بیماران دیابتی مراقب کمبود ویتامین B12 باشند

وجود مقادیر کافی ویتامین B12 در بدن برای سلامت سیستم عصبی و داشتن سلول های خونی سالم ضروری است. بهترین راه تامین این ویتامین ، دریافت آن از طریق رژیم غذایی است . این ویتامین مهم در گوشت قرمز ، ماهی، مرغ و محصولات لبنی یافت می شود و اگر شما به اندازه کافی از این نوع غذاها در برنامه غذایی روزانه خود استفاده نکنید ، می توانید دچار کمبود این ویتامین شوید .

vitamin-b12
vitamin-b12

دریافت ویتامین B12 از طریق مواد غذایی مشکل نیست و بدن ما قادر است آن را به طور موثر جذب کند. اما استفاده از بعضی داروها مانند Pepcid AC، Prevacid، Prilosec و Zantac و همچنین سایر داروهایی که برای درمان ریفلاکس اسید معده ، بیماری زخم معده و عفونت مورد استفاده قرار می گیرند ، می توانند جذب این ویتامین را در بدن دچار مشکل کنند.

از جمله داروهای دیگری که ممکن است در جذب ویتامین B12 اختلال ایجاد کند، داروی متفورمین است که درمان دیابت نوع ۲ معمولا استفاده می شود .

بنابراین ابتلای به بیماری دیابت ممکن است فرد را مستعد کمبود ویتامین B12 کند. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که ۲۲ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دچارکمبود ویتامین B12 نیز بودند.

کمبود ویتامین B12 چه علائمی دارد ؟

علائم کمبود ویتامین B12 در ابتدا ممکن است خفیف باشد و زیاد احساس نشود . اگر فرد دچار کمبود خفیف ویتامین B12 باشد، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. برخی از نشانه های شایع در ابتدای شروع کمبود این ویتامین عبارتند از:

  • احساس خستگی
  • احساس ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • یبوست

این علائم ممکن است در ابتدا زیاد جدی تلقی نشده و فرد دچار مشکل زیادی نشود ، اما اگر در طول زمان، این کمبود برطرف نشود میتواند فرد را دچار مشکلات بزرگتری کند .

عوارض جدی کمبود ویتامین B12

سطوح بسیار پایین این ویتامین می تواند به عوارض جدی منجر شود. یکی از این عوارض خطرناک کم خونی کشنده نامیده می شود. کم خونی به این معنی است که دیگر به میزان کافی در بدن گلبول های قرمز سالم وجود ندارد . طبق یک مطالعه که در مجله پزشکی آسیب شناسی دهان به چاپ رسید، کمتر از 20 درصد از افرادی که کمبود B12 دارند، کم خونی کشنده را تجربه می کنند .

کم خونی پرنیشیوز
کم خونی پرنیشیوز

علائم کم خونی عبارتند از:

فرد حتی ممکن است حس بویایی و چشایی خود را نیز از دست بدهد. از نشانه های جدی تر این بیماری می توان به بی نظمی و افزایش تعداد ضربان قلب و همچنین تنگی نفس اشاره کرد .

کمبود ویتامین B12 همچنین می تواند منجر به احساس گزگز و کرختی اندام ها شود. این احساس سوزن سوزن شدن یا خارش پوست معمولا بر روی بازوها، دست ها، ساق و کف پاها احساس می شود .

کمبود B12 گاها با افزایش سطح اسید آمینه ای به نام هموسیستئین نیز همراه است. افزایش هموسیستئین می تواند خطر بیماری های قلبی و سکته را در فرد افزایش دهد.

کمبود شدید و طولانی مدت B12 همچنین می تواند سبب از دست دادن تحرک و پویایی و راه رفتن فرد شود . از سایر علائم ناشی از کمبود شدید این ویتامین می توان به از دست دادن حافظه، توهم و افسردگی و حتی زوال عقل نیز اشاره کرد .

نوروپاتی دیابتی یا نوروپاتی ناشی از کمبود B12 :

نوروپاتی دیابتی
نوروپاتی دیابتی

سخت است که تفاوت را بگویم . یکی از عوارض جانبی بالقوه دیابت، نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی است. این عارضه در اثر تداوم قند خون بالا در یک دوره طولانی ایجاد می شود . شایع ترین نشانه های نوروپاتی دیابتی عبارتند از : احساس بی حسی، ضعف و درد در دستها و پاها ، که به آن نوروپاتی محیطی نیز گفته می شود. این عوارض می تواند بر سایر قسمت های بدن، از جمله دستگاه گوارش نیز ، تاثیر بگذارند.

مانند دیابت کمبود طولانی مدت ویتامین B12 نیز می تواند به اعصاب شما آسیب برساند. اگر دچار دیابت هستید یا نه، علائم نوروپاتی یکسان هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

اگر علائم کمبود B12 دارید ، چه باید بکنید؟

دیابت
دیابت

اگر علائم کمبود B12 را در خود مشاهده می کنید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. برخی از علائم، به ویژه در اوایل بروز کمبود ، می تواند مبهم باشد.همچنین این علائم می توانند به دلیل سایر مشکلات سلامتی دیگر نیز در فرد ایجاد شوند.

دادن یک آزمایش خون ساده می تواند به تشخیص مشکل کمبود ویتامین B12 کمک کند . اگر دچار دیابت و کمبود B12 هستید، پزشک ممکن است بخواهد آزمایشات کاملتری برای شما انجام دهد . در این آزمایشات همچنین میزان گلوکز خون شما نیز در نظر گرفته خواهد شد.

حفظ سطح قند خون در محدوده نرمال می تواند به جذب بهتر ویتامین B12 کمک کند. علاوه بر رژیم غذایی، داشتن ورزش منظم و خواب مناسب نیز اغلب کمک کننده است . پزشک می تواند یک برنامه درمان مناسب با توجه نیازهایتان به شما توصیه کند.

ممکن است به شما توصیه شود که مصرف B12 را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

منابع غذایی ویتامین B12 عبارتند از :گوشت قرمز، ماهی و مرغ . B12 همچنین می تواند در تخم مرغ و محصولات لبنی نیز پیدا شود. جگر نیز به عنوان یکی از منابع خوب این ویتامین محسوب میشود .

B12 به طور طبیعی در گیاهان وجود ندارد ، بنابراین اگر شما یک رژیم غذایی گیاهی یا وگان داشته باشید باید تحت نظر پزشک خود از مکمل های این ویتامین استفاده کنید و اگر دچار کمبود شدید باشید پزشک تزریق ویتامین B12 را برای شما تجویز می کند .

برای جلوگیری از عوارض جدی کمبود B12، به توصیه های پزشک خود عمل کنید و برای پیگیری رفع کمبود این ویتامین مرتب تحت نظر پزشک باشید و با دادن آزمایش خون دوره ای مطمئن شوید که در مسیر درست گام برمی دارید .

منبع  :

healthline.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
4 سال قبل

تشکر خانم دکتر. خیالم راحت تر شد. چشم دیگه خیلی سخت نمیگیرم و تزریق میکنم. سپاسگزارم از این که وقت گذاشتین و پاسخ دادین. سلامت و پایدار باشید.

مریم
مریم
4 سال قبل

با عرض سلام. پدر من دیابت نوع 2 دارن و خانوادتا علاقه زیادی به تزریق آمپول های ویتامین ب خصوصا ب 12 و در چند سال اخیر که مثل نقل و نبات پزشکان تجویز میکنن نوروبیون. هر چند مدت ایشون میان آمپول دستشونه که بیا تزریق کن. میگن دکتر گفته هر یه هفته. یا یه وقت هر 10 روز. آخه من نمیدونم دکتر آزمایش میگیره و تجویز میکنه یا چون اضافش از طریق ادرار دفع میشه خیالش راحته؟ من حتی برای سرماخوردگی به پزشک عمومی مراجعه کردم گفت نوروبیون بزن. آخه این چه وضعیه؟ من باید چکار کنم؟ هر وقت پدرم امپول میاره تزریق کنم؟ یا باهاشون برم چند تا دکتر رو ببینم و نهایتا به نتیجه برسیم. ممنون میشم راهنمایی کنین. پدرم بالای 70 سال سن دارن.تشکر