آیا نوشیدن چای داغ سرطان زا است ؟

مطالعات نشان می دهند که نوشیدن مایعات داغ روزانه به میزان بیشتر از ۷۰۰ میلی لیتر یا تقریبا سه لیوان با دمای بیشتر از ۶۰ درجه سانتیگراد خطر ابتلا به سرطان سلول های سنگفرشی مری را تا حدود ۹۰ درصد افزایش می دهد . حالا فرقی نمی کند که این مایعات چای داغ باشند یا انواع دمنوش و یا آبجوش . مهم دمای این مایعات هست . به همین دلیل به کسانی که عادت دارند چای داغ بنوشند توصیه می شود که کمی صبر کنند تا چای خنک بشود ؛ با این کار هم از بروز سرطان مری پیشگیری می شود و هم اینکه مقدار قند کمتری مصرف می کنند و از دو جنبه به سلامتی شان کمک می شود.

تاکید می کنم که این خود چای نیست که مشکل ساز است ، چون چای غنی از مواد آنتی اکسیدان مفید مثل کاتچین است ؛ بلکه این دمای بالای چای هست که عامل خطر محسوب می شود .

در ادامه مقاله در این مورد بیشتر با هم صحبت می کنیم .

هر آنچه باید در مورد نوشیدن چای داغ بدانید

چای داغ

نوشیدن یک فنجان چای داغ برای گرم کردن بدن در روزهای سرد ، به عنوان یک نوشیدنی دلچسب برای همنشینی با دوستان یا برای تسکین خود در هنگام مواجهه با استرس عالی است .

در واقع با فواید متعدد سلامتی و دلایل فرهنگی ، جای تعجب نیست که چای بعد از آب ، محبوب ترین نوشیدنی در جهان است . بیش از 2 میلیارد نفر هر روز آن را می نوشند .

با این حال ، نوشیدن چای بسیار داغ خطراتی دارد ، از جمله افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و همچنین سوختگی .

در این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد فواید و مضرات نوشیدن چای داغ بدانید ، به شما می گویم با من همراه باشید .

انواع چای داغ

انواع چای

تفاوت های زیادی بین انواع چای موجود در بازار وجود دارد.

انواع چای واقعی

چای های “واقعی” از برگ های درختچه کاملیا سیننسیس Camellia sinensis که بومی چین و آسیای شرقی است تولید می شود .

انواع مختلفی از چای های واقعی وجود دارد . تنوع چای های مختلف از تنوع زیرگونه های گیاه ، اندازه برگ ها ، زمان چیدن برگ ها ، نحوه پردازش برگ ها ، ترکیبات انواع مختلف و افزودن یا تزریق عطرها و طعم های مختلف ناشی می شود .

شش نوع اصلی چای واقعی وجود دارد که بر اساس پردازش برگ ها طبقه بندی می شوند .

  • چای سفید : جوانه های برگ جوان گیاه چای در حالی که هنوز کرک های نقره ای یا سفید روی خود دارند کنده می شوند و به سرعت خشک می شوند.
  • چای سبز : برگ های سبز را می چینند و سپس حرارت می دهند تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود.
  • چای رنگ زرد : برگها پس از چیدن پژمرده و زرد شده و سپس خشک می شوند .
  • چای اولانگ : برگها در آفتاب پژمرده می شوند ، کبود می شوند و تا حدی اکسید می شوند .
  • چای سیاه : برگها پژمرده ، له شده و کاملاً اکسید می شوند .
  • چای پس از تخمیر : این همان چای سبز است که تخمیر شده و کهنه شده است ، مانند چای پوئر .

چای را می توان به صورت ساده و فقط با آب داغ یا با افزودنی هایی مانند شیر ، خامه ، عسل ، شکر ، لیمو یا سایر گیاهان و ادویه جات نوشید . همچنین ممکن است به عنوان چای سرد یا چای فوری و حاضری مصرف شوند .

انواع دمنوش های گیاهی

انواع دمنوش های گیاهی

چای هایی که از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه نمی شوند ، اغلب دمنوش یا چای های گیاهی یا چای تیسان نامیده می شوند .

اینها شامل دم کرده سایر گیاهان ، ادویه جات ، میوه ها و سایر قسمت های گیاهان مانند برگ ها ، گل ها ، جوانه ها ، ریشه ها و پوست آنها است .

در بسیاری از فرهنگ ها، از چای های گیاهی به عنوان دارو استفاده می شود . آنها دارای انواع مختلفی از مزایای سلامتی هستند . برخی از این ادعاها توسط علم مدرن پشتیبانی می شود ، در حالی که برخی دیگر فاقد شواهد علمی هستند .

برخی از انواع محبوب چای گیاهی عبارتند از : چای نعناع ، بابونه ، رازیانه ، مریم گلی ، برگ تمشک ، لیمو ، گل رز ، گزنه ، دارچین ، رویبوس ، زنجبیل ، گل رز و اسطوخودوس .

خلاصه

چای های واقعی – از جمله انواع چای های سبز ، زرد ، سفید ، اولانگ ، سیاه و چای های پس از تخمیر – از برگ های درختچه Camellia sinensis تهیه می شوند . دمنوش های گیاهی از گیاهان دیگری مانند انواع گیاهان مختلف ، ادویه جات ، ترشی جات ، گل ها ، میوه ها ، برگ ها ، ریشه ها و پوست سایر گیاهان تهیه می شوند .

خواص چای داغ برای سلامتی

فواید نوشیدن چای برای سلامتی

چای حاوی مواد مغذی پیشگیری کننده از انواع بیماری ها است

چای حاوی مقدار قابل توجهی کالری یا درشت مغذی نیست با این حال، حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی و ترکیبات تقویت کننده سلامتی مانند انواع پلی فنول ها و کاتچین ها است .

چای سبز شیرین نشده و چای سیاه در بین سایر چای ها بیشتر از نقطه نظر تاثیر بر سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این نوع چای ممکن است فواید زیر را طبق تحقیقات برایتان به همراه داشته باشد :

  • به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک می کند : به طور کلی نوشیدن چای سیاه با کاهش 21 درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان همراه است و نوشیدن 1 فنجان چای سبز در روز با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر مرتبط است .
  • خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد : نوشیدن دو فنجان چای در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و همچنین نوشیدن 3 فنجان چای سبز در روز ممکن است خطر مرگ قلبی را تا 26٪ کاهش دهد .
  • فشار خون را پایین می آورد : مصرف منظم چای ممکن است به طور جزئی فشار خون را کاهش دهد .
  • خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد : مشخص شده است که نوشیدن 4 فنجان چای در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 10 درصد کاهش می دهد .
  • به پیشگیری از چاقی کمک می کند : نوشیدن چای با کاهش چربی بدن همراه است . پلی فنول های چای سیاه ممکن است به جلوگیری از چاقی کمک کنند . همچنین چای سبز ممکن است به افزایش متابولیسم و لاغری کمک کند .
  • بهبود سلامت مغز : نوشیدن چای ممکن است خطر افسردگی و بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد .

انواع دمنوش های گیاهی نیز با فواید سلامتی همراهند مانند :

  • بهبود خواب
  • تسکین دردهای قاعدگی
  • تسکین علائم یائسگی
  • کاهش اضطراب و استرس

در حالی که تحقیقات امیدوارکننده به نظر می رسد ، با این حال تعداد مطالعات انجام شده اندک هستند و قبل از اینکه مطمئن شویم نوشیدن چای داغ برای سلامتی مفید است، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

چای داغ ممکن است شما را در برابر گلوکوم محافظت کند

گلوکوم

گلوکوم یا آب سیاه گروهی از بیماری های چشمی است که علت اصلی نابینایی غیرقابل برگشت در جهان است .

مطالعات جمعیتی نوشیدن چای داغ را با بروز کمتر گلوکوم مرتبط می‌دانند .

در یک نظرسنجی از 1678 نفر ، محققان دریافتند افرادی که حداقل در روز 1 فنجان چای داغ می نوشند ، 74 درصد کمتر از افرادی که آن را نمی نوشند، به گلوکوم مبتلا می شوند .

مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن 2 فنجان چای در روز با 18 درصد کاهش خطر ابتلا به گلوکوم مرتبط است .

جالب توجه است که چای داغ بدون کافئین یا چای سرد چنین تاثیری نداشتند و اثرات مثبت چای معمولی احتمالاً به دلیل انواع فلاونوئیدهای موجود در چای واقعی است که در چای‌های بدون کافئین و سرد کمتر وجود دارد .

در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند اما مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا واقعا چای داغ خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش دهد یا خیر مورد نیاز است .

ممکن است بر خلق و خوی تأثیر مثبت بگذارد

تاثیر چای داغ بر خلق و خو

این باور رایج وجود دارد که یک فنجان چای داغ به آرامش و افزایش تمرکز کمک می کند . در حقیقت ، نوشیدن چای به طور منظم خطر افسردگی را تا 30 درصد کمتر می کند .

جالب اینجاست که تصور می‌شود که اجزای چای واقعی ، از جمله کافئین ، چایاپونین ، ال‌تیانین و پلی‌فنول‌ها ، می‌توانند با کاهش التهاب و تأثیر بر مسیرهای عصبی و تعدیل هورمون‌های مؤثر بر خلق‌وخو مانند دوپامین بر مغز تأثیر بگذارند .

علاوه بر این ، خود تهیه و نوشیدن چای ممکن است اثرات مثبتی بر خلق و خو داشته باشد . همینکه فرد در مواقع استراحت و برای لذت بردن از اوقات فراغت خود چای را دم کرده و می نوشد میتواند اثرات مثبت چای بر خلق و خو را تشدید کند .

با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق چگونگی تأثیر چای داغ بر خلق و خوی مورد نیاز است .

ممکن است به گرم نگه داشتن بدن شما کمک کند

گرم نگه داشتن بدنبرخی از محققان معتقدند که شکم انسان حاوی گیرنده های دما است . بنابراین ، نوشیدن یک نوشیدنی گرم مانند چای ممکن است بر پاسخ بدن شما نسبت به دما تأثیر بگذارد .

یک مطالعه نشان داد که مصرف آب گرم در دمای 126 درجه فارنهایت (52 درجه سانتیگراد) می تواند لرزش را به مدت 10 دقیقه کاهش دهد، بنابراین نوشیدن یک لیوان چای داغ هنگام کار و ورزش در هوای سرد می تواند برای گرم کردن بدن مفید باشد .

خلاصه

نوشیدن مایعات گرم مانند چای داغ ممکن است به کاهش لرز در هوای سرد کمک کند . ترکیبات گیاهی موجود در نوشیدنی های گرم و تسکین دهنده ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهند ، خلق و خو را تقویت کنند ، از سلامت چشم محافظت کنند و به پیشگیری از برخی بیماری ها کمک کنند .

چرا نباید چای داغ خورد ؟ (مضرات نوشیدن چای داغ)

چای خیلی داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد

چای خیلی داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد

مقدار قابل توجهی از شواهد علمی نشان می دهد که نوشیدن چای بیش از حد داغ ، احتمال ایجاد سرطان مری را به ویژه در افرادی که سیگار می‌کشند و الکل مصرف می‌کنند بیشتر می کند .

تصور می‌شود چای داغ‌تر از 140 تا 149 درجه فارنهایت (60 تا 65 درجه سانتی‌گراد) ممکن است سلول‌های مری را تحت تاثیر قرار داده و آنها را در برابر آسیب‌های ناشی از مواد سرطان‌زا آسیب‌پذیرتر کند .

به نظر می رسد که چای سیاه و سبز هر دو خطر ابتلا به سرطان را در صورتی که با دمای بسیار بالا نوشیده شوند افزایش می دهند ، اما اگر دمای چای کمتر از 149 درجه فارنهایت (65 درجه سانتیگراد) باشد ، به نظر می رسد چای سبز در برابر سرطان مری حتی اثر محافظتی هم دارد .

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق دما برای کاهش خطر ابتلا مورد نیاز است ، اما اگر درحال حاضر چای خود را به صورت داغ می نوشید ، حتما سعی کنید قبل از نوشیدن آن را خنک کنید و دمای آن را به زیر 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) برسانید .

چای داغ می تواند باعث سوختگی شود

چای داغ می تواند باعث سوختگی شود

چای معمولاً با آب بسیار داغ یا در حال جوش دم می‌شود و در هنگام سرو دمای آن در حدود 191 تا 196 درجه فارنهایت (91 تا 90 درجه سانتیگراد) است .

این بدان معنی است که اگر روی بدن ریخته شود ، می تواند باعث سوختگی قابل توجه و سوزان شود .

کودکان خردسال و بزرگسالان بزرگتر ممکن است به دلیل داشتن پوست نازک تر و اندازه بدن کوچکتر در معرض خطر سوختگی باشند . آب داغ عامل اصلی سوختگی در کودکان 6 تا 24 ماهه و بزرگسالان بالای 65 سال است .

بنابراین ، مهم است که هنگام تهیه چای مراقب باشید و در حالت ایده آل ، بگذارید قبل از سرو خنک شود .

بر اساس یک مطالعه توصیه می شود چای را برای حفظ خوش طعمی آن در دمای 130 تا 160 درجه فارنهایت (54 تا 71 درجه سانتیگراد) سرو کنید، اما من توصیه می کنم دمای نوشیدن را زیر 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) بیاورید .

چای حاوی کافئین است

چای حاوی کافئین است

کافئین محرکی است که به طور طبیعی در چای ، قهوه ، کاکائو و انواع گیاهان دیگر یافت می‌شود .

بسته به شخص ، منبع و مقدار کافئین ممکن است اثرات مثبت و منفی بر سلامتی فرد داشته باشد .

برخی از افراد ممکن است بخواهند مصرف کافئین را کاهش دهند یا از آن اجتناب کنند ، مانند افراد حساس به کافئین ، افراد مبتلا به بیماری کبد یا بیماری قلبی ، خانم های باردار یا شیرده ، نوجوانان و کودکان .

به بزرگسالان توصیه می شود که مصرف کافئین خود را به 400 میلی گرم در روز محدود کنند .

بالاتر از این سطح ، می تواند منجر به اثرات منفی مانند بی قراری ، عصبی بودن ، اختلالات روده ، لرزش عضلانی ، تحریک پذیری و تغییر در ریتم قلب شود .

مقدار کافئین موجود در یک فنجان چای واقعی به نوع آن بستگی دارد .

به عنوان مثال ، 1 فنجان (8 اونس مایع یا 237 میلی لیتر) چای سبز دم کرده حاوی 29.4 گرم کافئین است ، در حالی که 1 فنجان چای سیاه حاوی 47.4 میلی گرم است . با این حال ، این مقادیر بسته به ترکیب خاص و زمان دم کردن چای هم متفاوت است .

اگر تصمیم به کم کردن میزان کافئین روزانه خود دارید ، می توانید از انواع چای های بدون کافئین استفاده کنید . بسیاری از چای های گیاهی مانند چای نعناع ، ​​بابونه و زنجبیل به طور طبیعی فاقد کافئین هستند .

خلاصه

نوشیدن چای خیلی داغ خطر سوختگی و سرطان مری را افزایش می دهد . اطمینان حاصل کنید که چای را قبل از مصرف به دمای زیر 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) خنک کنید . علاوه بر این ، چای واقعی حاوی کافئین است که در دوزهای بالا در افراد خاصی می تواند اثرات منفی به دنبال داشته باشد .

طرز تهیه چای داغ

طرز تهیه چای خیلی داغ

برای لذت بردن از چای داغ ، ابتدا یک چای واقعی یا یک دمنوش گیاهی را انتخاب کنید که می خواهید آن را امتحان کنید .

دما و زمان دم کردن بسته به ترکیب چایی دارد که می خواهید استفاده کنید .

به عنوان مثال ، چای سیاه با آب تقریباً در حال جوش تهیه می شود و به مدت 2 تا 5 دقیقه دم می کشد ، در حالی که بهتر است چای سفید را در دمای 158 تا 167 درجه فارنهایت (70 تا 75 درجه سانتی گراد) به مدت 1 تا 3 دقیقه دم کنید .

بیشتر چای ها با دستورالعمل هایی در مورد بهترین دما و زمان دم کردن برای استفاده ، تولید و فروخته می شوند .

پس از دم کشیدن چای ، آن را در یک فنجان یا لیوان بریزید و بگذارید خنک شود . چای را خیلی طولانی نگذارید دم بکشد ، در غیر این صورت ممکن است تلخ شود .

اگر مطمئن نیستید که چه زمانی چای به اندازه کافی خنک است که بنوشید ، از دماسنج استفاده کنید تا دمای آن به حداقل 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) برسد .

قابل ذکر است ، افزودن شیر و شکر به چای ممکن است فعالیت آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت را کاهش دهد . بنابراین ، بهتر است چای خود را ساده بنوشید .

نتیجه گیری

چای داغ یک نوشیدنی لذیذ است که در انواع و طعم های مختلف وجود دارد ، همچنین به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی دارای مزایای سلامتی بسیاری است که به پیشگیری از چندین بیماری و ارتقای سلامت روان کمک می کند .

با این حال ، باید هنگام تهیه و نوشیدن چای داغ مراقب باشید و در حالت ایده‌آل بگذارید چایتان قبل از سرو حداقل به دمای دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) یا کمتر برسد تا خطر سوختگی و سرطان کاهش یابد .

 

منبع :

https://www.healthline.com/nutrition/is-hot-tea-good-for-you

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها