آیا اسید فولیک خطر ابتلا به زوال عقل را کم می کند ؟

زوال عقل چیست ؟

زوال عقل اختلالی است که با کاهش حافظه و کاهش مهارتهای فکری فرد، منجر به کاهش توانایی او در انجام فعالیت های روزمره می شود .

زوال عقل و اسید فولیک

ویتامین B9 به عنوان اسید فولیک یا فولات نیز شناخته می شود. از لحاظ فنی، فولات نامی برای ویتامین B9 است که به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می شود، در حالی که اسید فولیک نامی برای مکمل مصنوعی این ویتامین است که به غذاها و مکمل های ویتامینی اضافه می شود .

مقدار کافی از اسید فولیک برای جلوگیری از نقائص هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا ( نقص لوله عصبی جنین ) توصیه می شود . اما، آیا دریافت میزان کافی فولات با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ( دمانس ) نیز در ارتباط است ؟

مطالعات درباره ارتباط اسید فولیک با زوال عقل چه می گوید ؟

مطالعه ای بر روی 166 نفر انجام گرفت . 47 نفر از این افراد آلزایمر داشتند ، 41 نفر دمانس عروقی و 36 نفر زوال عقل مخلوط برایشان تشخیص داده شده بود . علاوه بر این ، 42 نفر که اختلال شناختی نداشتند نیز در این مطالعه وارد شدند . محققان سطح فولات هر یک از شرکت کنندگان را اندازه گرفتند و پس از بررسی نتایج، دریافتند که سطح اسید فولیک افراد مبتلا به زوال عقل در مقایسه با کسانی که زوال عقل نداشتند به میزان قابل توجهی پایین تر بود .

مطالعه دیگری بر روی زنان انجام گرفت و نشان داده شد که سطوح پایین  اسید فولیک با خطر ابتلا به اختلال شناختی خفیف همراه است .

اسید فولیک

آیا اضافه کردن اسید فولیک به رژیم غذایی شما کمک کننده است؟

احتمالا، اگر چه تا کنون نتایج قطعی نیست .

مطالعه دیگری بر روی 900 نفر افراد مسن که در خانه های خود زندگی می کردند نشان داد که مکمل یاری بلند مدت با ویتامین B12 و فولات به بهبود حافظه این افراد کمک می کند .

همچنین در یک مطالعه دیگر محققان دریافتند که با دادن مکمل اسید فولیک به موش های درگیر ،حافظه کوتاه مدت و بلند مدت آن ها بهبود یافته است.

با این حال، مطالعات دیگر تفاوت قابل توجهی در سطح شناخت مردمی که رژیم های غذایی آنها با اسید فولیک غنی شده بود نشان نداد لذا تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع مورد نیاز است .

نتیجه گیری درباره ارتباط بین دریافت مقادیر کافی اسید فولیک و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

به طور کلی خطر ابتلا به زوال عقل و دمانس در افرادی که سطوح کافی از فولات دارند و کمبودی در این زمینه ندارند کاهش می یابد . اگرچه هنوز معلوم نیست که مکمل یاری با اسید فولیک خطر دمانس را کاهش دهد ، اما ثابت شده است که داشتن یک رژیم غذایی سالم ( دریافت مقدار کافی سبزیجات برگ سبز که به طور طبیعی مقدار زیادی فولات دارند ) با کاهش خطر زوال عقل در ارتباط است .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها