاژیت یا التهاب مری به دنبال بازگشت اسید

یکی از علائم خطرناک رفلاکس معده ازوفاژیت است. هنگامی که مری شما در اثر رفلاکس اسید ملتهب و متورم شده است، آن را ازوفاژیت می نامند. علت اصلی ازوفاژیت رفلاکس است هر چند عفونت نیز ممکن است مقصر بعدی باشد. علائم ازوفاژیت شامل درد هنگام بلعیدن و حس سوزش در مری است.

درمان ازوفاژیت بستگی به علت آن دارد. اگر علت آن رفلاکس باشد داروهای مهار کننده پروتئین پمپ و مسدود کننده های H2 ممکن است تجویز شوند. اما اگر علت عفونت هلیکوباکتر باشد آنتی بیوتیک ها ممکن است تجویز شوند.

تنگی مری یکی از عوارض ترش کردن های طولانی مدت

یک عارضه رفلاکس اسید طولانی مدت می تواند تنگی تدریجی مری است که می تواند منجر به مشکلات بلع شود. یکی از دلایل این عارضه تشکیل بافت اسکار ایجاد شده در مری است. هنگامی که پوشش مری آسیب ببیند، برای مثال، هنگامی که ریفلاکس اسید در طی مدت زمان طولانی رخ می دهد، جای زخم ها ایجاد شده اسکار تولید می شود. سایر علل تنگی می تواند عفونت و یا بلع مواد خورنده باشد.

مری بارت ( یکی از مهمترین علائم خطرناک رفلاکس )

مری بارت شرایطی است که در آن مری، لوله عضلانی که غذا و بزاق را از دهان به معده حمل می کند، تغییر می کند و قسمتی از پوشش داخلی آن با نوعی بافت که مشابه بافتی است که معمولا در روده یافت می شود جایگزین می شود.

در افراد مبتلا به مری بارت 30 تا 125 برابر احتمال ابتلا به سرطان مری نسبت به افرادی که آن را ندارند بیشتر است، و کمتر از 1 درصد از بیماران مبتلا به مری بارت سرطان مری را تجربه می کنند. با این وجود، اگر برای شما با مری بارت تشخیص داده شده است باید به طور منظم تحت نظر پزشک، آندوسکوپی و بیوپسی را برای تشخیص سریع روند تبدیل سلول های پیش سرطانی به سرطانی انجام دهید.

برای درمان مری بارت، اقدامات معمول برای کاهش علائم GERD مانند تغییر شیوه زندگی، رژیم غذایی و داروها، به کاهش ناراحتی کمک می کند. در مورد درمان این بیماری، در حال حاضر هیچ دارویی برای انجام این کار وجود ندارد.

سرطان مری می تواند به دنبال رفلاکس درمان نشده ایجاد شود

رفلاکس درمان نشده یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان مری است. تومور سرطانی مری در جدار داخلی مری شروع به رشد می کند و اگر به اندازه کافی به دیواره مری گسترش یابد، می تواند با استفاده از سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن شما گسترش یابد.

سرطان مری علائم خطرناک رفلاکس معده

بلع سخت و یا دردناک، خشونت صدا و کاهش وزن غیر قابل توضیح از علائم خطرناک سرطان مری هستند. اگر در معرض رفلاکس اسید هستید و هر کدام از این علائم را تجربه می کنید، حتما در اولین فرصت به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. گزینه های درمانی مختلفی برای درمان سرطان مری وجود دارد.

علائم رفلاکس معده در نوزاد و کودکان چگونه است ؟

نوزادان ممکن است به دلیل رشد ناکافی عضلات مری دچار رفلاکس اسید شوند که منجر به تف کردن و استفراغ، امتناع از تغذیه، مشکل در خواب و رشد و عفونت های مکرر ریه می شود.

همانطور که اشاره شد رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که محتویات معده به مری برگردد.

مری لوله ای است که غذا را از گلو به معده می رساند. در انتهای مری – جایی که به معده می‌پیوندد – حلقه‌ای از عضله وجود دارد که معمولاً هنگام قورت دادن باز می‌شود. این حلقه عضلانی به اسفنکتر تحتانی مری (LES) معروف است.

هنگامی که LES به طور کامل بسته نمی شود، محتویات معده و شیره های گوارشی می توانند به مری برگردند.

تاثیر رفلاکس اسید بر بچه ها چیست ؟

نوزادان بیشتر مستعد رفلاکس اسید هستند زیرا LES آنها ممکن است ضعیف یا توسعه نیافته باشد. در واقع، تخمین زده می شود که بیش از نیمی از نوزادان تا حدی رفلاکس اسید را تجربه می کنند.

تاثیر رفلاکس اسید بر بچه ها

این بیماری معمولا در 4 ماهگی به اوج خود می رسد و بین 12 تا 18 ماهگی خود به خود از بین می رود.

به ندرت اتفاق می افتد که علائم نوزاد تا 2 سالگی ادامه یابد. 10 علامت رایج رفلاکس اسید یا GERD در نوزادان عبارتند از:

  • تف کردن و استفراغ
  • امتناع از غذا خوردن و مشکل در خوردن یا بلعیدن
  • تحریک پذیری در هنگام تغذیه
  • آروغ یا سکسکه همراه با برگرداندن شیر
  • عدم افزایش وزن
  • قوس شدن غیر طبیعی
  • سرفه مکرر یا ذات الریه مکرر
  • احساس خفگی
  • درد قفسه سینه یا سوزش سر دل
  • خواب آشفته

علائم رفلاکس معده در بارداری به چه شکل است ؟

تغییرات هورمونی ممکن است باعث رفلاکس اسید در دوران بارداری شود. علامت اولیه رفلاکس اسید سوزش سر دل است که احساس سوزش در وسط قفسه سینه را ایجاد می کند. این حالت ممکن است با احساس سنگینی یا پری در قفسه سینه یا معده همراه باشد.

