خواص شیر سویا و مضرات آن

اگر به لبنیات حساسیت دارید یا عدم تحمل لاکتوز دارید یعنی بدنتان نمی تواند قند شیر یا همان لاکتوز را هضم کند و یا اصلا مزه شیر را دوست ندارید ، شیر سویا می تواند یک جایگزین مناسب برای شما باشد زیرا شیر سویا اصلا لاکتوز ندارد .

شیر سویا خواص و مزایای تغذیه ای فراوانی دارد . از مهمترین خواص آن کاهش کلسترول خون ، کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و پوکی استخوان است . همچنین این شیر گیاهی می تواند باعث تخفیف عوارض یائسگی در خانم ها شود .

شیر سویا برای برخی افراد میتواند مضر باشد . امروز با این موارد نیز آشنا می شوید . با من همراه باشید …

شیر سویا حاوی پروتئین با کیفیت بالاست

مزایای شیر سویا
مزایای شیر سویا

شما می‌توانید از شیر سویا به عنوان یک منبع پروتئین در برنامه غذایی روزانه تان استفاده کنید . برخلاف سایر پروتئین‌ های گیاهی که شامل برخی از انواع اسید آمینه های مورد نیاز شما هستند ، سویا حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری بدن می باشد .

بدن شما این اسیدهای آمینه را به پروتئین های جدید تبدیل می کند . از جمله این پروتئین ها ، آنتی بادی هایی هستند که برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری اند .

یا پروتئین های ساختاری که بافت های بدن را در کنار هم نگه می دارند و یا آنزیم هایی که به سلول های بدن شما کمک می کند تا انرژی تولید کنند .

هر لیوان شیر سویای ساده و شیرین نشده ۷ گرم پروتئین را در اختیار بدنتان قرار می دهد .

کلسیم و آهن موجود در شیر سویا

خوردن شیر سویا همچنین باعث تامین کلسیم و آهن مورد نیاز بدن می‌شود . برای اینکه استخوان های متراکم و قوی داشته باشید نیاز دارید تا کلسیم مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تان تامین کنید .

در غیر این صورت بدن مجبور است برای تامین کلسیم مورد نیازش ، از استخوانها ، کلسیم را بردارد و این مساله در مدت زمان طولانی می تواند منجر به کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان شود .

یک لیوان شیر سویای معمولی و شیرین نشده دارای ۲۹۹ میلی گرم کلسیم است که این مقدار می‌تواند ، ۳۰ درصد نیاز روزانه شما به کلسیم را تامین کند .

همچنین یک لیوان شیر سویا حاوی ۱.۱ میلی گرم آهن است که این میزان آهن می‌تواند ۱۴ درصد از نیاز روزانه یک خانم و همچنین ۶ درصد از نیاز روزانه یک آقا به آهن را تامین کند .

ریبوفلاوین و ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب12
ویتامین ب12

شیر سویا حاوی تعدادی از ویتامین‌های گروه ب کمپلکس میباشد . ای شیر حاوی ریبو فلاوین یا ویتامینB2 و ویتامین B12 می‌باشد .

دریافت کافی ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی به تولید DNA سلولی ، بهبود عملکرد گلبول های قرمز خون و همچنین سلامت سیستم عصبی شما کمک می کند .

هر یک لیوان شیر سویا حاوی ۳ میکروگرم ویتامین B12 می‌باشد که این میزان بیش از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می کند . ( بدن ما در طول روز به ۲.۴ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ نیاز دارد ) .

همچنین با مصرف یک لیوان سویا شیر شما ، ۰.۵۱ میلی گرم ریبوفلاوین را در اختیار بدنتان قرار می دهید . این میزان ویتامین ب۲ ، ۳۹ درصد از نیاز روزانه آقایان و ۴۶ درصد از نیاز روزانه خانم ها به ویتامین B2 را تامین می کند .

این شیر گیاهی برای اکثر مردم سالم و امن است اما در برخی از افراد ممکن است ایجاد مشکل کند .

آیا افراد دیابتی می توانند از شیر سویا استفاده کنند؟

اگر مبتلا به دیابت هستید باید همیشه مراقب غذا خوردنتان باشید تا بتوانید سطح قند خونتان را کنترل کنید و از ابتلا به عوارض ناشی از دیابت در امان باشید . شیر سویای غیر شیرین می‌تواند بخش سالمی از یک رژیم غذایی دیابتی باشد .

شیر سویا کم چرب است و می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد ، بنابراین مصرف این شیر در افراد مبتلا به دیابت می تواند از آترو اسکلروز و بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند .

فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه شیر سویا در افراد دیابتی می‌تواند باعث افزایش دریافت پروتئین و کربوهیدرات در آنها شود بنابراین افراد دیابتی نباید بیش از ۲ – ۳ فنجان شیر سویا در طول روز استفاده کنند .

آیا افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند از شیر سویا استفاده کنند ؟

مصرف شیر سویا باعث بیماری کم کاری تیروئید نمی‌شود اما اگر برای درمان کم کاری تیروئید از دارو استفاده می‌کنید t نباید مصرف شیر سویا همزمان با مصرف داروهای شما باشد زیرا ممکن است مصرف شیر سویا به همراه داروها باعث کاهش اثر دارویتان شود . بنابر این بهتر است حداقل تا ۴ ساعت پس از مصرف دارو از شیر سویا استفاده نکنید .

افراد مبتلا به سرطان های وابسته به هورمون نباید شیر سویا بخورند

سویا دارای فیتواستروژن  است . فیتو استروژن ها مانند هورمون جنسی استروژن در بدن عمل می کنند ، بنابراین افرادی که مبتلا به سرطان های وابسته به هورمون هستند و یا در حال حاضر بهبود یافته اند  ، باید از مصرف سویا و فرآورده های آن که حاوی فیتواستروژن ها هستند پرهیز کنند .

مثلا خانم هایی که مبتلا به سرطان رحم و سرطان تخمدان و یا سرطان پستان هستند و یا در حال حاضر بهبودی یافته اند و یا آقایان مبتلا به سرطان پروستات ، همچنین خانم هایی که دارای تومورهای خوش خیم و یا کیست سینه هستند و یا فیبروم رحمی دارند نباید از سویا و محصولات آن استفاده کنند .

آیا مصرف شیر سویا از پوکی استخوان پیشگیری می کند ؟

پوکی استخوان و شیر سویا
پوکی استخوان و شیر سویا

شیرسویا و شیر گاو حاوی مقادیر مشابهی کلسیم هستند . همانطور که می دانید با افزایش سن خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد . بر طبق مطالعه ای که در مجله تحقیقات تغذیه در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید محققان دریافتند که زنانی که حداقل یک فنجان شیر سویا در روز استفاده می‌کنند میزان شیوع پوکی استخوان در آنها کاهش می یابد .

آیا مصرف شیر سویا برای مردان بد است ؟

شیرسویا یک جایگزین بسیار مناسب برای افرادی است که نمی‌توانند از شیرهای حیوانی استفاده کنند و مزایای زیادی برای سلامتی دارد .

ازجمله خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان پروستات را در مردان کاهش می دهد . اما برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد آن ممکن است برای مردان عوارض جانبی منفی در پی داشته باشد .

مطالعات مقطعی دانشگاه هاروارد که در مجله تولید مثل انسانی منتشر شده است نشان داد که مصرف سویای خوراکی و ایزوفلاون ها می تواند باعث کاهش میزان اسپرم در مردان شود .

همچنین در برخی تحقیقات دیگر نشان داده شد که مصرف زیاد سویا و محصولات آن می‌تواند باعث ایجاد اختلالات نعوظ و کاهش عملکرد آلت تناسلی در آقایان شود .

از دیگر عوارض شیر سویا برای مردان ، بزرگ شدن سینه ها و تغییرات خلقی و روحی و روانی می باشد .

بالاخره سویا باعث سرطان سینه می شود یا از آن پیشگیری می کند ؟

سویا و سرطان سینه
سویا و سرطان سینه

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که چرا در برخی مقالات اشاره شده ، مصرف سویا و فرآورده های آن باعث پیشگیری از برخی انواع سرطان ها مثل سرطان سینه در خانم ها و یا سرطان پروستات در آقایان می شود . اما در مقالات دیگری از جمله همین مقاله به این نکته اشاره شده است که افراد مبتلا به سرطان های وابسته به هورمون مثل خانم های مبتلا به سرطان سینه و آقایان مبتلا به سرطان پروستات باید در مصرف سویا و فرآورده های آن مثل شیرسویا احتیاط کنند !!

نکته اینجاست که اگر افراد سالم از سویا و فرآورده های آن به صورت مرتب استفاده کنند ، مصرف سویا میتواند از ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان سینه و سرطان پروستات پیشگیری کند .

اما اگر فردی تا امروز سویا مصرف نمی کرده و حالا که مبتلا به سرطان پروستات و یا سرطان سینه شده می خواهد از سویا استفاده کند . دیگر مصرف سویا نه تنها به بهبودی این فرد کمکی نمی کند بلکه به دلیل فیتو استروژن موجود در آن می تواند باعث وخامت بیماری و یا عود مجدد بیماری پس از بهبودی می شود .

توجه :

توجه کنید مصرف سویا و فرآورده های آن زمانی در این افراد مشکل ساز می شود که به صورت روتین و روزانه و به مقدار زیاد مصرف شود . بنابراین مصرف کم و منطقی محصولات سویا هیچ عارضه جدی و مهمی برای هیچ کس ایجاد نمی کند .

اگر یک فرد سالم هستید شما می توانید با خیال راحت روزانه 2 یا 3 واحد سویا بخورید . هر واحد سویا برابر است با :

  • نصف لیوان توفو
  • نصف لیوان دانه سویا
  • 1 لیوان شیر سویا
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها