از بیماری دیابت چه میدانید ؟ ( انواع دیابت ، علائم ، درمان )

انسولین چیست و چه نقشی در بدن دارد ؟

برای توضیح بیماری دیابت ابتدا باید با هورمون انسولین آشنا شویم . انسولین هورمونی است که از طریق سلول های جزایر لانگرهانس موجود در لوزالمعده یا پانکراس ترشح و وارد خون می شود .

انسولین یک مولکول گلیکوپروتئینی است که واسطه ورود قند موجود در خون به داخل سلولهای هدف یعنی سلولهای عضلانی ، سلولهای مغزی و غیره به شمار می‌رود . در واقع انسولین کمک می کند تا قند را به مصرف سلول های بدن برساند .

اما در بیماری دیابت در حالی که در خون قند زیادی وجود دارد اما سلول های بدن گرسنه هستند . وقتی انسولین کم باشد یا کارایی نداشته باشد نمی‌تواند وارد سلولهای بدن شده بنابراین قند خون بالا می رود .

کبد مثل یک کارخانه ساخت قند است و در موقع گرسنگی تحت تأثیر هورمون هایی شروع به ساخت قند می‌کند . در بیماری دیابت هم که سلول‌های بدن گرسنه هستند هورمون هایی که باعث ساخت قند در کبد می‌شوند در خون بالا رفته ، بنابراین کبد قند بیشتری می سازد که این مسئله هم مزید بر علت شده و باعث بالا رفتن بیشتر قند خون این بیماران می‌شود .

زمانی که قند خون بالا رفت و از حد تحمل کلیه ها بیشتر شد از راه ادرار دفع می شود و به دنبال خود مقدار زیادی آب را نیز از بدن خارج می کند . به همین علت آب بدن فرد دیابتی کم شده و فرد مرتبا احساس تشنگی می کند و معمولاً مقدار زیادی نیز آب می نوشد .

از طرفی به علت گرسنگی سلول‌های بدن شخص بیمار احساس گرسنگی کرده و پرخور نیز می‌شود .

بنابراین پرنوشی و پرادراری و پرخوری از مهمترین علایم بالینی در این بیماری هستند .

انواع دیابت

انواع دیابت

۲ نوع دیابت خیلی شایع هستند . یکی دیابت نوع ۱ و دیگری دیابت نوع دو .

دیابت نوع یک بیشتر در بچه ها و جوانان زیر ۴۰ سال اتفاق می افتد ، ولی دیابت نوع دو بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال دیده می شود .

در حال حاضر متاسفانه به دلیل سبک زندگی غلط و پرخوری و خوردن غذاهای پرکالری و کم تحرکی به ویژه در کودکان به دلیل انجام بازی های کامپیوتری و … این نوع دیابت که قبلا فقط در بزرگسالان دیده می شود امروزه در کودکان نیز دیده می شود .

افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد غیر دیابتی نمی توانند از گلوکز به نحو احسن در سوخت و ساز بدنشان استفاده کنند ، در نتیجه قند خون این افراد به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می یابد .

علائم بیماری دیابت

علائم بیماری دیابت شامل :

در دیابت نوع ۲ بیشتر مقاومت محیطی نسبت به انسولین وجود دارد . یعنی سلولها به انسولین خوب جواب نمی‌دهند ، بنابراین برای رفع این مشکل کار پانکراس زیاد شده و انسولین بیشتری تولید می کند . به مرور زمان سلول‌های پانکراس به دلیل کار زیاد تخریب شده و ترشح انسولین در بدن کم میشود بنابراین فرد در طول زمان اگر بیماری خود را کنترل نکند نیاز به تزریق انسولین پیدا خواهد کرد .

کنترل قند خون در بیماری دیابت

عوارض دیابت

اگر دیابت به خوبی کنترل و درمان نشود ، بسیاری از عوارض دیابت کشنده بوده و حداقل باعث کاهش کیفیت زندگی فرد مبتلا به دیابت و افراد خانواده وی خواهد شد .

از عوارض دیابت می توان به سستی و بیحالی ، تشنگی شدید ، خستگی ، تنگی نفس ، عفونت های مکرر ، کاهش وزن و در مواردی که دیابت کنترل نشود فرد به بیماریهای جدی از جمله بیماریهای چشمی ، بیماری های کلیوی ، نوروپاتی دیابتی ، بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا خواهد شد .

تزریق انسولین

درمان بیماری دیابت

درمان دیابت نوع ۱ در حال حاضر فقط تزریق انسولین است .

برای درمان دیابت نوع ۲ معمولا در ابتدا قرص های خوراکی تجویز می شود و گاهی اوقات در صورت پیشرفت بیماری و جواب ندادن بدن نسبت به قرص ها باید از تزریق انسولین نیز استفاده شود .

خیلی از بیماران دیابتی از اینکه می بینند پزشک برایشان انسولین تجویز کرده نگران می شوند . لازم به ذکر است که تزریق انسولین هیچ ضرری برای بدن نداشته و همان هورمونی که به طور طبیعی در بدن ترشح می‌شود . تنها ضرر استفاده از آن زمانی است که زیاد استفاده شود ، در این صورت می تواند باعث افت قند خون بیمار شود و اگر کم مصرف ‌شود قند خون فرد بالا می رود . بنابراین باید میزان مصرف انسولین جهت تنڟیم قند خون بیمار دیابتی توسط پزشک به دقت تعیین شود .

اگر بیماری دیابت به خوبی کنترل شود می تواند برای فرد مبتلا بی عارضه باشد و فرد یک زندگی کاملا طبیعی با عمر طبیعی را تجربه کند ولی اگر به این بیماری توجه نشود میتواند فرد را دچار عوارض شدید و خطرناکی کند .

زخم پای دیابتی

پای دیابتی چیست ؟

از عوارضی که بیماران قندی را تهدید می کند پای دیابتی است . بیماران دیابتی به دلیل قند بالا و غلظت خون ، از حس خوبی به خصوص در اندامهای تحتانی برخوردار نیستند و اگر احیانا دچار سوختگی و جراحت و یا صدمات دیگر در پاهایشان شوند متوجه آن نخواهند شد و این آسیب ممکن است در نهایت منجر به قطع عضو بیمار شود .
بنابراین بیماران دیابت باید قند خون خود را مرتب کنترل و اندازه گیری کنند و از بالا رفتن بیش از حد قند خون جلوگیری کنند .

آمار ابتلا به بیماری دیابت در دنیا

آمار ابتلا به دیابت در دنیا

در سال ۱۹۸۵ ، تنها ۳۰ میلیون نفر از افراد جهان به این بیماری مبتلا بودند ولی در حال حاضر ۱۹۴ میلیون نفر از افراد جهان مبتلا به بیماری دیابت هستند .

محققان پیش بینی می کنند که تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی در نتیجه افزایش طول عمر مردم و گرایش آنها به زندگی بی‌حرکت و همچنین تغییر الگوهای برنامه غذایی ، ۳۳۳ میلیون نفر از مردم جهان به بیماری دیابت مبتلا خواهند شد .

بهترین راه پیشگیری از بروز دیابت نوع ۲ ، کنترل وزن و داشتن یک برنامه غذایی مناسب همراه با فعالیت فیزیکی منظم در طول ایام هفته می باشد .

میزان قند خون نرمال در افراد سالم و دیابتی

در پایان این مقاله توجه شما را به مقادیر نرمال قند خون در افراد سالم و دیابتی جلب می کنم .

میزان قند خون نرمال در افراد سالم

در حالت ناشتا : 99-70 میلی گرم بر دسی لیتر

2 ساعت پس از غذا : کمتر از 140 میلی گرم بر دسی لیتر

HbA1c ( میانگین قند خون 3 ماهه ) : کمتر از 6%

میزان قند خون نرمال در افراد دیابتی

در حالت ناشتا : 130-80 میلی گرم بر دسی لیتر

2 ساعت پس از غذا : کمتر از 180 میلی گرم بر دسی لیتر

HbA1c ( میانگین قند خون 3 ماهه ) : کمتر از 7/5 %

نکته : اگر هموگلوبین A1C در بیماران دیابتی کمتر از 7 درصد باشد نشان می دهد که فرد دیابتی بیماری خود را طی 3 ماه گذشته خیلی خوب کنترل کرده است . اما اگر مقدار آن بالای 8 درصد باشد نشان می دهد که بیمار باید در مورد تغییر روش درمان خود با پزشک مشورت کند . بنابراین ما زمانی در درمان بیماری دیابت خوب عمل کرده ایم که بتوانیم A1C بیمار را به زیر 7 درصد برسانیم .

البته توجه داشته باشید که بر اساس تحقیقات هر میزان کاهش مقدار هموگلوبین A1C منجر به کاهش عوارض بلند مدت دیابت خواهد شد و این امر بستگی به مقدار هموگلوبین A1C اولیه ندارد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرینتر
پرینتر
6 سال قبل

واقعا بیماری مرموزیه.خدا رحم کنه.

پ
پ
6 سال قبل

خدا رحم کنه…خیلی بیماری مرموزیه.ممنونم از سایت خوبتون