یک خانم باردار ممکن است در وضعیت های خاصی بیشتر دچار سوزش سر دل شود مثلا :

  • بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی
  • هنگام دراز کشیدن
  • هنگام خم شدن

سوزش سر دل می تواند هر کسی را در هر زمانی تحت تاثیر قرار دهد، اما به ویژه در دوران بارداری شایع است.

سایر علائم بالقوه رفلاکس اسید در دوران بارداری عبارتند از:

  • طعم تلخ در دهان
  • گلو درد
  • سرفه
  • نفخ
  • آروغ زدن
  • حالت تهوع
  • استفراغ

علائم رفلاکس در افراد بزرگسال و سالمند چگونه است ؟

در سالمندان ممکن است علائم رفلاکس متفاوت دیده شود. معمولا هنگامی که ما در مورد علائم GERD فکر می کنیم، سوزش سر دل را اول در نظر می گیریم. اما در سالمندان علائم اغلب در دهان، گلو و ریه دیده می شوند.

علائمی که ممکن است در گلو ایجاد شود عبارتند از :

  • خشونت صدا
  • سرفه خشک
  • احساس مانند یک توده در گلو و یا مواد غذایی خود را در گلو گیر وجود دارد
  • مشکل بلع (دیسفاژی)
  • گلو درد مزمن
  • علائم تنفسی مانند سرفه و خس خس سینه

بیماران سالمند مبتلا به برخی از بیماری های مزمن معمولا در معرض خطر ابتلا به ریفلاکس هستند. آنها معمولا داروهایی مصرف کنند که می تواند منجر به ریفلاکس اسید شود.

در افراد مسن همچنین تولید بزاق کاهش داده می یابد و این مساله مشکل ساز می باشد، زیرا خاصیت قلیایی بزاق می تواند به خنثی سازی اسید کمک کند. بزاق همچنین به دلیل خاصیت قلیایی خود از مری در برابر اثرات اسید معده محافظت می کند و کمک می کند مواد حاصل از ریفلاکس مجدد به سمت معده برگردند.

رفلاکس خفیف معده(رفلاکس خاموش) چیست و چه علائمی دارد؟

رفلاکس خاموش یا رفلاکس پنهان معده، همچنین به عنوان رفلاکس حنجره (LPR) شناخته می شود، وضعیتی است که در آن اسید معده از مری (لوله بلع) به سمت حنجره (جعبه صدا) و گلو برمی گردد. LPR ریفلاکس خاموش نامیده می شود زیرا اغلب هیچ علامتی در قفسه سینه ایجاد نمی کند.

علائم رفلاکس خاموش

LPR معمولاً علائم سوزش قفسه سینه ایجاد نمی کند، اما اگر علائم ظاهر شوند، عبارتند از:

  • آسم
  • تلخی دهان
  • سرفه مزمن یا پاکسازی بیش از حد گلو
  • مشکل در بلع
  • گرفتگی صدا
  • آبریزش از بینی
  • احساس توده در گلو
  • احساس درد یا سوزش در گلو

علائم رفلاکس معده عصبی را می شناسید ؟

رفلاکس معده از دسته بیماری‌هایی است که در صورت قرار گرفتن در شرایط بد روحی و استرس ها بیشتر بروز پیدا می‌کند. افرادی که استرس کاری بیشتری دارند بیشتر به رفلاکس معده دچار می‌شوند. همچنین افرادی که آرام هستند و رضایت شغلی بیشتری دارند نسبت به افرادی که رضایت کاری کمتری دارند دو برابر کمتر دچار رفلاکس معده می‌شوند.

سوزش سر دل

استرس فعالیت طبیعی سیستم گوارشی بدن را مختل می‌کند. در واقع در شرایط اضطراب فرد سوزش معده بیشتری را احساس می‌کند. بعضی از محققان معتقدند که استرس باعث تحریک بخش‌هایی از مغز می شود که در نتیجه آن، گیرنده‌های درد در مری فعال تر می‌شوند. این بدان معنی است که ممکن است مقدار اسیدی که در معده افراد با استرس بیشتر ترشح می‌کند به همان اندازه افراد دیگر باشد اما همان میزان اسید معده، سوزش بیشتری را در فرد ایجاد کند.

برخی محققان معتقدند که استرس و تنش های روحی و روانی سطح پروستاگلاندین‌ها در بدن کاهش می‌دهد. پروستاگلاندین‌ها یکی از مهم‌ترین واسطه‌های شیمیایی در داخل بدن هستند که با تأثیر بر روی گیرنده‌های مختلف سلولی تأثیرات متنوع زیادی در بدن دارند. این مواد جداره معده را پوشش داده و از معده در برابر اسید محافظت می‌کنند.

 

رفلاکس معده

با یک رژیم مناسب علائم رفلاکس خود را کنترل کنید !

از آنجایی که داشتن یک رژیم غذایی سالم و تعادل وزن می تواند به درمان رفلاکس معده کمک کند ، چنانچه این مشکل را دارید می توانید با دریافت یک رژیم غذایی متناسب با شرایط خود به بهبود علائم رفلاکس تان کمک کنید .

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها