آیا افراد دیابتی می توانند آب میوه بخورند ؟

آیا افراد دیابتی می توانند آب میوه بخورند ؟ این سوالی است که خیلی از بیماران دیابتی از ما می پرسند . انواع آب میوه ها حاوی قند بالایی هستند این قند به صورت طبیعی در انواع آب میوه ها وجود دارد ولی متاسفانه میزان قند در آب میوه های صنعتی نسبت به آب میوه های طبیعی بسیار بیشتر است ، زیرا به این آب میوها شکر هم اضافه می کنند . قند بالای موجود در آب میوه ها به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهد .

بنابراین ، افراد مبتلا به دیابت بهتر است از نوشیدن آب میوه پرهیز کنند .

به عنوان یک قاعده کلی، همیشه خوردن میوه کامل برای بیماران دیابتی و همه افراد بسیار بهتر و سالم تر از نوشیدن آب میوه یا استفاده از اسموتی است .

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف منظم آب میوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد سالم نیز افزایش دهد .

آب میوه ها حاوی چه موادی هستند ؟

آب میوه و دیابت
آب میوه و دیابت

درست است که آب میوه ها سرشار از انواع ویتامین ها هستند اما …

  • کالری –  میزان کالری آب میوه ها در مقایسه با میوه کامل بیشتر است .به عنوان مثال یک لیوان ۲۵۰ میلی لیتر آب پرتقال شیرین نشده حاوی حدود ۱۰۰ کالری است، اما یک پرتقال کامل ۶۰ کالری دارد .
  • فروکتوز (قند میوه) – آب میوه ها حاوی فروکتوز بالایی هستند . بنابراین مصرف منظم آب میوه باعث دریافت بیش از حد قند بیش از حد توصیه شده سازمان بهداشت جهانی در روز ( ۳۰ گرم شکر برای مردان، ۲۴ گرم برای زنان ) می شود .
  • فیبر کم – آب میوه همیشه حاوی فیبر کمتری نسبت به میوه کامل می باشد و اگر این آب میوه بسیار زیاد تصفیه شده باشد ممکن است حاوی هیچ فیبری نباشد .

چگونه آب میوه ها بر قند خون افراد دیابتی تاثیر می گذارند ؟

سطح بالای قند در آب میوه می تواند موجب افزایش قابل توجه میزان قند خون و افزایش خطر ابتلا به هیپرگلیسمی (سطح قند خون بالا) در افراد دیابتی شود . شاخص گلیسمی ( GI ) ، شاخصی است که برای نشان دادن تاثیر مصرف غذاها بر میزان قند خون افراد مورد استفاده قرار می گیرد ، شاخص گلایسمی آب پرتقال بین ۶۶ تا ۷۶ در مقیاس ۱۰۰ است .

این نشان میدهد که آب میوه یک نوشیدنی با شاخص گلایسمی بالا است و افراد دیابتی برای کنترل بهتر قند خونشان باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های با GI بالا پرهیز کنند .

آب میوه و دیابت
آب میوه و دیابت

 

تنها در یک وضعیت است که مصرف آب میوه می تواند برای یک فرد دیابتی مفید باشد . آن هم زمانی است که فرد دچار علائم هیپوگلایسمی (افت قند خون) می شود . در این موقعیت نوشیدن ۱ لیوان آب میوه می تواند به بالا بردن سریع قند خون کمک کند .

همانطور که ذکر شد آب میوه ها سرشار از قندی به نام فروکتوز هستند . فروکتوز باید توسط کبد متابولیزه شود و تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی سلامتی برای فرد شود . مشکلاتی از قبیل بیماری کبد چرب غیر الکلی و دیابت نوع ۲ ، که هر دو مورد میتواند در اثر یک رژیم غذایی سرشار از قند میوه یا فروکتوز ایجاد شوند .

نتیجه گیری برای ارتباط بین آب میوه و دیابت

آب میوه و دیابت
آب میوه و دیابت

درست است که انواع آب میوه های طبیعی سرشار از انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین C هستند اما به دلیل وجود قند بالا برای افراد دیابتی مناسب نیستند .

اگر شما هم جزو افراد دیابتی هستید بهتر است برای دریافت این ویتامین ها در طول روز از میوه کامل استفاده کنید تا هم قند خونتان یکدفعه بالا نرود و هم کالری کمتر و فیبر بیشتری نصیب بدنتان شود .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها