ویتامین ها و املاحی برای تقویت مغز و حافظه شما

آیا ویتامین ها و املاح بر روی تقویت مغز و حافظه ما تاثیر گذارند ؟ مغز انسان یک عضو پیچیده است که برای عملکرد درست نیاز به بسیاری از مواد مغذی مختلف  دارد . مطالعات نشان داده اند که کمبود های تغذیه ای میتواند به پیشرفت اختلالات روانی ، بیماری هایی چون زوال شناختی مرتبط با سن و اختلالات رشد و نمو کمک کند .

از سوی دیگر، مطالعات مختلفی که بر روی انسان و حیوان انجام شده ، نشان می دهد که افزایش دریافت مواد مغذی مفید برای مغز سبب بهبود جنبه های مختلف عملکرد های شناختی مغز مانند یادگیری و حافظه شده است .

به همه این دلایل ، مهم است اطمینان حاصل کنید که مغز شما انواع مواد مغذی را در طول روز دریافت میکند . در اینجا میخواهیم شما را با 6 ویتامین و ماده معدنی مهم آشنا کنیم که برای داشتن مغزی سالم دریافت آنها ، بسیار ضروری به نظر میرسد و مغزتان را تقویت می کند .

تیامین ( ویتامین ب1 ) و تقویت مغز

تیامین و تقویت مغز
تیامین و تقویت مغز

ویتامین های گروه ب به عنوان ویتامین هایی بسیار مهم برای سلامت مغز مطرح شده اند . تیامین یکی از انواع  ویتامین های گروه B است که به وفور در بافت عصبی مغز پیدا شده است .

با توجه به مقاله ای که در مجله تحقیقات پزشکی بین المللی منتشر شده است ، تیامین در انتقال تکانه های عصبی نقش ایفا می کند . علاوه براین، کمبود شدید این ویتامین می تواند منجر به سندرم کورساکف شود . این سندروم  یک اختلال حافظه مزمن است که اغلب در افراد الکلی  و یا کسانی که مبتلا به بیماری هایی همچون ایدز هستند ، دیده می شود .

فولیک اسید ( ویتامین ب9 ) و تقویت حافظه

اسید فولیک و تقویت حافظه
اسید فولیک و تقویت حافظه

اسید فولیک به ترکیبات مختلف شناخته شده به عنوان فولات اشاره دارد ، و می توان آن را از غذاهای مختلف مانند اسفناج ، مارچوبه و عدس به دست آورد . نیمی از ذخایر بدنی این ویتامین در کبد موجود است ، به همین دلیل است که آسیبهای کبدی می تواند به کمبود چندین ویتامین کلیدی از جمله ویتامین های گروه B در بدن منجر شود .

همچنین اسید فولیک نقش مهمی در سنتز اسیدهای آمینه و تشکیل بافت عصبی دارد . جالب است بدانید متابولیسم اسید فولیک به شدت وابسته به وجود میزان کافی سایر ویتامین های گروه B است .

همچنین دیده شده کمبود اسید فولیک و سایر ویتامین های گروه ب با مشکلات رشدی در کودکان در ارتباط است. علاوه بر اینها ، مطالعه ای بر روی موشهای مسن انجام شد در این مطالعه به مدت 8 هفته به موشهای پیر مکمل اسید فولیک داده شد و در پایان 8 هفته مشاهده شد حافظه موشها بهبودی چشمگیری داشته است .

آسکوربیک اسید ( ویتامین سی ) آنتی اکسیدانی قوی

ویتامین سی آنتی اکسیدانی قوی
ویتامین سی آنتی اکسیدانی قوی

بالاترین غلظت از این ویتامین ضروری در مغز به خصوص در غده هیپوفیز ( 400 mg در / کیلوگرم ) پیدا شده است . شما می توانید مقادیر بالایی از این آنتی اکسیدان قوی را از میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال ، نارنگی ، لیمو شیرین و انواع سبزیجات سبز دریافت کنید .

تاثیر ویتامین C بر تقویت مغز ، به دلیل نقش آن در سنتز دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی مهم است می باشد ، همچنین ویتامین سی از مغز در برابر استرسهای  اکسیداتیو محافظت می کند . از آنجا که این ویتامین در بدن نمی تواند ذخیره شود ، شما باید روزانه  مقدار کافی از مواد غذایی حاوی این ویتامین مصرف کنید . شما روزانه  باید حداقل حدود 90میلی گرم  ویتامین سی دریافت کنید .

کلسیم و انتقال پیام های عصبی

کلسیم و انتقال پیام های عصبی
کلسیم و انتقال پیام های عصبی

در میان مواد معدنی ضروری برای بدن ، کلسیم ماده معدنی شماره یک  و بسیار ضروری برای تقویت مغز و عملکرد سالم آن تلقی می شود . این نقش محوری و مهم  به خاطر این است که کلسیم به عنوان یک فرستنده سلول های عصبی نقش ایفا می کند .

کلسیم همچنین انتقال های عصبی را تنظیم کرده  و تحریک پذیری عصبی  را کنترل میکند . کمبود این ماده معدنی ضروری در بدن معمولا نادر است زیرا استخوانها  به عنوان منبع بزرگ کلسیم در بدن موجود هستند . با این حال ، برخی از داروها می توانند سطح کلسیم را در بدن کاهش دهند که باعث بروز انواع مشکلات سلامتی  میشود .

منیزیم و بهبود عملکرد مغزی

منیزیم و بهبود عملکرد مغزی
منیزیم و بهبود عملکرد مغزی

منیزیم باعث تبدیل بسیاری از ویتامین های گروه B به شکل فرم فعال آنها میشود . به عبارت دیگر ، مصرف خودسرانه هر نوع مکمل ویتامینی برای بهبود عملکرد مغزی بدون تامین منیزیم و دیگر مواد معدنی موثر در  فعل و انفعالات  سایر ویتامین ها امری بیهوده خواهد بود .

در یک مطالعه نشان داده شده است که مصرف مکمل های منیزیم به موشهای مسن باعث بهبود عملکرد مغزی و حافظه بلند مدت آنها شده است . وجود منیزیم در غشای سلولی نیز برای انتقال تکانه های عصبی مهم است .

علاوه بر این ، بدن برای جلوگیری از تحریک پذیری سیستم عصبی هم به منیزیم و هم به کلسیم به مقدار ایده آل نیاز دارد و کمبود هر یک می تواند به مشکلات عصبی منجر شود .

روی و مبارزه با آلزایمر و پارکینسون

روی و آلزایمر
روی و آلزایمر

روی در مقادیر بالا در برخی از سلول های عصبی که به طور انحصاری در جلو مغز یافت می شوند دیده شده است . دانشمندان هنوز نمی دانند که روی در حفظ سلامت و تقویت مغز چه نقشی را بازی میکند ، اما یافته اند که کمبود آن با اختلالات مختلف عصبی و روانی همراه است .

به عنوان مثال ، تغییرات در هموستاز روی در بیماری پارکینسون و مبتلایان به بیماری آلزایمر دیده شده است . غذاهای سرشار از روی عبارتند از : تخم کدو ، گوشت گاو و میگو ، اما شما همچنین می توانید این ماده معدنی را در بعضی از قرصهای تقویت حافظه موجود در بازار نیز پیدا کنید .

نتیجه گیری

مغز ما یک سازمان با عملکرد پیچیده است که فعالیت صحیح آن تا حد زیادی به  میزان متعادل مواد مغذی کوچک  یا میکرونوترینت ها بستگی دارد . مطالعات نشان می دهد که ویتامین های گروه B ، ویتامین C و برخی مواد معدنی مثل منیزیم و کلسیم برای عملکرد طبیعی و تقویت مغز ضروری هستند .

علاوه بر این ، کمبود هر یک از این ویتامین ها و املاح می تواند به مشکلات رشدی در کودکان و بیماری های روانی در بزرگسالان منجر شود . دریافت دوز مناسب روزانه از این عناصر ضروری برای حفظ سلامت مغز و چابکی ذهنی شما بسیار مهم است .

منابع:

  1. http://www.healthy-holistic-living.com/vitamins-fight-alzheimers.html
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4011065/
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10721903
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها