چگونه یبوست نوزادان را برطرف کنیم ؟

آیا کودکم یبوست دارد ؟

بسیاری از عوامل باعث می شوند بچه ها یبوست پیدا کنند. با این حال، اصلی ترین عامل در بروز یبوست نوزادان و کودکان به نوع تغذیه آنها بستگی دارد .

برخی از پدر و مادر ها تصور می‌کنند که کودکشان باید هر روز اجابت مزاج داشته باشد ، ولی این تفکر صحیح نیست و سهولت تخلیه بسیار بیشتر از تعداد دفعات دفع اهمیت دارد.

برای آشنایی با روش های پیشگیری و رفع یبوست نوزادان ، ابتدا باید بدانیم که الگوی طبیعی وضعیت مزاجی فرزندمان به چه صورت است. ممکن است نوزادی بعد از هر بار شیر خوردن شکمش کار کند و نوزاد دیگر تنها روزانه یا هفته ای ۱ بار اجابت مزاج داشته باشد ولی شکمش نرم و بدون هر گونه درد و ناراحتی کار کند . هر دو مدل کاملا طبیعی هستند و یبوست محسوب نمی شوند !

یبوست نوزادان و کودکان به چه عواملی وابسته است ؟

یبوست نوزادان و کودکان به عوامل متعددی وابسته است . از جمله اینکه کودک چگونه تغذیه می شود ، چه نوع غذا هایی را می خورد ، آیا شیر مادر می خورد یا شیر خشک استفاده می کند ، کودک چقدر فعال است ، چقدر سریع غذا را هضم می کند و البته نقش ژنتیک را نیز نباید در این زمینه فراموش کرد .

یبوست در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند

شیر مادر و یبوست نوزادان

برای یک نوزاد تازه متولد شده که فقط با شیر مادر تغذیه می شود ، تعداد عادی دفع مدفوع وجود ندارد . مدفوع این نوزادان معمولا زرد و نارنجی و نرم است ، حتی زمانی که آنها برای چند روز شکم شان کار نکرده باشد . یک کودک شیرخوار ممکن است روزانه ۴ یا ۵ بار شکمش کار کند و کودک شیر خوار دیگری ممکن است تنها یک بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد .

شیر مادر ترکیبی کامل از انواع مواد مغذی ، پروتئین و چربی است، بسیاری از نوزادان شیر مادر خوار دفع زیادی ندارند . شما به تدریج با عادت های مزاجی کودکتان آشنا خواهید شد . همچنین ، یاد می گیرید مصرف چه غذاهایی توسط شما در زمان شیردهی ممکن است وضعیت یبوست نوزادتان را بدتر کند و یا برعکس باعث لینت مزاج نوزادتان شود .

یبوست در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می کنند

تغذیه با شیر خشک

فراموش نکنید که بهترین و کاملترین نوع شیر برای هر کودک شیر مادرش است که بالاترین سازگاری را با وضعیت سلامتی کودک دارد . اما اگر بنا به دلایلی مجبور شدید از شیر خشک برای تغذیه کودک تان استفاده کنید باید بدانید که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند بیشتر دچار یبوست می شوند .

اگر نوزادتان دچار چنین مشکلی شد :

  • در درجه اول سعی کنید نوع شیر خشک کودک را تغییر دهید و شیر خشکی را با نظر پزشک اطفال برایش انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با وضعیت مزاجی نوزادتان داشته باشد .
  • اگر با تغییر شیر خشک نوزادتان همچنان یبوست داشت توصیه می شود او را در یک لگن آب گرم بنشانید و کمی شکمش را ماساژ دهید .
  • در چنین شرایطی می توانید اطراف مقعد نوزاد را با یک گوش پاک کن تمیز و آغشته به وازلین یا روغن زیتون چرب کنید .
  • همچنین می توانید روزانه ۶۰ سی سی مایعات بیشتر به او بدهید .
  • در صورتی که یبوست شیرخوارتان برطرف نشد حتما به یک فوق تخصص نوزادان و شیرخواران یا فوق تخصص گوارش کودکان مراجعه کنید .

یبوست در نوزادانی که تازه شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند

تغذیه کمکی

به طور کلی ، مشکلات یبوست هنگامی شروع می شود که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می کند ، حتی اگر آنها هنوز از شیر مادر تغذیه کنند باز هم ممکن است به یبوست مبتلا شوند . بهترین کار این است که سعی کنید همزمان با شروع غذای جامد به کودک از انواع میوه ها و سبزیجات نیز در رژیم غذاییش استفاده کنید . با این کار احتمالا نشانه های یبوست را در فرزندتان نخواهید دید .

با این حال ، معمولا هنگامی که آنها شروع به خوردن غلات ( به خصوص غذاهای صنعتی ساخته شده از برنج ) می کنند ، اولین علائم یبوست در آنها ظاهر می شود .

اولین علائم یبوست در کودکان

  • تعداد دفعات دفع کمتر از قبل شده و الگوی طبیعی مزاج کودک شما تغییر می کند .
  • دفع مدفوع همراه با درد و ناراحتی است .
  • مدفوع کودک سفت و خشک تر از گذشته می شود .

بررسی سایر علل بروز یبوست در نوزادان و کودکان

از دیگر عوامل بروز یبوست نوزادان ، کم آبی و دهیدراته شدن بدن آنهاست . در چنین شرایطی مدفوع آنها خشکتر و سخت تر از قبل خواهد شد . زیرا بدن به دلیل کم آبی با جذب بیشتر مایعات از مدفوع باعث ایجاد مدفوعی سفت در کودک می شود ، در چنین شرایطی بهترین کار دادن مایعات کافی به صورت مکرر به کودک است .

همچنین، سایر شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند باعث یبوست کودکان شود از جمله :
کم کاری تیروئید ، بوتولیسم، اختلالات متابولیک خاص و آلرژی های غذایی ، بیماری هیرشپرونگ یا مگاکولون مادرزادی که یکی از شایعترین بیماری های مسبب بروز یبوست در نوزادان است و در چند هفته اول زندگی تشخیص داده می شود .

اما اگر دلیلی روشن برای مدفوع سخت و دشوار وجود نداشته باشد، باید با پزشک اطفال مشورت کنید تا احتمال بروز هر گونه بیماری را رد کنید .

راه های از بین بردن یبوست نوزادان

درمان یبوست نوزادان

سعی کنید کودک خود را به داشتن تحرک بیشتر تشویق کنید

اگر فرزند شما چهار دست و پا رفتن را شروع کرده ، او را تشویق کنید تا این کار را انجام دهد. اگر نوزاد هنوز قادر به خزیدن و راه رفتن نباشد ، نوزاد را به پشت بخوابانید و پاهایش را به سمت سینه و بالا و پایین خم کنید، مثل اینکه کودک دوچرخه سواری می کند.

شکم نوزاد را ماساژ دهید

این کار را از زیر ناف انجام دهید ، در حدود سه انگشت به سمت چپ، به آرامی ، اما محکم این ناحیه را فشار دهید، تا زمانی که یک توده را احساس کنید . برای حدود سه دقیقه این ناحیه را با فشار ماساژ دهید .

نوع شیر خشک نوزاد را تغییر دهید

در این مورد حتما با پزشک اطفال کودکتان مشورت کنید .

از مایعات و آبمیوه استفاده کنید

اگرچه مصرف آبمیوه برای نوزادان توصیه نمی شود ، اما در این زمینه هم می توانید با پزشک اطفال کودک خود مشورت کنید ، اگر به شما اجازه داد می توانید به نوزاد خود آب آلو بخارا یا آب سیب بدهید و حتی می توانید آنها را با شیر مادر یا شیر خشک ترکیب کنید .

اگر کودک شما در حال حاضر غذاهای جامد را شروع کرده ، فعلا برای مدتی در غذای او از برنج و هویج پخته شده استفاده نکنید . در عوض اضافه کردن ، پوره آلو ، هلو و یا گلابی به رژیم غذایی کودک بسیار کمک کننده است .

مراقب باشید !

  • هیچگاه بدون تایید پزشک از ملین ها برای درمان یبوست نوزادان و کودکان استفاده نکید .
  • ناحیه مقعد نوزاد خود را تحریک نکنید . این کار می تواند برای کودک شما بسیار خطرناک باشد .
  • استفاده از شیاف گلیسیرین برای از بین بردن یبوست شدید باید تحت نظارت دقیق پزشکی انجام شود ، چرا که استفاده مکرر آن می تواند اعتیاد آور باشد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

پزشک اطفال

  • اگر با وجود تغییر در رژیم غذایی، یبوست کودک بهتر نمیشود.
  • کودک شما مدفوع خونین و دردناک دارد.
  • کودک وزن خود را از دست می دهد و اشتهای خوبی برای غذا خوردن ندارد .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها