با حذف نان و برنج از برنامه غذایی، چاق تر میشوید

آیا فکر می کنید نان و برنج علت چاقی و اضافه وزن شما هستند ؟

برخی افراد بر این باورند که با حذف نان و برنج به طور کامل از الگوی غذایی روزانه شان لاغرتر می شوند . آیا شما هم بر این باورید ؟ با این روش شما ممکن است برای مدت کوتاهی طعم شیرین لاغری را تجربه کنید اما این کار اگر ادامه یابد سبب کاهش سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما خواهد شد . بنابراین بعد از مدتی نه تنها دیگر وزن کم نمی کنید و وزنتان استپ می کند بلکه روز به روز چاقتر می شوید !! در ادامه با من همراه باشید تا شما را با اهمیت مصرف نان و برنج در رژیم غذایی روزانه آشنا کنم .

اصلا خوردن نان و برنج در رژیم غذایی ما چه ضرورتی دارد ؟

بشقاب برنج

مواد نشاسته‌ ای ازجمله نان و برنج جزو منابع انرژی محسوب می‌شوند و هر یک از مواد قندی ـ نشاسته‌ای حدود چهار کالری انرژی برای بدن تولید می‌کند . اما این به آن معنا نیست که به علت تولید کالری باید از برنامه غذایی حذف شوند ، زیرا وجود کالری برای فعالیت‌های حیاتی داخلی و نیز اعمال خارجی بدن هر فردی ضروری است .

حذف نان و برنج مساوی است با گرسنگی مداوم و ریزه خواری

پرخوری

غذاهایی که حاوی نان یا برنج هستند ارزش سیر کنندگی بالایی دارند و شما تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج ، احساس گرسنگی نمی‌کنید . بنابراین حذف این مواد نشاسته‌ای مفید از برنامه غذایی باعث می‌شود احساس گرسنگی مداوم داشته باشید و دچار دل ‌ضعفه شوید .

در نتیجه به خوردن مواد بدون ارزش غذایی ( هله‌هوله ! ) پناه می‌برید . این مواد معمولا بسیار پرکالری و حاوی چربی، شیرینی یا نمک بالا هستند و چون ریزه‌ خواری باعث پری معده نمی‌شود و به انسان احساس سیری نمی‌دهد ، این ریزه‌ خواری ها ادامه پیدا می‌کند و در نتیجه شما روز به روز چاقتر می شوید .

از سوی دیگر ، با احساس گرسنگی و دل‌ضعفه ناشی از حذف نان و برنج از برنامه غذایی ،  دچار استرس خواهید شد و همانطور که میدانید پیامد استرس ، پرخوری عصبی است .

حذف نان و برنج تمایل به مصرف شیرینی جات را افزایش می دهد

تمایل خوردن شیرینی جات

با حذف نان و برنج تمایل خود را به مصرف مواد قندی بیشتر کرده اید  . شاید امتحان کرده باشید وقتی نان و برنج را کم و یا از رژیم تان حذف می کنید تمایل شدیدی به مصرف مواد غذایی شیرین پیدا می کنید .

مصرف مواد قندی باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می شود . علاوه بر آن ، مواد قندی بعد از مصرف سریعا جذب خون می شوند و به همین دلیل در فاصله کوتاهی بعد از مصرف ایجاد احساس سیری می کنند .

جذب سریع مواد قندی و شیرین ، باعث بالا رفتن سریع گلوکز خون شده و به دنبالش باعث ترشح زیاد انسولین می شود تا قند خون را سریع پایین بیاورد . در نتیجه پس از مدتی ممکن است افت قند خون و عوارض عصبی ناشی از آن بروز کند .

در حالی که اگر شما از مواد نشاسته‌ای در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، قند خونتان به تدریج بعد از مصرف آنها  بالا می رود  بنابراین شما در مدت طولانی تری می توانید قند خونتان را در حالت متعادل نگه دارید . اما چنانچه نان و برنج از برنامه غذایی شما حذف شود ، احتمال افت قند خون وجود دارد .

علاوه بر این ، نان و برنج و سایر مواد نشاسته‌ای علاوه بر انرژی ، حاوی مواد مغذی مفیدی مانند پروتئین های گیاهی ، ویتامین‌های گروه B ، روی و مقداری هم کلسیم هستند . به‌ خصوص چنانچه نان و برنج با سبوس مصرف شوند یعنی پوسته آنها به ‌طور کامل گرفته نشود ، حاوی ویتامین‌های گروه B بیشتری هستند . درضمن دارای ویتامین E و فیبر غذایی بیشتری نیز هستند . درحالی که مواد قندی اکثرا فقط مقدار زیادی انرژی به بدن می رسانند و فاقد ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند .

حذف نان و برنج باعث افزایش مصرف چربی ها و مواد پروتئینی می شود

چنانچه مواد نشاسته‌ای از برنامه غذایی روزانه حذف شود برای تامین انرژی مورد نیاز باید در مصرف چربی ها و مواد پروتئینی افراط شود . که این افراط به هیچ‌ وجه به نفع فرد نیست . از آنجا که چربی ها غنی ترین منبع انرژی محسوب می شوند (هر یک گرم چربی 9 کالری انرژی تولید می کند ( یعنی تقریبا 2/5 برابر یک گرم پروتئین یا کربوهیدرات )

بنابر این تامین انرژی از چربی ها علاوه بر آنکه احتمال چاقی را خیلی بیشتر از مواد نشاسته‌ای افزایش می دهد بلکه باعث اختلالات زیادی از قبیل افزایش چربی های نامطلوب خون ، اختلالات قلبی – عروقی و افزایش احتمال سکته و نیز بالارفتن احتمال ابتلا به سرطان نیز می شود .

با حذف نان و برنج از برنامه غذایی ، چربی ها دچار سوخت ناقص می شوند و به جای آنکه به‌طور کامل متابولیزه شوند و تولید انرژی کنند ، ایجاد کتون کرده و باعث بالا رفتن کتون‌ ها در خون می شوند و عارضه‌ای به نام کتوز تولید می کنند که بسیار زیان‌آور و خطرناک است و می تواند سلامت انسان را به طور جدی به خطر بیندازد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها