درمان یبوست با تغذیه سالم میسر است

درمان یبوست ، معمولا یک درمان پیچیده نیست

هیچ کس دوست ندارد در مورد مشکل یبوست فکر کند چه برسد به بحث کردن در مورد آن ! اما اکثر افراد یک یا چندین بار در طول زمانهای مختلف آن را تجربه کرده اند . بیش از 40 میلیون نفر در ایالات متحده این مشکل را دارند . بنابراین اگر شما هم با این مسئله مواجه هستید دارید بهتر بدانید که شما تنها نیستید. بیشتر مواقع با یک سری تغییرات ساده در شیوه زندگی که امروز به مواردی از آن اشاره می شود مشکل یبوست به سادگی درمان می شود .

علل شایع ایجاد یبوست

علل شایع  ایجاد یبوست

دانستن علل ایجاد یبوست به ما کمک می کند تا بتوانیم با رعایت برخی موارد از بروز آن پیشگیری کنیم  . زمانی که باقیمانده غذا از روده بزرگ عبور می کند، بدن شما با جذب آب از آن مدفوع را ایجاد می کند . این مدفوع از طریق حرکت ماهیچه های روده بزرگ به سمت راست روده و یا رکتوم برای عمل دفع رانده می شود . اگر این حرکت کند شود ، روده بزرگ آب زیادی را از مدفوع جذب می کند بنابراین مدفوع خشک و سخت شده و مشکل یبوست به وجود می آید .

این مشکل اغلب به دلایل زیر اتفاق می افتد  :

  • داشتن رژیم غذایی کم فیبر
  • رژیم غذایی با چربی بالا
  • عدم داشتن تحرک کافی و ورزش
  • دریافت کم مایعات در طول روز
  • مصرف برخی داروها
  • دیر رفتن به دستشویی  و عدم توجه به زمان احساس دفع
  • دریافت زیاد ملین ها
  • زمان بارداری در خانمها

فیبر غذایی و درمان یبوست

فیبرهای غذایی به درمان یبوست کمک می کنند

اگر اخیرا در اجابت مزاج خود دچار مشکل شده اید ، لازم نیست برای درمان یبوست خود سریعا برای خرید یک ملین اقدام کنید . اکثر مردم به انواع ملین برای درمان یبوست خفیف نیاز ندارند . ابتدا در رژیم غذایی خود یک بازنگری داشته باشید . آیا در طول روز به اندازه کافی فیبر دریافت می کنید ؟

فیبر قسمتی از غذاهای گیاهی است که بدن قادر به هضم و جذب آنها نیست . هنگامی که شما مواد غذایی که حاوی فیبر فراوان هست را مصرف می کنید حجم مدفوع افزایش می یابد و یبوست کاهش می یابد .

همه غذاهای گیاهی ، از جمله میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و حبوبات حاوی فیبر هستند . آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی توصیه می کند زنان 25 گرم و مردان تا 38 گرم در روز فیبر دریافت کنند . اما پس از 50 سالگی ، نیاز ما به فیبر کمتر و در حدود 21 گرم برای زنان و 30 گرم برای مردان است . متاسفانه ، بسیاری از ما فقط حدود 15 گرم فیبر در طول روز دریافت می کنیم و علت اینکه بسیاری از مردم یبوست دارند نیز همین است .

نمونه هایی از غذاهای با فیبر بالا عبارتند از :

  • 1/2 فنجان لوبیا : 9.5 گرم
  • 1 گلابی کوچک : 4.4 گرم
  • 1/4 فنجان خرما : 3.6 گرم
  • 1 سیب متوسط : 3.3 گرم
  • 1 سیب زمینی شیرین متوسط : 4.8 گرم

راهنمایی رژیم غذایی

راهنمایی رژیم غذایی برای سلامت دستگاه گوارش

یکسری تغییرات ساده در رژیم غذایی می تواند به درمان یبوست کمک کند .

سبزیجات بیشتری مصرف کنید :

شما لازم نیست مقدار گرم فیبر غذایی مورد نیاز روزانه خود را محاسبه کنید . خوردن 2 فنجان میوه و 2/5 فنجان سبزیجات به صورت روزانه نیاز شما به مصرف فیبر را تامین می کند. برای این منظور می توانید به ساندویچ های خود مقداری سبزیجات خام یا آبپز اضافه کنید ، به جای سیب زمینی سرخ کرده  به وعده غذایی خود یک نوع سالاد اضافه کنید .

برای داشتن یک میان وعده مفید و سالم  همیشه کاسه میوه دم دستی خود را از میوه های متنوع پر کنید، به بلغور جو دوسر و غلات خود انواع میوه های خشک شده را اضافه کنید .

دانه های کامل را وارد برنامه غذایی تان کنید :

خوردن دانه های کامل

برای درمان یبوست به جای نان سفید، برنج سفید و پاستا به طور منظم از نان سبوس دار، ماکارونی گندم کامل و برنج قهوه ای استفاده کنید. مقدار بیشتری از جو دوسر، غلات کامل ، حبوبات، و کراکر و بیسکویت های گندم کامل در برنامه غذایی خود استفاده کنید . اما مطمئن باشید انواع کم چربتر و کم قندتر را انتخاب کنید . به جای انواع چیپس از اسنک ذرت بو داده شده با هوا استفاده کنید . هنگام خرید انواع سریال مارک هایی را انتخاب کنید که حداقل 5 گرم فیبر در هر وعده داشته باشند .

میزان مصرف حبوبات را بیشتر کنید :

مصرف گوشت را با انواع حبوبات یا بنشن جات حداقل یک  یا دو بار در هفته جایگزین کنید. مثلا لوبیا پخته شده را به سالاد و انواع حبوبات را به سوپ و انواع خورش هایتان به عنوان غذاهای اصلی اضافه کنید .

فیبر را به تدریج به برنامه غذایی تان اضافه کنید :

افزایش فیبر و درمان یبوست

ایجاد تغییرات را به آرامی در طول یک دوره مثلا یک هفته یا بیشتر آغاز کنید . اگر شما به سرعت فیبر را به برنامه غذاییتان اضافه کنید در نهایت می تواند منجر به ایجاد احساس نفخ در شما شود. پس لطفا صبور باشید و اجازه دهید تا بدنتان با این شرایط جدید خود را سازگار کند.

برای درمان یبوست یک مکمل فیبری دریافت کنید :

اگر شما به اندازه کافی در رژیم غذایی خود فیبر دریافت نمی کنید ، ممکن است استفاده از یک مکمل فیبری به شما کمک کند . این مکمل های فیبری که مسهل های حجم دهنده نیز نامیده می شوند به طور کلی امن هستند . فقط اگر دارویی مصرف می کنید قبل از مصرف مکمل های فیبری با دکتر خود صحبت  کنید چون این مکمل ها می توانند در کارکرد صحیح  داروی شما اختلال ایجاد کنند .

همزمان با دریافت فیبر مایعات کافی دریافت کنید :

نوشیدن آب کافی

اگر شما فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه می کنید چه به صورت غذا باشد یا مکمل، لازم است همزمان مایعات بیشتری را نیز به برنامه غذاییتان اضافه کنید . نوشیدنی های  کم کالری و یا بدون کالری را انتخاب کنید . مصرف انواع نوشابه های شیرین و آبمیوه ها به دلیل کالری اضافی پیشنهاد نمی شود .

درمان یبوست با ورزش

ورزش نه تنها شما را سالم نگه می دارد بلکه به حفظ تناسب اندام شما هم کمک میکند .همچنین ورزش به حرکت سریعتر مواد غذایی از طریق روده بزرگ و درمان یبوست کمک کند. شاید خیلی اوقات پیدا کردن زمانی برای اختصاص دادن به ورزش برای شما سخت باشد .اما سعی کنید از این راهنمایی ها استفاده کنید :

  • ورزش کردن را از روزی حدود 20 دقیقه و 3 روز در هفته شروع کنید و به تدریج به حداقل 30 دقیقه در پنج روز از هفته برسانید . اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید حتما همیشه قبل از شروع هر نوع برنامه ورزشی و برنامه تناسب اندام با دکتر خود مشورت کنید .
  • اگر فرصت کافی ندارید میتوانید زمان ورزشتان را در طول روز تقسیم کنید. مثلا سه پیاده روی 10 دقیقه ای به اندازه یک تمرین 30 دقیقه ای به شما کمک میکند .

 

چه زمان برای درمان یبوست به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمان به خاطر مشکل یبوست به پزشک مراجعه کنیم؟

خیلی اوقات، ایجاد یکسری تغییرات سالم در عادات غذایی و ورزش می تواند به درمان یبوست کمک کند. اما اگر شما این نکات را برای مدت 3 هفته رعایت کردید و متوجه هیچ تغییری در برنامه اجابت مزاج خود نشدید، با دکتر خود در این مورد مشورت کنید. او ممکن است برای مدت چند روز یک ملین را برای شما تجویز کند . اگر شما به هر دلیل متوجه وجود خون در مدفوع، درد شکم، و یا از دست دادن وزن بدون علت مشخص شدید نیز باید هر چه سریعتر با دکتر خود تماس بگیرید.

منبع :

www.webmd.com

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همتی
همتی
5 سال قبل

با سلام
دکتر همتی هستم، مدت 20 سال است که در زمینه درمان با گیاهان دارویی تحقیق میکنم. ترکیب گیاهی برای درمان یبوست تهیه نموده که شدیدترین یبوست ها رو به صورت تضمینی درمان می کند (تست برای بار اول تقریبا به صورت مجانی ست).
همراه: 09183855546