برای پیشگیری از دیابت بیشتر حبوبات بخورید

آیا می دانید که حبوبات می توانند از ابتلای شما به دیابت نوع 2 پیشگیری کنند ؟ چرا متخصصان مصرف آن را اینقدر توصیه می کنند ؟ بهترین نوع حبوبات کدامند ؟ در این مقاله به این سوالات شما پاسخ می دهم .

حبوبات حاوی غلظت بالایی از مواد مغذی از جمله انواع آنتی اکسیدان ها ، فیبرهای غذایی ، پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند . بنابراین ، مصرف منظم آنها باعث بهبود سلامتی ، تنظیم متابولیسم و بهبود مدیریت قند خون می شود .

دیابت چیست ؟

دیابت چیست ؟

ابتدا ببینیم بیماری دیابت چیست و چگونه ایجاد می شود ؟

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که به دلیل عدم تعادل در متابولیسم گلوکز ایجاد می شود . انسولین هورمونی است که مسئول ورود گلوکز به سلولهای بدن است.

گاهی اوقات بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا در واکنش به آن مشکل دارد و به عبارت دیگر مقاومت سلول‌های بدن به انسولین بالا می رود . در نتیجه ، سطح قند خون برای مدت طولانی بالا می ماند و علائم دیابت ظاهر می شود.

البته در این نوع از دیابت به دلیل اینکه انسولین در بدن و به مرور زمان و به تدریج کم می شود ، معمولا در شروع بدون علائم است چون بدن خود را با شرایط ایجاد شده تطبیق می‌دهد .

ولی با گذر زمان میزان انسولین کاهش یافته و سطح بالای قند خون در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد عوارضی مانند مشکلات چشمی ، کلیوی ، قلبی و عصبی می شود . طبق مقاله ای که در مجله Biochimica et Biophysica Acta منتشر شده است ، یکی از مهمترین عوامل زمینه ای که فرد را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد مساله چاقی است .

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۶۴۰ میلیون نفر برسد . همینطور درحال حاضر حدود ۲۵۰ میلیون نفر دچار اختلال قند خون ناشتا در جهان وجود دارد و حدود ۵۰ درصد دیابتی‌ ها اصلا از بیماری خود مطلع نیستند .

در کشور ما نیز ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند و بیش از ۹۰درصد جمعیت دیابتی‌ها را مبتلایان به دیابت نوع دو تشکیل می‌دهند .

رژیم غذایی به طور مستقیم در ابتلا به دیابت نقش دارد. کارشناسان اظهار کرده اند که دریافت کالری اضافی ، مصرف زیاد چربی های ترانس ، کربوهیدرات های ساده و کمبود فعالیت بدنی و ورزش از عوامل احتمالی این بیماری هستند.

بنابراین ، اصلاح شیوه زندگی وداشتن رژیم غذایی سالم از راه های جلوگیری از بروز این بیماری محسوب می شود .

حبوبات چگونه از دیابت نوع 2 پیشگیری می کنند ؟

حبوبات چگونه از دیابت نوع 2 پیشگیری می کنند ؟

حبوبات ماده غذایی بسیار غنی از نظر غذایی هستند . در حقیقت ، سازمان غذا و کشاورزی ایالات متحده (FAO) سال 2016 را سال بین المللی حبوبات اعلام کرد و دلیل خوبی هم داشت. هدف این بود که مردم از مزایای سلامتی آن آگاه شوند و در نتیجه مصرف آن در بین مردم جهان بیشتر شود .

حبوبات ، غذایی غنی از پروتئین گیاهی ، فیبر ، مواد معدنی ( آهن ، منیزیم و پتاسیم ) و ویتامین ها ( به ویژه ویتامین های گروه B ) هستند . همچنین ، آنها دارای شاخص گلیسمی پایین هستند.

وجود فیبر در حبوبات باعث می شود که قند آن به تدریج جذب بدن شود . طبق یک مطالعه در سال 2015 ، این امر باعث می شود پانکراس انسولین کمتری تولید کند . به همین دلیل ، مصرف این ماده غذایی به پیشگیری از دیابت کمک می کند .

نه تنها مصرف حبوبات از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند ، بلکه در افراد مبتلا به دیابت نیز به کنترل بهتر قند خون و بهبود بیماری کمک می کند .

افرادی که در رژیم غذایی خود از حبوبات بیشتری استفاده می کنند کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند . به طور خاص ، مصرف 30 گرم حبوبات در روز یا 3 وعده غذایی شامل حبوبات در طول هفته می تواند تا 35٪ خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد .

این نتایج از مطالعه PREDIMED ( پیشگیری با رژیم مدیترانه ای ) حاصل می شود . این مطالعه بیش از 4 سال بر روی 3449 نفر افرادی که در معرض خطر قلبی عروقی قرار داشتند انجام شد . در این مطالعه مشخص شد افرادی که در رژیم غذایی خود از حبوبات بیشتر به ویژه عدس استفاده می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند .

همچنین ، این مطالعه نشان داد اگر افراد نصف جیره غذایی خود را که شامل ماکارونی ، برنج و سیب زمینی آب پز است را با حبوبات جایگزین کنند می توانند به شکل قابل ملاحظه ای از ابتلا به دیابت پیشگیری کنند .

افزایش مصرف برنج یکی از علل افزایش ابتلا به دیابت است

افزایش مصرف برنج خطرناک است

شما زمانی که برنج مصرف می کنید این برنج در بدن شما به قند تبدیل می شود. این تبدیل یک فرآیند پیچیده است . برنج از نشاسته خالص تشکیل شده است و نشاسته یک زنجیره ی بلند ازمولکول های قند ( گلوکز) است . در حالیکه انواع حبوبات در مقایسه با برنج حاوی فیبر و پروتئین بیشتری هستند و همچنین نسبت به برنج نمایه گلایسمی پایین تری دارد ( یعنی مقدار انسولین کمتری بعد از خوردن آن در بدن ترشح می شود و قند خون را بالا می برند )

افزایش مصرف برنج در طول زمان یکی از دلایل افزایش ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 محسوب می شود . طبق تحقیقات ، محققین دریافتند افرادی که به مرور زمان میزان مصرف برنج شان افزایش می یابد دارای فشارخون و قند خون بالاتری هستند . همچنین مقدار چربیهای مضر و همچنین کلسترول در خونشان افزایش می یابد .

این عوامل همراه با افزایش اندازه دور کمر و چاقی علایمی هستند که به سندرم متابولیک مشهور شده اند ، سندرم متابولیک اصلی ترین فاکتور خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی می باشد.

خطر ابتلا به سندرم متابولیک در افرادی که حداقل از دو وعده حبوبات به ازاء هر وعده برنج سفید مصرف می کنند ، پایینتر است و مصرف منظم حبوبات میزان قند خون را کنترل و از رگ‌های خونی محافظت می‌کند.

رژیم مدیترانه ای نیز در پیشگیری از دیابت نوع 2 بسیار موثر است

رژیم مدیترانه ای

علاوه بر افزایش مصرف حبوبات ، رژیم مدیترانه ای نیز در پیشگیری از دیابت نوع 2 بسیار موثر است . به همین دلیل ، توصیه می کنیم رژیم غذایی خود را غنی از غذاهای زیر کنید :

بهترین حبوبات برای دیابت کدامند ؟

عدس و دیابت

با توجه به مطالعه PREDIMED که در بالا به آن اشاره کردیم ، عدس بهترین نوع حبوبات در پیشگیری از دیابت است .

“افرادی که در طی این مطالعه ، عدس بیشتری مصرف می کنند (تقریباً 1 وعده در هفته) ، در مقایسه با افرادی که مقادیر کمتری مصرف می کنند (کمتر از نصف یک وعده در هفته) ، 33٪ کمتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند. ”

با این حال ، مصرف انواع دیگر حبوبات مانند لپه ، لوبیا چیتی ، نخود ، ماش ، لوبیا سفید و …نیز به پیشگیری از دیابت کمک می کنند .

عدس قرمز یکی از انواع حبوبات است که پوسته ندارد . به زمان پخت خیلی کمتری نیاز دارند به همین دلیل ، مصرف آن برای افرادی که هنگام خوردن حبوبات از نفخ معده رنج می برند ، ایده آل هستند . همچنین استفاده از عدس قرمز برای شروع مصرف حبوبات به رژیم غذایی کودکان خردسال نیز ایده آل هستند . به این منظور شما می توانید پوره عدس قرمز را با کدو ، تره ، یا هویج بپزید .

شاخص گلایسمی عدس قرمز بسیار پایین است ؛ به همین دلیل مصرف آن برای بیماران دیابتی کاملا بی خطر است . این ماده‌ی غذایی، هم‌چنین، مملو از فیبر است و می‌تواند فرایند گوارش را تسریع کند و همچنین از افزایش سریع قند خون بعد از غذا خوردن پیشگیری کند . در نتیجه، با مصرف عدس قرمز می‌توانید از نوسانات قند خون پیشگیری کنید و در مدیریت بهتر بیماری خود موفق تر باشید .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها