بهترین مکمل ها برای کاهش کلسترول کدامند؟

برخی مکمل ها ممکن است به کاهش سطح کلسترول افراد کمک کند و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند . تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از این مکمل‌ها ممکن است زمانی مفید باشند که افراد از آنها به تنهایی یا همراه با داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده کنند .

در این مقاله هفت مکمل را به شما معرفی می کنم که ممکن است به کاهش کلسترول شما کمک کنند . نتایج تحقیقات در مورد اثربخشی و ایمنی این مکمل ها را بررسی می کنیم و در مورد خطرات و عوارض جانبی آنها با هم صحبت می کنیم .

۱. فیتواسترول ها

فیتواسترول ها

فیتواسترول ها به استرول ها و استانول های گیاهی اطلاق می شود که به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارند . تولید کنندگان مکمل ، فیتواسترول ها را به شکل قرص به عنوان مکملی برای کاهش کلسترول در می آورند.

یک متاآنالیز و مرور هشت کارآزمایی بالینی در سال 2013 به این نتیجه رسید که مصرف دوز 1 تا 3 گرم فیتوسترول دو یا سه بار در روز به مدت 4 تا 6 هفته ، میزان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را تا 12 میلی گرم در دسی لیتر کاهش داد.

مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) توصیه می کند که فیتواسترول ها به طور کلی برای اکثر افراد سالم بی خطر هستند. با این حال، عوارض جانبی آنها می تواند شامل اسهال یا وجود چربی در مدفوع باشد .

علاوه بر این ، سطوح بالای استرول گیاهی در افراد مبتلا به سیتوسترولمی ( نوعی بیماری ژنتیکی که در آن بدن مقادیر زیادی فیتواسترول را وارد جریان خون کرده و باعث افزایش خطر تشکیل پلاک و بیماری قلبی می شود) ممکن است با افزایش خطر آترواسکلروز زودرس مرتبط باشد .

۲. برنج مخمر قرمز

برنج مخمر قرمزبرنج مخمر قرمز ( Red yeast rice) یک محصول دارویی طب سنتی چینی است .

تولیدکنندگان برنج مخمر قرمز را با تخمیر مغز برنج پخته شده با نوعی کپک به نام Monascaceae می‌سازند که ترکیب فعالی به نام موناکولین K تولید می‌کند.

Monacolin K آنزیم 3-hydroxy-3-methyl-glutaryl-CoA ردوکتاز را که به سنتز کلسترول کمک می کند ، مهار می کند .

یک بررسی در سال 2019 نشان می‌دهد که مصرف روزانه موناکولین K در برنج مخمر قرمز ، سطح کلسترول LDL پلاسما را بین 15 تا 25 درصد در عرض 6 تا 8 هفته کاهش می‌دهد . این مکمل همچنین نشانگرهای کلسترول تام و التهاب را نیز کاهش داد .

علاوه بر این ،در این تحقیق پیشنهاد شد که مصرف روزانه 10- 3 میلی‌گرم موناکولین در مقایسه با استاتین‌ها کمترین خطر را دارد . محققان پیشنهاد می کنند که طبق مطالعات برنج مخمر قرمز عوارض جانبی مانند دردهای عضلانی که برخی افراد با مصرف استاتین ها تجربه می کنند را ایجاد نمی کند .

با این حال ، سازمان غذا و دارو (FDA) خرده فروشان را از فروش محصولات برنج مخمر قرمز با مقادیر بیش از حد موناکولین منع می کند. علاوه بر این ، FDA هشدار می دهد که اگر افراد از برنج مخمر قرمز استفاده کنند ، ممکن است دچار مشکلات شدید عضلانی شوند که منجر به نارسایی کلیه می شود .

برنج مخمر قرمز مشابه داروی لواستاتین (Mevacor) است که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

FDA همچنین بیان می کند که محصولات برنج مخمر قرمز حاوی لوواستاتین ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشند:

  • داروی ضد افسردگی نفازودون (سرزون)
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • داروهای درمان HIV
  • داروی عفونت قارچی

آنها همچنین ممکن است با سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول نیز تداخل داشته باشند .

علاوه بر این ، مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) هشدار می دهد که از هر 11 محصول مکمل برنج مخمر قرمز، چهار محصول ممکن است حاوی سیترینین باشند ، سمی که مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد ممکن است باعث آسیب ژنتیکی یا نارسایی کلیه شود .

خانم هایی که باردار هستند یا در حال شیردهی و یا در حال مصرف استاتین هستند باید از مصرف برنج مخمر قرمز اجتناب کنند .  همچنین افراد اگر در حال حاضر دارو مصرف می کنند ، قبل از مصرف مکمل ها باید با پزشک خود مشورت کنند.

۳. بتا گلوکان مکمل فیبری برای کاهش کلسترول

بتاگلوکان مکمل کاهش کلسترولبتا گلوکان ها فیبرهای موجود در گیاهان خاصی مانند قارچ ، جو و جو دوسر هستند . بر اساس بررسی منابع مورد اعتماد در سال 2018 ، تحقیقات نشان می دهد که بتاگلوکان ها می توانند سطح کلسترول کل و LDL خون را کاهش دهند .

این بررسی بیان می‌کند که بتاگلوکان‌ها ممکن است مؤثرتر از استاتین‌ها باشند ، زیرا در مقایسه با مسدود کردن ساده آنزیمی که کلسترول را تولید می‌کنند ، باعث تعادل مجدد سطح کلسترول می‌شوند . با این حال ، محققان معتقدند که تحقیقات بیشتری برای روشن شدن بهترین راه استفاده از بتا گلوکان ها برای کاهش کلسترول نیاز است .

۴. دانه کتان

دانه کتانمطالعه ای در سال 2017 نشان داد که مصرف مکمل بذر کتان در افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی ، کلسترول LDL را تا 15 درصد در عرض 1 ماه کاهش می دهد . علاوه بر این ، محققان دریافتند که دانه کتان در زمانی که شرکت کنندگان در مطالعه از آن در ترکیب با استاتین ها استفاده می کردند ، قابلیت کاهش کلسترول بیشتری دارد .

یک مطالعه کوچک دیگر که بر روی مردان ژاپنی انجام شد ، نشان داد که مصرف 10 گرم روغن بذر کتان به صورت روزانه کلسترول LDL را 25.8 درصد در 4 هفته و 21.2 درصد در 12 هفته کاهش می دهد .

افراد می توانند دانه کتان را به صورت روغن ، دانه های آسیاب شده یا به شکل کپسول مصرف کنند ، اما باید ابتدا بررسی کنند که این گیاه با هیچ دارویی تداخل نداشته باشد.

منبع NCCIH هشدار می دهد که افراد نباید دانه کتان را در دوران بارداری مصرف کنند زیرا ممکن است اثرات هورمونی داشته باشد . علاوه بر این ، این سازمان به مردم توصیه می کند هنگام مصرف دانه کتان مطمئن شوند که به خوبی هیدراته شده اند و آب می نوشند ، زیرا در صورت کم آبی بدن ممکن است دچار مشکلاتی نظیر یبوست یا اسهال شوند .

۵. اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳

پزشکان اغلب سطح تری گلیسیرید افراد را هنگام آزمایش کلسترول اندازه گیری می کنند . تری گلیسیرید رایج ترین نوع چربی بدن است که انرژی اضافی را که بدن استفاده نمی کند ذخیره می کند .

سطح بالای تری گلیسیرید ، همچنین به عنوان هیپرتری گلیسیریدمی شناخته می شود که یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است ، به ویژه اگر همراه آن فرد دچار سطوح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و سطوح بالای کلسترول LDL باشد .

طبق یک بررسی در سال 2018 ، مکمل های امگا 3 ممکن است خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را در افراد کمتر کنند . علاوه بر این ، این بررسی نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کاهش سطح تری گلیسیرید و التهاب در بدن نیز کمک کنند .

افراد می توانند اسیدهای چرب امگا 3 دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوزاپنتانوئیک اسید را با خوردن ماهی های روغنی یا مصرف مکمل ها دریافت کنند . مکمل‌ها شامل مکمل‌هایی هستند که تولیدکنندگان آن ها را از جگر ماهی یا فرم‌های گیاهی مانند جلبک‌ها تولید می‌کنند .

6. پسیلیوم یک مکمل خوب برای کاهش کلسترول

پسیلیوم مکمل کاهش کلسترولمنابع فیبر محلول ، مانند پسیلیوم ، می‌توانند به پاکسازی کلسترول از خون و از بین بردن آن از طریق روده‌ها کمک کنند . یک بررسی در بین 24 مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که به طور متوسط 10 گرم در روز پسیلیوم مصرف کرده بودند ، توانستند کلسترول تام خود را 20-20٪ و کلسترول LDL را 6-24٪ کاهش دهند.

محققان توصیه می کنند که مردم باید مکمل های فیبری را به تدریج مصرف کنند تا از عوارض جانبی مانند نفخ یا اسپاسم جلوگیری شود . آنها همچنین پیشنهاد می کنند که اگر افراد دارو مصرف می کنند یا شرایطی دارند که بر سیستم گوارشی آنها تأثیر می گذارد ، باید قبل از مصرف مکمل های فیبری با پزشک خود مشورت کنند .

۷. چای سبز

Green teaبر اساس یک بررسی در سال 2020 از 31 کارآزمایی ، چای سبز کلسترول LDL و کلسترول کل را در شرکت کنندگانی که وزن متوسط یا اضافه وزن داشتند ، کاهش داد . چای سبز حاوی ترکیبات فعالی به نام کاتچین است که ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند ، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است انجام شود .

مردم می توانند عصاره چای سبز را به عنوان مکمل یا به شکل قرص خریداری کنند یا خود چای سبز را به عنوان نوشیدنی مصرف کنند . با این حال ، چای سبز حاوی کافئین است ، بنابراین افراد حساس به این ماده باید مراقب میزان مصرف خود در طول روز باشند .

عوارض جانبی مصرف مکمل های کاهنده کلسترول

عوارض جانبی مکمل کاهش کلسترولمکمل ها می توانند با داروهای فرد بیمار تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی ایجاد کنند . علاوه بر این ، برخی از محصولات ممکن است مورد تائید FDA قرار نگرفته باشند.

بنابراین ، افراد باید قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک یا مشاور تغذیه خود صحبت کنند ، به‌ ویژه اگر بیماری دارند یا دارو مصرف می‌کنند . علاوه بر این ، بسیاری از مکمل ها نباید در دوران بارداری یا در دوران شیردهی مصرف شوند .

همچنین اگر کسی شما در مورد سطح کلسترول خود نگران هستید ، می توانید با یک رژیم غذایی مناسب و ایجادتغییرات مثبت در سبک زندگی خود کلسترول تان را مدیریت کنید ، سلامت کلی تان را بهبود بخشید و خطر بیماری های قلبی را در آینده کاهش دهید .

نتیجه گیری

برخی مکمل ها مانند برنج مخمر قرمز ، فیتواسترول ها و بتا گلوکان ها و …ممکن است به افراد در کاهش سطح کلسترول کمک کنند .شما باید در مورد اینکه آیا میتوانید از این مکمل ها به تنهایی استفاده کنید و یا بهتر است آنها را همراه با داروهای کاهش دهنده کلسترول مانند استاتین ها استفاده کنید ، با پزشک خود مشورت کنید .

علاوه بر این ، شما می توانید با حفظ وزن خود در محدوده نرمال ، داشتن یک رژیم غذایی مغذی و صحیح  و داشتن تحرک و فعالیت بدنی منظم به بهبود نمایه کلسترول خود کمک کنید .

منبع :

www.medicalnewstoday.com

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها