علائم هشدار دهنده کم آبی در کودکان نوپا

چگونه کودکان دچار علائم کم آبی می شوند ؟

در فصل تابستان قرار داریم . همه ما ممکن است در فصول  گرم سال دچار کم آبی شویم . ولی بروز دهیدراتاسیون یا کم آبی در کودکان می تواند خیلی سریع تر اتفاق بیفتد و سلامت آنها را به طور جدی تهدید کند . تمام ما از کودک گرفته تا بزرگسال هر روز به صورت مداوم آب از دست می‌دهیم . بخشی از آب از طریق پوست دفع می شود . زمانی که شما تنفس می‌کنید ، گریه می کنید ، عرق می کنید و یا دستشویی می روید ، آب از دست می دهید .

اغلب اوقات کودکان نوپا مایعات از دست داده خود را به صورت طبیعی از طریق نوشیدن و خوردن غذاهای مختلف جبران میکنند . اما در برخی شرایط کودکان ممکن است آب زیادی را از دست بدهند به عنوان مثال زمانی که کودکی تب می‌کند یا به دلیل بیماری‌هایی مثل آنفولانزا دچار اسهال می شود ، و یا در شرایطی مثل فصل تابستان مدت زمانی طولانی در معرض هوای گرم قرار می گیرد و یا کودکی که بیش از اندازه ورزش می‌کند . در تمام این شرایط و موقعیت ها ممکن است کودک آب زیادی را از دست بدهد و دچار کم آب یا دهیدراتاسیون شود .

کم آبی در کودکان

کم آبی بدن مساله بسیار مهمی است و زمانی که اتفاق می افتد به خصوص در کودکان باید سریع مورد توجه قرار گیرد . چرا که می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب بدن کودک شده و در موارد شدید حتی می تواند منجر به آسیب مغزی و مرگ کودک نیز بشود .

امروز در این مقاله قصد دارم شما را با علائم هشدار دهنده کم آبی در کودکان نوپا آشنا کنم با مطالعه این مقاله شما می توانید با علائم هشدار دهنده کم آبی در کودکان آشنا شده و نکاتی را برای پیشگیری از آن فرا گیرید .

آیا کودک نوپای من در معرض کم آبی قرار دارد ؟

کم آبی زمانی اتفاق می افتد که کودک مایعات بیشتری را نسبت به میزان مایعات دریافتی خود از دست بدهد . کودکان بیشتر از افراد مسن و بزرگسالان در معرض کم آبی قرار دارند زیرا بدن آنها کوچک است و بنابراین ذخایر آب کمتری دارد .

برخی از کودکان به این دلیل دچار کم آبی می‌شوند که آب کمتری مصرف می کنند اما برخی از عوامل مهم نیز وجود دارند که می‌تواند کودک نوپا را در معرض خطر کم آبی قرار دهد این عوامل عبارتند از :

  • تب
  • استفراغ
  • اسهال
  • تعریق زیاد
  • دریافت کم مایعات در طول بیماری
  • بیماری های مزمن مثل دیابت و بیماری های روده ای
  • قرار گرفتن در معرض هوای گرم و مرطوب

اسهال ممکن است به دلیل عفونت ناشی از ویروس ، باکتری یا انگل و یا حساسیت به ماده غذایی خاصی ایجاد شود . همینطور بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده و یا واکنش به یک داروی خاص نیز می‌تواند کودک را دچار علائم اسهال کند . اگر کودک نوپای شما استفراغ دارد و یا دچار بیرون روی شده است و یا نمی تواند به دلیل بیماری مایعات کافی دریافت کند . باید به دقت به  بروز علائم کم آبی در بدن او توجه کنید و آماده باشید تا به سرعت برای رفع این مشکل اقدام کنید .

نشانه های هشدار دهنده کم آبی در کودکان نوپا

کم آبی می‌تواند به مرور به وجود بیاید و یا به دنبال شرایط خاصی مثل ابتلای کودک به آنفولانزا و یا اسهال و استفراغ شدید به صورت ناگهانی رخ دهد . در بعضی اوقات هم نشانه های هشدار دهنده کم آبی آشکار نیستند .

منتظر نباشید کودک نوپای شما احساس تشنگی شدید کند ، همین که مقداری احساس تشنگی دارد ممکن است به این علت باشد که در حال حاضر کودک دچار دهیدراتاسیون یا کم آبی شده باشد .

در این شرایط دنبال علائم هشدار دهنده زیر در کودک باشید :

  • خشکی و ترک خوردگی لب ها
  • ادرار تیره رنگ
  • ادرار کم یا عدم وجود ادرار برای مدت ۸ ساعت
  • پوست سرد یا خشک
  • بی حالی چشم ها و فرو رفتگی ملاج سر در نوزادان
  • خواب آلودگی بیش از حد
  • افت سطح انرژی کودک
  • گریه بدون اشک
  • خستگی شدید کودک و غرغر کردن های زیاد و بی دلیل
  • تندی ضربان قلب یا تنفس سریع
  • در موارد جدی تر ممکن است کودک هذیان بگوید و یا غش کند

درمان کم آبی کودکان

درمان کم آبی کودک

تنها راه موثر در درمان کم آبی ، جبران مایعات از دست رفته است . شما می توانید کم آبی خفیف را در خانه مدیریت و جبران کنید . اما اگر کودک نوپای شما دچار اسهال ، استفراغ یا تب بالا باشد و یا سایر علائم کم آبی را نشان دهد باید مراحل زیر را دنبال کنید .

شما می توانید برای جبران کم آبی کودک از محلولهای مانند محلول خوراکی او آر اس استفاده کنید . این محلول خوراکی حاوی آب و نمک در نسبت خاص برای جایگزین کردن مایعات و الکترولیت های از دست رفته کودک می باشد .

دادن آب تنها کافی نیست و در شرایطی که شما به این نوع محلول ها دسترسی ندارید باید از نوشیدنی های مناسب برای جبران این کم آبی استفاده کنید . به عنوان مثال شما می توانید به کودک خود شیر یا آبمیوه و یا شربت رقیق شده بدهید .

دادن مایعات را تا جایی ادامه دهید که ادرار کودک تان کاملاً شفاف و روشن شود . اگر کودک شما استفراغ می کند مایعات را به تدریج و در حجم کم و قابل تحمل برای کودک شروع کنید . هر چقدر که شما بتوانید به کودک خود مایعات بیشتری بنوشانید برای او بهتر است . توجه کنید در شرایطی که کودک استفراغ میکند و تحمل پذیرش مایعات زیاد را ندارد نباید به یکباره حجم زیادی مایعات را به او بدهید‌ ، اینکار ممکن است باعث تشدید استفراغ و از دست دادن بیشتر مایعات توسط کودک شود .

اگر کودک خود را با شیر خودتان تغذیه می کنید این کار را ادامه دهید . همچنین یک راه حل مناسب دیگر این است که در شیشه شیر کودک مایعات حاوی الکترولیت ها را بریزید و به کودک دهید .

جلوگیری از دهیدراتاسیون کودکان نوپا

آبمیوه خوردن کودک

بسیار مهم است که علائم هشدار دهنده کم آبی را بشناسید . ولی اگر دیدید کودک بیش از حد تشنه شده است احتمالا دیگر خیلی دیر شده است .

در اینجا چند مرحله برای پیشگیری از کم آبی کودکان وجود دارد که به شما معرفی میکنیم :

  1. میتوانید برای پیشگیری از اسهال واکسیناسیون روتاویروس را برای نوزادتان انجام بدهید . روتاویروس در واقع باعث ایجاد یک سوم بستر های مرتبط با اسهال در کودکان زیر ۵ سال میشود و اگر شما این واکسیناسیون را انجام دهید ( واکسن به صورت خوراکی به کودک داده می شود ) می توانید تا ۷۰ درصد از بیماریهای ناشی از این ویروس پیشگیری کنید .
  2. کودک خودتان را تشویق کنید قبل و بعد از ورزش و در حین انجام تمرینات ورزشی مقداری زیاد آب بنوشد .
  3. اگر در روزهای گرم و داغ تابستان هستید سعی کنید کمتر کودک را به بیرون ببرید و در معرض هوای گرم قرار دهید . در این فصل شما می توانید کودک را به استخر ببرید و یا اجازه بدید تا آب بازی کند و یا او را برای بازی به محیط های خنک و سایه دار ببرید و اگر زمانی مجبور بودید کودک را در فضای باز به بیرون ببرید حتما سعی کنید برای پیشگیری از کم آبی مقدار زیادی آب به او بدهید .

چه زمانی باید کودکم را پیش پزشک ببرم ؟

معاینه کودک توسط پزشک

  • زمانی که به نظر می رسد حال کودک رو به بهبودی نیست و شدت و علائم کم آبی در بدن او بیشتر می شود .
  • وقتی که در مدفوع و یا استفراغ کودک نوپای شما خون مشاهده می شود .
  • زمانی که کودک از نوشیدن مایعات ممانعت می کند .
  • زمانی که استفراغ یا اسهال کودک نوپا شدید و مداوم است و کودک نمی تواند مایعات کافی استفاده کند .

در چنین شرایطی پزشک وضعیت و شدت کم‌آبی کودک را بررسی می‌کند و در صورت نیاز مایعات و الکترولیت های مورد نیاز کودک را سریعاً از طریق ورید و به صورت سرم به او تزریق می کند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها