مشکلات گوارشی که می‌توانند باعث افزایش وزن تان شوند

آیا می دانید که مشکلات گوارشی از جمله یبوست می تواند سبب افزایش وزن شما شود ؟ ماندن ضایعات غذایی در بدن باعث کاهش عملکرد متابولیسم بدن می‌شوند .

اضافه وزن اختلالی است که از انباشته شدن چربی ها و سموم در بدن ایجاد می شود ، این اضافه وزن ممکن است به حدی برسد که سلامتی فرد را تهدید کند .

درست است که علت اصلی چاقی و اضافه وزن مصرف کالری بیشتر از حد نیاز فرد در رژیم غذایی است اما از دلایل دیگر می‌توان به داشتن شیوه زندگی کم تحرک ، تغییرات هورمونی و مشکلات متابولیکی هم اشاره کرد .

مشکلات گوارشی و اضافه وزن

همچنین یکی از دلایلی که باعث می شود خیلی از افراد از اضافه وزن و چاقی رنج ببرند به دلیل عملکرد ضعیف دستگاه گوارش آنها است . وقتی دستگاه گوارش خوب کار نکند بدن در تخریب و شکستن چربی ها و جذب مواد مغذی دچار مشکل می شود .

بنابراین قبل از اینکه بخواهید رژیم غذایی خود را بررسی کنید بهتر است این نکته را مد نظر قرار دهید که ممکن است مشکل اضافه وزن شما به دلیل اختلالات گوارشی باشد .

در اینجا شما را با ۵ اختلال گوارشی که می‌تواند مسئول اضافه وزن شما باشد آشنا میکنیم .

ارتباط ریفلاکس معده با افزایش وزن

ریفلاکس معده

ریفلاکس یکی دیگر از مشکلات گوارشی است که باعث سوزش ناراحت کننده در ناحیه مری می شود . علت این سوزش به خاطر برگشت اسید معده به داخل مری میباشد . زمانیکه دریچه بین مری و معده تضعیف و شل شود این اتفاق می افتد .

اما چه طور ریفلاکس باعث اضافه وزن می شود ؟

رابطه بین ریفلاکس معده با افزایش وزن به این صورت است که زمانی که فرد غذا مصرف می‌کند علائم سوزش تا حدودی به صورت موقت آرام تر می شود ولی مشکل اصلی همچنان پابرجاست و بعد از هضم غذا مجدد علائم سوزش شروع می شود ولی فرد برای آرام شدن علائم خود دوباره تمایل به غذا خوردن پیدا می کند .

همین غذا خوردن های اضافی به خاطر تسکین علائم سوزش ، باعث افزایش وزن فرد در آینده خواهد شد .

توصیه ها

  • علائم ریفلاکس را با خوردن دمنوش های طبیعی و داروهای خانگی که کالری کمی دارند کنترل کنید .
  • از خوردن غذاهای چرب و پرکالری و محرک مثل خوردن انواع غذاهای پر ادویه و تند و شور پرهیز کنید ، زیرا خوردن این نوع غذاها علاوه بر اینکه علائم شما را تشدید می کنند باعث افزایش وزن شما نیز خواهند شد .

زخم های گوارشی می توانند باعث اضافه وزن شما شوند

زخم های گوارشی و افزایش وزن
زخم های گوارشی و افزایش وزن

ضایعاتی که معمولاً در دیواره معده و یا روده کوچک ظاهر شده و باعث بروز علائمی چون التهاب شکمی و حالت تهوع مداوم در فرد می‌شود . این زخمها معمولا به دلیل تولید بیش از حد اسید معده ایجاد می شوند .
مثل ریفلاکس ، فرد ممکن است با مصرف برخی از غذاها علائمش به صورت موقت بهبود یابد ، بنابراین بیمار تمایل دارد وعده های غذایی بیشتری مصرف کند و اگر این عادت غذایی کنترل نشود ، می تواند در مدت کوتاهی منجر به افزایش وزن قابل توجه بیمار شود .

توصیه ها برای بهبود مشکل گوارشی زخم معده

  • در هنگام درمان زخم معده ، از مصرف خودسرانه انواع داروهای ضد التهاب ، مسکن ها و آنتی بیوتیک ها پرهیز کنید .
  • از داروهای خانگی که خاصیت قلیایی دارند مانند بی کربنات و یا ژله آلوئه ورا استفاده کنید .
  • در طول روز آب بیشتری بنوشید و از انواع دمنوش های که به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کنند استفاده کنید .

ارتباط بین یبوست و اضافه وزن

یبوست و اضافه وزن
یبوست و اضافه وزن

یبوست یکی از مهمترین مشکلات گوارشی است که بیشترین تاثیر را در افزایش وزن افراد دارد . علت این امر توقف طولانی مدت مواد زائد در روده‌ها می باشد که می تواند بر عملکرد متابولیسم بدن تاثیر منفی گذاشته و بدن را برای تبدیل مواد غذایی به منابع انرژی دچار مشکل کند .

زمانی که مواد و ضایعات ناشی از غذاها در روده بزرگ به مدت طولانی باقی می مانند باعث ایجاد التهاب معده و ایجاد احساس سنگینی در فرد می شوند به همین علت فرد احساس می‌کند تمام تلاشی که برای کاهش وزن انجام داده بی فایده است .

توصیه ها برای رفع مشکل گوارشی یبوست

  • مصرف فیبر‌ها را در برنامه غذایی خود افزایش دهید . به این منظور سعی کنید از انواع سبزیجات تازه و میوه ها و غلات کامل در رژیم غذایی خود استفاده کنید .
  • در طول روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید .
  • به طور منظم ورزش کنید . سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز ورزش کنید.
  • از ملین های طبیعی استفاده کنید .

تغییرات در فلور طبیعی باکتری ها و چاقی

تغییرات در فلور طبیعی باکتری ها و چاقی

تغییر در فلور طبیعی باکتری های روده یکی از عوامل موثر در افزایش وزن افراد است . این تغییرات بر روی ریتم متابولیک بدن و جذب و استفاده درست بدن از مواد مغذی موجود در مواد غذایی اختلال ایجاد می‌کند .

این اختلالات ناشی از رشد بیش از حد و یا کاهش میزان میکروارگانیسم ها در روده بزرگ می باشد . در نتیجه این مشکل می تواند منجر به بروز یبوست و افزایش وزن و چاقی فرد شود .

توصیه ها

  • از مصرف مواد غذایی که می توانند ph روده شما را تغییر دهند پرهیز کنید . غذاهای مثل انواع چربی ها ، آردهای تصفیه شده ، قندها و …
  • از مواد غذایی پروبیوتیک مثل انواع ماستهای طبیعی پروبیوتیک در برنامه غذایی خود استفاده کنید .
  • روزانه یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید .

ارتباط سندروم روده تحریک پذیر با اضافه وزن

مشکلات گوارشی سندرم روده تحریک پذیر و چاقی

سندروم روده تحریک پذیر یکی دیگر از مشکلات گوارشی است که ممکن است منجر به افزایش وزن شود . این مشکل به علت شیوه‌های غلط رژیم غذایی در چند سال گذشته شیوع بیشتری پیدا کرده است .
از علائم این بیماری می‌توان به یبوست ، نفخ معده و دیر هضم شدن برخی از انواع غذاها اشاره کرد .

بنابراین اگر فردی علائم خود را نادیده بگیرد و به دنبال درمان بیماری خود نباشد می‌تواند افزایش وزن را تجربه کرده و مدام حالت بیماری را در خود احساس کند .

توصیه ها برای بهبود IBS

  • در صورت وجود علائم متعدد گوارشی در رابطه با این بیماری با پزشک خود مشورت کنید .
  • سعی کنید به رژیم غذایی خود محصولات پروبیوتیک را اضافه کنید .
  • در طول روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های محرک پرهیز کنید .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها