کمبود کدام ویتامین ها باعث چاقی می شود ؟

کمبود کدام ویتامین ها باعث چاقی می شود ؟

اگر فکر می کنید برای کاهش وزن همه کارها را به درستی انجام داده اید ، رژیم غذایی کم کالری و فعالیت بدنی مناسب دارید ، اما در عوض  روز به روز به وزنتان اضافه می شود  ، کمبود ویتامین ها می تواند مقصر اصلی چاقی شما باشد . بر اساس تحقیق منتشر شده در ISRN Endocrinology ، در افراد چاق معمولا کمبود ویتامین ها و مواد مغذی بسیار شایع تر است .

اگرچه امروزه بسیاری از غذاها با ویتامین هایی مانند ویتامین D یا ویتامین B غنی شده اند ، اما اگر رژیم غذایی شما حاوی مواد غذایی بی کیفیت باشد ، ممکن است مقادیر کافی ویتامین دریافت نکنید تا به بدنتان کمک کند انرژی اضافی خود  را بسوزاند و از افزایش وزن شما جلوگیری کند .

کمبود ویتامین هامتاسفانه در جوامع امروزی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی به جای بهتر شدن در حال بدتر شدن است . این کمبودها می تواند بر روی سلامتی افراد تاثیر بسیار بدی بگذارد . فقط چند مورد از مشکلات سلامتی مرتبط با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی را در نظر بگیرید :

  • خستگی
  • افسردگی
  • پیری زودرس
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • قند خون بالا
  • سکته
  • بیماری قلبی
  • پوکی استخوان
  • زوال عقل
  • سرطان
  • گاهی اوقات تا حد بیماری شدید و مرگ

کمبود ویتامین ها چگونه باعث چاقی می شوند ؟

یکی از پیامدهای نادیده گرفته شده کمبود ویتامین ها ، افزایش وزن های ناخواسته است . در این قسمت 3 دلیل را بررسی می کنیم تا ببینیم چگونه کمبود ویتامین ها و مواد معدنی توصیه شده می توانند به افزایش وزن تدریجی افراد کمک کند . گاهی اوقات این کمبود ها می تواند سالانه تا 5 کیلو وزن شما را افزایش دهد .

این قانون را به ذهن تان بسپارید :

کسانی که کمترین مواد مغذی را دریافت می کنند در نهایت بیشترین وزن را دارند و کسانی که مواد مغذی بیشتری دریافت می کنند وزن کمتری دارند. به زبان پزشکی ، کسانی که کمترین میزان دریافت ویتامین و مواد معدنی را دارند معمولا بیشترین BMI را خواهند داشت .

در اینجا 3 دلیل برای این چاقی تدریجی ناخواسته را بررسی می کنیم

کمبود ویتامین ها ولع غذا خوردن و اشتهای شما را بیشتر می کند

کمبود ویتامین ها ولع غذا خوردن و اشتهای شما را بیشتر می کندکم بودن مواد مغذی مرکز اشتها را در مغز شما تحریک می کند ! در مرکز اشتهای مغز ما گیرنده هایی وجود دارد که می دانند کمبود مواد مغذی کلیدی مانند آهن ، ویتامین D یا ویتامین های گروه B را داریم یا خیر . اگر کمبود داشته باشیم ، مرکز اشتهای ما روشن می شود و ما را به سمت بیشتر غذا خوردن هدایت می کند .

غالباً هوس های غذایی بیش از حد و مقاومت ناپذیر ، به ویژه برای خوردن غذاهای خوشمزه و پر کالری در اثر همین کمبود های غذایی ایجاد می شود که می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن های بی رویه و چاقی افراد شود .

کمبود ویتامین ها باعث خستگی شما می شوند

خستگیکمبود ویتامین ها باعث ایجاد حس خستگی در شما می شوند و طبیعتا وقتی شما خسته هستید فعالیت بدنی خود را محدود می کنید. وقتی خسته هستیم ، فعالیت کمتری داریم . کارهای انرژی برو پرتحرک و …را به درستی انجام نمی دهیم ! این خستگی ، که اغلب نتیجه از دست دادن مواد مغذی اصلی است ، تحرک ما را کم می کند و این کم تحرکی عامل بسیار مهمی برای افزایش وزن های ناخواسته و چاقی است .

کمبود ویتامین ها متابولیسم بدن شما را آهسته و کند می کند

کمبود ویتامین ها متابولیسم بدن شما را آهسته و کند می کندکمبود ویتامین ها متابولیسم بدن را کند می کند. مواد مغذی ضروری و ویتامین ها در شیمی بدن ما نقش اساسی دارند . مواد مغذی عضله و استخوان می سازند ، انرژی ایجاد می کنند ، قند و چربی می سوزانند و خلق و خوی ما را در حالت طبیعی نگه می دارند. اگر به اندازه کافی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت نکنیم ، به تدریج متابولیسم یا سوخت و ساز بدن ما آهسته می شود که این امر منجر به افزایش تدریجی وزنمان خواهد شد .

برای پیشگیری از چاقی رژیم غذایی شما باید سرشار از انواع ویتامین ها باشد

پیشگیری از چاقیبرای پیشگیری از چاقی هر دو گروه از ویتامین ها باید به اندازه کافی در رژیم روزانه شما وجود داشته باشد . ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامین های گروه B باید به صورت روزانه مصرف شوند زیرا مقادیر بیش از حد و اضافی آن توسط بدن شما از طریق ادرار خارج می شود . ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های  D ، E  ، A و K می توانند در کبد و بافت های چرب شما ذخیره شوند ، اما شما همچنان باید از هر یک از این ویتامین ها به طور منظم و در مقادیر توصیه شده مصرف کنید تا از کمبود آن جلوگیری کنید .

ارتباط کمبود ویتامین D و چاقی

ارتباط کمبود ویتامین D و چاقیاز جمله کمبود ویتامین هایی که احتمالا منجر به بروز چاقی می شود کمبود ویتامین دی است . مطالعات جدید نشان می دهد افراد چاق سطح ویتامین D کمتری دارند ، اما هنوز مشخص نیست که آیا سطح پایین ویتامین D منجر به چاقی می شود و یا چاقی باعث کمبود ویتامین D می شود . صرف نظر از این ، رژیم غذایی فقیر از ویتامین D می تواند باعث خستگی و درد عمومی شود ، که این مساله می تواند با ایجاد مشکل در فعالیت بدنی و سوزاندن کالری باعث افزایش وزن شود.

شما می توانید ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از منابع غذایی این ویتامین که شامل ماهی هایی مانند ماهی شمشیری ، ماهی تن و ماهی آزاد است تامین کنید . زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده ، مانند شیر ، ماست ، آب پرتقال و غلات غنی شده نیز از منابع غذایی دیگر این ویتامین محسوب می شوند .

چنانچه به هر دلیل از منابع غذایی این ویتامین به اندازه کافی استفاده نمی کنید و یا در معرض نور خورشید قرار نمی گیرید حتما باید از مکمل ویتامین دی برای پیشگیری از کمبود آن استفاده کنید .

چه افرادی بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند

اگرچه کمبود ویتامین D می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد ، اما گروه خاصی از افراد ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

به عنوان مثال ، افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند ممکن است توانایی جذب ویتامین D از رژیم غذایی خود را تا حد زیادی از دست بدهند ، که این امر ممکن است آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دهد .

همچنین به نظر می رسد افراد مبتلا به سلیاک ، سندرم روده کوتاه ، بیماری التهابی روده (IBD) ، فیبروز کیستیک یا نارسایی مزمن لوزالمعده نیز بیشتر از بقیه افراد در معرض کمبود ویتامین D قرار داشته باشند .

افراد مسن و همچنین افرادی که رنگ پوست آنها تیره است و یا وقت کمی در فضای باز می گذرانند ، به دلیل کاهش توانایی تولید کافی ویتامین D از طریق آفتاب ، بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند .

علاوه بر این موارد ، همانطور که در این مقاله ذکر شده کمبود ویتامین D در افراد چاق بیشتر دیده می شود و این افراد به دلیل وزن بالا به ویتامین دی بیشتری نیاز دارند .

سرانجام ، برخی از داروهای تجویز شده ممکن است باعث تجزیه بیشتر ویتامین D در بدن شوند و احتمال خطر کمبود ویتامین D را افزایش دهند .

کمبود ویتامین B12 باعث خستگی و چاقی شما می شود

ویتامین B12ویتامین B12 به طور طبیعی فقط در غذاهای با منشأ حیوانی مانند گوشت گاو ، مرغ ، لبنیات و تخم مرغ یا در غذاهای غنی شده با این ویتامین مانند شیرهای غیر لبنی و غلات یافت می شود.

اگر گیاه خوار یا وگان هستید ، یا اگر گوشت یا محصولات لبنی را به ندرت می خورید ، ممکن است در معرض کمبود ویتامین B12 باشید . جالب است بدانید کمبود این ویتامین نیز خطر ابتلا به  چاقی و اضافه وزن را افزایش می دهد.

طبق مطالعه ای که در سال 2013 در Medicinski Glasnik منتشر شد ، میزان کمبود ویتامین B12 در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر از گروه با وزن طبیعی بود . با این حال هنوز مشخص نیست که این کمبود باعث اضافه وزن می شود یا نتیجه آن است . کمبود ویتامین B12 همچنین ممکن است باعث افسردگی و خستگی شود ، که همه این موارد می تواند به افزایش وزن افراد کمک کند .

اکثر افراد چاق معمولا کمبود ویتامین C دارند

اکثر افراد چاق معمولا کمبود ویتامین C دارنداگرچه کمبود ویتامین C ممکن است مستقیما باعث افزایش وزن شما نشود ، اما کمبود ویتامین C می تواند نشان دهنده یک رژیم غذایی بی کیفیت باشد که منجر به افزایش وزن می شود . میوه ها و سبزیجات باید منبع اصلی ویتامین C شما باشند و رژیم غذایی که فقیر از این مواد غذایی باشد ، نشان می دهد که کالری شما ممکن است از غذاهای کم مغذی مانند غذاهای سرخ شده و فرآوری شده ، نوشابه های گازدار و غذاهای سرشار از قند تصفیه شده تامین شود .

مطالعه ای که  در ژورنال تغذیه بالینی منتشر شد ، نشان داد که مردان و زنانی که نسبت کمر به باسن آنها بالاتر است ، دارای ویتامین C پایین تری هستند . ویتامین C پایین نیز می تواند باعث خستگی ، مفاصل دردناک و کاهش ایمنی بدن شود که همه اینها عواملی هستند که به چاقی کمک می کنند .

نسبت دور کمر به دور باسن در زنان و مردان چگونه محاسبه می شود ؟

نسبت دور کمر به دور باسنتحقیقات نشان می دهد که اگر نسبت دور کمر به دور باسن  (WHR) خانم ها کمتر از ۰٫۷و در آقایان کمتر از ۰٫۹ باشد نشان‌دهنده سلامت بیشتر افراد است. بر اساس مطالعات اندازه دور کمر و نسبت دور کمر به دور باسن می تواند شاخصی مناسب برای بررسی احتمال بروز مشکلات قلبی‌ عروقی فرد در آینده باشد .

بالا بودن این نسبت یکی از نشانه‌های اضافه وزن و چاقی است و برای اندازه‌گیری این نسبت، شما باید محیط دور مفصل ران را که از پهن ترین قسمت باسن عبور می‌کند بر محیط دور کمر که باریک ترین قسمت کمر است تقسیم کنید .

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، WHR بیشتر از 1.0 نشان‌دهنده خطر بروز بیماری‌های قلبی است . WHR سالم برای زنان باید زیر 0.85 و WHR سالم برای مردان باید کمتر از 0.90 باشد .

نتیجه گیری: کمبود ویتامین ها منجر به افزایش وزن ناخواسته و تدریجی شما خواهد شد !

اکنون متوجه شدید که چرا دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی کافی بسیار مهم است و چرا بسیاری از افراد چاق بر خلاف میل خود وزن اضافه می کنند !

بنابراین اگر شما هم جزو این گروه از افراد هستید ، امروز میدانید که می توانید با دریافت کافی ویتامین ها و مواد مغذی از طریق یک رژیم غذایی متعادل و متنوع و در صورت عدم دسترسی به مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین ، با دریافت مکمل های ویتامینی ، می توانید  از ولع های شدید غذایی ، خستگی و متابولیسم کند که در اکثر افراد چاق بسیار شایع است جلوگیری کنید .

پس لطفا سعی کنید عاقلانه و هوشمندانه غذا بخورید تا دچار کمبود ویتامین نشوید .

منبع :

livestrong.com

taguenutrition.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قدیریان
قدیریان
1 سال قبل

درود. وقت بخیر. بسیار عالی بود.